С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
28 фев 1998, 0:00, 6148 прочитания

Четири фирми от три държави в афера за два десантни самолета

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Четири фирми от три държави са замесиха в скандала за два десантни самолета, закотвени от пет години на летище Бургас. Аферата се разрази сега, но е била заложена още през ноември 1992 г., когато двата Ан-32-Б кацат на аерогарата в крайморския град. Миналата седмица ГУ “Митници” и Главна прокуратура размениха реплики какво трябва да се прави с аеропланите, след това седнаха и се разбраха да изчакат до 10 март. Проблемът е в това, че към десантните машини претендират две чужди фирми и нашата държава, която иска да ги конфискува.
Историята започва през юли 1992 г., откогато датират първите документи на руската фирма “Орел - Авиа” за двата самолета Ан-32-Б. Фирмата със седалище град Орел купила аеропланите и чрез посредничеството на друга фирма - “Клеримекс”, за която също се твърди, че е руска, ги отдава под аренда на софийската ТКМ. Машините са вкарани в България на временен внос за срок от 1 година през ноември. Досега в българската преса излязоха няколко статии, които се опитваха да изяснят кой е крив и кой е прав в спора. В тях неизменно присъстваше един повтарящ се рефрен - че немската фирма ТКМ, която е представила документите за собственост, ще съди българската държава за 500 000 долара неустойки, че хора на фирмата пристигали в България с екип на авторитетното списание “Шпигел” и че ще се разрази международен скандал, защото нашите власти искат да конфискуват самолетите.

Продават се самолети за контрабанда

Мнозина български бизнесмени си спомнят, че в периода 1991-1992 г. в бизнеспространството непрекъснато се появяваха безкрайни оферти за хеликоптери и самолети, които били закупени евтино от Русия, но иначе стрували поне три пъти по-скъпо. По същия начин се продаваха и вагони с марлборо, евтино уиски, дочени работни дрехи и всякакъв вид кинкалерия. В документите за двата руски самолета един път се твърди, че двата струват около 700 000 долара, друг път се посочва, че стойността им е 2.4 млн. долара, а трети смятат, че истинската им стойност е 8-9 милиона. Та по същото време тези два самолета се появяват на летище Бургас.
Ан-32-Б са десантни самолети, които се използват и за граждански цели. Способността им да летят много ниско и люковете, които имали в долната част, ги правели много ценни при контрабандни доставки на оръжие. Други специалисти обаче твърдят, че тези самолети трудно могат да се пригодят за карготовари или граждански цели, а преустройството им е скъпо.
Вероятно идеята е била самолетите да бъдат продадени, но по горните причини никой не ги е харесал. Осведомени източници твърдят, че самолетите са били предлагани на авиокомпания “Балкан”, на частни авиокомпании у нас и в чужбина. Някъде сметките са били объркани и затова двата Ан-а се застояли на летището в бургаския квартал Сарафово.

Временният износ и временният внос

Според митническите документи самолетите трябвало да се върнат през 1993 г. в Русия. Междувременно се появява немската фирма ТКМ, която закупила самолетите от “Клеримекс”, тъй като имала намерение да прави съвместна фирма с “Ер виа”. Другата версия е, че трябвало да прави съвместна фирма с първия български космонавт Георги Иванов.
Тъй като самолетите не са били върнати в Русия до февруари 1994 г., от Генералната прокуратура на Русия изпратили запитване до ГУ “Митници”. Всъщност подозренията на руснаците са, че чрез временния износ “Орел - Авиа” е искала да си спести износни мита, без да има намерение да връща самолетите. Междувременно директорът на въпросната “Орел - Авиа” бил вкаран в затвора за подобни далавери. След запитването на руските митнически служби и нашите започнали да се интересуват от двата самолета. Заведена е била преписка от РДВР - Бургас, която е разследвала случая. През 1996 г. тогавашният шеф на бургаската митница Здравко Караджов издава постановление за контрабанда срещу ТКМ, тъй като временният внос не бил удължаван, а самолетите си стояли на летището, забравени от всички. Постановлението е обжалвано, а временният внос - удължен.
Изведнъж у нас се появят два документа за собственост - едните на немската фирма ТКМ със седалище Хамбург, а другите - договорите за аренда на “Орел - Авиа”. На базата на тези два комплекта ГУ “Митници” и главният прокурор Татарчев сега спорят какво трябва да се прави със самолетите. В петък Татарчев каза, че за него собственик е ТКМ, а не “Орел - Авиа”, тъй като немската фирма закупила още на 11 май 1992 г. двата самолета от “Клеримекс”. Същата, която е отдала машините на “Орел - Авиа”.
Има ли далавера в тази 6-годишна сага, където се замесват няколко фирми, чужди държави и българските правораздавателни органи и къде е тя?
Според адвоката на фирма ТКМ Стоян Проданов самолетите са били купени от фирма ТКМ - Хамбург, и това е безспорно. Неговите подозрения са, че държавата и спецслужбите искат да конфискуват самолетите, затова се вдига такъв шум. Освен това някой задигнал документите на двата самолета от митницата, което засилвало подозренията му. За издаването на нови от завода в Украйна фирмата платила 150 000 долара. Той е завел дело срещу сегашния шеф на митница - Бургас, за нанесени щети, тъй като спирането на самолетите ощетило фирма ТКМ досега с 500 000 долара.

Купувачът е българин

Проверка на “Капитал” показа, че играчите в тази афера са само два - едната е фирма ТКМ, а другата е руската “Орел - Авиа”.
ТКМ Warenhandels Ltd е фирма, регистрирана в Хамбург през 1986 г. Неин собственик е Георги Цанев. Управител на фирмата е Анти Милхан. Същата е и директор на другата фирма, която се появи в аферата и за която се твърдеше, че е руски посредник - “Клеримекс”. Тя също е регистрирана в Хамбург, само че през 1989 г. Според регистрите в Германия собственик на тази фирма е Цветан Цанев, чието презиме, съдейки по българските регистри, е Георгиев. Той пък от своя страна е управител и акционер във фирма COMCO Aunenhandels. Така се изяснява, че играчите в тази афера съвсем не са някакви си чужди бизнесмени, а добре известни нам. В немските регистри няма допълнителна информация за трите фирми, което не е много обичайно, но затова пък е често срещано при фирми на спецслужбите ни в чужбина. Не е много ясно и дали тази COMCO има нещо общо със скандалната транспортна фирма на покойния Боби Бец. Регистрираната в София “ТКМ” ЕООД е сто процента собственост на немската, а неин управител е Рушан Абдулахович Мусин. Другата фирма, регистрирана в София и близка до изредените, е “ТКМ - фотофинишинг”. На телефона на втората мъжки глас, който не пожела да се представи, обясни, че “ТКМ” ЕООД е закрита, “Фотофинишинг” търгува само с фотоматериали и не се интересува от самолети, след което затвори телефона. Във “ТКМ - фотофинишинг” собственик с 51% е Цветан Георгиев Цанев.
Осведомени източници твърдят, че видни наши магистрати се познавали лично със собственика на фирма “Клеримекс” Цветан Цанев, дори му гостували в Гърция, затова прокуратурата заела страната на ТКМ.
Митнически служители твърдят, че подобни истории със самолети от Русия не за първи път се случват в България. Практиката с омесването на много фирми имала за цел следите на митническите нарушения и собствеността на аеропланите да бъде заметена, след което те се изнасяли за трети страни.
Междувременно стана ясно, че съвсем незаконно двата Ан-32-Б са били вписани в Регистър за гражданските въздухоплавателни средства на България още през март миналата година на името на фирма МАКО. Самата регистрация е странна, защото стока на временен внос не може да бъде регистрирана в България, а никой не е платил нито мито, нито пък се появил договор за продажба между ТКМ и въпросната МАКО, която имала адреси в Берлин и Пловдив. Така нещата, вместо да се изяснят, все повече се забатачват, а въпросът за двата десантни самолета остава открит.



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: ГЕРБ и ДПС пускат бизнеса да финансира партиите, скандален търг свали шефа на НЕК 2 Вечерни новини: ГЕРБ и ДПС пускат бизнеса да финансира партиите, скандален търг свали шефа на НЕК

И още: ЕС пак отложи преговорите с Албания и Северна Македония; Путин отговаря на въпроси на руснаците

19 юни 2019, 1284 прочитания

ДПС иска да няма ДДС за книги. А работодатели и КНСБ са против различните ставки 1 ДПС иска да няма ДДС за книги. А работодатели и КНСБ са против различните ставки

Делян Пеевски предлага и фонд за безплатни детски градини и строителство на нови от спестените партийни субсидии

19 юни 2019, 885 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Нефтохим понижи цените на горивата

Частните парчета от парка

Устройственият план на Борисова градина осветли няколко съмнителни сделки, останали под радара на общественото внимание 20 години

Изборите: Технология на подчинението

Резервът от зависими гласове, който ГЕРБ и ДПС си осигуряват в малките населени места и ромските махали, може да превърне всеки вот в свирен мач

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

20 въпроса: Полина Лъжанска

д-р Лъжанска е сред инициаторите на сайта CancerCare.bg и благотворителния маратон Race for the Cure

Кино: "Момиче"

Млада балерина е родена момче и се бори с това