С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
9 ное 2002, 0:00, 565 прочитания

Мнението на туристическите организации: Има бъдеще. Но след четири-пет години

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Екотуризмът по дефиниция не може да бъде масов. И не бива да се изграждат изключителни очаквания върху него в близка перспектива. Не можем да кажем, че България страшно много се търси, затова всички си ремонтирайте къщите или правете хотели. Някакво търсене наистина има, но представата на света за България е като за масова туристическа дестинация. Тя не е свързана с екотуризма. Необходимо е да се инвестира в създаването на нова и различна представа за България, в която екотуризмът да присъства. Тази инвестиция изисква големи усилия и минимум пет години, докато даде резултати. Аз лично не мога да повярвам, че има 140 000 потенциални потребители на екотуристически услуги в страната. В България нито има толкова хора, които се интересуват от природа, нито толкова способни да платят подобно пътуване. Въпреки това смятам, че усилията на българските институции и туроператорите трябва да се насочат към българския пазар. Там екотуризмът има повече шанс за успех през близките три години, отколкото на международния пазар през следващите пет. И би струвало по-малко пари. Хубаво е да се опитаме да убедим една малка част от онези над 800 000 българи, които тази година отидоха в Турция и Гърция, да останат в България и да направят интелигентно и различно пътуване, чрез което да помогнат на страната да се запази и да направят нещо хубаво за своя живот и за комфорта си. p

Има реален шанс в страната да се развие екотуризъм, но след няколко години. Засега не го разбираме. Той може да се тълкува по два начина. Като социална дейност с цел опазване на околната среда, за която не се заплаща. Примерно да се отиде на палатка и да се чисти гората или да се правят маркировки. В по-широк смисъл той е дейност, която носи пари, и ние от този тип се интересуваме. Това е примерно да платиш, за да си заведеш децата на село за няколко дни, за да видят животни и птички. Но това е свързано с изграждане на инфраструктура - национална, регионална и местна. Искат се да се разработят маршрутни програми. Нужни са качествени хотели с всички удобства. Трябва да се разработят красиви пешеходни пътеки - със заграждения, детски и спортни съоръжения, кафенета. Засега у нас екопътеките се разбират като чиста маркировка, макар че напоследък МОСВ започна да ги прави както трябва. Освен това, извинявайте, но засега е и мръсно. Голям проблем е и че на туроператора му е най-лесно да хване чуждите туристи и да ги настани на морето срещу 15% комисиона. В резултат деветдесет процента от всички приходи от туризъм в страната се формират от морето. Или пък да печели, като изпраща българи на почивка в Турция. Далеч по-трудно се прави вътрешен туризъм, защото ги няма хората с децата, няма социални фондове, българинът обедня, не е свикнал да наема чужди къщи. p

Още не сме узрели да предлагаме пакети за екотуризма, защото някак си не сме убедени в него засега. Ясно, че всичко, свързано с опазването на природната среда, е модно в света. И че екотуризмът е огромният ресурс, който България притежава. Имаме огромен потенциал от пакетни почивки - от наблюдение на птици, през събиране на билки. Голямо бъдеще има и в балнеологията. И не е вярно, че не се интересуваме от дребните пари, които има в екотуризма. Но не сме сигурни в пазара. Ние си имаме утвърдени партньори и те не са специализираните в тази сфера. С други думи, засега нямаме мотивация и очакваме помощ от държавата. Надяваме се, че бъдещата Националната агенция за информация и реклама в туризма (в четвъртък МС одобри устройствения ? правилник - бел.ред.), ще направи маркетингово проучване, за да знаем на кого и по какъв начин да предложим екотуристическия продукт. И помислете как ще пристигне туристът, когато „Балкан“ не лети, а цените на чуждестранните авиокомпании до страната рязко скочиха. И когато върху нашия прекрасен малък екотуристически пакет сложим цената на полета по редовни линии, той става трудно продаваем. А когато ни попитат и защо трябва да дойдем точно в България, ние нямаме какво да кажем, защото страната все още е с лош имидж. Така че виждаме бъдещето на екотуризма след три-четири години, не по-рано.



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ИПИ: За 20 години ефективността на бюджетните разходи не се подобрява ИПИ: За 20 години ефективността на бюджетните разходи не се подобрява

Всеки втори лев на данъкоплатците е похарчен не съвсем законно или нехайно

22 сеп 2019, 441 прочитания

Сделка или не: Ангел Джамбазки е кандидатът на ВМРО за кмет на София 3 Сделка или не: Ангел Джамбазки е кандидатът на ВМРО за кмет на София

Евродепутатът може сериозно да размести резултатите за другите участници, интригата е дали има "политически бартер"

21 сеп 2019, 2164 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Много номинации и нито една кандидатура

Премиерът ще подкрепи предложенията на Доган за бюджета, но ДПС няма да разшири участието си в изпълнителната власт

Константинос Милонас: Съкровищата на България са данъците и IT талантите

Изпълнителният директор на клъстера на Adecco Group за Гърция и България пред "Капитал"

Печели ли се от имоти на борсата

Дружествата със специална инвестиционна цел са алтернатива на директната инвестиция, а и изискват по-малки суми

Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

Кой кара джипа

Скандалите от последните дни показаха, че Бойко Борисов често е само лице на истинската коалиция, която държи властта

Ново място - Cafe 1920

Традиционната българска кухня с модерен прочит

Кино: "Далеч от брега"

Обикновеният човек срещу статуквото в новия филм на Костадин Бонев