Чужди инвеститори се жалваха на Славински от пристанищните такси
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Чужди инвеститори се жалваха на Славински от пристанищните такси

Чужди инвеститори се жалваха на Славински от пристанищните такси

Портовете във Варна и Бургас надули цените за обработка на товари с близо 60-70%

Галина Александрова
786 прочитания

Четири чужди инвеститора се оплакаха на министъра на транспорта и съобщенията Антони Славински от драстичното повишение на таксите за товаро-разтоварна дейност в пристанищата. Това стана във вторник на специална среща в транспортното министерство. Индустриалните гиганти “Юнион миниер”, “Солвей - Соди”, “Агрополихим” и “Девня цимент” поискаха от транспортния министър намаляване на таксите на пристанищата. На срещата те бяха съпроводени от представителя на ЕБВР за България Жан-Марк Петершмид и председателя на БСК Божидар Данев.
Обемът на обработените товари в пристанищата нараства, а цените, вместо да падат, се увеличават, твърдят представителите на четирите фирми. Според тях от началото на тази година

Портовете са надули цените

между 30 и 50% за всички услуги. Най-остър според експерти на министерството е проблемът с пристанище Варна. Там товарооборотът е нараснал два пъти в сравнение с 1999 г., а размерът на таксите гони този ръст.
Таксите, които плащат клиентите на пристанищата, са две групи. В едната влизат държавните такси - тонажни, както и таксите за ползване на кейовете и каналите на пристанищата. В другата група са цените за товаро-разтоварна дейност и обработката на товарите (така наречените претоварни услуги). Доскоро и двата вида такси се събираха и оставаха в портовете. С влизането в сила на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на РБългария държавните такси вече се събират от Изпълнителна агенция “Пристанищна администрация” към Министерството на транспорта и съобщенията, която беше създадена със същия закон. В портовете остават само средствата от обработката на товарите. “Ръководствата на пристанищата явно се опитват да компенсират липсата на държавните такси с надуване на цените на товаро-разтоварните услуги. Едно пристанище обаче не трябва да е събирач на такси, то трябва да печели от услугите, които извършва, и от нарастването на товарооборота - това е логиката на пазара. Ако не се съобразяват с нея, пристанищата рискуват да изгубят клиенти”, коментираха от транспортното ведомство.
Междувременно през миналата година

Държавните такси бяха намалени средно с 40%

“Преди намаляването на тонажните, кейовите и каналните такси те са оставали в пристанищата Варна и Бургас. От тези постъпления пристанище Бургас е отделило през 2000 г. 25% за драгиране (почистване на дъното на пристанищата - бел.ред.). Останалата част от сумата е дадена за фонд “Работна заплата”. В пристанище Варна през 2000 г. за драгиране са отделени само 15% от получените от държавните такси суми”, съобщиха от Министерството на транспорта и съобщенията.
По данни на ведомството сега, след като държавните такси се събират от ИА “Пристанищна администрация”, деветдесет на сто от тях ще бъдат използвани за драгиране и ремонти на инфраструктурата на двете морски пристанища.
По официални данни на транспортното ведомство пристанищата във Варна и Бургас в действителност са увеличили цените за товаро-разтоварни услуги с около 60-70%. “За да бъдат разходите на товародателите едни и същи след намаляването на държавните такси, пристанищата трябва да увеличат цените на претоварните услуги с не повече от 35%”, твърдят от министерството на Антони Славински. Според неговите експерти финансовото състояние и на двете пристанища е добро, те са с положително салдо и не се налага такова драстично поскъпване на цените на услугите им.
Шефовете на четирите компании са предали на министър Славински

Алтернативни предложения

за такси на пристанищата. Те предвиждат увеличението да покрива само инфлацията и евентуалното увеличаване на разходите на портовете. Според зам.-министъра Любомил Иванов предложенията за такси на пристанищните предприятия и на инвеститорите ще бъдат обсъдени и ще се търси компромис. Очаква се, че ще се стигне до крайно решение до две седмици. Според зам.-министъра различията в цифрите не са непреодолими, но в крайна сметка пристанищата са отделни юридически лица и министерството не може да им налага решения. В сряда министър Славински все пак извика шефа на порт Варна. Според някои източници той е приел да намали таксите за товаро-разтоварни дейности.
“Натиснахме пристанищата и те свалиха таксите. Това обаче не е пазарно поведение, това е изкуствена регулация. При истинския пазар цените се регулират от обема на услугите”, заяви главният секретар на ведомството Гроздан Караджов. Той подчерта, че при пазарни отношения цените за обработка на товарите са високи, но се правят отстъпки за по-високи обороти и в бъдеще трябва да се налага този подход.

Обеми обработени товари в морските пристанища (в тона)
Пристанище 1998 1999 Промяна спрямо 1998% 2000 Промяна спрямо 1999% Промяна 2000 спрямо 1998%
Варна ЕАД 4 508 000 4 652 000 +3.18 5 551 300 +19 +23
Бургас ЕАД 6 468 880 4 618 901 -29% 5 233 000 +13.3 -20

Четири чужди инвеститора се оплакаха на министъра на транспорта и съобщенията Антони Славински от драстичното повишение на таксите за товаро-разтоварна дейност в пристанищата. Това стана във вторник на специална среща в транспортното министерство. Индустриалните гиганти “Юнион миниер”, “Солвей - Соди”, “Агрополихим” и “Девня цимент” поискаха от транспортния министър намаляване на таксите на пристанищата. На срещата те бяха съпроводени от представителя на ЕБВР за България Жан-Марк Петершмид и председателя на БСК Божидар Данев.
Обемът на обработените товари в пристанищата нараства, а цените, вместо да падат, се увеличават, твърдят представителите на четирите фирми. Според тях от началото на тази година

Портовете са надули цените

между 30 и 50% за всички услуги. Най-остър според експерти на министерството е проблемът с пристанище Варна. Там товарооборотът е нараснал два пъти в сравнение с 1999 г., а размерът на таксите гони този ръст.
Таксите, които плащат клиентите на пристанищата, са две групи. В едната влизат държавните такси - тонажни, както и таксите за ползване на кейовете и каналите на пристанищата. В другата група са цените за товаро-разтоварна дейност и обработката на товарите (така наречените претоварни услуги). Доскоро и двата вида такси се събираха и оставаха в портовете. С влизането в сила на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на РБългария държавните такси вече се събират от Изпълнителна агенция “Пристанищна администрация” към Министерството на транспорта и съобщенията, която беше създадена със същия закон. В портовете остават само средствата от обработката на товарите. “Ръководствата на пристанищата явно се опитват да компенсират липсата на държавните такси с надуване на цените на товаро-разтоварните услуги. Едно пристанище обаче не трябва да е събирач на такси, то трябва да печели от услугите, които извършва, и от нарастването на товарооборота - това е логиката на пазара. Ако не се съобразяват с нея, пристанищата рискуват да изгубят клиенти”, коментираха от транспортното ведомство.
Междувременно през миналата година

Държавните такси бяха намалени средно с 40%

“Преди намаляването на тонажните, кейовите и каналните такси те са оставали в пристанищата Варна и Бургас. От тези постъпления пристанище Бургас е отделило през 2000 г. 25% за драгиране (почистване на дъното на пристанищата - бел.ред.). Останалата част от сумата е дадена за фонд “Работна заплата”. В пристанище Варна през 2000 г. за драгиране са отделени само 15% от получените от държавните такси суми”, съобщиха от Министерството на транспорта и съобщенията.
По данни на ведомството сега, след като държавните такси се събират от ИА “Пристанищна администрация”, деветдесет на сто от тях ще бъдат използвани за драгиране и ремонти на инфраструктурата на двете морски пристанища.
По официални данни на транспортното ведомство пристанищата във Варна и Бургас в действителност са увеличили цените за товаро-разтоварни услуги с около 60-70%. “За да бъдат разходите на товародателите едни и същи след намаляването на държавните такси, пристанищата трябва да увеличат цените на претоварните услуги с не повече от 35%”, твърдят от министерството на Антони Славински. Според неговите експерти финансовото състояние и на двете пристанища е добро, те са с положително салдо и не се налага такова драстично поскъпване на цените на услугите им.
Шефовете на четирите компании са предали на министър Славински

Алтернативни предложения

за такси на пристанищата. Те предвиждат увеличението да покрива само инфлацията и евентуалното увеличаване на разходите на портовете. Според зам.-министъра Любомил Иванов предложенията за такси на пристанищните предприятия и на инвеститорите ще бъдат обсъдени и ще се търси компромис. Очаква се, че ще се стигне до крайно решение до две седмици. Според зам.-министъра различията в цифрите не са непреодолими, но в крайна сметка пристанищата са отделни юридически лица и министерството не може да им налага решения. В сряда министър Славински все пак извика шефа на порт Варна. Според някои източници той е приел да намали таксите за товаро-разтоварни дейности.
“Натиснахме пристанищата и те свалиха таксите. Това обаче не е пазарно поведение, това е изкуствена регулация. При истинския пазар цените се регулират от обема на услугите”, заяви главният секретар на ведомството Гроздан Караджов. Той подчерта, че при пазарни отношения цените за обработка на товарите са високи, но се правят отстъпки за по-високи обороти и в бъдеще трябва да се налага този подход.

Обеми обработени товари в морските пристанища (в тона)
Пристанище 1998 1999 Промяна спрямо 1998% 2000 Промяна спрямо 1999% Промяна 2000 спрямо 1998%
Варна ЕАД 4 508 000 4 652 000 +3.18 5 551 300 +19 +23
Бургас ЕАД 6 468 880 4 618 901 -29% 5 233 000 +13.3 -20


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.