Грешка е, че толкова много хора в България искат да бъдат хотелиери

Моез Янмохамед, собственик на „Меридиън лейжър груп“ и на бъдещия „Холидей ин“ в София, пред „Капитал“

Защо избрахте България да построите хотел от веригата „Холидей ин“?

- От цялата европейска карта, ако вземете и балтийските страни, и Балканите също, избрах две страни - Румъния и България. След като ги огледах много добре, се спрях на България. Мисля, че потенциалът на тази страна е фантастичен, изненадан съм, че много хора още не са го осъзнали. Пазарът е малък, възможностите са ограничени и няма да съществуват твърде дълго. Причината, заради която избрахме България, бяха много високо образованото население, квалифицираните ресурси и високата отговорност към работата. Успях да открия в много различни области високо професионални организации тук, в София, коетo означава, че ще можем да пренесем стандартите си в България.

Как оценявате съществуващата конкуренция?

- Трябва само да отидете до „Хилтън“, за да видите, че стандартът е добър, обучението на персонала - също. Но под сегмента на петзвездните хотели, каквито тук са „Шератон“, „Хилтън“ и „Радисън“, има голяма пазарна пролука. Няма хотели, които да предлагат средно пазарно решение. Така че, ако не искате да плащате 150-170 евро за нощ като чуждестранен бизнесмен, идващ в България, трябва да отидете в хотел три звезди, който има много лош стандарт. Това, което ние се опитваме да направим, е да навлезем в долната граница на предлаганото от „Шератон“, „Хилтън“ и „Радисън“. Ще предложим интернационална марка, изразяваща се в много добри стандарти. Хотелът ще бъде четири звезди, но достатъчно близко до петзвездните стандарти, само малко под тях. Цените ни ще бъдат с 20-25% по-ниски от тези на основните ни конкуренти, без да правим компромис с качеството, на което държим.

Мисля, че в България сме си намерили нишата, но има нещо, което ме притеснява тук. Има много хора, например такива, които притежават парче земя или строителни компании, хора със сметки в банките и дори без такива, които искат да станат хотелиери. Мисля, че това е грешка. Ще се стигне дотам, че ще отворят много стаи, които няма да може да бъдат заети. Няма да имат силата на световно признатите марки като „Хилтън“ или „Холидей ин“ и за тези хора ще бъде много трудно.

Защо избрахте за място на хотела си „Бизнес парк София“?

- Както знаете, „Бизнес парк София“ е много успешна концепция и ние решихме да разположим хотела тук, защото смятаме, че центърът на София има доста недостатъци сега. Ограничени са възможностите за паркиране, има проблеми с трафика. Мога да кажа, че беше революция в мисленето ни да изберем това място, защото ние винаги сме били в централните градски части. Всичките ми хотели във Великобритания са в рамките на града. Ние искахме да бъдем близко до „Шератон“, „Радисън“ или „Хилтън“, защото ги смятаме за наши конкуренти. Започнахме да търсим места, но с времето, оглеждайки различни обекти, аз си казах „може би е грешно, може би взаимоотношенията търпят развитие и ние ще се чувстваме по-добре в „Бизнес парк София“. Реших, че се изисква промяна в мисленето. Бизнес паркът вече е почти завършен. Ние можем да пуснем шатъл бус до летището, което е на седем минути. Освен това ние ще добавим пълна гама възможности за отдих и развлечения в хотела - плувен басейн, фитнес салон, зали за аеробика в рамките на самия хотелски комплекс, които ще бъдат достъпни и за външни посетители. Защото ние смятаме, че има пазар тук. В бизнес парка ще работят около 4000 души, това е българска общност от професионалисти. Представяме и съвсем нова концепция за ресторанти, основана на марки от американски тип, които ще създадат живот около хотела. Най-вероятно ще имаме три ресторанта, като единият ще е от голяма световна марка. В допълнение ще има и конферентни зали, като основната ще е за до 200 души. Персоналът на хотела може би ще се движи между 80 и 100 души, като всички служители и мениджъри ще са българи. Вече имаме офис в бизнес парка, започваме изграждането на екипа си.

Не ви ли притеснява околната среда - не особено красивите панелни блокове на „Младост“ 4...

- Това е моята голяма грижа. Защото, когато шофирате към хотела, първото впечатление е най-важно. Ще дам пример - когато построихме „Холидей ин“ в Саутхемптън, Великобритания, дадохме 35 хил. британски лири само за засаждане на дървета, храсти и растения. Защото, ако не ви харесва това, което виждате отвън, или има купища боклуци наоколо, ще обърнете колата и ще си заминете. Подобно беше и моето впечатление, когато идвах тук и виждах социалистическите блокове. Мога само да се надявам, че докато бъде завършен хотелът, „Бизнес парк София“ ще бъде построен и ще се виждат само хубавите му сгради. Освен това положителен факт е изгледът към Витоша. Така че в сравнение с хотелите в центъра, които имат доста работа по външната обстановка, ние имаме това предимство. На практика ние предлагаме и алтернатива. „Шератон“, „Радисън“ и „Хилтън“ са в централната част на града, локацията им си има предимства. Но и нашето местонахождение е предимство за бизнесмените, които не искат да ходят в центъра, които не искат шума и замърсяването долу. А ако искат - такситата са евтини - за международния пътник пет лева са нищо.

Какъв ще бъде хотелът „Холидей ин“, който вашата „Меридиън лейжър хотелс“ ще строи в София?

- Софийският хотел ще има 120 стаи, което е нашият минимален обем стаи. Има възможност да ги увеличим до 150, ако се откажем от апартаментите за дълготраен престой като елемент към хотела. Дизайнът ще бъде модернистичен в хармония с останалите сгради в „Бизнес парк София“, на чиято територия ще е хотелът. Вече имаме споразумение за покупка на земя с „Бизнес парк София“. В момента формираме професионалния екип от архитекти и инженери. На финалния етап сме. Сега целта ни е да получим строителните разрешения от общината, за да можем да започнем работата по строежа до три, три и половина месеца, и да имаме готов хотел девет-десет месеца по-късно. Така че за финализирането ни изглежда реалистичен период между 14 и 15 месеца. Знаете ли, за мен е доста вълнуващо. Срещнахме се с членове на българското правителство и те гледат положително на проекта. Смятат, че „Холидей ин“ също поставя България на картата. Има милиони хора, които използват веригата на „Холидей ин“ всеки ден, когато гледат в системата, те ще видят и България.

Каква е общата стойност на проекта?

- Гравитира около 5 млн. евро. Ние не разчитаме на банково финансиране, но въпреки това банковите институции, с които сме разговаряли тук, са много заинтересувани, защото става дума за престижна хотелиерска верига. Ако успеем да получим това финансиране на добра цена, няма да се откажем от него. Все пак поне 40% от стойността на проекта ще платим кеш. Но финансирането не е първостепенен проблем за нас, защото сме финансово стабилна организация. Остава да се сдобием със строителните разрешения и на практика да завършим проекта.

Какво равнище на заетост очаквате в дългосрочен план?

- За да бъдем щастливи, трябва да постигаме 72% средногодишно посещаемост. Тогава ще го смятаме за успешен проект. Ако достигнем 60%, все още проектът ще бъде жизнеспособен. Но всеки хотел с посещаемост от 60%, в който отидете, ще ви кажат, че се представят под оптималното. Въпросът обаче е монета с две страни - посещаемостта и тарифата. Може да имате 100% посещаемост, но да не постигнете необходимото равнище на приходите - зависи как оперирате с цените. От моя гледна точка, ако фиксираме нашата тарифа на около 100 евро или малко отдолу, а корпоративните тарифи паднат до 70-80 евро на нощ, тогава ако постигнем 70% заетост на капацитета ще смятаме, че се справяме много добре. Това е идеалът, който очакваме да постигнем дългосрочно.

Как ще преодолеете уикендовата дупка, типична за градските бизнес хотели?

- Паузата през уикендите е проблем за всеки комерсиален хотел. Тогава започват и маркетинговите тактики. Повечето хотели никога не успяват да се справят, защото те познават един пазар от понеделник до четвъртък, който е много силен. Ние имахме като идея да създадем колкото се може повече „аварийни изходи“ към този бизнес. Например имате база за отдих и създавате живот около нея - различни услуги за здравето и красотата. Имате ресторантьорски бизнес, така че създавате нещо като сценарий, базиран на изграждането на общност. Привличате повече и повече клиенти към хотела с цел развлечения. Освен това разчитаме на централната резервационна система на „Холидей ин“. В нея има 3280 хотела от марките Holiday Inn, Holiday Inn Еxpress, Inter Continental, Crowne plaza, Staybridge suites. Отваряйки тук, в София, под марката „Холидей ин“, също се надяваме да получим ценна подкрепа от централната резервационна система. Освен това искаме да привлечем обиколните туристи, които пътуват из България с автобуси. Мисля, че след като слязат от самолета тук, и преди да започнат пътуването си, могат да остават една нощ или по пътя си обратно. Искаме да се опитаме да въведем отстъпки за тях, давайки им възможност да останат в хотела. И те няма нужда да ходят в града, защото там ще имат допълнителни проблеми. Тук те са са по-близо до летището, имат приятна извънградска тиха обстановка.

Ще ползвате ли и други резервационни системи освен тази на „Холидей ин“?

- Работим единствено със системата „Холидекс“ на“ Холидей ин“. Има вградени сателитни антени на покрива, които свързват всички резервационни офиси на „Холидей ин“ по света автоматично чрез сателитите. Резервациите стават директно и автоматично в резервационната система в централния офис. Имаме двупосочен интерфейс - всеки „Холидей ин“ хотел може да види нашата заетост на легловата база на секундата. Ако някой иска да посети България, регистрацията му в системата може да стане веднага, като се видят свободните стаи тук, вземат се данните и кредитната карта на клиента и те идват направо в нашата централна резервационна система. Така че системата „Холидекс“ е много мощно средство. Някои хотели посрещат по 405 гости на вечер благодарение на „Холидекс“.

Имате ли вече договори с авиокомпании?

- Не още. Но има добър потенциал, защото много авиолинии по света изполват „Холидей ин“, тъй като веригата им е позата и предлага изгодни условия. Във връзка с уикенд възможностите едно от нещата, които можем да направим, е да предложим добри отстъпки за авиокомпаниите. Не знам как ще изглежда положението с потока през седмицата, но ако той е засилен и не трябва да жертваме цените, тогава ще е по-трудно да правим бизнес с авиолиниите, които обичайно търсят най-атрактивните цени. Но пък тогава, се печели от обем. Но със сигурност ще имаме разговори и с авиолиниите. Ще им обясним достойнствата на пребиваването при нас - по-голямата близост до летището, ресторантите. При нас има добри възможности за релаксиране на екипажите.

Проучвали ли сте възможностите за конферентен туризъм?

- Определено в София има търсене по отношение на конферентния бизнес, ако погледнем останалите хотели. Нашият капацитет ще бъде около 200 души в основната зала. Освен това ще имаме и няколко по-малки зали, които ще могат да побират около 20-ина души. При това те ще могат да ползват различни удобства - стандартите на веригата в това отношение са много стриктни - проектори, възможности за връзка на лаптопи и т.н.

Смятате ли да правите и други хотели в България?

- Мисля, че в България пазарът е твърде малък, за да говорим за повече от един или два хотела. Не мога да видя други големи градове, където можем да внесем подобно решение. В Пловдив вече има доста хотели, не искаме да се състезаваме и във Варна, защото има много морски хотели. Не искаме да бъдем на Черноморието, защото сезонността винаги ме е отблъсквала. Нямаме интерес нито от планински хотели, нито от черноморски. Нашият интерес са бизнес пътниците. Смятам да огледам и възможностите за т.нар. лоу кост хотели, които са хит по света в момента. Това са по-евтини хотели, с цена на вечер около 50 евро, но с по-малко стаи и не с пълно обслужване на гостите. Смятам, че в София има голям потенциал за хотел като „Холидей ин експрес“ и в момента вече оглеждам парцел за такъв хотел.

Имате ли бизнес с недвижими имоти?

- Не съм в този бизнес. Никога не сме гледали на собствеността си от гледна точка на стойност като имот и не се интересуваме от недвижимите имоти. На практика хотелът е много специфичен тип недвижим имот - има само едно приложение. Веднъж изградил хотел, не можеш да правиш нещо друго с него. Така че този бизнес не е от интерес за мен. Инвестиционната стойност обаче е важна, но не чак толкова, имайки предвид, че сме оператори от много дълго време. Ние не изграждаме хотела, за да го продадем после, запазваме го за много години.

* луксозни хотели, които предлагат ограничен брой от услугите на съответната марка и така постигат по-ниски цени


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове