България недооценява възможностите на Дунав

Капитан Данаил Недялков, генерален директор на Дунавската комисия, пред „Капитал“

Какво е мястото на България в Дунавската комисия и ползите от членството й в тази организация?

- България е една от страните - основатели на Дунавската комисия. Това е може би най-старата междудържавна организация. Тя съществува от 1856 г., когато се е казвала Европейска дунавска комисия, но практически режимът на корабоплаването по река Дунав е въведен с подписването на т.нар. Белградска конвенция на 18 август 1948 г. България е една от страните, подписали тази конвенция заедно с бившия СССР, Чехословакия и други. Така че още от началото на корабоплаването по реката България е активен участник в комисията. Всъщност корабоплаването по Дунав от българска страна се осъществява единствено в лицето на Параходство „Българско речно плаване“ (БРП), което догодина навършва 70 години.

Що се отнася до ползите за страната ни от членството й в Дунавската комисия - най-важното е, че България пряко взема участие при вземането на решения за правилата за плаване и за експлоатацията на реката. С удоволствие искам да отбележа, че от тази година България е и наблюдател в Рейнската комисия - тоест тя има право да изказва мнението си там. Много пъти съм казвал, че рано или късно ще трябва да говорим за европейски водни пътища и няма да има отделно Дунав, Рейн и т.н. Всичко ще се изработва на базата на европейското законодателство, но специфичната част във всеки бъдещ закон ще се пише от професионалистите - Дунавската и Рейнската комисия. И тук е ролята на България - тя ще бъде една от страните, които ще участват във вземането на тези решения.

Кои са неоползотворените възможности от местоположението на България на Дунав?

- Знаейки възможностите на речното корабоплаване, ми е болно, че някак си на него в България не му се обръща достатъчно внимание. България само губи от това. Превозът на най-различни стоки по реката е много по-изгоден, безопасен и евтин, отколкото по пътната мрежа. Превозът на опасни и извънгабаритни товари по пътищата се подчинява на специфични правила и излиза много по-скъпо. За щастие се оползотворява поне една от възможностите на реката - снабдяването на АЕЦ „Козлодуй“ със свежо гориво става по Дунав. Но това е една хилядна част от неоценените перспективи на речния транспорт. При него с малко инвестиции може да се постигне много. Другите дунавски държави максимално подобриха условията за корабоплаване, гарантираха определени минимални дълбочини и ширини на фарватера и по този начин увеличиха товаропотока по тези части на реката, преминаващи през тяхна територия. Ние в България недооценяваме тези възможности. Но сега, след като и ЕС вече обръща много сериозно внимание на Дунав, и ние като бъдеща членка би трябвало реално да оценим изгодата, която можем да имаме, ако инвестираме във вътрешноевропейското корабоплаване.

Какви са предимствата на речните превози пред останалите възможности - автомобилни, железопътни?

- На първо място - екологични. Пътищата на Европа са задръстени. А всяко ремарке на борда на кораб по реката означава един камион по-малко по европейските пътища.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Все още няма коментари
Нов коментар