С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 14 апр 2006, 0:00, 737 прочитания

Терминалé

Строителен трилър с продължение

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ако Артър Хейли беше жив, много вероятно би се вдъхновил за продължение на своя роман „Летище“ от събитията, съпътствали строителството на новата софийска аерогара.

В тях има достатъчно материал за един успешен трилър - много пари, конфликти между партньорите, политически интриги, съмнения за корупция, заплахи със съд и дори смъртни случаи. Липсва (или поне не ни е известен :-)) само любовен сюжет, за да бъде картината пълна - почти като в едноименния роман от 60-те години на миналия век, превърнал се в бестселър.


„Враг пред портата“

2003 г. Пратеници на австрийската фирма, избрана за строител на софийското летище, влизат в кабинета на транспортния министър - по онова време Пламен Петров. Започнали да обясняват, че се налага оскъпяване на проекта заради проблеми с почвата под терминала. Според свидетели министърът изслушал внимателно австрийците и накрая им казал: „Сега ставайте и си тръгвайте.“ Те си тръгнали. Но скоро пак дошли - този път в кабинета на неговия наследник Николай Василев. Пак поискали допълнителни пари, споменали голяма сума в евро. Но пак получили отказ. И строителството най-накрая започнало...

„Капан за сънища“



Лято. Слънцето цял ден напича наскоро излетия битум на една от пътеките за рулиране на новостроящото се летище. След работа работниците разпускат с домашна ракия. Леко подпийнал работник решава да полегне на земята. Унесен от умората и погълнатия алкохол, той заспива дълбок сън. На следващата сутрин, по тъмно, шофьор на багер се качва на тежката машина и дава заден ход... Миг по-късно той ще остави няколко деца от ромската махала на Враца сираци.

„Косвени жертви“

Строеж като строеж - шум, прах, тежки машини. Млад инженер, застанал в основата на колоната, се мъчи да надвика хаоса, за да даде някакви указания на качените на върха й работници. След продължително ръкомахане и заглушени викове човекът се качва по скелето, за да бъде чут по-добре. Явно указанията са били важни и спешни, защото инженерът не намира време да се закачи за задължителните предпазни въжета... Няколко минути по-късно тази небрежност се оказва фатална. Никой не разбира какво е искал да каже на останалите...

„Косвени жертви“ II

Току-що е избита плоча на терминала. Плочата е огромна и съответно се държи от огромно скеле. Двама работници, останали последни отгоре, прибират последни инструменти и се готвят да слязат всеки момент. Изведнъж цялата конструкция се раздвижва - скелето поддава. Работниците се хващат за най-близките стърчащи железа от арматурата, а плочата просто започва да се стича към средата си и мно-о-ого бавно се спуска надолу. Скелето постепенно пада, а след него и целият бетон. За щастие този път жертви няма. Работниците се отър­вават само с охлузване.

„Адвокат на дявола“

За адвокат на „Щрабаг“ в България е нает Тодор Батков. За услугите му е обещана немалка сума. След като няколко години работи за австрийската фирма, Батков изненадващо се разделя с клиента си. Пред свои подчинени той заявява, че повече не иска и да чува за „Щрабаг“. Причината е, че договореният хонорар за адвокатските услуги е бил драстично „орязан“ от фирмата.

„Верижна реакция“

Пак е лято. Цистерна с гориво минава по една от прясно асфалтираните стоянки за самолети. Работници с ужас установяват, че гумите на камиона образуват коловози в новата и скъпоструваща настилка.

Два дни по-късно са открити нови дефек­ти на площадката за изпитване на двигатели и на една от пътеките за рулиране, положена седем месеца по-рано. Установява се, че дефектите са подобни на тези при новоизпълнените стоянки.

Три дни по-късно се стига до нов инцидент. При кацане на хеликоптер Bell 206 на площадката за изпитване на двигатели върху настилката остават белези от опор­ните шини. Седмица по-късно следва още един инцидент. При маневриране на самолет TU 154 на площадката за изпитване на двигатели и една от пътеките за рулиране отново се появяват дефекти на настилката. Започва трескава кореспонденция между партньорите в проекта и търсене на виновник за гафа с асфалта.

„Час пик“

Софийският хотел „Шератон“. Приглушена светлина, дебел мокет, усмихнати лица. Представители на чуждестранни компании слушат лекция на новия транспортен министър Петър Мутафчиев, който заявява, че проектът за новото летище е пред завършване. Журналистите слушат и не вярват на ушите си. Само три дни преди това близо 500 квадратни метра от окачения таван на терминала са се свлекли. От уж готовата конструкция са останали куп разхвърляни лайстни и плоскости. Изпълнителят „Щрабаг“ не дава никакво обяснение за случая. Вместо това иска 15 млн. евро допълнително и ново удължаване на пусковия срок.

„Изпепелени от слънцето“

Февруари 2006 г. Служители на летището забелязват, че част от маркировъчната термопластична боя на перона се е отлепила. Хората на летището недоумяват как ще се виждат маркировките по пистата и пътеките за рулиране, които трябва да се правят със същата боя.

To be continued

(следва продължение)


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Борисов отлага и пътя към еврото, спортната зала в Бургас поскъпна и се забави 1 Вечерни новини: Борисов отлага и пътя към еврото, спортната зала в Бургас поскъпна и се забави

И още: Еврото падна до тригодишно дъно спрямо долара, и Испания иска да облага приходите на интернет гиганти

18 фев 2020, 782 прочитания

ВСС образува дисциплинарно производство срещу наказания от САЩ съдия Миталов 4 ВСС образува дисциплинарно производство срещу наказания от САЩ съдия Миталов

Мотивите варират от "няма как да не образуваме" до "това е единственият начин да се защити"

18 фев 2020, 556 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Арести на съдии разтърсиха Сърбия

В Белград атакуваха приватизационната мафия

Още от Капитал
Драмата с ТЕЦ "Марица-изток 2" - дълга, скъпа и опасна

Каквито и действия да се предприемат, те ще бъдат закъснели, ще струват скъпо и може да доведат до нови проблеми в сектора

Хазартна рекламна напаст

Забранената по закон реклама на хазарт е масова - предимно в онлайн сайтове и телевизии и е за милиони

Спаси ме от коронавируса

По-важно е маските да бъдат носени от болните, а не от здравите хора, защото така се ограничава предаването на инфекцията

Новите дрехи на "Шишман"

Несигурното бъдеще покрай предстоящия ремонт на знаковата улица в центъра на София отново разбуни духовете

Кино: "Ирландецът"

Елегия за човека между доброто и злото

Wi-Fi free

Все повече хора искат да преодолеят зависимостта си от технологиите. Бизнесът харесва това

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10