Година назад, година напред
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Година назад, година напред

Засега българските ВВС разполагат с изтребители МиГ-29

Година назад, година напред

Изтребители и корвети за близо 2 млрд. евро може да бъдат поръчани по-рано от очакваното

833 прочитания

Засега българските ВВС разполагат с изтребители МиГ-29

© Reuters


Кандидатите за доставчици при модернизацията на армията започнаха нова вълна на лобиране пред българските власти през последните две седмици.

Причината според източници, близки до Министерството на отбраната (МО), е очакването, че най-големите сделки - за покупка на нови изтребители и корвети, може да се сключат и по-рано от 2008-2009 г.

Първоначалните намерения на правителството още по времето на управлението на Симеон Сакскобургготски бяха двете сделки да се сключат през 2007 г. След встъпването си във властта обаче новият кабинет обяви, че средства за покупка на бойни самолети и кораби няма да има през следващите две-три години. Сега неофициалната информация е, че е възможно държавата да даде гаранции за кредити за военните сделки бързо, след като изтече срокът на споразумението между България и МВФ. Сделката за покупка на нови изтребители се оценява на над 1 млрд. евро, а тази за корветите - на близо 800 млн. евро.

Освен чисто финансови евентуалните причини мегасделките да бъдат изтеглени напред във времето биха могли да са и политически: изборът на европейски доставчик за тях може да се окаже стратегически ход на България в последния момент преди да се вземе окончателното решение за членството й в ЕС.

За да подкрепи офертата на френската „Армарис“ за доставка на корвети, на визита в България миналия петък пристигна цяла делегация, водена от зам.-председателя на Комисията по отбрана във френския парламент Шарл Кова. „Тук съм, за да подкрепя стъпките на „Армарис“ в България. От капитала на „Армарис“ 50% е държавна собственост, така че френската държава стои плътно зад офертата на тази компания“, каза Шарл Кова.

Основният конкурент на „Армарис“ за доставката на корветите е германската компания „Люрсен“. Изборът на корабостроител за ВМС стартира преди години, а тръжната комисия класира офертата на „Армарис“ на първо място в средата на 2005 г. До сделка обаче засега не се е стигнало.

Раздвижване през изминалата седмица имаше и по другия мегапроект на армията - за покупка на нови изтребители. Оказа се, че МО вече твърдо е изяснило кои са компаниите, сред които ще избира самолетостроител. Това са американските „Локхийд Мартин“ и „Боинг“ и шведската „Грипен интернешънъл“. Към тези три компании са изпратени запитвания от ведомството на Веселин Близнаков за цената и срока на доставка на изтребителите им. „Локхийд Мартин“ получи запитване и в момента подготвяме отговора си“, съобщи Рене Родригез, директор международно бизнес развитие на щатската компания. Преди седмица от „Грипен“ също обявиха, че са получили такова запитване, а „Боинг“ дори вече е отговорил.

„В писмото, което получихме, не се говори за офсетна програма, но това е тема, която ще бъде обсъждана на по-късен етап“, каза Рене Родригез от „Локхийд Мартин“. В момента българската наредба за офсета е в процедура по промяна. В запитванията към трите компании не е уточнено и за каква бройка бойни самолети става въпрос. Известно е обаче, че поръчката ще е за 20 изтребителя.

Кандидатите за доставчици при модернизацията на армията започнаха нова вълна на лобиране пред българските власти през последните две седмици.

Причината според източници, близки до Министерството на отбраната (МО), е очакването, че най-големите сделки - за покупка на нови изтребители и корвети, може да се сключат и по-рано от 2008-2009 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK