Бизнесът преминава в режим „скъп петрол“

Транспортните, торовите и експортно ориентираните фирми са изправени пред сериозни промени в калкулациите

Постоянно поскъпващият петрол е главоболие не само за макроикономистите, но най-вече за секторите, в които транспортните и енергийните разходи са важен компонент в цената на продукта или услугата. На първо място сред засегнатите без съм­нение са фирмите от „кръвоносната система на икономиката“ - транспортния бранш, в които цената на горивата са основен процент от себестойността на услугата. Автоматичното коригиране на цените на по-широк кръг стоки и услуги в посока нагоре след всяка промяна на цената на бензина и дизела на дребно обаче, изглежда, вече е отстъпило място на по-внимателно премисляне на стратегията - особено видимо в секторите с по-силна конкуренция и по-широк кръг участници.

„Транспортният бизнес ще усети най-силно ефектите от по-скъпите горива“, смятат анализаторите на „Индъстри уоч“.

Нагаждането на транспортния бизнес

към пълзящите нагоре цени на петролните продукти всъщност започна отдавна с покачването на цените на авиопревозите (цените на авиогоривото се променят на всеки 15 дни) и засега е по-видимо при чуждите авиокомпании, които летят до България. По думите на изпълнителния директор на „Хемус ер“ Димитър Павлов загубите на компанията от началото на „петролната криза“ са 5 млн. долара и държавата би трябвало да подпомогне финансово българските авиокомпании. Според него намалението на летищните такси отпреди няколко седмици има твърде нисък ефект като компенсации на загубите на българските авиокомпании от скъпото гориво. От 1 юни държавната „България ер“ въведе такса „гориво“ от пет евро на еднопосочна отсечка върху цената на всички билети. Според изпълнителния директор на компанията Константин Тасков тази такса, въведена именно за да компенсира тези флуктуации, без това да води до непрекъснати промени в тарифата на превозвача, засега няма да бъде променяна, макар че големите чуждестранни авиокомпании като „Луфтханза“ и „Бритиш еъруейз“ вече я повишиха за дългите си дестинации. Основният проблем с нарасналите разходи за гориво на авиокомпаниите всъщност е при чартърните полети, които по правило са платени предварително.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове