Пактът за стабилност излиза от политическия ритуал

Преди седмица партийни деятели и политически коментатори се жалваха, че промените в Сърбия ще доведат до недоимък на външни субсидии за България. През тази седмица на истанбулската среща на стопанската Работна маса на пакта за стабилност не присъства нито един журналист. Неправителствените организации бяха представени само от пишещия тези редове, а националното радио черпеше информация от кореспондента на Би Би Си. Досегашният опит (от юли м.г. в Сараево, през мартенската среща т.г. в Брюксел) показва, че българската общественост и мнение обръщат внимание на помпозните политически срещи на пакта, но не и на подготвянето на решенията на работно равнище. Присъствието на българската администрация и усилията й, особено тези на Никола Карадимов, донякъде компенсират погрешната нагласа на обществото. Но все пак официалното представителство на България е много по-ограничено от това дори на по-малките страни като Албания и Македония.

Преразпределяне

Замисълът на срещата бе да прегледа досегашното изпълнение на финансирането, да обсъди нови идеи и изисквания и да свери часовниците по повод възможни смени на акцентите и финансовите адресати. Значението на стопанската маса не може да бъде подценено. Финансовите ресурси на проектите в изходната тръба на масата са 5 пъти повече от средствата за подкрепа на демокрацията на Балканите и 19 пъти повече от тези на работната маса по сигурността. Освен това за подкрепа на демокрацията и правата на човека наличните пари са с 1/3 повече от потърсените, докато недостигът на средства за стопански проекти е около 1/5.
Естествено натискът за достъп до тези средства е по-силен от този на другите маси. Съответно и желанието за роля в преразпределянето им е много по-настъпателно.

Наличности и търсене

За какви пари става дума в областта на стопанското възстановяване, развитие и сътрудничество се вижда от таблицата. В нея са показани сумите преди началото на истанбулската среща. Какво се е променило - това ще се знае след около месец и половина - два.
Само при обществените програми разполагаемите пари са повече от заявените. При средствата за опазване на околната среда нещата са, общо взето, решени. Интересно е, че при инвестирането в човешки капитал (т.е. в развитието на знания и умения) заделените средства са почти нищожни, но търсенето повече от три пъти надвишава предлагането. Недостигът е относително значим и в средствата за реформи и подобряване на деловия климат. Но следва да се има предвид, че това са пари, които правителствата искат, за да правят това, което по определение са длъжни да правят.
Сигурно е, че графата за търговия не е точна. Търсените средства тук са малко над 2 милиона евро. Около 0.7 от тях са по проект, иницииран от българска нестопанска организация (приложим у нас, в Румъния и Македония) и препоръчан от работната група на пакта по търговията. Упоменатите 530 000 са за изследване на тарифните и нетарифните ограничения от британски и швейцарски екипи, а останалите са за Центъра за развитие на балканската търговия в Анкара. (Освен това не е споменат и заемът от 135 милиона на Световната банка за развитие на транспорта и търговията; той се прилага в шест страни, координира се от офис в София и банката го отчита като част от портфейла на пакта за стабилност).

Появата на Югославия

Представител на президента Кощуница се появи като личен гост на Бодо Хомбах. Но само за пет минути. Предишният ден след приветствените уводни думи по повод връщането на Сърбия към нормалността и “свежите възможности за регионална стабилност и сътрудничество” делегацията на Албания настоя за изпълнението на всички условия към Югославия, поставени от международната общност.
В официално прочетената декларация като заслуги на новия президент се споменават осигурената независимост на централната банка и преустановената корупция по митниците. Изразява се и увереност, че изборите за парламент на Сърбия ще са свободни, завършвайки формирането на демократичното управление на федерално и републиканско равнище. Представителят на Кощуница поиска колкото е възможно по-скорошно включване на Югославия в международните политически и финансови институции, започвайки от пакта за стабилност. За целта Югославия “ще спазва стриктно всички споразумения, които са били подписани от нейни овластени представители или са съгласувани с международните организации”.
Заедно с тази декларация бе разпространен и документ, озаглавен “Молба за програма за бърза намеса в подкрепа на новото демократично управление”. В него се казва, че политическата стабилност “съществено зависи от стопанските условия”. Приложен е списък от точно описани нужди до края на 2000 г. от енергия, храни, медикаменти и подкрепа на фиска, възлизащи на 1.146 млрд. германски марки. (Тази сума е с около 150 милиона по-малка от стойността на двумесечния внос от страна на съюзна Югославия).

Отношения: междучовешки, междудържавни и пр.

Високопоставените тълкувания, че основното в пакта е инициативите да идват от самите балкански страни, се въплъщават много трудно в деловите връзки между представителите на Запада и Югоизточна Европа. Вече мина повече от година от първата среща на пакта. Западняците все още се учудват, когато срещнат осведоменост и нормални стопански постижения на фирми и икономики от Балканите. Балканците още учат езика и жестовете. Първите негласно вярват, че те ще измислят идеите на сътрудничеството, а местните ще ги приложат. Вторите още говорят за помощ. В резултат на тези взаимности вниманието към новодошлите, т.е. т. нар. Западни Балкани, е по-целенасочено. Техни представители заемат повечето постове в комисии и работни групи и техни идеи по-често се споменават в официални становища.
Вносът от Балканите в ЕС е около 1.4 на сто от общия внос на съюза. (Само търговията на Словения със съюза е съществено над обмена на всички останали югоизточноевропейски страни.) За тях обаче е средно към 60% от цялата им външна търговия. До две седмици ще се приложи и планът за освобождаване на 95 на сто от търговията на ЕС с Албания, Босна и Херцеговина, Хърватия, Косово и Югославия. Към това следва да се добави и премахването на ограниченията за износ на алуминий и стомана от Черна гора. (Остават митата и квотите за говеждо, живи животни, вино, рибни продукти и жива риба. И, разбира се - нетарифните и потребителските ограничения, които са всъщност по-съществените.)
От горния списък на средства по проекти на пакта ясно се вижда, че има предпочитание към инфраструктурата и явно незачитане на нуждите на усложнените фактори на развитието. Тези проекти се отчитат по-лесно, изпълняват се от по-големи компании, средствата се насочват по-лесно и се обосновават с лекота пред данъкоплатците. В тези условия Чешката република залага около 1 милион евро за развитие на енергийна програма за Югоизточна Европа, която да координира реформите в тази област и управлява логистиката на доставките. Русия смята, че проекти като Констанца - Триест, съчетаващи транспортна с газо- и петролопреносна инфраструктура “заслужават задълбочено внимание”, като руските компании са готови за инвестиции.
Така или иначе истанбулската среща показа, че пактът за стабилност излиза от фазата на политическия ритуал. Ако някоя страна губи позиции, то е поради неразумност на досегашното си участие в представлението.
Истанбул, октомври 2000.

Изисквани и обещани ресурси по неотложната програма на пакта (милиони евро)
Област Изискване Обещание
Търговия н.д. 0,53
Инфраструктура 1 131 1 075,68
Стопански реформи и развитие на бизнеса 292 182
Професионално обучение 6,53 1,94
Околна среда 19,55 18,95
Обществено благосъстояние 3,36 3,89
Общо 1 452,44 1 197,7


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал