С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
19 ное 2005, 0:00, 1940 прочитания

Властта няма спирачки

В полицията на мода са спортните болиди, магистратите предпочитат конфискувани джипове с висока проходимост

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Ако видите черен джип BMW X5 с регистрационен номер 0001 по софийските улици, какво ще си помислите? Най-вероятно, че в него се вози някоя от повече или по-малко известните мутри. Сигурно последното, което ще ви хрумне, е, че зад волана стои държавен служител. Все пак става дума за луксозен високопроходим автомобил с цена около 60 000 евро. За да караш такава кола, трябва наистина да си доста богат. (Точно в такъв джип между другото се возеше и банкерът Емил Кюлев, преди да бъде разстрелян преди три седмици.) Но не. Човекът в джипа с регистрационния номер 0001 е висш магистрат, който е председател на Софийския градски съд. Именно около него тази седмица се разгоря истински скандал, след като се разбра, че колата му е открадната от Германия. Оказа се, че сливнишката прокуратура тихомълком е отчуждила BMW-то като нелегално вкарана вещ, а софийският съд е удовлетворил иска на прокуратурата, за да може накрая луксозното возило да се предостави за ползване на съдия Светлин Михайлов. След близо шестмесечните усилия на германския собственик да си върне колата по съдебен път, историята тези дни беше извадена на бял свят от германското списание „Шпигел“. Първоначално магистратът отказа да върне джипа, но промени решението си, след като случаят беше на път да прерасне в дипломатически скандал.
Случаят с краденото BMW, карано от български съдия, е само върхът на айсберга. Автопаркът на съдебната власт и останалите държавни ведомства е пълен с крадени и задържани при контрабанда автомобили. Под предлог, че така се пестят пари на данъкоплатците, високопоставени чиновници се сдобиват с луксозни возила, каквито карат само босовете на подземния свят. Бившият главен прокурор Иван Татарчев твърдеше навремето, че 80 на сто от колите, които ползва държавната администрация, са конфискувани.
Най-облагодетелствани от тази практика са магистратите, които разполагат с подробна информация за задържани возила, тъй като делата по престъпленията минават през прокуратурата, следствието и съда. Според запознати в средите на четвъртата власт има изградена стройна система за известяване. При всеки по-крупен случай на задържана луксозна кола информацията за нея мълниеносно се разнася по коридорите на столичната Съдебна палата. И обикновено се разразява битка между различните звена кой началник да я ползва. Източници от държавната администрация заявиха пред „Капитал“, че

Няма случайни хора

сред чиновниците, на които те се дават за ползване. Има съгледвачи, които оглеждат плячката и казват на лицата от по-високите етажи: „Ей, к`ва 5-ица хванаха на Калотина. Дай да видим какво може да се направи.“ Оттам системата се задейства и въпрос­ното BMW X5 се оказва дадено за ползване на поредния мастит магистрат.
Във Висшия съдебен съвет дори има специална комисия „за закупуване, разпределение и бракуване на автомобили“. Нейната работа основно е да разрешава ползването на конфискувани автомобили за нуждите на съдилищата. Достатъчно е да се прегледат протоколите от заседанията на съвета, за да се види разнообразието от марки в автопарка на съдебната система - освен BMW-та там могат да бъдат открити всякакви модели джипове „Чероки“, „Ауди“, „Фолксваген“, „Роувър“, „Сузуки“ и дори американски автомобили като два броя „Плимут Сънданс“. Единият се ползва от столичните следователи, а другият - от следствието в Пазарджик.
Скандалното е, че докато на думи правосъдните органи водят война с престъпността, в реалния живот всячески се стремят да подражават по стандарти на живот на криминалните босове. Фактът, че и едните, и другите карат крадени луксозни автомобили, още повече размива границата между държава и престъпност.
Не са един и два случаите, когато

Чиновници се возят в коли на престъпници

Преди време избухна скандал с конфискуваното „Мондео“ на осъдената за най-големия банков обир в историята на България русенка Павлина Минева. Колата била купена с част от откраднатите навремето от Балканбанк пари и е била предназначена за сина на обвиняемата. След разкритието на аферата чисто новият червен автомобил беше конфискуван и впоследствие се оказа, че в него се вози тогавашният заместник областен управител Емил Минчев. Преди години нашумя случаят с Ангел Ганев, шеф на отдел „Следствен надзор“ в Главна прокуратура, който караше крадено ауди. Оказа се, че номерът на двигателя на автомобила е пренабит.
По данни на финансовото министерство са били раздадени на различни ведомства 40 конфискувани автомобила. За миналата година тяхния брой е 69, а за по-миналата - 80. Източник за автомобилния парк на властта е Агенцията за държавни вземания, която се разпорежда с коли на фалирали банки и длъжници и агенция „Митници“. В интерес на истината част от конфискуваните автомобили - най-вече микробуси, се предоставят на Министерството на образованието, Министерството на правосъдието или на пост­радали общини. Но лимузините заминават основно за властта.
Бившият заместник-министър на финансите Стамен Тасев също призна, че е ползвал „Мердецес 320 S“, чието техническо обслужване, текуща поддръжка, застраховка, гориво, смазочни материали, заплата и осигуровки на шофьора и гараж са стрували повече от три-четири негови заплати. „Аз се срамувах, че са ми дали такова скъпо возило. Мерцедесът беше конфискуван от митниците с променен номер. Впоследствие се намери и оригиналният номер на колата. Допитахме се до Интерпол с молба да проверят дали се издирва автомобилът. Получихме отрицателен отговор. Аз се чувствах неловко, защото бях сигурен, че подобна луксозна кола със сигурност се издирва“, заяви Тасев пред репортер на вестника.
Според източници от финансовото министерство Николай Попов също е карал конфискувана кола, докато беше директор на данъчните. Преди да подаде оставка, на конфискуван мерцедес се возеше и бившият заместник-министър на финансите Гати ал Джебури.

В полицията на мода са кабриолетите

Преди време софиянци бяха шокирани от чисто ново „Ауди ТТ“ кабриолет, боядисано в сив металик и с надпис „Полиция“. Тя е дадена за стопанисване на Столичната дирекция на вътрешните работи и служи за пилотен автомобил при правителствени ескорти. МВР ползва за посрещане на официални делегации още една конфискувана кола - черен мерцедес SL кабрио с две врати, снабден със синя лампа и други полицейски атрибути. Последното попълнение в автопарка на полицията е спортен модел „Порше Карера 911“, което често паркира пред БНБ или президентството. Минаващите покрай него групи с чужденци се спират да си направят снимка за спомен, недоумявайки как може полицията в бедна България да кара такива скъпи коли.
Засега обаче рекордът се държи от шефа на Професионалната футболна лига Валентин Михов. Докато беше шеф на футболния съюз, той караше „Ферари“, което се оказа конфискувано от митниците и дадено за служебно ползване на футболния съюз от Министерството на финансите. „Това бе конфискувана кола - за шест месеца можехме да я ползваме, след което БФС трябваше да я купи и да я продаде на търг. Но тогава вече бях напуснал съюза. С това ферари доста завист събрах, но поне опитах. Аз съм любител на високите скорости и имах голям мерак да карам подобна кола“, заяви преди време в столичен ежедневник Михов.
Както се казва - дай боже всекиму.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Борисов се отказа да купува нов правителствен самолет Борисов се отказа да купува нов правителствен самолет

Средствата ще бъдат насочени към стадионите на пловдивските "Локомотив" и "Ботев", както и за училищни физкултурни салони

27 фев 2020, 7 прочитания

Финансовото министерство ще създаде платформа за диалог с финтех сектора Финансовото министерство ще създаде платформа за диалог с финтех сектора

Sofia RegTech Sandbox ще позволи на глобални компании да тестват своите иновативни продукти и услуги в сигурна регулаторна среда

27 фев 2020, 176 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Рисунък на Дунав мост 3

Спорно е има ли реален инвестиционен интерес и дали държавата ще каже „да“

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

Моя страна, моя Южна Корея

Кратък гид към корейската нова вълна в киното

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10