С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
28 фев 1998, 0:00, 6335 прочитания

Четири фирми от три държави в афера за два десантни самолета

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Четири фирми от три държави са замесиха в скандала за два десантни самолета, закотвени от пет години на летище Бургас. Аферата се разрази сега, но е била заложена още през ноември 1992 г., когато двата Ан-32-Б кацат на аерогарата в крайморския град. Миналата седмица ГУ “Митници” и Главна прокуратура размениха реплики какво трябва да се прави с аеропланите, след това седнаха и се разбраха да изчакат до 10 март. Проблемът е в това, че към десантните машини претендират две чужди фирми и нашата държава, която иска да ги конфискува.
Историята започва през юли 1992 г., откогато датират първите документи на руската фирма “Орел - Авиа” за двата самолета Ан-32-Б. Фирмата със седалище град Орел купила аеропланите и чрез посредничеството на друга фирма - “Клеримекс”, за която също се твърди, че е руска, ги отдава под аренда на софийската ТКМ. Машините са вкарани в България на временен внос за срок от 1 година през ноември. Досега в българската преса излязоха няколко статии, които се опитваха да изяснят кой е крив и кой е прав в спора. В тях неизменно присъстваше един повтарящ се рефрен - че немската фирма ТКМ, която е представила документите за собственост, ще съди българската държава за 500 000 долара неустойки, че хора на фирмата пристигали в България с екип на авторитетното списание “Шпигел” и че ще се разрази международен скандал, защото нашите власти искат да конфискуват самолетите.

Продават се самолети за контрабанда

Мнозина български бизнесмени си спомнят, че в периода 1991-1992 г. в бизнеспространството непрекъснато се появяваха безкрайни оферти за хеликоптери и самолети, които били закупени евтино от Русия, но иначе стрували поне три пъти по-скъпо. По същия начин се продаваха и вагони с марлборо, евтино уиски, дочени работни дрехи и всякакъв вид кинкалерия. В документите за двата руски самолета един път се твърди, че двата струват около 700 000 долара, друг път се посочва, че стойността им е 2.4 млн. долара, а трети смятат, че истинската им стойност е 8-9 милиона. Та по същото време тези два самолета се появяват на летище Бургас.
Ан-32-Б са десантни самолети, които се използват и за граждански цели. Способността им да летят много ниско и люковете, които имали в долната част, ги правели много ценни при контрабандни доставки на оръжие. Други специалисти обаче твърдят, че тези самолети трудно могат да се пригодят за карготовари или граждански цели, а преустройството им е скъпо.
Вероятно идеята е била самолетите да бъдат продадени, но по горните причини никой не ги е харесал. Осведомени източници твърдят, че самолетите са били предлагани на авиокомпания “Балкан”, на частни авиокомпании у нас и в чужбина. Някъде сметките са били объркани и затова двата Ан-а се застояли на летището в бургаския квартал Сарафово.

Временният износ и временният внос

Според митническите документи самолетите трябвало да се върнат през 1993 г. в Русия. Междувременно се появява немската фирма ТКМ, която закупила самолетите от “Клеримекс”, тъй като имала намерение да прави съвместна фирма с “Ер виа”. Другата версия е, че трябвало да прави съвместна фирма с първия български космонавт Георги Иванов.
Тъй като самолетите не са били върнати в Русия до февруари 1994 г., от Генералната прокуратура на Русия изпратили запитване до ГУ “Митници”. Всъщност подозренията на руснаците са, че чрез временния износ “Орел - Авиа” е искала да си спести износни мита, без да има намерение да връща самолетите. Междувременно директорът на въпросната “Орел - Авиа” бил вкаран в затвора за подобни далавери. След запитването на руските митнически служби и нашите започнали да се интересуват от двата самолета. Заведена е била преписка от РДВР - Бургас, която е разследвала случая. През 1996 г. тогавашният шеф на бургаската митница Здравко Караджов издава постановление за контрабанда срещу ТКМ, тъй като временният внос не бил удължаван, а самолетите си стояли на летището, забравени от всички. Постановлението е обжалвано, а временният внос - удължен.
Изведнъж у нас се появят два документа за собственост - едните на немската фирма ТКМ със седалище Хамбург, а другите - договорите за аренда на “Орел - Авиа”. На базата на тези два комплекта ГУ “Митници” и главният прокурор Татарчев сега спорят какво трябва да се прави със самолетите. В петък Татарчев каза, че за него собственик е ТКМ, а не “Орел - Авиа”, тъй като немската фирма закупила още на 11 май 1992 г. двата самолета от “Клеримекс”. Същата, която е отдала машините на “Орел - Авиа”.
Има ли далавера в тази 6-годишна сага, където се замесват няколко фирми, чужди държави и българските правораздавателни органи и къде е тя?
Според адвоката на фирма ТКМ Стоян Проданов самолетите са били купени от фирма ТКМ - Хамбург, и това е безспорно. Неговите подозрения са, че държавата и спецслужбите искат да конфискуват самолетите, затова се вдига такъв шум. Освен това някой задигнал документите на двата самолета от митницата, което засилвало подозренията му. За издаването на нови от завода в Украйна фирмата платила 150 000 долара. Той е завел дело срещу сегашния шеф на митница - Бургас, за нанесени щети, тъй като спирането на самолетите ощетило фирма ТКМ досега с 500 000 долара.

Купувачът е българин

Проверка на “Капитал” показа, че играчите в тази афера са само два - едната е фирма ТКМ, а другата е руската “Орел - Авиа”.
ТКМ Warenhandels Ltd е фирма, регистрирана в Хамбург през 1986 г. Неин собственик е Георги Цанев. Управител на фирмата е Анти Милхан. Същата е и директор на другата фирма, която се появи в аферата и за която се твърдеше, че е руски посредник - “Клеримекс”. Тя също е регистрирана в Хамбург, само че през 1989 г. Според регистрите в Германия собственик на тази фирма е Цветан Цанев, чието презиме, съдейки по българските регистри, е Георгиев. Той пък от своя страна е управител и акционер във фирма COMCO Aunenhandels. Така се изяснява, че играчите в тази афера съвсем не са някакви си чужди бизнесмени, а добре известни нам. В немските регистри няма допълнителна информация за трите фирми, което не е много обичайно, но затова пък е често срещано при фирми на спецслужбите ни в чужбина. Не е много ясно и дали тази COMCO има нещо общо със скандалната транспортна фирма на покойния Боби Бец. Регистрираната в София “ТКМ” ЕООД е сто процента собственост на немската, а неин управител е Рушан Абдулахович Мусин. Другата фирма, регистрирана в София и близка до изредените, е “ТКМ - фотофинишинг”. На телефона на втората мъжки глас, който не пожела да се представи, обясни, че “ТКМ” ЕООД е закрита, “Фотофинишинг” търгува само с фотоматериали и не се интересува от самолети, след което затвори телефона. Във “ТКМ - фотофинишинг” собственик с 51% е Цветан Георгиев Цанев.
Осведомени източници твърдят, че видни наши магистрати се познавали лично със собственика на фирма “Клеримекс” Цветан Цанев, дори му гостували в Гърция, затова прокуратурата заела страната на ТКМ.
Митнически служители твърдят, че подобни истории със самолети от Русия не за първи път се случват в България. Практиката с омесването на много фирми имала за цел следите на митническите нарушения и собствеността на аеропланите да бъде заметена, след което те се изнасяли за трети страни.
Междувременно стана ясно, че съвсем незаконно двата Ан-32-Б са били вписани в Регистър за гражданските въздухоплавателни средства на България още през март миналата година на името на фирма МАКО. Самата регистрация е странна, защото стока на временен внос не може да бъде регистрирана в България, а никой не е платил нито мито, нито пък се появил договор за продажба между ТКМ и въпросната МАКО, която имала адреси в Берлин и Пловдив. Така нещата, вместо да се изяснят, все повече се забатачват, а въпросът за двата десантни самолета остава открит.



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Сделка или не: Ангел Джамбазки е кандидатът на ВМРО за кмет на София Сделка или не: Ангел Джамбазки е кандидатът на ВМРО за кмет на София

Евродепутатът може сериозно да размести резултатите за другите участници, интригата е дали има "политически бартер"

21 сеп 2019, 165 прочитания

Кой ще превъоръжи пехотата 5 Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

20 сеп 2019, 2509 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Бонев лобира в Москва за директни контакти

Константинос Милонас: Съкровищата на България са данъците и IT талантите

Изпълнителният директор на клъстера на Adecco Group за Гърция и България пред "Капитал"

Споделеното падение на WeWork

За по-малко от 9 месеца основаното в Ню Йорк дружество се превърна от един от най-високооценените стартъпи в САЩ в компания със съмнително бъдеще в инвестиционните кръгове.

Нови схеми, нови измамници

КФН публикува нов списък със сайтове, които предлагат сделки с ценни книжа и валути, без да имат лиценз

Летящите линейки, които властта не дава на хората

Частните хеликоптери работиха на загуба пет години. Сега е ред на държавата

Талантливият мистър Сант

Първа самостоятелна изложба за американския режисьор Гюс ван Сант

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата