Емил Димитров - танцуващият с митниците
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Емил Димитров - танцуващият с митниците

Емил Димитров - танцуващият с митниците

70 милиона лева по-малко са приходите от такси, контрабандата през границата си продължава

Йово НИКОЛОВ
1648 прочитания

© Юлия Лазарова


"Аз съм последният шанс на българските митници", това изрече в интервю преди три седмици началникът на Агенция "Митници" Емил Димитров. Два месеца след неговото назначаване въпросите за затягане на митническия контрол на границите и спиране на контрабандата и корупцията са много повече от отговорите, а резултатите са с отрицателен знак.

Емил Димитров, по-известен като Ревизора, който направи скандални разкрития за злоупотреби през 1998 г. след ревизия на Главно управление "Митници", беше назначен на тази длъжност лично от премиера Сакскобургготски в началото на август. Неговата задача беше да пресече контрабандата през митниците и да намали корупцията в митничарските редици до поносими граници. Това е важно за новото управление, защото от митниците се формира близо 50 на сто от приходната част на републиканския бюджет, така необходима, за да се изпълнят предизборните обещания на НДСВ.

Премиерът Сакскобургготски направи точно това, което обществото очакваше - покани Емил Димитров, председател на Гражданското сдружение против корупцията, да оглави агенцията. Това беше противно на убеждението, че различни кръгове в НДСВ ще успеят да захапят митниците за свои и групови интереси.

Зад маската на РевиЗоро

Общественият рейтинг и медийните изяви на Димитров, както и имиджът му на борец против корупцията, го направиха единствено възможната кандидатура за този пост. Но това, което се случва в пресата, по негови изказвания не е онова, което се случва наяве. Между желанията на шефа на Агенция "Митници" и реалността очевидно има пропаст. Акциите на Емил Димитров все повече приличат на Боневите "Комар"-и - много ефектни, но с малко ефект. Най-ярък е случаят със заловените тирове с китайски стоки през митническия пункт Кулата в края на септември. При специална акция Емил Димитров отклони 15 камиона и нареди пълната им проверка в Благоевград. Според неговите изявления стоката е контрабанда и със занижени митнически стойности. След седмица всичко утихна.

Причината е, че дори и 15 камиона да са носели контрабанда или фирмите износители да са искали да направят митническа измама, това няма как да бъде доказано по една проста причина. На граничния пункт фирмата декларира само общия товар и общата стойност и след това с транспортен лист отива във вътрешната митница, където трябва да ги обмити. Ако е искал да хване контрабандата, Димитров е трябвало да нареди проверката на вътрешния пункт, след като фирмите подадат митническите декларации, но преди товарите да бъдат освободени, за да има доказателство за тяхната незаконна дейност.

По същия начин преди 3 години НСБОП провали разработка за канал за контрабанда, контролиран от ВИС, който минаваше през Малко Търново. В крайна сметка не само нямаше нито един осъден, но и стоките бяха върнати на фирмите поради горната причина.

Батман или Летящия холандец

"Батман" е новият прякор на Емил Димитров в митническите среди. Него трудно можеш да го откриеш в кабинета му на столичната улица "Аксаков", но се появява неочаквано в различни райони на страната. Шефът на Агенция "Митници" се разкъсва между четирите страни на света и шета из България като хвърковатата чета на Бенковски. Където се появи - уволнява, назначава, залавя контрабанда, не залавя контрабанда... но всява хаос. Почти не остана възлово митническо управление в страната, което да не е изръчкано, в което да няма уволнени началници и назначени нови. Новите са уволнени стари. "Който не става, си отива", казва Димитров за безлихвения кредит, който им отпуска. Проблемът у нас е, че всяка кадрова смяна се прави с презумпцията за по-добра работа, но тя винаги мутира в създаването на контрабандни канали или възстановяването им.

Автор: Юлия Лазарова
Преглед на оригинала

Въпреки бомбастичните изказвания на Емил Димитров как големите контрабандисти не можели да се ориентират и спрели вноса сухите факти от изчислителния център на собствената му агенция показват съвсем друго. За пример може да се вземе онази прословута далавера с пилешките бутчета и пилешките дреболии, за която толкова много се изписа. Само за периода 28 август - 24 септември в България са внесени 779 тона пилешки стомахчета и воденички, плюс 125 тона пилешки дробчета, плюс 157.5 тона пилешки кожички или общо 1061.5 тона. Срещу това глобално количество от пилешки дреболии е записано, че са внесени едва 73 тона пилешки бутчета.

Цитираните данни са само от обмитените тирове на столичната митница. Печалбата е грандиозна, а държавата е ощетена с милиони левове - защото за големия внос митото е само 25%, за малкия - 75%. Вносът се прави през Кулата и се обмитява на Горубляне, Самоков, "Европа", Суходол или на митница Кремиковци. Трябва наистина да си доста екстровертен, за да не погледнеш в справките на собствените си отдели и да не направиш анализ, че тук има някаква измама. Схемата е много елементарна и е известна и на начинаещите бизнесмени. ТИР-овете се пълнят само с качествено месо, а се декларират само 2 или максимум 3 тона от него, а другото се пише дреболии.

След това се слага "тапа" с дреболии на входа на прицепа и така се минава границата. Според справката на митницата над 100 ТИР-а са минали за месец през Кулата по тази схема. Засичането на информацията от сигурни гръцки източници за приблизително същия период от време доказва, че митница Промахон са напуснали 71 ТИР-а, които са декларирали пред гръцките власти, че изнасят пилешки бутчета, а не дреболии. А това прави поне 1500 тона.

Куриозното е, че според датите някои от камионите с контрабанда са минали под носа на рекламираните командировани бригади на Емил Димитров на 18 и 19 септември. Митологията, че контрабандата с пилешко месо е спряла, обаче реално вдигна цената. В сряда НСИ заяви, че тя е скочила през септември със 7%. Така хем контрабандата тече, хем печалбите на фирмите са още по-големи. Същата схема се повтаря и с другите видове храни - свинско и говеждо месо, където уж се внасят обрезки или храна за животни.

Търсят се и 19 ТИР-а с цигари

Пак през Промахон за месеците август и септември са излезли 19 ТИР-а, които са декларирали износ на цигари. От агенция "Митници" не дадоха справка дали тези камиони са минали транзит през България и изобщо дали са декларирали у нас такава стока, тъй като това трябвало да стане с нареждане на Емил Димитров, който бил из страната. (Запитването беше направено преди близо 2 седмици). От 19-те камиона шест са с българска регистрация. Дори да предположим, че чуждите тирове минават транзитно през България, някак си е странно българските да обикалят Балканите.

Не беше получен отговор и на въпроса дали са били декларирани 86 ТИР-а, излезли от Гърция с нафта, както и 34 цистерни с бензин за същия период от време. Истината е, че контрабандата през границата продължава с пълна сила, а суматохата в митниците не пречи, а помага на контрабандистите. Съвсем елементарното нещо, което може да се направи, е да се провери за определен период от време какво излиза от гръцката митници и да се свери с българските данни.

Минус 70 милиона лева

Засега не е ясно дали кадрилите, които предизвика по митниците Емил Димитров, ще имат ефект в бъдеще. Ясно е обаче, че през септември са били събрани 70 милиона лева по-малко в сравнение със септември миналата година. Тоест в държавния бюджет са постъпили по-малко пари от митни сборове и ДДС. (Митниците събират 70 на сто от ДДС в страната) Това показва справка от финансовото министерство. Само преди 15-тина дни шефът на митничарите обясняваше по БНТ как са скочили приходите на митница Капитан Андреево с пъти, а като цяло с - 15 на сто. Оказа се, че те са намалели с 30 на сто.

Що се отнася до увеличените приходи на Капитан Андреево, бивши директори на същото учреждение обясниха как става това - издава се нареждане всички товари да се обмитяват на граничната митница, въпреки че всяка фирма има право да посочи в кой от вътрешните пунктове може да отиде и така скачат приходите на едно място. Но това се отразява негативно на приходите на други места. Съвсем не е сигурно, че причината за тези 70 милиона по-малко са реорганизациите в митницата и работата на новия є началник. Може и той да има основание, като казва, че фирмите не внасят сега, защото се оглеждат и трябват поне 3-4 месеца, за да улегнат нещата. Макар че посочените по-горе примери не доказват подобно нещо.

Скандал в МФ

Осведомени източници твърдят, че финансовият министър Милен Велчев и шефът на митниците Емил Димитров са си разменили доста остри реплики преди десетина дни. Вероятно една от причините е била именно сериозният спад на приходите от митниците за септември. Непрекъснато витаят и слухове за искана оставка. Осведомени твърдят, че Димитров е в доста обтегнати отношения и с шефа на помощната структура към митниците, оглавявана от англичанина Морис Кембъл. Данни за намаляване на приходите от митниците дойдоха в твърде неблагоприятен момент за правителството. Управляващото движение отлага едно след друго пхредизборните си обещания за следващата година.

"Великденци" в лицето на Велчев и вицепремиера Николай Василев още не са се отказали от идеята да дадат митниците на концесия на чужда фирма, което ще ни нареди сред африканските държави, които са извършили това движение поради липса на администрация, грандиозна корупция и неграмотно население. Нищо против екзотичните идеи, но ако може да са по-малко. Самият Ревизор вижда навсякъде заговор срещу себе си и демокрацията. Когато не раздава правосъдие, той хвърля различни идеи в общественото пространство, в някои от които има рационалност, но липсва цялостна страгетия за реорганизация на митниците, за законодателни промени, за ред и улесняване на бизнеса. Защото номерът не е да обикаляш като Летящия холандец из страната, а да бъде създадена такава система, която да работи дори и без твоето физическо присъствие.

В "Мъжки времена" от "Диви разкази" на Хайтов имаше един герой - Шебан, който казваше: "Едно е да искаш, второ е да можеш, трето и четвърто - да го направиш."

"Аз съм последният шанс на българските митници", това изрече в интервю преди три седмици началникът на Агенция "Митници" Емил Димитров. Два месеца след неговото назначаване въпросите за затягане на митническия контрол на границите и спиране на контрабандата и корупцията са много повече от отговорите, а резултатите са с отрицателен знак.

Емил Димитров, по-известен като Ревизора, който направи скандални разкрития за злоупотреби през 1998 г. след ревизия на Главно управление "Митници", беше назначен на тази длъжност лично от премиера Сакскобургготски в началото на август. Неговата задача беше да пресече контрабандата през митниците и да намали корупцията в митничарските редици до поносими граници. Това е важно за новото управление, защото от митниците се формира близо 50 на сто от приходната част на републиканския бюджет, така необходима, за да се изпълнят предизборните обещания на НДСВ.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK