Да летиш със свой самолет

Малката авиация се превръща от хоби в начин на придвижване

Бюджет за малък самолет

- Нов самолет

Ултралеките (двуместни, до 750 кг) струват между 50 хил. долара до 100 хил. евро. Леките (4-6-8-местни, до 5700 кг) са между 80 и 150 хил. евро. Напълно оборудваните стигат до 500 хил. евро.

- Втора ръка

За 20-50 хил. евро може да се купи "нещо летящо" и по интернет. Четириместен лек самолет се намира за около 60-100 хил. евро. Пазарът е добре развит. Знае се историята на всеки самолет, колко часове е налетял, какви и колко ремонти и аварии е имал (ако е имал).

- От авиокит

Самолетът пристига на части и се сглобява от пилота любител. Така цената за свръхлек може да падне до 15 хил. евро. Разпространена илюзия е обаче, че човек може с подръчни инструменти да си сглоби самолета, пристигнал на части. Обикновено това е работа за човек с инженерни познания по авиотехника, както и с много добър английски, казва Даниела Цанова, собственичка на първия сглобен от кит хеликоптер в България. Покупката на оборудване за сглобяването за Цанова е била от порядъка на 20 хил. евро. Сглобяването отнема средно около три месеца и се наблюдава от ГВА. Накрая се издава свидетелство за летателна годност като за експериментален самолет. На седалката до пилота се слага табелка, че самолетът е експериментален, и спътникът сам поема риска да лети. В България има два самолета (M-235 и Jabiru) и два вертолета, сглобени от авиокит.

- Разходи

Повечето самолети в категорията летят с авиобензин 100 октана или с автомобилен бензин 95 октана. Свръхлеките харчат около 15 л автомобилен бензин на час, леките - от 25 до 70 л на час. Разходите на самолета се признават от данъчните като транспортни.

- Любителски

Разрешения за летателна годност като експериментални са получили и два самолета, конструирани в България - DAP и DAR 1-P на авиоинструктура Веселин Вълканов. Фолклорът в бранша говори и за няколко чудати личности в страната, които се занимават с любителско самолетостроене. Това невинаги е безнадеждно. Много компаниите за малки самолети са започнали по този начин, а хора като Игор Сикорски и Асен Йорданов са били авиоентусиасти, преди да се превърнат в авиоинженери.

Aсоциацията
Aircrafts Оwners and Pilots Assotiation (AOPA) е международна организация, която обединява собственици и пилоти от т.нар. general aviation, базирана в САЩ. В нея членуват около 500 хил. души от 70 държави. България влиза в AOPA през 1999 г., но понеже не плаща членски внос, правата са прекратени. Членството е възстановено през март тази година. "Проблемът е бил, че в организацията са влизали хора, които могат да карат самолети, но нямат собствени. Сега при нас членуват доста собственици на самолети, които имат ясни интереси и искат да ги защитят", казва новият президент на асоциацията Ивайло Дерменджиев. Регистрираните членове в АОПА -България, са 50-60, активните - 35-40. Асоциацията приема, че основната й мисия е да съгласува с ГВА всички въпроси, свързани с регулацията и безопасността на полетите в малката авиация.

Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се