“Метро” - нови правила на потребителския пазар

Eднотипни сиви барачки. Зад тях огромни студени халета. Отегчени гласове на продавачи. Вода по земята. Остатъци от хартии и листа. Вятърът носи дъх на не толкова прясна храна. Това е един от многото български складове за търговия на едро.
Светло е, безупречно чисто. Над 15 000 вида стоки в красиви опаковки. Касови апарати, колички за багаж. Перфектно обслужване. Безплатен покрит паркинг. Това е “Метро” - най-голямата търговска верига в Европа. Колко е просто. Защо досега нямахме “Метро”?
На 18 март 1999 г. “Метро” открива първите си магазини у нас. Най-напред в София и Пловдив. До 2001 г. - и в Бургас, Варна, Русе, Плевен, Стара Загора. Идването на голямата немска компания означава радикални промени по веригата производител - търговец на едро - търговец на дребно - купувач. В крайна сметка “Метро” несъмнено ще доведе до нов порядък на потребителския пазар като цяло.

Как ще се пазарува

Единственият начин да се пазарува в “Метро”-магазините е чрез клиентска “Метро”-карта. Тя се издава безплатно само на фирми, но неин титуляр е физическо лице. Фирмата трябва да е работеща, да има съдебна регистрация и номер по регистър БУЛСТАТ. С картата може да пазарува само нейният притежател, той има право да вземе със себе си в магазина до двама придружители. На една фирма се издават максимум пет карти. Ако дружеството извършва дейности в два различни бранша, максималният брой на клиентските карти е десет. В бъдеще пред всеки хипермаркет ще има офис, в който може да се получи карта срещу представени документи. Картата може да се използва във всички магазини “Кеш енд кери” на “Метро” по света.

“Раят “Метро”,

казват търговците на дребно в другите страни. Системата на пазаруване е “кеш енд кери”. Тук клиентите пазаруват на едро. Плащат веднага, товарят закупеното и се връщат в своите бакалии, фризьорски салони, магазини за бяла техника и т. н. С други думи и у нас само с едно идване собственици на магазини, хотели, ресторанти, занаятчии, продавачи на сергии и т.н. ще могат да закупят в “Метро” всичко, от което имат нужда, за да развиват своя бизнес. Купувачите ще избират сред 15 000 артикула с гарантиран произход, снабдени с всички необходими сертификати за качество и годност. С щрих код, етикети, указания за приложение. В подходящи опаковки, подредени тематично и достъпно по рафтовете. И на цени, по-ниски от цените на едро, по които се продава в момента на българския пазар.
Концентрация на стоки, отстраняване на посредници и възможно най-ниски цени. Това са подаръците на “Метро” за дребния търговец и като следствие - за редовия купувач на дребно. Защото и в гаражната бакалница стоките ще поевтинеят. Или поне би трябвало. Освен това няма особена пречка човек да се сдобие с фирмена карта и да пазарува за домакинството си от веригата “Метро”, стига общият размер на покупките да не е на пренебрежително малка стойност.
“Писна ми да обикалям складове на едро. Тук купиш едно, там - друго. Все в търсене на най-изгодното. И никога нямаш пълна гаранция за качеството на стоката”, споделя собственик на квартален минимаркет.
“В магазините на “Метро” всички изделия ще бъдат равнопоставени. Не рядко ако някой се обвърже с продуктите на дадена компания, няма право да излага и продава изделията на друга конкурентна компания. С “Метро” дискриминацията на стоките ще бъде премахната. Ние сме доста потърпевши от ментета на наши продукти. Изделията в “Метро” ще са с гарантиран произход, от сериозен производител. В хипермаркетите потребителят е този, който ще определя какво се търси. Сега на практика пазарът зависи от вкуса на посредника”, коментира Атанас Петров, председател на Кооперативен съюз “БЕНА”, обединяващ 25 предприятия за безалкохолни напитки и минерални води.
“Легитимност на търговията и отстраняване на всички ментарджии” след идването на “Метро” прогнозира и Георги Сяров, изпълнителен директор на “Менада - Братя Сярови - 1901” и на винарска изба “Сакар”. Фирмата е сред големите производители и на оцет в България. “Нелегални предприятия често използват нашия етикет, за да предлагат псевдооцет. Чрез “Метро” подобни опити би трябвало поне да намалеят”, убеден е Георги Сяров.
“Всички лоялни производители и вносители ще бъдат при “Метро”. Но оризът навън пак ще се продава на по-ниски цени от фирми, които не са плащали нито мита, нито данъци - скептичен е Валери Бобенков, председател на управителния съвет на “Българска оризарна” АД. - Ние претърпяхме огромни загуби от тази сенчеста икономика. Време е най-сетне и у нас да се сложи еднаква летва за всички търговци.”

Професионалният посредник “Метро”

Хвърля ръкавица срещу съществуващата система на разпространение

Не е тайна, че доставката на много изделия от чужбина минава през поредица от посредници. При “Метро” вносът е пряк. С платени мита, такси и данъци. С гаранция за купувача. От което би следвало да изпищят тези пазарни играчи, които разчитат на разликата в цените. Тези, за които укриването на мита и неплащането на данъци е едва ли не въпрос на престиж. Така поне става по света. Легитимността на доставчиците означава възможност за контрол. . И в крайна сметка - постъпления в бюджета.

За много от вносителите идването на “Метро” означава сигурност

Ще се избегнат сегашните нередовни доставки поради липса на твърди заявки от родните дистрибутори. Много чужди фирми, които осъществяват инцидентни контакти с български партньори, в лицето на “Метро” ще намерят сигурен и платежоспособен контрагент. Това несъмнено е стимул за привличане на нови чужди участници на българския пазар.
“За “Данон” сътрудничеството с “Метро” е проверено вече в другите страни. Много по-лесно за производителя е един от клиентите да ти прави 10% от оборота например, което, надявам се, ще се получи след първата година от съвместната ни работа”, прогнозира Ивайло Дачов, продуктов мениджър на “Данон - Сердика” АД.
“Деловите ни отношения датират отдавна във всички магазини на "Метро" по света. Очакваме по-големи продажби на наши изделия, защото потокът от клиенти ще бъде много голям. Но не съм оптимист по отношение платежоспособността на българина. И смятам, че свитото потребителско търсене ще рефлектира и върху амбициите на “Метро”, прогнозира Георги Граменов, изпълнителен директор на “Д-р Йоткер” ООД - вносител на прахообразни кремове и подправки.
Като следствие от експанзията на немската компания много

Складове за търговия на едро ще отмират

Ще им бъде трудно да се конкурират с разнообразието от стоки и с ниските цени, предлагани в хипермаркетите. По същата причина неминуемо ще намалеят и тържищата у нас. Като се знаят цените на “Метро”, всяка драстична стъпка под тях неминуемо ще буди подозрение - за невнесени реални мита и такси, за укрит данък и т. н. “Метро” ще предизвика и промени на трудовия пазар. Отстранените фирми ще освободят работници, но немската компания ще открие нови работни места.
“За всички лицензирани търговци има място под слънцето - убеден е Александър Йоцев, председател на Съюза на тържищата в България и изпълнителен директор на “Слатина-Булгарплод” ЕАД. - “Метро” не може да изземе всички пазарни ниши. Компанията е реалност, с чиято конкуренция неминуемо трябва да се съобразяваме. Но никой не е станал световен рекордьор, когато е бягал сам на пътеката”, казва с оптимизъм Александър Йоцев.

Предпочитам да съм клиент, а не доставчик

на “Метро”, твърди български производител. “Метро” изисква безупречен външен вид на изделията, подходящи разфасовки, сертификати за произход и качество, щрих код и т. н. За някои от фирмите това означава допълнителни инвестиции, за да отговорят на високата (всъщност нормална) летва.
“Метро” предлага конкретни финансови условия на всяка фирма, от която смята да купува стоки. Срещу своите изисквания немската компания осигурява дългосрочно сътрудничество, сигурни количества, голям оборот. И престиж.
“Не всички имат шанс да бъдат поканени за доставчици на “Метро”. За нас това е комплимент и доказателство, че сме се утвърдили на българския пазар”, преценява Татяна Стоянова, мениджър “Маркетинг и продажби” на фирма “Палхутев мед” АД.
За фирми, които нямат собствена разпространителска мрежа, поканата от “Метро” означава възможност да достигнат пряко до своите клиенти. За производителите на селскостопански продукти договорът с “Метро” означава край на притесненията дали и как ще реализират реколтата.
Фирмите със собствена дистрибуторска мрежа са алтернатива на “Метро”. Редица печеливши дружества доставят изделията си направо в кварталния магазин. Без съмнение за търговците на дребно това е твърде удобно. Подобни фирми няма да загубят съществено от конкуренцията на немските хипермаркети.
За някои предприятия с регионални представители предложенията на “Метро” (особено в частта за търговските отстъпки) означават конфликт с вече изградените местни структури. “Ние вече инвестирахме в създаване на собствена дистрибуторска мрежа в името на скъсената дистанция с потребителя. Сигурен съм, че като производители сме създали достатъчно гаранции, за да не страда крайният клиент ценово от недобросъвестни прекупвачи. Предложените от “Метро” условия не представляват интерес за нас, защото въпросната дистанция производител - краен клиент няма накъде повече да се скъсява, освен за наша сметка”, коментира Захари Бочев, търговски директор на заводите за керамични плочки “Хан Омуртаг” - Шумен, и “Хан Аспарух” - Исперих.
“Можем да обсъждаме предложенията на “Метро”, но няма да поставим нашите дистрибутори в неизгодна позиция”, категоричен е Емил Тунев, регионален директор “Продажби” към “Интербю” .
“При нас се плаща на изхода на предприятието”, казва шеф на фирма, разтревожен от предложението за разсрочено плащане. Експортно ориентирани фирми пък не знаят дали ще устоят на уговорката за стриктните доставки, тъй като погледът им е насочен предимно зад граница.
Производители изразяват опасения от налагането на нов монопол. “При липсата (засега) на други представители на алтернативни големи вериги присъствието на “Метро” означава, че много фирми ще бъдат принудени да се съобразяват с предлаганите условия”, прогнозира Захари Бочев.
Печелившата формула на “Метро” - много стоки на възможно най-ниски цени - е на път да заработи и в България. Немските инвеститори са категорични, че няма да побългаряват идеята си, а ще я реализират в оригиналния й вариант, донесъл им много успехи по света. Времето ще покаже какво точно ще се случи с въпросителните около “pro domo sua”.*


*pro domo sua (лат.) - собствения ни дом, за себе си


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове