Авиационните лобита се раздвижиха
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Авиационните лобита се раздвижиха

Авиационните лобита се раздвижиха

Военните роптаят срещу купуването на щатски изтребители

757 прочитания

Идеята Военно-въздушните сили (ВВС) да се снабдят с изтребители F-16 губи перспектива. Това изненадващо обяви шефът на корпус “Противовъздушна отбрана” (ПВО) ген.-майор Димитър Георгиев пред журналисти миналия вторник. Според висшия офицер в най-скоро време ще се прибегне до ремонт и частична модернизация на четири до шест от изтребителите МиГ-29, които България притежава. В момента страната ни разполага с 21 руски самолета от този тип, но само три от тях са в движение. По-късно неговият началник, главнокомандващият на ВВС Стефан Попов, отрече да има такова решение, но едва след като бе притиснат от медиите.
Само ден преди Георгиев да обяви “личното” си мнение, депутатът от НДСВ Нонка Матова също направи изявление в същия смисъл. Според народната представителка скоро предстои финализирането на договор между европейския авиационен концерн EADS и пловдивския завод “Георги Бенковски” за ремонт и модернизация на МиГ-ове у нас. Основните играчи в EADS са “Даймлер-Крайслер аероспейс” и авиоконструкторското бюро МАПО-МиГ, които трикратно се опитват да продадат руски изтребители на българската армия. Матова, цитирана от в. “Труд”, допълва още, че в пловдивския авиоремонтен завод ще започне производството на отделни елементи за “Еърбъс”, за военните самолети “Еврофайтър”, та дори и за космическите ракети “Ариана”.
Очевидно пресилените изказвания повсяка вероятност са част от лобистка кампания. Такава тактика беше предприело и през 1996 г. МАПО-МиГ, които твърдяха, че в България ще се ремонтират изтребителите на едва ли не всички африкански държави. Още по-абсурдно е твърдението, че в Пловдив могат да се ремонтират по 40 МиГ-а. Дори капацитета на завода да позволява това, единствените кандидати да ремонтират самолетите си у нас биха били от страни, които едва ли са по вкуса на американския държавен департамент или на Съвета за сигурност на ООН.

Странното нещо

в случая са твърденията, че въпросната сделка е пред приключване. Само два месеца по-рано вицепрезидентът на американския авиоконцерн “Локхийд Мартин” Мак Свенсон заяви пред авторитетното оръжейно списание “Джейнс дифенс уикли”, че фирмата му преговаря за продажбата на 12 изтребителя F-16s втора употреба за нуждите на българските ВВС. Месец по-късно у нас дойде друг вицепрезидент на “Локхийд Мартин” - Брус Джексън, който е и председател на Американския комитет по атлантическо разширяване. По време на посещението си Джексън отказа да каже каквото и да било по въпроса за закупуването на самолети F-16. Той отбиваше всички въпроси с изказвания от типа: “Питайте новия министър на отбраната.”
Ако се съди по поведението на хората от “Локхийд Мартин”, американците вероятно са доста разтревожени за бъдещето на своите оръжейни интереси у нас. Публична тайна е, че предишният екип в българското Министерство на отбраната беше заложил на схемата - закупуване на стари F-16 срещу подкрепа за НАТО. Безшумната смяна на този стратегически приоритет в рамките на два месеца и връщането към идеята за адаптиране на руски изтребители към евроатлантическите стандарти говори за мощно лобиране в редиците на сегашните управляващи и генералитета.
Всъщност ръководството на ВВС никога не е било голям привърженик на идеята за закупуване на натовски изтребители, но не смееше да надига глас през последните четири години под страх от “синя метла” особено след показното уволнение на шефа на ракетни войски ген. Ангел Марин. Със смяната на политическата конюнктура обаче висшите офицери отново са на път да покажат своето истинско лице. Според шеф на корпус ПВО няма смисъл да се купуват изтребители F-16, защото това ще наложи купуването на нова навигационна апаратура и обслужваща техника по други стандарти. Странно защо обаче ген. Георгиев пропуска да каже какви точно са тези други стандарти, защото това са точно изискванията за оперативна съвместимост с НАТО. Всяка сериозна модернизация на МиГ-овете трябва да включва натовско оборудване, което така или иначе ще изисква и подмяната на наземната техника. На практика висшият офицер е на крачка да изрече това, което вероятно се върти в главите на голяма част от българските военни:

“За какво,по дяволите, ни е тази оперативна съвместимост...”

Смелите изказвания на българското военно ръководство със сигурност вече са изправили косите на дипломатите от дирекция “Международна сигурност” в Министерството на външните работи. Благодарение на битката между лобитата в отбранителното ведомство българската евроатлантическа кауза стремително започна да затъва в блатото на оръжейния рекет. Изказванията на военните идват точно в момента, когато се решава дали България ще бъде поканена за членство в НАТО. Дори и техните аргументи да са сериозни, поне трябваше да изчакат срещата на съвета на НАТО в Прага през следващата година. Така, както направиха Полша, Чехия и Унгария, които през 1997 г. обещаха да купят западни самолети, но реално ще направят това едва през 2003 - 2006 г., и то с много уговорки и пазарлъци. Българските военни и лобистите на EADS нито обясниха откъде ще дойдат средствата за модернизацията, нито пък защо има такава рязка и прибързана смяна в самолетния курс. Доста

Дразнещ факт

е, че за пореден път офертата за модернизация на бойната авиация идва тайно и изневиделица, а не в условията на публичен търг, както би трябвало да бъде. Още по-непонятно е как вече има отделни елементи за модернизацията на руските самолети, след като все още не е било взето политическо решение. До момента никой не е проронил и една дума за публичен търг за оценка на офертите на EADS и “Локхийд”. Единствените публично известни сметки, според които модернизацията на руските самолети излиза по-евтина, са с източник EADS и едва ли могат да се смятат за съвсем безпристрастни. Така че е напълно необяснимо защо ще се прави търг единствено между фирмите, които искат да модернизират МиГ-овете, както обяви зам.-министърът на отбраната Георги Пасков.
Всъщност винаги досега натискът за закупуване на МиГ-ове или за модернизацията на съществуващия самолетен парк се е правел по доста завоалиран и непрозрачен начин. Първият опит беше през 1997 г., когато руснаците от МАПО-МиГ предложиха да осигурят стоков кредит от 450 милиона долара на България, с който страната ни да закупи 14 чисто нови изтребителя МиГ-29. След това страната ни щеше да бъде задължена да връща заема на Русия под формата на стоки, а МАПО щеше да прибере парите кеш. Авиобюрото обещаваше и да инвестира средства в авиоремонтния завод “Г. Бенковски” и да го превърне в ремонтна база за изтребители. Тогавашното държавно ръководство обаче прецени, че е безсмислено да задлъжнява към Русия, купувайки нейни бойни самолети. Освен това правителството се осъмни, че има достатъчно голям пазар за дейността на авиоремонтен център у нас.
Вторият опит за пробив на руското авиационно лоби беше по-завоалиран и минаваше през европейския авиационен концерн EADS. Проводници на сделката се оказаха представителите на Германия, които участват в джойнт-венчъра по линия на “Даймлер-Крайслер аероспейс” (DASA). “Една поръчка от страна на България много ще спомогне за интеграция на страната ви към европейските структури.” Така в прав текст немският пълномощен министър у нас Волфред Шлоте приключи специалната пресконференция, на която концернът EADS представи възможностите и офертата за модернизирането на българските МиГ-29 през лятото на миналата година. Това не особено дипломатично послание дойде, след като беше поставен въпросът дали не е по-удачно България да купи нови самолети F-16 за своята армия, вместо да модернизира МиГ-овете. Според тогавашните разчети на германците възстановяването и преоборудването на българските изтребители би продължило девет години и би струвало 500 милиона марки.

Идеята Военно-въздушните сили (ВВС) да се снабдят с изтребители F-16 губи перспектива. Това изненадващо обяви шефът на корпус “Противовъздушна отбрана” (ПВО) ген.-майор Димитър Георгиев пред журналисти миналия вторник. Според висшия офицер в най-скоро време ще се прибегне до ремонт и частична модернизация на четири до шест от изтребителите МиГ-29, които България притежава. В момента страната ни разполага с 21 руски самолета от този тип, но само три от тях са в движение. По-късно неговият началник, главнокомандващият на ВВС Стефан Попов, отрече да има такова решение, но едва след като бе притиснат от медиите.
Само ден преди Георгиев да обяви “личното” си мнение, депутатът от НДСВ Нонка Матова също направи изявление в същия смисъл. Според народната представителка скоро предстои финализирането на договор между европейския авиационен концерн EADS и пловдивския завод “Георги Бенковски” за ремонт и модернизация на МиГ-ове у нас. Основните играчи в EADS са “Даймлер-Крайслер аероспейс” и авиоконструкторското бюро МАПО-МиГ, които трикратно се опитват да продадат руски изтребители на българската армия. Матова, цитирана от в. “Труд”, допълва още, че в пловдивския авиоремонтен завод ще започне производството на отделни елементи за “Еърбъс”, за военните самолети “Еврофайтър”, та дори и за космическите ракети “Ариана”.
Очевидно пресилените изказвания повсяка вероятност са част от лобистка кампания. Такава тактика беше предприело и през 1996 г. МАПО-МиГ, които твърдяха, че в България ще се ремонтират изтребителите на едва ли не всички африкански държави. Още по-абсурдно е твърдението, че в Пловдив могат да се ремонтират по 40 МиГ-а. Дори капацитета на завода да позволява това, единствените кандидати да ремонтират самолетите си у нас биха били от страни, които едва ли са по вкуса на американския държавен департамент или на Съвета за сигурност на ООН.

Странното нещо

в случая са твърденията, че въпросната сделка е пред приключване. Само два месеца по-рано вицепрезидентът на американския авиоконцерн “Локхийд Мартин” Мак Свенсон заяви пред авторитетното оръжейно списание “Джейнс дифенс уикли”, че фирмата му преговаря за продажбата на 12 изтребителя F-16s втора употреба за нуждите на българските ВВС. Месец по-късно у нас дойде друг вицепрезидент на “Локхийд Мартин” - Брус Джексън, който е и председател на Американския комитет по атлантическо разширяване. По време на посещението си Джексън отказа да каже каквото и да било по въпроса за закупуването на самолети F-16. Той отбиваше всички въпроси с изказвания от типа: “Питайте новия министър на отбраната.”
Ако се съди по поведението на хората от “Локхийд Мартин”, американците вероятно са доста разтревожени за бъдещето на своите оръжейни интереси у нас. Публична тайна е, че предишният екип в българското Министерство на отбраната беше заложил на схемата - закупуване на стари F-16 срещу подкрепа за НАТО. Безшумната смяна на този стратегически приоритет в рамките на два месеца и връщането към идеята за адаптиране на руски изтребители към евроатлантическите стандарти говори за мощно лобиране в редиците на сегашните управляващи и генералитета.
Всъщност ръководството на ВВС никога не е било голям привърженик на идеята за закупуване на натовски изтребители, но не смееше да надига глас през последните четири години под страх от “синя метла” особено след показното уволнение на шефа на ракетни войски ген. Ангел Марин. Със смяната на политическата конюнктура обаче висшите офицери отново са на път да покажат своето истинско лице. Според шеф на корпус ПВО няма смисъл да се купуват изтребители F-16, защото това ще наложи купуването на нова навигационна апаратура и обслужваща техника по други стандарти. Странно защо обаче ген. Георгиев пропуска да каже какви точно са тези други стандарти, защото това са точно изискванията за оперативна съвместимост с НАТО. Всяка сериозна модернизация на МиГ-овете трябва да включва натовско оборудване, което така или иначе ще изисква и подмяната на наземната техника. На практика висшият офицер е на крачка да изрече това, което вероятно се върти в главите на голяма част от българските военни:

“За какво,по дяволите, ни е тази оперативна съвместимост...”

Смелите изказвания на българското военно ръководство със сигурност вече са изправили косите на дипломатите от дирекция “Международна сигурност” в Министерството на външните работи. Благодарение на битката между лобитата в отбранителното ведомство българската евроатлантическа кауза стремително започна да затъва в блатото на оръжейния рекет. Изказванията на военните идват точно в момента, когато се решава дали България ще бъде поканена за членство в НАТО. Дори и техните аргументи да са сериозни, поне трябваше да изчакат срещата на съвета на НАТО в Прага през следващата година. Така, както направиха Полша, Чехия и Унгария, които през 1997 г. обещаха да купят западни самолети, но реално ще направят това едва през 2003 - 2006 г., и то с много уговорки и пазарлъци. Българските военни и лобистите на EADS нито обясниха откъде ще дойдат средствата за модернизацията, нито пък защо има такава рязка и прибързана смяна в самолетния курс. Доста

Дразнещ факт

е, че за пореден път офертата за модернизация на бойната авиация идва тайно и изневиделица, а не в условията на публичен търг, както би трябвало да бъде. Още по-непонятно е как вече има отделни елементи за модернизацията на руските самолети, след като все още не е било взето политическо решение. До момента никой не е проронил и една дума за публичен търг за оценка на офертите на EADS и “Локхийд”. Единствените публично известни сметки, според които модернизацията на руските самолети излиза по-евтина, са с източник EADS и едва ли могат да се смятат за съвсем безпристрастни. Така че е напълно необяснимо защо ще се прави търг единствено между фирмите, които искат да модернизират МиГ-овете, както обяви зам.-министърът на отбраната Георги Пасков.
Всъщност винаги досега натискът за закупуване на МиГ-ове или за модернизацията на съществуващия самолетен парк се е правел по доста завоалиран и непрозрачен начин. Първият опит беше през 1997 г., когато руснаците от МАПО-МиГ предложиха да осигурят стоков кредит от 450 милиона долара на България, с който страната ни да закупи 14 чисто нови изтребителя МиГ-29. След това страната ни щеше да бъде задължена да връща заема на Русия под формата на стоки, а МАПО щеше да прибере парите кеш. Авиобюрото обещаваше и да инвестира средства в авиоремонтния завод “Г. Бенковски” и да го превърне в ремонтна база за изтребители. Тогавашното държавно ръководство обаче прецени, че е безсмислено да задлъжнява към Русия, купувайки нейни бойни самолети. Освен това правителството се осъмни, че има достатъчно голям пазар за дейността на авиоремонтен център у нас.
Вторият опит за пробив на руското авиационно лоби беше по-завоалиран и минаваше през европейския авиационен концерн EADS. Проводници на сделката се оказаха представителите на Германия, които участват в джойнт-венчъра по линия на “Даймлер-Крайслер аероспейс” (DASA). “Една поръчка от страна на България много ще спомогне за интеграция на страната ви към европейските структури.” Така в прав текст немският пълномощен министър у нас Волфред Шлоте приключи специалната пресконференция, на която концернът EADS представи възможностите и офертата за модернизирането на българските МиГ-29 през лятото на миналата година. Това не особено дипломатично послание дойде, след като беше поставен въпросът дали не е по-удачно България да купи нови самолети F-16 за своята армия, вместо да модернизира МиГ-овете. Според тогавашните разчети на германците възстановяването и преоборудването на българските изтребители би продължило девет години и би струвало 500 милиона марки.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK