БДЖ закрива губещи линии

Държавните железници са готови с програмата си за закриване на губещи жп линии. Предвижда се демонтажът на 12 второстепенни линии с обща дължина 304 км. Според изчисленията на транспо-ртни експерти тези линии дават само 1.7% от приходите на БДЖ, а в същото време формират около 12% от загубите на държавната компания. Програмата за тяхното закриване ще бъде внесена за обсъждане в правителството до края на септември, а фактическата ликвидация ще започне от началото на 2000 г. Одобрението на кабинета е нужно, тъй като железопътната инфраструктура е публична държавна собственост, обясни транспортният министър Краус. Другата причина вероятно е нежеланието да се поеме отговорността за болезненото решение, смятат транспортни експерти. Според тях много от линиите са единствената връзка със слабонаселени райони от страната и демонтирането на релсите ще породи социално напрежение в засегнатите селища.
Закриването на губещите линии беше една от основните мерки, предвидени в оздравителната програма на железниците. Това беше и едно от изискванията на Световната банка, която отпуска по-голямата част от средствата за преструктуриране на БДЖ. Идеята беше икономисаните средства да бъдат пренасочвани за подмяна на износената инфраструктура и за обновяване на локомотивния и вагонния парк. Първоначалните планове предвиждаха първите четири жп линии да бъдат закрити още през 1998 г., но до демонтиране на релси така и не се стигна. При една от последните си мисии експертите на Световната банка отбелязаха, че основната причина за неизпълнението на тази част от оздравителната програма е липсата на воля за прилагане на непопулярните мерки.
Сега БДЖ разполага с общо 4331 км железопътна мрежа. Според оздравителната програма на компанията, одобрена от Световната банка, най-губещи от тях са 24 второстепенни линии с обща дължина 741.6 км (18.4% от цялата жп мрежа). Анализът е показал, че приходите от тях покриват само 15.8% от разходите за поддръжката им. В доклада, връчен през седмицата на транспортния министър Краус, е отбелязано още, че второстепенните линии носят на железниците 25 млн. лева загуби на година. Изводът на експертите е, че закриването на най-губещите второстепенни линии е крайно наложително, още повече че е задължително според поетите пред Световната банка ангажименти. Предложените за закриване 12 линии са: Пазарджик - Варвара, Съединение - Панагюрище, Сарафово - Поморие, Горна Оряховица - Елена, Хан Крум - Преслав, Юнак - Старо Оряхово, Куртово Конаре - Пещера, Ореш - Белене, Видин фериботна - р.п. Капитановци, Подуяне - Пионер, Каспичан - Нови пазар, Червен бряг - Оряхово. Очакваният икономически ефект от ликвидацията на тези участъци е 7.746 млн. лева, съобщиха от БДЖ. Програмата не предвижда закриване на други шест губещи линии с преобладаващи пътнически превози до курортни или туристически селища. При тях ще се извършва “специализирано субсидиране” и намаляване на разходите чрез използването на т.нар. шинобуси. Губещите жп линии, които обслужват енергетиката, също няма да бъдат закривани засега. Предвижда се БДЖ да прехвърли собствеността върху релсите и останалата инфраструктура към тях на самите предприятия или общините, като обслужването ще се извършва на договорна основа.
Според транспортния министър Вилхелм Краус финансовите резултати на БДЖ не изискват увеличение на цените на билетите до края на годината. Предстои обаче преразглеждане на преференциите за различни социални групи. Възможно е от 1 януари 2000 г. да бъдат редуцирани или отменени намаленията за ученици, студенти и пенсионери, каза министър Краус.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се