В Чехия скандалите идват с НОВА

Частната чешка телевизия НОВА, която за четири месеца през 1994 г. успя да грабне 70 процента от зрителите на държавната телевизия и за четири години да не отстъпи нито веднъж от позицията номер едно на пазара, изглежда от екрана просто понякога смешно, дори пошло - много, ама много американски сериали, много, ама много американски екшъни, много порно (софт) през уикендите (след десет вечерта), забава, музика, спорт, игри и шоу, новини и публицистика. На езика на цифрите рецептата за успешна телевизия звучи така: сериали - 35.3%, филми - 21.3%, музика и забава - 15.7%, публицистика и документални филми - 9.7%, новини - 4.3%, спорт - 3.4%, и други - 10.3%.
Това е телевизията, за която е изписано най-много и с най-много патос - първата в Източна Европа национална частна телевизия, първият пробив на свободната частна медия, най-успешната частна телевизия в източния блок, най-големият и първи пробив на американците в източноевропейския медиен пазар. (НОВА е създадена от базираната в Бермуда американска компания СМЕ Central European Media Enterprises Ltd., която държи 88 процента от акциите на компанията - Ceska Nezavisla Televisni Spolecnost s.r.o, фактическият собственик на НОВА).
За чехите НОВА не е нищо от това. За тях НОВА е царицата на интригите в републиката, царицата на еротиката, царицата на скандалите. Ако трябва да се спазва някаква хронология, на първо място е еротиката, защото от появата си през февруари 1994 г. НОВА започна да пуска в малките часове на деня филми, които дотогава чехите можеха да гледат само на лошокачествено видео. После дойдоха скандалите и интригите, защото там, където има телевизия, без тях не може.
И Прага не прави изключение. Първата интрига, разбира се, са парите. Въпросът колко плащат американците и до днес вълнува населението повече от всичко останало, защото НОВА е модерната приказка за това как се става богат. Директорът на телевизията Владимир Железни, бивш говорител на първото чехословашко посткомунистическо правителство на Питър Питхарт, за четири години успя да стане един от стоте най-богати хора на Чешката република, а самата телевизия и до денднешен се нарежда между най-успешните и печеливши компании на страната. Годишните приходи от реклама за 1995 г. са 145 млн. долара, за 1996 -165 млн., за 1997 - 180 млн. НОВА не просто успя да стане номер едно на рекламния пазар, тя е медийният партньор на над 200 от големите рекламодатели като Colgate, Palmolive, Procter& Gamble, Unilever.
Журналистите от телевизията не обичат да говорят за заплати, а и това е едно от първите основни правила на работещите в НОВА. Публична тайна е обаче, че в НОВА се печели два-три, дори до четири пъти повече, отколкото в чешката телевизия. Водещите журналисти на НОВА могат да си позволят да почиват два пъти в годината в чужбина - да речем, на Канарските острови, при това без да се налага да затягат коланите на семейните бюджети.
Телевизионните работници на щат в НОВА са 420 души. В новините работят около 50. На временни договори и на парче работят около 400 души. НОВА излъчва 19 часа на ден, 50 процента от излъченото е нейна собствена продукция. Годишно телевизията произвежда не по-малко от 2500 часа собствен продукт.
За сравнение - в двата канала на чешката телевизия - ЧТ1 и ЧТ2, работят на щат 2549 души само в Прага. Щатът на центровете в Бърно и Острава също е огромен. Само в центъра в Бърно работят повече хора, отколкото в цялата частна НОВА.
НОВА успява да бъде в центъра на общественото внимание, защото около нея винаги има скандали - дали около лиценза, дали около някое от предаванията. По аналитичност и съдържателност нейните новини отстъпват на чешката телевизия - сред новините влиза много жълта и често непроверена информация като миналогодишния скандал около вила на Вацлав Клаус в Швейцария, за която се оказа, че не съществува.
Това, заради което НОВА обаче е особено уважавана, е нейната публицистика. За нея няма забранени теми - или поне така изглежда. Предавания като “На властни очи” (със собствените очи), “Обчанске джудо” (гражданско джудо), “Ачко” станаха институции за четиригодишното си съществуване. Водещият редактор на “На властни очи” Радек Йон две години подред получава наградата журналист на годината. Именно НОВА и “На властни очи” с репортаж за живота на ромско семейство в Канада миналата година станаха причина за националния скандал около положението на ромите в страната, масовото изселване на роми към Канада и наново въведения визов режим от страна на Канада за Чешката република.
НОВА всъщност вече се превърна за чехите в част от това, което сме свикнали да наричаме живота след падането на комунизма. Не може да се каже просто, че тя е добра телевизия, защото в много случаи тя не е. Но за зрителите е плюс - защото увеличава възможностите им за избор. За журналистите също - защото им дава по-голям пазар.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Все още няма коментари
Нов коментар