Терминалé
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Терминалé

Терминалé

Строителен трилър с продължение

728 прочитания

Ако Артър Хейли беше жив, много вероятно би се вдъхновил за продължение на своя роман „Летище“ от събитията, съпътствали строителството на новата софийска аерогара.

В тях има достатъчно материал за един успешен трилър - много пари, конфликти между партньорите, политически интриги, съмнения за корупция, заплахи със съд и дори смъртни случаи. Липсва (или поне не ни е известен :-)) само любовен сюжет, за да бъде картината пълна - почти като в едноименния роман от 60-те години на миналия век, превърнал се в бестселър.

„Враг пред портата“

2003 г. Пратеници на австрийската фирма, избрана за строител на софийското летище, влизат в кабинета на транспортния министър - по онова време Пламен Петров. Започнали да обясняват, че се налага оскъпяване на проекта заради проблеми с почвата под терминала. Според свидетели министърът изслушал внимателно австрийците и накрая им казал: „Сега ставайте и си тръгвайте.“ Те си тръгнали. Но скоро пак дошли - този път в кабинета на неговия наследник Николай Василев. Пак поискали допълнителни пари, споменали голяма сума в евро. Но пак получили отказ. И строителството най-накрая започнало...

„Капан за сънища“

Лято. Слънцето цял ден напича наскоро излетия битум на една от пътеките за рулиране на новостроящото се летище. След работа работниците разпускат с домашна ракия. Леко подпийнал работник решава да полегне на земята. Унесен от умората и погълнатия алкохол, той заспива дълбок сън. На следващата сутрин, по тъмно, шофьор на багер се качва на тежката машина и дава заден ход... Миг по-късно той ще остави няколко деца от ромската махала на Враца сираци.

„Косвени жертви“

Строеж като строеж - шум, прах, тежки машини. Млад инженер, застанал в основата на колоната, се мъчи да надвика хаоса, за да даде някакви указания на качените на върха й работници. След продължително ръкомахане и заглушени викове човекът се качва по скелето, за да бъде чут по-добре. Явно указанията са били важни и спешни, защото инженерът не намира време да се закачи за задължителните предпазни въжета... Няколко минути по-късно тази небрежност се оказва фатална. Никой не разбира какво е искал да каже на останалите...

„Косвени жертви“ II

Току-що е избита плоча на терминала. Плочата е огромна и съответно се държи от огромно скеле. Двама работници, останали последни отгоре, прибират последни инструменти и се готвят да слязат всеки момент. Изведнъж цялата конструкция се раздвижва - скелето поддава. Работниците се хващат за най-близките стърчащи железа от арматурата, а плочата просто започва да се стича към средата си и мно-о-ого бавно се спуска надолу. Скелето постепенно пада, а след него и целият бетон. За щастие този път жертви няма. Работниците се отър­вават само с охлузване.

„Адвокат на дявола“

За адвокат на „Щрабаг“ в България е нает Тодор Батков. За услугите му е обещана немалка сума. След като няколко години работи за австрийската фирма, Батков изненадващо се разделя с клиента си. Пред свои подчинени той заявява, че повече не иска и да чува за „Щрабаг“. Причината е, че договореният хонорар за адвокатските услуги е бил драстично „орязан“ от фирмата.

„Верижна реакция“

Пак е лято. Цистерна с гориво минава по една от прясно асфалтираните стоянки за самолети. Работници с ужас установяват, че гумите на камиона образуват коловози в новата и скъпоструваща настилка.

Два дни по-късно са открити нови дефек­ти на площадката за изпитване на двигатели и на една от пътеките за рулиране, положена седем месеца по-рано. Установява се, че дефектите са подобни на тези при новоизпълнените стоянки.

Три дни по-късно се стига до нов инцидент. При кацане на хеликоптер Bell 206 на площадката за изпитване на двигатели върху настилката остават белези от опор­ните шини. Седмица по-късно следва още един инцидент. При маневриране на самолет TU 154 на площадката за изпитване на двигатели и една от пътеките за рулиране отново се появяват дефекти на настилката. Започва трескава кореспонденция между партньорите в проекта и търсене на виновник за гафа с асфалта.

„Час пик“

Софийският хотел „Шератон“. Приглушена светлина, дебел мокет, усмихнати лица. Представители на чуждестранни компании слушат лекция на новия транспортен министър Петър Мутафчиев, който заявява, че проектът за новото летище е пред завършване. Журналистите слушат и не вярват на ушите си. Само три дни преди това близо 500 квадратни метра от окачения таван на терминала са се свлекли. От уж готовата конструкция са останали куп разхвърляни лайстни и плоскости. Изпълнителят „Щрабаг“ не дава никакво обяснение за случая. Вместо това иска 15 млн. евро допълнително и ново удължаване на пусковия срок.

„Изпепелени от слънцето“

Февруари 2006 г. Служители на летището забелязват, че част от маркировъчната термопластична боя на перона се е отлепила. Хората на летището недоумяват как ще се виждат маркировките по пистата и пътеките за рулиране, които трябва да се правят със същата боя.

To be continued

(следва продължение)

Ако Артър Хейли беше жив, много вероятно би се вдъхновил за продължение на своя роман „Летище“ от събитията, съпътствали строителството на новата софийска аерогара.

В тях има достатъчно материал за един успешен трилър - много пари, конфликти между партньорите, политически интриги, съмнения за корупция, заплахи със съд и дори смъртни случаи. Липсва (или поне не ни е известен :-)) само любовен сюжет, за да бъде картината пълна - почти като в едноименния роман от 60-те години на миналия век, превърнал се в бестселър.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    tigran2 avatar :-|
    tigran2

    Март 2007. "Щрабаг" получава едновременно награда Оскар и Златен Глобус за най-добър филм - "Еърпорт Мирааж". Режисъор: Щрабаг, сценарист Щрабаг и Министерство на транспорта, в главните роли: Щрабаг, Щрабаг ... Щрабаг и други


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK