Рекламна промяна
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Рекламна промяна

Рекламна промяна

Първата работа на новия кмет Бойко Борисов беше да провери пазара на външна реклама

Борислав КАНДОВ, Сибина КРЪСТЕВА
3389 прочитания

Преди седмица столичният кмет Бойко Борисов нареди да бъдат премахнати 14 незаконни билборда, собственост на общинската фирма „Озеленяване“. С това Борисов обяви старта на голямо разчистване на пазара на външна реклама в София. Независимо от какво са предизвикани действията му, те ще доведат до ново разпределение на позициите в тази част от мафиотизираната общинска икономика.

Още с встъпването си в длъжност генералът прояви неочаквано силен интерес към проблема - първото му разпореждане като кмет беше проверка на всички рекламни съоръжения. За незапознатите 14-те билборда на „Озеленяване“ може да им се струват много, на практика обаче те са капка в мътното море на този пазар. В продължение на години общинските съветници се правеха, че не забелязват постоянно изникващите „пизи“ (най-разпространените съоръжения с площ 4х3 метра). През 1999 г. дори църквата „Света Параскева“ се оказа собственик на 18 билборда на бул. „Тодор Александров“. Хаосът се развихри с най-голяма сила след 2000 г., когато бе въведен мораториум върху разполагането на нови съоръжения до приемането на нова наредба за външната реклама. Този процес отне на общинските съветници цифром и словом пет години - в края на юли 2005 г. бе приета наредба за преместваемите обекти (будки, сергии и т.н.), в която бяха вкарани и правила за рекламните съоръжения. Тя обаче веднага бе обжалвана от Българската асоциация за външна реклама (БАВР) заради редица неясноти в нея. (Друг е въпросът, че голяма част от играчите на рекламния пазар нямат интерес от регламентация на бизнеса, който успешно си върви и на принципа на „джентълменските споразумения“.) Резултатът е, че в момента никой няма представа колко точно са билбордовете и другите съоръжения на територията на София, нито каква част от тях са законни и каква - поставени без разрешение. Дирекция „Реклама“ към Столичната община има данни само за около 15% от всички билбордове, признават общинските съветници. Това са онези рекламни съоръжения, за които е поискано разрешение от общинската администрация, нерегистрирани обаче остават съоръженията на общинските фирми, билбордовете, които са монтирани на частни терени, както и, разбира се, незаконните табла. Слуховете в рекламния бизнес са, че на 1000 законни билборда в столицата се падат почти толкова незаконни. В това число обаче влизат както стандартните конструкции тип пиза, така и рекламните пана по огради и калкани на сгради. Нов пик на незаконните билбордове е имало през септември тази година, твърдят хора от бизнеса. Вероятно тази активност е била провокирана от наближаващите кметски избори, които по правило са си върховият сезон на външната реклама.
В момента фирмите, отдаващи рекламни площи и съоръжения, са десетки. Запознатите с бизнеса обаче са наясно, че пазарът се поделя между

Tесен кръг хора

Първите билбордове в столицата са поставени от гръцката фирма „Филипос“ в периода 1994-1995 г. Става дума за около 40 съоръжения, разположени на най-атрактивните места в столицата - Орлов мост, ЦУМ, бул. „България“, Софийския университет. Впоследствие тяхната мрежа беше завзета от силовата групировка СИК, която ги управляваше чрез фирмата „Маркани лайн“. От схемата както може да се предположи не липсва и известният рекламен бос Красимир Гергов. Той също е един от ветераните в този бизнес. В началото Гергов изгражда мрежата си чрез фирма „Парк плакат“, а по-късно купува и „Маркани лайн“. Проблемът бил, че сикаджиите не можели да управляват съоръженията си, тъй като агенциите се страхували да наемат от тях билбордове. През миналата година бе създадена Balkan News Outdoor (BNO) и всички съоръжения, собственост на двете фирми, минаха под шапката на новата организация. BNO е представител за България на News Outdoor Group - поделението на медийната империя News Corp. на Рупърт Мърдок, което се занимава с външна реклама в Русия, Полша и други държави от Централна и Източна Европа. Постепенно Гергов започна да изкупува по-малки агенции или да преотдава под наем съоръженията им. Освен билбордове, основен актив на фирмата са и т.нар. ракети - рекламните пана по спирките на градския транспорт и тротоарите. При тях основна конкуренция на Гергов е „Рекламна мрежа 5“. До пролетта в нея съдружници бяха Елена Урумова - съпруга на бившия зам.-кмет по образованието и културата Богдан Стефанов (човек от кръга на Софиянски) и братята Тончо и Ангел Токмакчиеви. Урумова е прехвърлила дела си на Тончо Токмакчиев и в момента се занимава основно с „Вал България“ - представителство на немската компания Wall, която произвежда конструкции за спирки за градски транспорт и рекламни съоръжения. Според източници от рекламния бизнес целта на Красимир Гергов в момента е да окрупни пазара на външна реклама. Идеята на рекламния бос била да изкупи максимален брой билбордове, които след това да продаде в пакет на Рупърт Мърдок. Преди около месец собственикът на bTV официално заяви, че планира да инвестира във външна реклама в България.

Друг играч

на пазара, но по-малък, са две общински фирми - охранителната „Егида“ и „Софийски имоти“ (и двете в сферата на влияние на бившия председател на общинския съвет Антоан Николов). През 2000 г., малко преди да бъде въведен мораториумът, общината им дава право да изградят и поддържат рекламни съоръжения. За „Егида“ разрешението включва над 30 пизи около подлезите в столицата и повече от 200 по-малки пана в самите подлези. Подобен е и броят разрешени съоръжения на „Софийски имоти“. Колко обаче са действително построени няма информация. Двете фирми сключват договор за управление и отдаване под наем на поставените съоръжения с „Прима - продуцентска, рекламна, информационна и медийна агенция“ АД, като приходите от дейността се разпределят поравно между агенцията, двете фирми и Столична община. „Прима“ също се свързваше дълги години с Антоан Николов. От началото на годината обаче управлението на рекламната дейност е преминало към Красимир Гергов и Balkan News Outdoor. През пролетта е регистрирано и ново акционерно дружество - „Агенция Прима“, управлявано от Невена Анева, управител и на старата „Прима“, и Теодора Ъндъруд, управител на Balkan News Outdoor.

Сериозно присъствие на пазара на външна реклама има и председателят на Българската асоциация за външна реклама (БАВР) Георги Ненков чрез „Булмедия“, „МАГ Билборд“ и др. Двамата с Красен Кралев бяха съдружници в няколко фирми с рекламна дейност. Но преди известно време те се разделят, като за Ненков остават фирмите, занимаващи се с външна реклама, а Кралев взима рекламната агенция MAG. Пред „Капитал“ Ненков обясни, че чрез свои агенции е купил билбордовете на църквата „Света Параскева“, както и тези, които бяха собственост на спортен клуб „Левски“. Агенцията на журналистката Диляна Грозданова „Имидж“ държи 85 пизи. Съпругата на Любомир Павлов (бивш председател на надзорния съвет на Общинска банка) напусна лагера на бившия кмет Стефан Софиянски след поредица скандали около парламентарните избори през тази година. В момента Грозданова е програмен директор на новата ТВ7. Освен изброените играчи и фирми около тях на пазара в столицата съществуват още много, които в някаква степен държат част от него. Агенции като „Кресли“, „Дея“, „Идеа Комм“, Wall Street и др. също управляват голям брой рекламни съоръжения. По данни на БАВР софийският пазар на външна реклама е на стойност около 7-8 млн. лева годишно, но това са само данни за официалните съоръжения на членовете на асоциацията.

Интересите

на рекламните агенции, съвсем логично са си намерили свое представителство и в Столичния общински съвет. През последните десет години, докато Софиянски беше кмет, бизнесът беше изцяло под властта на приятеля му Любомир Павлов. Според източници от рекламните среди контролът над пазара се е осъществявал с помощта на протежето им Евгени Радев - и до ден днешен шеф на дирекция „Реклама“, от който зависи влизането на всеки нов играч. За да имаш законно билбордове, първо трябва да имаш сключен договор с общината. Той се подписва от кмета по предложение на шефа на отдел „Реклама“. Освен това е нужно и разрешение за монтаж, което се издава от главния архитект на София. Тоест, за да влезеш в рекламния бизнес, трябва да платиш каквото и на когото трябва. За корупцията в тази сфера на общинската икономика говори фактът, че само по време на мораториума в столицата са били поставени около 500 нови билборда. За повечето от тях са направени след това постъпки за узаконяване. От това отново е печелило лобито на Любомир Павлов, тъй като узаконяването става отново през звеното, начело на което е Евгени Радев. Схемата е била следната - „ще ти узаконим билбордовете, ако ни прехвърлиш 50% от собствеността на фирмата“. Така чрез множество подставени лица и фирми хората около Павлов са придобили собственост в дружества, изградили незаконни билбордове. Според някои от общинските съветници до момента никой не е искал истинска ревизия на съществуващите билбордове, защото това би означавало да се разкрият първо билбордовете на тандема Павлов - Софиянски.

Ако допреди две години в столичния общински съвет можеше да се говори за съществуването на две основни лобита - на Стефан Софиянски и на Антоан Николов, то след разпада на дясното политическо пространство, влизането на нови политически сили в градския парламент и напускането кметския пост от страна на Софиянски за такова ясно разпределение не може да се говори. По думите на Георги Ненков от БАВР раздробяването на състава на общинския съвет води дотам, че „ако искаш да създадеш свое лоби, трябва да привлечеш поне три политически сили. По този начин обаче ставаш роб на трима господари“.

Въпреки това в политическите и бизнес средите разпространяването на различни слухове никога не престава. За братята Токмакчиеви - заради близостта им с „Новото време“ и Красен Кралев. За Елена Урумова - заради съпруга й Богдан Стефанов, който се смяташе за един от близките до Софиянски и допреди седмица беше зам.-кмет по културата. За агенция „Прима“ - заради връзката й с бившия директор на „Софийски имоти“ и настоящ общински съветник от групата на „Гергьовден“ Тошко Добрев.

В момента мнозина с нетърпение очакват следващата стъпка на новия кмет Бойко Борисов. Ако активностите на генерала се ограничат само до премахването на дребните нарушители, то това би означавало, че се разчиства свободно пространство за по-големите играчи на рекламния пазар. Ако обаче кметът наистина се заеме да преброи рекламните съоръжения и да погледне на темата освен от пазарна и от естетическа гледна точка, то това би било наистина похвално.

Билбордовете са само малка част от съоръжения, които се отдават под наем. В момента и общинските чиновници, и медиите ги използват като събирателен термин, за да опишат външната реклама в столицата. Освен тях обаче има голям брой метални табели, светещи кутии по стълбовете на уличното осветление, транспаранти и т.н. За точна сметка и дума не може да става. Кутиите могат да бъдат видени буквално на всеки метър от бул. „Витоша“, „Цариградско шосе“, „Фритьоф Нансен“ и прочее централни улици. Според запознати този бизнес се държи от израелския бизнесмен Авраам Бен Майор, който ги е продал на цитираната в публикация по темата на в. „24 часа“ фирма „АБМ Проекти“. В електронната база данни „Дакси“ обаче такава фирма не съществува. Всяко от въпросните съоръжения минава на одобрение в общината, за което отговорен е отново шефът на дирекция „Реклама“ Евгени Радев.

@@table:[email protected]@

Преди седмица столичният кмет Бойко Борисов нареди да бъдат премахнати 14 незаконни билборда, собственост на общинската фирма „Озеленяване“. С това Борисов обяви старта на голямо разчистване на пазара на външна реклама в София. Независимо от какво са предизвикани действията му, те ще доведат до ново разпределение на позициите в тази част от мафиотизираната общинска икономика.

Още с встъпването си в длъжност генералът прояви неочаквано силен интерес към проблема - първото му разпореждане като кмет беше проверка на всички рекламни съоръжения. За незапознатите 14-те билборда на „Озеленяване“ може да им се струват много, на практика обаче те са капка в мътното море на този пазар. В продължение на години общинските съветници се правеха, че не забелязват постоянно изникващите „пизи“ (най-разпространените съоръжения с площ 4х3 метра). През 1999 г. дори църквата „Света Параскева“ се оказа собственик на 18 билборда на бул. „Тодор Александров“. Хаосът се развихри с най-голяма сила след 2000 г., когато бе въведен мораториум върху разполагането на нови съоръжения до приемането на нова наредба за външната реклама. Този процес отне на общинските съветници цифром и словом пет години - в края на юли 2005 г. бе приета наредба за преместваемите обекти (будки, сергии и т.н.), в която бяха вкарани и правила за рекламните съоръжения. Тя обаче веднага бе обжалвана от Българската асоциация за външна реклама (БАВР) заради редица неясноти в нея. (Друг е въпросът, че голяма част от играчите на рекламния пазар нямат интерес от регламентация на бизнеса, който успешно си върви и на принципа на „джентълменските споразумения“.) Резултатът е, че в момента никой няма представа колко точно са билбордовете и другите съоръжения на територията на София, нито каква част от тях са законни и каква - поставени без разрешение.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK