Министерството на отбраната ври заради "План 2004"

Новата програма за преструктуриране на армията, известна повече като “План 2004”, предизвика масирано прегрупиране на силите в Министерството на отбраната. Планът, който беше одобрен от Съвета по отбраната във военното ведомство, разби традиционния модел на противопоставяне между униформеното и цивилното ръководство. Новите враждуващи лагери обединяват министъра Георги Ананиев и началника на генщаба ген. Михо Михов, от една страна, и зам.-министрите - от друга. Сравнително настрана от конфликта остава единствено зам.-министърът по финансовите въпроси Йордан Йорданов.
В центъра на сблъсъка попада най-вече зам.-министърът на отбраната Велизар Шаламанов, който е ресорно отговорен за изготвянето на “План 2004”. Амбициозният о.з. майор е основният трън в очите на военните, които приемат на нож концепциите му за бъдещето на войската. Откритото противопоставяне между униформеното ръководство и зам.-министъра започнало на 24 юни след съвет на началник-щабовете. Там ген. Михов и шефовете на видовете въоръжени сили са обсъждали въпроса с обтегнатите отношения с Шаламанов. Подробности за срещата не са известни, но крайният резултат е писмо на ген. Михов до Георги Ананиев по повод публични обиди на хора от цивилното ръководство спрямо военните. В Генералния щаб дори имали идея да заведат граждански иск за обида и клевета срещу хора от противниковите фракции във военното министерство. В резултат на острото писмо военният министър прави спешна дипломатическа совалка при шефа на Генералния щаб миналия вторник, след което провежда тежък “инструктаж” със своите заместници
Въпреки желанието да се тушират противоречията ефектът е точно обратен. Зам.-министрите Велизар Шаламанов, Пламен Радонов и Здравко Зафиров, които, образно казано, бяха назначени да надзирават действията на Ананиев, в общи линии поддържат единна и твърда позиция по отношение на военното ръководство. В случая военният министър и шефът на генщаба се превръщат в нещо като съдружници по неволя срещу гореспоменатия триумвират. За първи път обаче тези противоречия придобиват толкова ясни очертания. Ревизирането на предишната програма за реформа на армията до 2010 г. на практика е шамар по авторитета и на двамата. За Ананиев това означава загуба на политическо доверие, евентуална загуба на поста при хипотетична ревизия на кабинета или най-малкото - превръщането му в безгласна буква. За ген. Михов приемането на програмата “2004 г.” в сегашния й вид би било признание, че генералния щаб губи функциите си по военното планиране и става просто изпълнител. Така, колкото и парадоксално да звучи, се оформя крехка коалиция между Ананиев и Михов, които обединяват усилията си пред лицето на общата заплаха. За две години и половина военните, изглежда, са стигнали до извода, че сегашният военен министър не е чак толкова лош, тъй като не им се меси особено много в работа и с мекото си и безконфликтно поведение може да потушава противоречията в зародиш.
За разлика от Ананиев неговият заместник Велизар Шаламанов има съвсем конкретна визия за това, което иска да направи с армията. Той се ползва със силно политическо доверие от страна на синята партия, както и с добро име в пронатовските среди. Шаламанов не крие амбициите си за лидерска роля във военното министестрво и това предизвиква спонтанна вълна на ревност сред военните и чиновниците, близки до Ананиев.
Междуособните войни в Министерството на отбраната обаче все още не са стигнали своя апогей. По всяка вероятност той трябва да се очаква тази седмица, когато Съветът по отбраната към военния министър за втори път трябва да каже своята тежка дума за “План 2004”. По принцип програмата за военната реформа трябваше да бъде приета миналата сряда, но изненадващо беше върната за доработка. Тънкият момент в случая е, че същия ден началникът на генщаба е ходил да лобира за своята кауза в президентството. Не е много ясно доколко Петър Стоянов е склонен да се конфронтира със своите съпартийци заради каузата на ген. Михов, но все пак, изглежда, до известна степен се е застъпил за неговата кауза. Основните спорни моменти, около които се върти конфронтацията между отделните крила в отбранителното ведомство, са две - разпределението на съкращенията във времето и комплектоването на силите за бързо реагиране. Според генщаба първоначално трябва да се закрият повече щатни бройки за наборни войници и сержантски състав, за да могат да се запазят максимален брой офицери. По програмата на Шаламанов нещата трябва да се движат по обратен ред - първо да се редуцира администрацията. Източници от военното ведомство твърдят също, че след Съвета по отбраната от миналата сряда графикът за офицерските съкращения по “План 2004” вероятно ще бъде изтеглен с три години и трябва да приключи най-късно през 2001 г.
Другият потенциален проблем е свързан с размера на бойните формирования в силите за бързо реагиране. Според военната доктрина те трябва да бъдат комплектовани 100 процента с бойна техника и със 70 на сто от необходимия брой войници и офицери. За да постигнат това, военните плановици свили числения състав на бойните формирования два до три пъти. Така една бригада трябвало да стане някъде между 1800 и 2000 души, докато аналогичните части в натовските държави трябва да са с размер от 4 до 6 хиляди щика. За разлика от тях бригадите в другите два мобилизационни корпуса били разчетени с около 5000 бойци. Въпросните две съединения трябва да са окомплектовани между 10 и 20 на сто числен състав, който се състои главно от офицери, отговорни за обучението и командването на останалите 80-90 на сто запасняци в случай на обща мобилизация.
По всичко личи, че това е само началото на сблъсъка между цивилни и военни. Преобразуванията в армията отново може да се отложат с още няколко месеца, ако мнозинството прецени, че не се нуждае от излишни скандали точно преди местните избори.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове