Тръгва жп ферибот до Грузия и Украйна

Вече няма пречки фериботи между Поти (Грузия), Иличовск (Украйна) и Варна да пренасят влакове с пътници и стоки, идващи от Китай, Централна Азия и Закавказието и пътуващи за страните от Западна и Южна Европа. Тази седмица Министерският съвет одобри спогодба между България, Украйна и Грузия за съвместна експлоатация на железопътна фериботна връзка между трите пристанища, подписана от министрите на транспорта през април в Поти по време на откриването на жп терминал. Спогодбата урежда почти пълното освобождаване на фериботните кораби от пристанищни такси.
Подписването на документа е част от програмата ТРАСЕКА (транспортен коридор Европа - Кавказ - Азия). ТРАСЕКА е мащабна европейска инициатива с активна американска подкрепа, която цели да възроди древния Път на коприната, включвайки жп трасе, газопроводи, нефтопроводи и магистрали. ТРАСЕКА ще увеличи степента на независимост на средноазиатските републики от Русия.
Пътят на коприната тръгва от Китай, пресича средноазиатските степи и през Каспийско море и закавказките страни Азербайджан и Грузия излиза на източния бряг на Черно море. С въвеждането на жп фериботната връзка де факто се затваря транспортната верига изток - запад. Въпреки че България излиза с едни гърди напред в съревнованието за привличането на транзитни стоки, Румъния също е с изострен апетит да стане диспечерски пункт за превоз на памук, готов текстил и други. По-рано тази година бе възобновена фериботната връзка Батуми (Грузия) - Констанца (Румъния).
При посещението на българския президент Петър Стоянов в Узбекистан през април узбекският президент Ислам Каримов заяви, че възприема България като транзитна страна по пътя на коприната, а Варна като транзитно пристанище на азиатските стоки към Западна Европа. Със създаването на смесеното българо-узбекско дружество “Балканпам” България има шанс да стане преразпределителен възел за реекспорт на памук с произход Узбекистан за Южна Европа и дори за Турция. С малкото си потребление на памук България е интересна за Узбекистан само като транзитен пункт към заводите на Италия, Испания, Португалия и Турция. Шансът на страната ни се състои в това, че памукът е деликатна суровина и не търпи претоварвания. Ако жп трасето изток - запад започне да функционира на практика, узбекският памук може да стига до крайния превозвач през България само с едно претоварване, докато в традиционния вариант - с три. В противоположната посока от България към средноазиатските страни по новото жп трасе могат да тръгнат българско вино, захар и други стоки.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се