АЕЦ "Белене"- за чехите или за руснаците
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

АЕЦ "Белене"- за чехите или за руснаците

АЕЦ "Белене"- за чехите или за руснаците

Чешката оферта изглежда с една идея по-привлекателна от руската

Александър БОЖКОВ*
1827 прочитания

© Надежда Чипева


При важните за България икономически теми трябва да се отървем от стари и нови идеологеми, да не разсъждаваме от позицията на любов и омраза, а да се опитаме да се ориентираме кои са добрите варианти за джоба на хората в България в обозримо бъдеще.

Постигането на двуцифров растеж на брутния вътрешен продукт, високи доходи и европейски стандарт на живот и европейско самочувствие на българите става с конкретни действия. Особено в критично важните сектори, от които енергетиката е вероятно с най-голяма тежест, но и същевременно е най-натоварена с некомпетентна идеологизация.

Ще пропусна фундаменталния дебат трябва ли на България нова атомна централа. Не се очертава победа на противниците на ядрената енергетика, още повече след дългогодишната блестящо проведена кампания за превръщането на АЕЦ "Козлодуй" в национална светиня. Затова можем да приемем за практически сигурно, че България ще има нова ядрена мощност и тя ще бъде в Белене. Тук вече влизаме в реалистичния дебат - българската страна разполага с две конкурентни оферти, вървят преговори, очаква се да бъде излъчен победител. Разбира се, възможно е да се отложи временно финалът на преговорите, има и такива сигнали откъм министър Румен Овчаров, но в крайна сметка ще има решение за започване на строителството.Тогава остава въпросът.

Руснаците или чехите

Според някои такъв въпрос не съществува, защото и зад "Шкода алианс", и зад "Атомстройекспорт" стои Газпромбанк. Нека да разсеем първо това заблуждение. Газпромбанк притежава 75% от руския машиностроителен гигант ОМЗ. През 2004 г. ОМЗ купиха 100% от чешката компания Skoda JS за производство на ядрено оборудване. Така Газпромбанк наистина има контролен дял и в Skoda JS, която е лидер в консорциума "Шкода алианс" заедно с Skoda Praha (собственост на най-голямата електроенергийна компания ЧЕЗ) и Института за ядрени изследвания на Чехия (също мажоритарна собственост на ЧЕЗ). Но това означава също така, че консорциумът е чешки, подчинява се на чешките закони и съдилища, Чехия е член на Европейския съюз, България скоро също ще бъде член на съюза и от практическа гледна точка ще бъде по-перспективно да имаме нова ядрена централа, юридически и икономически оформена като чисто европейски проект, в рамките на общността. В другия вариант, колкото и да си говорим за бъдещото сближаване на Русия с ЕС, все ще се сещаме за "газовите" отношения на Европа с Русия. И чехите, и руснаците предлагат

Реактори ВВЕР 1000

На пръв поглед изглежда, че няма разлика. Обаче има. Руснаците предлагат ново поколение ВВЕР 1000, което трябва да бъде с по-висока степен на безопасност. Но подобна е само една централа, изграждаща се в момента в Китай (АЕЦ "Тянван") и тя още не се е доказала в експлоатация. Чехите предлагат класически ВВЕР 1000, но аналогичен проект вече е реализиран и работи успешно в АЕЦ "Темелин" в Чехия (т.е. вътре в Европейския съюз) и има отлични референции от международните ядрени организации. А и площадката в Белене е правена за реактори от "Шкода". Не съществуват публично оповестени данни за

Цената

на доставкта и строителството до ключ, която предлагат двата кандидата. Твърди се неофициално, че руската оферта е за около 2.6 милиарда евро, а чешката за около 3 милиарда. Ако е вярно, това е твърде условно предимство за "Атомстройекспорт". Първо, всеки от двата кандидата предлага по няколко алтернативни решения за обема на строителството и за степента на използване на досега доставеното оборудване. Второ, чешкият опит с подобната централа, построена наскоро в Темелин, позволява на "Шкода алианс" да стъпи на по-реални основи при ценообразуването, а руснаците най-вероятно ще доуточняват (повишават) цената си в процеса на договаряне и на самото строителство. Най-неясно засега е

Финансирането

на проекта "Белене". Тук причината е преди всичко в българското правителство, което и до момента не е взело окончателно решение какво ще бъде държавното участие в новата централа, какво освен площадката и незавършеното строителство ще включва то, ще има ли държавни гаранции за кредитирането на цялото или на част от строителството. В тази ситуация е естествено и двата кандидата да не се ангажират с подробни схеми за финансиране, защото още не е ясно дали ще се даде възможност кандидатите за изпълнители да се включат на по-следващ етап като акционери в бъдещото дружество, което ще бъде инвеститор и ще експлоатира централата. Подобен вариант е напълно възможен. От "Атомстройекспорт" на този етап изключват възможността за участието им в бъдещата компания. От чешкия консорциум обаче обявиха, че ЧЕЗ проявява интерес за участие като стратегически инвеститор в проекта. Въпреки тези неясноти в офертите на чехите и руснаците има съществени разлики. Директорът на управлението за изграждане на АЕЦ в чужбина в "Атомстройекспорт" Владимир Паригин съобщи, че те предлагат различни схеми за финансиране на проекта, както участие на финансови институции, така и подкрепа от руското правителство. Паригин потвърди, че Газпромбанк е готова да финансира техния проект. "Шкода алианс" пък обявиха, че са готови да предложат до 100% финансиране на проекта. Готовност да ги кредитират са заявили Ситибанк, Живнобанка (от групата на "Уникредито") и Чешката експортна банка. Вероятно за бъдещото политическо спокойствие в енергетиката на България ще е по-добре финансирането да не се обвързва с настроенията на чужди правителства. Особено важен е въпросът за

Горивото

Руската оферта не позволява алтернативни доставки на ядрено гориво. Ще купуваме гориво единствено от руската компания ТВЕЛ, докато експлоатираме "Белене". Такъв вариант обвързва напълно и безвъзвратно България с руските енергийни суровини и засилва позициите на Русия на енергийния пазар в региона. Руснаците обаче предлагат връщане на употребеното ядрено гориво в Русия. Това е добро решение за нас в краткосрочен план, но не е еднозначно положителен факт. Има разработки за преработка на употребеното гориво от ВВЕР и повторното му използване в реакторите. До 10 - 15 години смятаното сега за отпадък отработено гориво ще бъде суровина, която ще струва пари, и западните компании предпочитат да го съхраняват в централите си, докато това се случи. "Шкода алианс" за разлика от "Атомстройекспорт" предлага алтернатива на руските доставки - гориво на американската "Уестингхауз". Не трябва да се забравя тясното сътрудничество на Шкода с Уестингхауз. Новата централа в Темелин е плод на сътрудничеството между двете фирми. Това всъщност е една от най-важните разлики между офертите на двата кандидата. Като оставим настрани темата за политическата зависимост от един-единствен доставчик на гориво, не трябва да забравяме и чисто търговския момент. През 2005 г. чешката централа "Темелин" е обявила търг за доставка на гориво за 2006 г. Наличието на конкуренция е довело до намаляване на цената. Интересно е и

Кой как ще узаконява централата

Съгласно изискванията на ЕС централите, които работят в Европа, трябва да получат лиценз от националния си регулатор. Лицензът е гаранция за безопасно строителство, оборудване и експлоатация. Процесът отнема между 2 и 3 години. Чехите вече са го изминали за "Темелин", която е същата като нашата, затова се надяват, че този опит ще им позволи да изминат по-лесно и пътя с нашия регулатор. Не е ясно, ако строят руснаците, ще успеят ли да се справят с получаването на такъв лиценз и в какъв срок. Чехите са свикнали да работят в пазарна среда за разлика от руснаците, които досега строят само по държавна поръчка. Към настоящия момент руснаците не са спечелили нито един търг в Европа. Строящите се от тях мощности са в Азия - Китай (Тянван), Индия (Куданкулам), Иран (Бушер).

Този сравнителен преглед на руската и чешката оферта вероятно може да бъде обявен за непълен и дори леко несериозен от посветените участници в преговорите. Tой е сътворен само и единствено на базата на публично наличната информация по темата. Ако тя е недостатъчна, проблемът е в прозрачността на работата на българските власти по такъв дългосрочно жизненоважен проeкт. Не виждам причина извън финансовите параметри на офертите на двата кандидата да има пречка на сайта на Министерството на икономиката и енергетиката да видим подробен сравнителен анализ на двете предложения. Дотогава си позволявам да остана с впечатлението, че чешката оферта е май с една идея по-привлекателна от руската. Така ли е? Очаквам Румен Овчаров да ме подкрепи или обори.

* Александър Божков е съпредседател на Центъра за икономическо развитие

При важните за България икономически теми трябва да се отървем от стари и нови идеологеми, да не разсъждаваме от позицията на любов и омраза, а да се опитаме да се ориентираме кои са добрите варианти за джоба на хората в България в обозримо бъдеще.

Постигането на двуцифров растеж на брутния вътрешен продукт, високи доходи и европейски стандарт на живот и европейско самочувствие на българите става с конкретни действия. Особено в критично важните сектори, от които енергетиката е вероятно с най-голяма тежест, но и същевременно е най-натоварена с некомпетентна идеологизация.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    Avatar :-|
    люси анонимен

    по въпроса за българските аец, видяхте реакцията в швеция, но там има държава има народ, а не овчедушно стадо. българските "политици" имащи отношение към българските аец, трябва да бъдат обесени на собствените им черва


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK