С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
14 авг 2004, 0:00, 3456 прочитания

Първи идват емисарите

Раздорите в Главното мюфтийство създават предпоставки за навлизането на ислямски фундаментализъм и турски национализъм

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Има ли ислямски радикализъм в България? Какво се крие зад мюсюлманските фондации, които откриват училища в смесените райони? Възможно ли е да се запали етническа омраза и дали всички тези организации проповядват фундаментализъм? Това се все въпроси, които повече хора си задават след поредния терористичен акт по света и поредното разкритие за незаконни емисари, които обикалят Родопите или Лудогорието.

Зараждането на радикалния ислямизъм датира от края на 20-те години на миналия век. За основоположник на фундаментализма се смята Хасан ел Банна, който създава организацията "Мюсюлмански братя" през 1928 г. в Египет. Организацията прокламира власт, базирана изцяло на Корана и ислямските традиции и обединяването на мюсюлманската общност. През 1954 г. организацията е забранена в Египет след неуспешен опит за убийство на президента Насър. По-късно е забранена в Алжир и Сирия. Първата страна, която прилага религиозното законодателство в чист вид, е Саудитска Арабия през 1932 г.


Според анализите на наблюдателите вторият етап на развитието на ислямския фундаментализъм е от края на 60-те и началото на 70-те и съвпада с битките за извоюване на независимост на редица арабски държави. Последният етап е започнал след края на войната в Залива. Той се отличава с все по-активна и явна роля на неправителствените структури и фундаменталистки организации за сметка на характерната за по-раншния етап открита подкрепа на религиозния тероризъм от страна на ислямските държави.

Що е радикален ислямизъм

Като цяло съдържанието на политическите платформи на фундаменталистите организации може да бъде синтезирано в няколко основни принципа, които проповядват - връщане към корените на чистия ислям, представяне на мюсюлманската вяра като универсално средство в личния и обществения живот, замяна на политическата власт с религиозна, отмяна на гражданското законодателство и въвеждането на шериата, приспособяването на образованието към ислямските правила, създаване на общество, което се подчинява само и единствено на Корана.



Приема се, че редица арабски държави спонсорират експанзията на ислямския фундаментализъм чрез ислямски банки и финансови институти и фондации и благотворителни фондове в държави, където има мюсюлманско население. Особено съществен нов момент в еволюцията на фундаментализма е, че той излиза от рамките на шиизма и обхваща и сунитското направление, което е по-голямата част от мюсюлманския свят. В последните години се очертава тенденция ислямските организации да насочват своята политика към обединяване и тясна координация за съвместни действия и създаването на единен ислямски фронт, преки ангажименти към регионални конфликти, активна дейност в страни с компактна маса мюсюлманско население и фондации, благотворителни дружества и организации. Наблюденията на специалните служби сочат, че повечето подобни структури са производни на "Мюсюлмански братя", която през последното десетилетие повсеместно прилага тези прийоми и прави опит да разшири своето влияние на Балканите. Точно такива опити бяха наблюдавани и в България, засега успешно блокирани от българските служби.

Първите прояви на организации, свързани с ислямски фундаменталисти у нас, се наблюдават в началото на 90-те години. През 1992 г. в София идва Ибрахим Хасанеин, който учредява фондация "Тадамуун - Солидарност". Той е племенник и пълномощник на Фатих Али Хасанеин, който пък е съучредител на фондация "Ел Нур", която се явява клон на международното ислямско формирование със същото име. Д-р Фатих Хасанеин е суданец с босненско гражданство, който е екстрадиран от Австрия през 1994 г. заради връзките си с духовния водач на египетската групировка "Джамаа Ислямия" Омар Абделрахман. Д-р Хасанеин е ръководител на "Агенция за помощ на третия свят" и на Световната асамблея на ислямската младеж - образувания на "Мюсюлмански братя". В София Ибрахим Али Хасанеин организира преводи на религиозна литература, дава помощи на отделни мюфтийства и набира кандидати за хадж - обучение в ислямски институти в арабския свят. Характерното за тези структури е, че те избягват прякото пропагандиране и директния контакт с мюсюлманското население в България. Ибрахим Али Хасанеин е бил тогава във връзки с Недим Генджев.

До 1994 г. в България функционират над 30 такива фондации, след това те са забранени и остават едва пет. Между забранените е и "Ал Уакф ал ислами".

Случаят "Муса"

През 2000 г. от България беше изгонен Ахмад Наим Мохамед Муса. Според доклад на българските спецслужби оттогава той се опитал да създаде ядро на "Мюсюлмански братя", което твърде много прилича на ядките на "Ал Каида". Наблюденията тогава показват, че Муса е вербувал членове за организацията си от средите на арабски студенти и бизнесмени от Судан, Йордания, Египет, Сирия и други. Голяма част от тях използвали различни ислямски фондации, движения и търговски фирми за прикритие на религиозната си дейност.

Муса също влиза в полезрението на службите в началото на 90-те като пряко ангажиран с налагането на догмите на крайния ислям сред българското мюсюлманско население. Тогава е било установено активното му участие в дейността на фондациите "Иршад", "Ал Манар" и "Ал Уакф ал ислами". Според доклада Ахмад Муса е стоял начело на нелегална структура на фундаменталистката организация "Мюсюлмански братя" от 18 души, в която влизали арабски граждани, някои от които също бяха експулсирани от България. Страната е била разделена на региони, в които трябвало да развиват дейност районни съвети. Техните председатели били по право членове и на Консултативния съвет. Структурата функционирала чрез отворени и затворени звена. Първите били изградени от арабски граждани, чиято задача е да привличат българи, изповядващи мюсюлманската религия. Тяхната дейност се базира на предварително изготвена програма за изучаване на Корана, Хадиси и други религиозни книги. Най-малката структурна единица на "съветите" се явяват "семействата", чиято членска маса се обединява около "сърдечната връзка между братята". Затворените звена били изградени само от араби. Те били два вида - звено от двама членове и трима от "съвета", които изпълнявали програмите и участват във всички сбирки на организацията, и звено от един член на организацията и двама от съвета.

Членовете на структурата наричат себе си "част от голямото семейство "Мюсюлмански братя" и всеки знаел, че "осъществява ислямска дейност, а тя изисква жертви и братът трябва да е готов за тях".
През 2000 г. Ахмад Муса е влязъл в контакти с главния мюфтия Мустафа Хаджъ и през април го е завел в Албания заедно с неговия заместник, за да демонстрира ислямския образователен център на Световния ислямски комитет. Муса обещал на главния мюфтия да ремонтира сградата на главното мюфтийство на столичната улица "Козлодуй", при условие че там се организира курс за преподготовка на студенти от ислямския институт "по техни програми". Засечени са били контакти на Муса със сродни структури в Албания, Македония и Косово. Според данни, получени от чужди служби в българските, той бил свързан и с "Благотворително общество - Катар", структура, осъществяваща финансова и логистична помощ на радикални ислямски организации в света. Според същите данни Муса е бил член и на Световния ислямски комитет, който се смята като част от международна организация за подпомагане в по-голямата част на радикални ислямисти, свързани с египетски, алжирски и тунизийски терористични организации.

През август 1998 г. Ахмад Муса подал документи за българско гражданство, но такова му е било отказано. Муса е в България от 1984 г. и е женен за българка, от която има три деца. Това даде повод той да заведе дело срещу държавата в Страсбург, тъй като заповедта за изгонването му го е разделил от семейството му. На пресконференция, дадена от съпругата на Ахмад Муса, неочаквано се появи Ашим Асад от фондация "Прав път", който директно обвини Ахмад Муса, че е свързан с терористите от "Ал Каида", а тогавашния мюфтия - в протекционизъм към крайния ислям заради финансови облаги. Наистина малко след като беше издадена заповедта за изгонването на Ахмад Муса от страната, главният мюфтия се срещна със зам.-министър на МВР, за да ходатайства за него.

"Държавата е халифат"

беше написано на знаме, открито в ромския квартал на Пазарджик през март миналата година. Знамето беше развяно над две къщи, където се събираха последователи на забранената ислямска секта "Халифат". В домовете полицаите откриха книги, които проповядват радикалния ислям и джихад. Тогава контраразузнаването заяви, че последователите на забранената в Турция, Германия и други страни секта "Халифат" е развивала незаконна дейност, като създали два меджита - молитвени домове в Пазарджик. Създателят на "Халифат" е турчинът Метин Каплан, който е противник на светската държава и искал провъзгласяването на Турция за халифат - държава, която се подчинява на шериата. Той е изгонен от Турция и избягал в Германия, където също е бил арестуван. Неговият приемник Муамер Йешелкурт е посещавал няколко пъти България.

От 1990 г. досега от България са били изгонени 8 души за проповядване на радикалния ислям и създаването на незаконни организации.
В момента в България има 2 легитимни мюсюлмански организации, които работят с разрешението на Дирекцията по вероизповеданията. По-голямата е "Тайба", която функционира благодарение на парите на шейх от Саудитска Арабия. Втората фондация - "Небуда", е с по-малки възможности и концентрира работата си във Велинградско.

Ислямският радикализъм и турският рационализъм са две различни понятия и на българска територия двете са в реална конкуренция. Ислямските емисари се опитват да наложат на българските мюсюлмани екстремистка и агресивна идеология, която е чужда за традиционния ислям у нас. Те проповядват религиозна нетърпимост и етническа вражда, която води до сепаратистки настроения като в Босна и Косово. Затова проявите на ислямските фундаменталисти срещат естествения отпор на турската общност. В ръководните органи на мюсюлманите също има конкуренция. Бившият мюфтия Мустафа Хаджъ беше завършил обучение в Йордания. Сегашният Семил Мехмед открито подкрепя и слуша Турция. Ето защо ислямските фондации са се насочили към българомохамеданите и ромите. "Ал Уакф" например подкрепя училището в Сърница, "Халифат" проповядват в ромския квартал в Пазарджик, но са правили и опити да влязат сред ромското население и в Чирпан и Нова Загора.

Именно разцеплението сред ръководството на българските мюсюлмани улеснява влизането на подобни фондации. Страните в него се стремят да си осигурят по-голям дял от финансовите средства, отпускани от световните ислямски организации. От едната страна са религиозни лидери, които са стояли начело на мюсюлманството веднага след промените през 1989 г., които се борят за връщане на властта, от другата са духовници, които гравитират около турския "Дианет вакъф" със силно влияние сред мюсюлманите в България, от третата са религиозни водачи, основно сред населението от българомохамедански произход с "проарабска ориентация", най-често завършили в чужбина, и накрая са регионални групи, обединявани най-често от икономически интереси. Общото между всички групи е, че се стремят да привлекат към себе си ромското население и помаците. Съществували са идеи дори да се създадат две мюфтийства - турско и помашко, но в основата на това разделение са вакъфските имоти - друга много важна причина за разделението, чиито конфликти наподобяват тези в православната църква. Периодично различните групи взаимно се обвиняват в умишлено отваряне на страната за ислямски фундаментализъм от арабски тип заради финансово облагодетелстване, но в крайна сметка всички искат или да управляват имотите, или да получават финансиране от чужбина без значение какъв е техният произход.

Още по темат
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: ВСС бърза да преизбере Гешев в четвъртък, Манолова официално оспорва вота в София 1 Вечерни новини: ВСС бърза да преизбере Гешев в четвъртък, Манолова официално оспорва вота в София

И още: ЕС договори санкции срещу Турция заради сондажите край Кипър; Блокажът в Испания продължава и след поредните избори; Заповед за арест за боливийския президент Ево Моралес

11 ное 2019, 1558 прочитания

Мая Манолова внесе жалба за оспорване на изборния резулт в София 1 Мая Манолова внесе жалба за оспорване на изборния резулт в София

Манолова предостави в ОИК 14 класьора с доказателства за нарушения, като процедурата в съда може да продължи над месец

11 ное 2019, 935 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Игри в сянката на терора

Още от Капитал
Хранителна добавка към лекарствения бизнес

Германският генеричен гигант Stada купи чешкия производител на хранителни добавки Walmark в показателна за дефектите на свръхрегулирания лекарствен пазар сделка

Мениджърът, който удвои гиганта VMware

Пат Гелсингър, изпълнителен директор на американската технологична компания, пред "Капитал"

Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

Климатично северно сияние

Как Финландия ще стане въглеродно неутрална до 2035 г.

Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10