Не губи кураж - идва царският тираж

Управлението е непреклонно - изборна томбола ще има. Опозицията остава безсилна

„Чухте ли вече за България, там управляващите щели да повишават избирателната активност с томбола?“ Това е реплика от германски блог (новинарски уебсайт, до който всеки читател може да изпраща съобщения за различни събития - бел. авт.), където в рубриката „Куриози“ се разказва за идеята на правителството на Симеон Сакс­кобургготски да стимулира гласуването, като раздава мобилни телефони и други награди. По всичко личи, че иначе „конвенционалната“ и широко популярна по света (както смята правителственият говорител Димитър Цонев) кампания за набиране на избиратели силно учудва германците. Новината за българското изобретение не само че намира място в централната новинарска емисия на обществената телевизия ARD, но поражда и реакции в различни форуми. Един от германците например предлага и те да се поучат от българския опит, но вместо телефони да предлагат безплатни билети за мачовете от световното първенство по футбол. Малко по-въздържана е реакцията в испанската преса. Като цяло обаче европейците остават впечатлени от сумата от два милиона евро, която ще бъде отделена за обезпечаване на правителствената акция.

Изводът

може да е само един - в Европа не са чували за изборна лотария, или както предпочитат да я наричат управляващите - томбола за повишаване на избирателната активност. „Точно като тази лотария не мога да знам къде има. Ние сме внесли креативни елементи, така да се каже, авторското право е българско, но идеята идва от чужбина“, каза Димитър Цонев. Според него подобни кампании се правят на места в САЩ и Великобритания. Правителственият говорител обаче призна, че там те се организират от неправителствени организации.

„В двайсетина държави съм наблюдавал избори, но такава лотария никъде не съм виждал“, казва политологът Димитър Димитров. По думите му навсякъде по света се организират кампании „излез и гласувай“, но те не вървят с подаръци за избирателите. Оказва се, че опитът, от който са се поучили управляващите, е не толкова британски или американски, колкото румънско-съветски. През 2003 г. по време на референдум в Румъния избирателите получавали заедно с бюлетината за вота и билетче за лотария. Наградата за гласуващите в Бакау например била цветен телевизор. Във Владивосток пък всеки студент, който участва в изборите за нов руски президент през 2004, е получавал и шанса да спечели екскурзия до Китай, билет за театър или безплатен вход за дискотека.

Прецедент

като българския обаче - правителството да отделя пари от бюджета, за да раздава награди на гласуващите, няма. Може би най-радикалното предложение за стимулиране на избирателната активност е на един италиански професор по политически науки Филип Шмитер. Не е изключено тъкмо неговата идея за лотария за избиратели да е инспирирала българската томбола. Той предлага пред Съвета на Европа няколко радикални идеи - въвеждане на гласуване по интернет, даване на избирателни права на децата, които до тяхното пълнолетие се упражняват от единия родител, а също и провеждането на лотария за избирателите. Професорът обаче не предвижда да се отделят държавни пари за раздаване на автомобили и мобилни телефони. Идеята на Шмитер е да се разиграват суми от държавния бюджет или от неправителствени организации, които след това печелившите граждани да изразходват по тяхно усмотрение, но не за себе си, а за създаването на обществени блага, като например строеж на един километър магистрала.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове