Предизвестени търгове в земеделието
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Предизвестени търгове в земеделието

Предизвестени търгове в земеделието

Само един модел джип удов­летворява агроминистерството

4855 прочитания

Министерството на земеделието и горите (МЗГ) повдигна основателни въпроси за броя на автомобилите, закупувани за агенциите, които ще управляват Общата селскостопанска политика на ЕС в България.

На 425 земеделски производители ще се пада по една служебна кола, докато в Унгария съотношението е 1 на 1578 регистрирани фермери (моля, вижте таблицата). Дори да приемем, че теренът в България е доста по-сложен, това създава доста съмнения за необходимостта от толкова коли. Също толкова основателни въпроси могат да бъдат повдигнати и към начина за подбор на автопарка. В обществената поръчка за доставка на "150 нови високопроходими леки автомобила, оборудвани с газови уредби", наглед няма нищо странно - министерството се нуждае от джипки, за да стигне до вратата на всеки български фермер.

В спецификациите на министерството се вижда, че става дума само за един възможен автомобил. 1700 куб.см, 60 kW, максимална скорост 140 км/час, време за ускоряване до 100 км за 21 сек., разход на гориво в градски условия 12 лит­ра и т.н. Както се казва в един виц за обществените поръчки, само ЕГН-то на човека го няма. Данните са почти дословно свалени от спецификациите на "Лада Нива", като разликите в стойностите вероятно се дължат на стремежа към закръгляне (всъщност мощността на двигателя е 59.5 kW). След споменаването на кубатурата на двигателя няколко автоексперти веднага назоваваха модела, като спорът беше единствено дали една или две фирми доставят споменатите коли.

От министерството на земеделието коментираха, че поръчката на 150 джипа не е странна, тъй като те ще бъдат разпределени между голям брой структури на ведомството. Според описанието на предмета на обществената поръчка става въпрос за Разплащателната агенция и общинските служби по земеделие и гори. По повод спецификациите за поръчваните автомобили от пресцентъра на министерството заявиха, че стремежът бил да се намери възможно най-икономичната и възможно най-вископроходимата кола. Ето защо от ведомството са наложили ограничение за максималната скорост, изискали са монтирането на газова уредба и са избрали автомобил с максимално дълга колесна база, за да може да вмества повече пасажери и така за един курс агроинспекторите да проверяват повече обекти. Възмутени от подозрителното отношение към сделката, служители на министерството казаха, че щели да бъдат обвинени в опит да купят луксозни автомобили, ако е имало по-широки изисквания. Това твърдение е малко странно, тъй като едно от изиск­ванията за доставка на осем леки автомобила за МЗГ по същата обществена поръчка е наличието на алуминиеви джанти. Всеки шофьор е наясно, че тези джанти струват няколко пъти по-скъпо от обикновените.

С уговорката, че не е запознат с конкретния случай, председателят на управителния съвет на Съюза на вносителите на автомобили (СВАБ) Стефан Хаджиниколов каза, че не смята за редно да се обявява поръчка по този начин. "Всички са наясно за кой автомобил става въпрос. Би могло да има много по-широки изисквания и така да се засили конкуренцията", посочи той. Други вносители на автомобили, предпочели да останат анонимни, коментираха, че това е доста груб начин за налагане на "Лада Нива". И бездруго руската кола е най-евтина и ако този критерий беше посочен като водещ, отново тя щеше да спечели. Конкурент, отказал се от надпреварата поради предизвестения избор, подозира, че изискванията са формулирани, за да не би по случайност някой друг да спечели. Доставката на толкова голямо количество автомобили не е честа практика и представлява апетитна хапка. Същият източник смята, че има политичес­ки мотив - най-големият вносител на "Лади" е регистрираната в Хасково фирма НАР ООД, собственост на Музафер Хабиб Рамадан и Ердинч Кязим Рамадан. Фирмата членува в СВАБ, работи от много години и досега към нея не са отправяни съмнения.

Въпреки това подобен род търгове поставят доста съмнение за начина, по който се правят обществени поръчки в МЗГ.

Министерството на земеделието и горите (МЗГ) повдигна основателни въпроси за броя на автомобилите, закупувани за агенциите, които ще управляват Общата селскостопанска политика на ЕС в България.

На 425 земеделски производители ще се пада по една служебна кола, докато в Унгария съотношението е 1 на 1578 регистрирани фермери (моля, вижте таблицата). Дори да приемем, че теренът в България е доста по-сложен, това създава доста съмнения за необходимостта от толкова коли. Също толкова основателни въпроси могат да бъдат повдигнати и към начина за подбор на автопарка. В обществената поръчка за доставка на "150 нови високопроходими леки автомобила, оборудвани с газови уредби", наглед няма нищо странно - министерството се нуждае от джипки, за да стигне до вратата на всеки български фермер.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    Avatar :-|
    Гатев

    "(всъщност работният обем на двигателя е 59.5 kW)" ???
    Г-н Автора да прегледа коя мерна единица за какво е.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.