Изходът от изборите - предизвестен за големите партии и неясен за малките
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Изходът от изборите - предизвестен за големите партии и неясен за малките

Изходът от изборите - предизвестен за големите партии и неясен за малките

1044 прочитания

Данните са от национално представително проучване на MBMD, реализирано в периода 17-20 март т.г. сред 950 души над 18-годишна възраст, интервюирани по домовете.

Развитието на кампанията до момента, отразено и в резултатите от допитвания до общественото мнение, се характеризираше с няколко важни момента:

1) Липса на политически и икономически алтернативи извън предложената от СДС програма.

2) Национално съгласие по приоритетите на реформата пред лицето на кризата.

3) Доброволно оттегляне на БСП от власт, изразено в откровеното нежелание да подеме какъвто и да било дебат по приоритетите на бъдещото управление.

Изходът на изборите изглеждаше предизвестен. Нещо повече - общественото мнение доби усещането, че те вече са се състояли. СДС на практика консумира властта в лицето на президента и служебния премиер. След януарските събития градусът на обществено-политическото противопоставяне рязко спадна и новото управление доби широка популярност и подкрепа. По същия начин се приемат икономическите му намерения - рестриктивна политика, либерализация на цените, и външнополитическите ориентации - НАТО и Европейският съюз. Нещо повече - на тях се гледа като на единствено възможни. Никаква друга политическа или икономическа алтернатива не се предлага на съвременника ни и той, дори да иска, не би могъл да избере различен път.

При това положение изследванията на общественото мнение имаха само една задача - да регистрират развитието на ситуация с много малко неизвестни. Последните седмици обаче започнаха да оформят първите въпросителни:

Няма ли да имаме парламент на СДС и БСП? Кои от малките партии имат реален шанс да прескочат бариерата? Как ще се отрази ходът на кампанията върху техния електорат?

От социологическа гледна точка първата изненада вече е факт - Жорж Ганчев през последните седмици непрекъснато покачва процента на потенциалните си гласоподаватели и надеждите този път да не присъства в парламента са на път да се стопят като мартенски сняг. Истинското предизвикателство обаче идва от съвсем друга посока - ОНС. Съмненията, че може да не прескочи 4-процентната бариера, не изглеждат лишени от основание, след като се разбра, че Гюнер Тахир и негови съратници не само са се включили в листите на ОДС, но и са на път да реализират план ДПС-2 в североизточните райони на страната.

Без да се подценява значението на немаловажния от политологическа гледа точка факт, че това на практика слага край на партията на верска и етническа основа - ДПС, друг много по-важен въпрос излиза на преден план: къде ще се прелее т.нар. националистично настроен електорат?

През 1990-1991 г. БСП много успешно игра националистичната карта в регионите със смесено население. В тези области години наред наблюдавахме развитието на две партии - ДПС, партията на турското население, и БСП, навлякла националистична тога. В последно време именно в тези региони започна да набъбва електоралната подкрепа за Жорж Ганчев. Достатъчно доказателства намираме в резултатите от първия тур на президентските избори през есента.

Управленският провал на БСП окончателно развенча мита за нея като националноотговорна политическа сила. Президентската кампания и обагрените от национални флагове и възрожденски песни протести през януари видимо създадоха предпоставки за преливане на националистично настроени гласове към ОДС. Този въпрос се решаваше безпроблемно с излизането на ДПС от ОДС и явяването му самостоятелно на изборите. Нещата днес добиват съвършено нова окраска.

Присъствието на Гюнер Тахир и неговите съратници в листите на ОДС вероятно ще възпре националистичния гласоподавател да се отъждестви с ОДС. Икономическият провал на БСП едва ли е основа за възраждане на рефлексите му от 1990 г. Най-вероятната печеливша карта в тази ситуация се оказва БББ.

Първият дебат засилва усещането, че Ж. Ганчев може да обърне привидната безалтернативност на политическата ситуация в своя полза. И това е няколко похвата:

Когато останалите политически сили под претекста "въпросите са сериозни и не е редно от тях да се прави шоу" на практика поднасят скучни и стигнали до баналност от преповтаряне икономически рецепти. Когато в поведението на политическите опоненти не личи даже чисто хазартен хъс за победа, единственият внасящ нотка на разнообразие и разбиващ налегналата зрителя скука се оказва Жорж Ганчев. Вярно, че неговото поведение може да се интерпретира само в термините на политическото хулиганство, но какво от това, ако то печели гласовете на скучаещите млади и по-възрастни гласоподаватели.

На тези избори БСП е заела позата на умряло куче, която изглежда като добре премерена стратегия. Именно тази поза й дава шанс да намали потенциалната опасност от странични удари. За съперниците започва да изглежда неудобно да я нападат и да искат отговорност за кризата, в която е катурната страната.

ОДС не само са обещали позитивна кампания, но и имат всички основания да разчитат, че именно тя им поен ключа към успеха. Малко по-непонятно от тази гледна точка е поведението на евролевицата, чиито единствени шансове да прескочи бариерата на четирите процента са в опита да се представи като една "по-способна БСП".

Самата БСП би трябвало да се замисли дали, разчитайки единствено на биографичната привързаност на твърдия си електорат, не го обижда с пълния си отказ да атакува властта и няма да го тласне към разтворените Жорж-Ганчеви обятия. Ако това се случи, ще имаме поредното доказателство, че еднополюсният модел е несъобразен с природните закони и те ще ни отмъстят, създавайки нов полюс точно там, където най-малко го очакваме.

Данните са от национално представително проучване на MBMD, реализирано в периода 17-20 март т.г. сред 950 души над 18-годишна възраст, интервюирани по домовете.

Развитието на кампанията до момента, отразено и в резултатите от допитвания до общественото мнение, се характеризираше с няколко важни момента:


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK