Има бъдеще. Но след четири-пет години
21 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Екотуризмът по дефиниция не може да бъде масов. И не бива да се изграждат изключителни очаквания върху него в близка перспектива. Не можем да кажем, че България страшно много се търси, затова всички си ремонтирайте къщите или правете хотели. Някакво търсене наистина има, но представата на света за България е като за масова туристическа дестинация. Тя не е свързана с екотуризма. Необходимо е да се инвестира в създаването на нова и различна представа за България, в която екотуризмът да присъства. Тази инвестиция изисква големи усилия и минимум пет години, докато даде резултати. Аз лично не мога да повярвам, че има 140 000 потенциални потребители на екотуристически услуги в страната. В България нито има толкова хора, които се интересуват от природа, нито толкова способни да платят подобно пътуване. Въпреки това смятам, че усилията на българските институции и туроператорите трябва да се насочат към българския пазар. Там екотуризмът има повече шанс за успех през близките три години, отколкото на международния пазар през следващите пет. И би струвало по-малко пари. Хубаво е да се опитаме да убедим една малка част от онези над 800 000 българи, които тази година отидоха в Турция и Гърция, да останат в България и да направят интелигентно и различно пътуване, чрез което да помогнат на страната да се запази и да направят нещо хубаво за своя живот и за комфорта си. p

Има реален шанс в страната да се развие екотуризъм, но след няколко години. Засега не го разбираме. Той може да се тълкува по два начина. Като социална дейност с цел опазване на околната среда, за която не се заплаща. Примерно да се отиде на палатка и да се чисти гората или да се правят маркировки. В по-широк смисъл той е дейност, която носи пари, и ние от този тип се интересуваме. Това е примерно да платиш, за да си заведеш децата на село за няколко дни, за да видят животни и птички. Но това е свързано с изграждане на инфраструктура - национална, регионална и местна. Искат се да се разработят маршрутни програми. Нужни са качествени хотели с всички удобства. Трябва да се разработят красиви пешеходни пътеки - със заграждения, детски и спортни съоръжения, кафенета. Засега у нас екопътеките се разбират като чиста маркировка, макар че напоследък МОСВ започна да ги прави както трябва. Освен това, извинявайте, но засега е и мръсно. Голям проблем е и че на туроператора му е най-лесно да хване чуждите туристи и да ги настани на морето срещу 15% комисиона. В резултат деветдесет процента от всички приходи от туризъм в страната се формират от морето. Или пък да печели, като изпраща българи на почивка в Турция. Далеч по-трудно се прави вътрешен туризъм, защото ги няма хората с децата, няма социални фондове, българинът обедня, не е свикнал да наема чужди къщи. p

Още не сме узрели да предлагаме пакети за екотуризма, защото някак си не сме убедени в него засега. Ясно, че всичко, свързано с опазването на природната среда, е модно в света. И че екотуризмът е огромният ресурс, който България притежава. Имаме огромен потенциал от пакетни почивки - от наблюдение на птици, през събиране на билки. Голямо бъдеще има и в балнеологията. И не е вярно, че не се интересуваме от дребните пари, които има в екотуризма. Но не сме сигурни в пазара. Ние си имаме утвърдени партньори и те не са специализираните в тази сфера. С други думи, засега нямаме мотивация и очакваме помощ от държавата. Надяваме се, че бъдещата Националната агенция за информация и реклама в туризма (в четвъртък МС одобри устройствения ? правилник - бел.ред.), ще направи маркетингово проучване, за да знаем на кого и по какъв начин да предложим екотуристическия продукт. И помислете как ще пристигне туристът, когато „Балкан“ не лети, а цените на чуждестранните авиокомпании до страната рязко скочиха. И когато върху нашия прекрасен малък екотуристически пакет сложим цената на полета по редовни линии, той става трудно продаваем. А когато ни попитат и защо трябва да дойдем точно в България, ние нямаме какво да кажем, защото страната все още е с лош имидж. Така че виждаме бъдещето на екотуризма след три-четири години, не по-рано.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK