С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 4 сеп 1999, 0:00, 1875 прочитания

БДЖ закрива губещи линии

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Държавните железници са готови с програмата си за закриване на губещи жп линии. Предвижда се демонтажът на 12 второстепенни линии с обща дължина 304 км. Според изчисленията на транспо-ртни експерти тези линии дават само 1.7% от приходите на БДЖ, а в същото време формират около 12% от загубите на държавната компания. Програмата за тяхното закриване ще бъде внесена за обсъждане в правителството до края на септември, а фактическата ликвидация ще започне от началото на 2000 г. Одобрението на кабинета е нужно, тъй като железопътната инфраструктура е публична държавна собственост, обясни транспортният министър Краус. Другата причина вероятно е нежеланието да се поеме отговорността за болезненото решение, смятат транспортни експерти. Според тях много от линиите са единствената връзка със слабонаселени райони от страната и демонтирането на релсите ще породи социално напрежение в засегнатите селища.
Закриването на губещите линии беше една от основните мерки, предвидени в оздравителната програма на железниците. Това беше и едно от изискванията на Световната банка, която отпуска по-голямата част от средствата за преструктуриране на БДЖ. Идеята беше икономисаните средства да бъдат пренасочвани за подмяна на износената инфраструктура и за обновяване на локомотивния и вагонния парк. Първоначалните планове предвиждаха първите четири жп линии да бъдат закрити още през 1998 г., но до демонтиране на релси така и не се стигна. При една от последните си мисии експертите на Световната банка отбелязаха, че основната причина за неизпълнението на тази част от оздравителната програма е липсата на воля за прилагане на непопулярните мерки.
Сега БДЖ разполага с общо 4331 км железопътна мрежа. Според оздравителната програма на компанията, одобрена от Световната банка, най-губещи от тях са 24 второстепенни линии с обща дължина 741.6 км (18.4% от цялата жп мрежа). Анализът е показал, че приходите от тях покриват само 15.8% от разходите за поддръжката им. В доклада, връчен през седмицата на транспортния министър Краус, е отбелязано още, че второстепенните линии носят на железниците 25 млн. лева загуби на година. Изводът на експертите е, че закриването на най-губещите второстепенни линии е крайно наложително, още повече че е задължително според поетите пред Световната банка ангажименти. Предложените за закриване 12 линии са: Пазарджик - Варвара, Съединение - Панагюрище, Сарафово - Поморие, Горна Оряховица - Елена, Хан Крум - Преслав, Юнак - Старо Оряхово, Куртово Конаре - Пещера, Ореш - Белене, Видин фериботна - р.п. Капитановци, Подуяне - Пионер, Каспичан - Нови пазар, Червен бряг - Оряхово. Очакваният икономически ефект от ликвидацията на тези участъци е 7.746 млн. лева, съобщиха от БДЖ. Програмата не предвижда закриване на други шест губещи линии с преобладаващи пътнически превози до курортни или туристически селища. При тях ще се извършва “специализирано субсидиране” и намаляване на разходите чрез използването на т.нар. шинобуси. Губещите жп линии, които обслужват енергетиката, също няма да бъдат закривани засега. Предвижда се БДЖ да прехвърли собствеността върху релсите и останалата инфраструктура към тях на самите предприятия или общините, като обслужването ще се извършва на договорна основа.
Според транспортния министър Вилхелм Краус финансовите резултати на БДЖ не изискват увеличение на цените на билетите до края на годината. Предстои обаче преразглеждане на преференциите за различни социални групи. Възможно е от 1 януари 2000 г. да бъдат редуцирани или отменени намаленията за ученици, студенти и пенсионери, каза министър Краус.



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Валери Симеонов подаде оставка в опит да намали напрежението 7 Валери Симеонов подаде оставка в опит да намали напрежението

Лидерът на НФСБ иска да "лиши протестите срещу управлението от тяхното основание"

16 ное 2018, 4188 прочитания

Догодина - нов главен прокурор и 10 млрд. лв. Догодина - нов главен прокурор и 10 млрд. лв.

Който управлява през 2019 г., ще участва в избора на заместник на Цацаров и разпределянето на скъпи поръчки

16 ное 2018, 6236 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Пенсионната реформа се нуждае от разяснителна кампания

Без обществена подкрепа преструктурирането на системата отново ще бъде забавено

Марик Стринг: Европейците трябва да модернизират армиите си

Зам. помощник държавният секретар на САЩ пред "Капитал"

Защо Брюксел вдигна ръце от България

Основната причина за провала на мониторинга е, че ЕК просто нямаше достатъчно правомощия да наложи промените.

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Звезда и половина

Историкът Уилям Юинг за ретроспективата на легендарния фотограф Арнолд Нюман в София

Всичко е игра

Изложба изследва сложното взаимодействие между видеоигрите и реалността

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 17.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 17.11.2018 Прочетете