Разходка из бъдеща София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Разходка из бъдеща София

Разходка из бъдеща София

Антиутопичен разказ за това как ще изглежда столицата след пет години*

Иван МИХАЛЕВ
7140 прочитания

© АСЯ КОЛЕВА


Според китайския календар 2011 ще е Годината на заека.

Полша ще е поела председателството на Европейския съюз, който ще води мъчителни преговори за членството на Турция.

Десет години след 11 септември в Ню Йорк при безпрецедентни мерки за сигурност вече ще са открили 78-етажен небостъргач "Фрийдъм тауър“ на мястото на срутените "близнаци“. Космосът ще се е превърнал в хоби за милионери, след като НАСА е извършила първия успешен туристически полет около Земята. По това време еврото вече ще е официална парична единица в България. Страната се управлява от петпартийна коалиция, раздирана от скандали и обвинения в корупция. София отново е загубила надпреварата за зимните олимпийски игри през 2018 г. Чуват се гласове за нова кандидатура - този път за игрите през 2022.
Населението на столицата отдавна е надхвърлило два милиона души. Подножието на Витоша е изцяло застроено и градът продължава да расте на север към Стара планина, където се полагат основите на изцяло нови квартали с еднофамилни къщи. Пустеещите земи около комплекса "Знаме на мира“ в местността Камбаните са превърнати в жилищен комплекс. В Симеоново, "Манастирски ливади“ и "Малинова долина“ също кипи бурно строителство. Някои от съществувалите преди това улици и квартали са изцяло преобразени. Околовръстното почти е станало част от вътрешната пътна мрежа на столицата. Промишлената зона около Сточна гара се е превърнала в административен район, а на мястото на бившите складове се издигат офиси. Парцелите по Цариградско шосе в района на "Черната котка“ и караулката са изцяло застроени, а табелката с надпис "София“ посреща идващите откъм Пловдив автомобили още след разклона за Елин Пелин.

Античен град под Ларгото

От източната порта при бившия Партиен дом до западната при Булбанк е прокарана подземна галерия със заведения и исторически и културни забележителности. Над тях е поставен стъклен похлупак, за да предпазва античните предмети от дъжда и вятъра. Намиращите се под него ресторанти, кафенета и пицарии са станали едно от любимите места за забавления на софиянци. Чужденците разглеждат възстановената крепостна стена и останалите руини от някогашна Сердика. Щракат светкавици на фотоапарати. Групи китайски туристи се редят на опашка за изложбата "България на длан“, където са показани умалени копия на най-известните исторически сгради в страната. На стълбите към комплекса са поставени табели, на които пише, че предстои разширяването на античната композиция с втори етап, който ще включва подземна галерия под бул. "Дондуков“ и ще отвежда гостите на столицата до римския античен театър, открит през 2004 г. Археологическите проучвания са показали, че уникалната находка датира от времето на римския император Диоклециан. Реставрационните работи по него продължават. В Столичния общински съвет е внесено предложение за превръщането му в действащ културен обект по подобие на римския Колизеум.

Партийният дом е станал парламент

Ремонтираната централна баня вече е действащ музей на историята на София, където има експонати както от времето на турското робство, така и останки от годините на комунизма. От северната и източната част на някогашната баня е изграден модерен СПА център с голям минерален басейн. До ЦУМ, от страната на Мария Луиза, се издига многоетажен паркинг за над 1000 автомобила.

Небостъргачи в столичното сити

Цариградско шосе продължава да е основната пътна артерия на града, но от двете му страни са изникнали близо двайсетина нови сгради - предимно за офисни и търговски цели. По пътя от центъра към летището прави впечатление модерната фасада от стъкло и алуминий на новия офис център "Ропотамо плаза“, издигнат на мястото на някогашния едноименен ресторант. По-надолу по "Цариградско“ е поредният нов мол, собственост на американска компания, разполагащ с 44 декара търговски площи, киносалони, театрални зали, боулинг, фитнес и спортна зала. Малко преди разклона за летището пък е отворил врати първият хипермаркет на френската верига "Карфур“, където на площ от 90 декара са разположени хранителен хипермаркет, много магазини, кина, ресторанти и увеселителни заведения. Срещу него, на входа за "Младост“, се издига нов четиризвезден пасажерски хотел.
Моловете в цяла София вече са повече от десет и покриват почти всички по-големи квартали на столицата. Жителите на "Гео Милев“ пазаруват в модерния шопинг център "Скай сити“, собственост на веригата "Фантастико“. Живеещите в района на Орлов мост зареждат от новия търговски комплекс "Сан Стефано плаза“, появил се на мястото на старата бирена фабрика "Прошеково пиво“, срещу сградата на БНТ.

На екскурзия с метрото

Общината вече е започ­нала подготовката за строителството на следващото направление, което ще свърже аерогарата с бизнес парка в "Младост“. Там се предвижда изграждането на голям буферен паркинг, който да поема трафика към София. Хората ще могат да оставят автомобилите си там и да пътуват до центъра с метрото. Предвижда се от последната станция на метрото да бъде в съседство с първата спирка на симеоновския лифт. В центъра на града вече работят десетина подземни паркинга, дадени от общината на концесия. Въп­реки това транспортната инфраструктура на града продължава да се задъхва от огромния трафик. Всеки ден от периферията на града към центъра и обрат­но се образуват дълги автомобилни колони, водещи до задръствания по основните булеварди.
Често над града се стеле смог, причинен не само от бензиновите изпарения, но и заради липсата на свежи въздушни течения - резултат от бурното застрояване на Витошката яка и южните квартали в периода 2004 - 2010. Към облаците с вредни автомобилни газове поне не се добавят емисиите, отделяни от "Кремиковци“, който най-после се е сдобил с прочистватели. Вече няколко години обаче се води бурен дебат дали мястото на комбината може да е толкова близо до столицата.

Екологичните движения имат все по-голяма роля в управлението на града чрез групата си, която е трета по големина в Столичния общински съвет след коалицията ГЕРБ-БСП и новата партия "Сериозни десни сили“ (СДС). Добрата новина е, че градът най-после се е сдобил със завод за преработка на битови отпадъци, в който още се изгарят балите с боклуци, натрупани в покрайнините през далечната 2006.

*ако се осъществят всички обявени нови проекти за строителство в града. Редакцията не носи отговорност за намесата на форсмажорни обстоятелства в развитието на София.

Накъде ще расте столичния град
Автор: АСЯ КОЛЕВА

Според китайския календар 2011 ще е Годината на заека.

Полша ще е поела председателството на Европейския съюз, който ще води мъчителни преговори за членството на Турция.

Десет години след 11 септември в Ню Йорк при безпрецедентни мерки за сигурност вече ще са открили 78-етажен небостъргач "Фрийдъм тауър“ на мястото на срутените "близнаци“. Космосът ще се е превърнал в хоби за милионери, след като НАСА е извършила първия успешен туристически полет около Земята.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

55 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    boykospasov

    това си е полуоптимистична прогноза, не звучи чак толкова зле.

  • 2
    Avatar :-|
    ...

    Твърде оптимистичен вариант . Написаното тук ме навежда на мисълта , че социалистическото мислене никога няма да отшуми в душите на някои хора. От концентрирането на всичко в София страдаме всички. А забелязвам , че автора мечтае точно за това. В Европа има такава супер конценрация има на няколко места ,но това е свързано с история , география и малка територия. Лондон и Париж са световни градове , Атина и Москва също.Копенхаген е център на държава от 45 хил кв.м.,а Будапеща исторически и географски притегля население ( малка територия , близост до наи -големия туристически маршрут в страната и т.н. ) . И въпреки това във Великобритания совен Лондон има и Манчестър и Бирмингам , и Глазгоу, във Франция има Лион , Марсилия ,Бордо , Ница -Кан- Монако. Руснаците развиват С. Петербург, Казан , Самара ,Новосибирск . Ккаво да кажем за малка Холандия ,където столица е Амстердам , парламента и кралицата са в Хага ,а Ротердам икономическата столица . Сигурно са глупави и грманците . При тях съд , прокуратура са в Маинхаим , финансов и банков центрър е Франкфурт , а столицата е Берлин . Там никои не пречи на градовете да се развиват . Наи-новите тенденции в световната урбанистика е разпределяне на функциите на градовете. Доказано е , че свръхконцентрацията на администрация ,култура ,развлечения , икономика в един град води до сътресения в икономиката на цялата страна . Защото се получава едно претоварване подобно на налконена везна с цялата тежест на едно място за смета на другото. Но за жалост явно обичаме да си живеем в миналото . Всички помним показните магазини през социализма . Помним и безумието в София да има маслини и портокали ,а в страната -не. От този период от време не можем да се освободим , а искаме да градим модерна икономика. При наличието на градове ,като Варна , Пловдив , Бургас трябва да сме идиоти да събираме всичко на едно място . Интересен е манталитета на живеещите в София ( сред ,които съм и аз ) . Искаме всичко да е в нашия град : наи-добре платените професии , наи -големите молове, наи-високия стандарт на живот и какво ли още не . А след това се правим на ощипани госпожици и ревем , че града се напълнил с провинциалисти ( интересно ние какви сме щом всички си имаме села и паланки ) . В момента с бесни темпове се развиват Варна и Бургас. Икономическия анализ показва , че до 2010г Варна ще бъде милионен град . Летищата на двата града през лятото имат по-голям пътнико поток от софииското ,като за месец юли през тях са минали сътветно 500 000 и 400 000 пътници . По същото време през софииската аерогара потокът е бил ...........20 000 Общо за цялата година и трите ни международни летища са много близо по този показател . И трите посрещат по около 2 милиона пътници годишно . Но софииското летище се построи ,а в Бургас и Варна още се пречи на развитието и строителството на новите терминали. Но РВД е естествено в София, а не внякои от тези градове . И ревем , че идвали хората да работят в София . Е как да не идват ??? Правителството НЕ ПОМАГА , А ПРЕЧИ . Ето това вече е странното . Според доклад на ООН , в които са описани 1000 града в света с наи-голям потенциал за развитие за България са описани 2 града . Това са Варна и ........ Стара Загора. Което говори много за ситуацията в нашата мила родина. Като говорим за бизнес паркове и небостъргачи ще спомена и нещо интересно . В монета с е строи наи - големия по площ бизнес парк на балканите ,които ще се намира в Стара Загора, в Бургас започва стрителството на небостъргач и всичко това е в настояще време , а не в далечно бъдеще. Но както комунистите посториха безумието ,наречено кремиковци, за да направят столицата милион така и сегашните управници вършат същите глупости с една единствено обяснима цел - комплекс за малоценност.
    Написах всичко това защото касае нас , жителите на държавата. Защото искам София да се развива нормално за да заприлича на град ,а не на кочината ,която е в момента. Защото искам , пътуваики из страната да забелязвам живот . Защото ,както написах по-горе в момента отново ,както винаги изоставаме от световните тенденции

  • 3
    Avatar :-|
    що тъй?

    Има една държава в центъра на Европа. Най-големият и град е едва 500 хил. Вторият само 150 хил. Останалите са по 30-40 хил. Колкото Карнобат. Всяко градче си има чудесна инфраструктура, промишленост и работни места. Няма поток пришълци към градовете. Икономиката е по-добра от нашата, населението е 5 млн. Сетихте се коя е държавата.
    У нас имаме един град с 2 млн, два с по половин, два над 200 хил и 4-5 с по 100 хил. Останалото замира.

  • 4
    Avatar :-|
    Анализатор

    Ако има НАВСЯКЪДЕ хубави пътища, електрификация, газификация, водоснабдяване, канализация, комуникации и т.н. хората сами ще се пръснат из по малки, близки и далечни селища.
    То в самата София има квартали без вода и канализация, а говорим за грандиозни проекти.

  • 5
    Avatar :-|
    Doktor

    Авторът строителен инженер ли е? Брокер, предприемач? Нещо такова ще е, защото такъв ентусиазъм от "пред нас са блеснали алуминиевите дограми..." иначе е необясним. Интересно що гледа само напред, а не хвърли поглед ,не назад, около себе си. Що ще правим с Люлин, Младост, Дружба, Модерно предградие, въобще с което си поискаш предградие?
    Настрана от безумието на многомилионния град в малка държава, ми е интересно какво ще се прави с циганското население, безбройните пенсионери в София, огромният брой на емигрантите, който е неизбежен при влизане в ЕС. Въобще неща, които наивният български капитализъм, наивен в смисъл новороден, не е дорасъл да мисли и за които в народопсихологията има само "final solution".
    И други такива проблеми. Например, 2,5 мил. град с мизерно здравеопазване. Абе, където копнеш...

  • 6
    Avatar :-|
    Diado Mraz

    "Ne samo 6te gi nastignem mango, no da6e 6te gi izprevarim"!!! "Abe drugario presedatel dai da si hodim napred zaedno za6toto ako gi izprevarim 6te ni vidad golia zadnik". Takiva sme gi slu6ali mnogo predi godini no ni6to 4udno 4e gi slu6ame i sega sled kato vse o6te sa na vlast sinovete i vnozite na tezi koito dokaraha dar6avata to tova dered6e.(Geogi Pirinski, Ivan Slavkov i t.n)

  • 7
    Avatar :-|
    анонимен

    Не че искам да гледам песимистично по темата, но това е просто невъзможно. че те за една година едва построиха два мола, а искат да ни убедят че ако има пари, всичко написано по-горе ще се осъществи за пет години. трябва да си наистина голям оптимист за да повярваш че това ще се случи

  • 8
    Avatar :-|
    SuSe

    Авторът е пропуснал подробността, че въпреки масовите епидемии от хепатит, тиф и други подобни в периода 2007-2009, застрояването около язовир Искър е продължило с бурни темпове.
    В резаултат на това водата в язовира вече не е питейна и София има своя първи милярдер - собственика на фирма за бутилирана минерална вода. ;-)

  • 9
    Avatar :-|
    Групата на Шаро

    Прекрасни въпроси и мнения има във форума! Обаче те вероятно ще си останат там. Онези, които вземат решенията и се борят със зъби и нокти да се приеме остарелия преди да се роди общ план на София (защото имат професионален и личен интерес от това!), няма да ги прочетат. А дори и да ги прочетат, ще ги отхвърлят, преди да са ги осъзнали. Защото чисто и просто не се интересуват от мнението на хората, които са се родили, живели и искат да живеят (все още) в този град... Това се потвърждава и от липсата на обсъждания на плана в 24-те района на София, което се изисква в Закона за устройство на територията.
    След като е нарекъл материала си "антиутопия" (ама много оригинално, нали?), очевидно е, че авторът е повярвал безрезервно на яростните защитници на плана (много от които са участвали в изработването и оценката на плана или са общински служители и си "пазят местенцата") или пък... Но ако беше присъствал на някои от обсъжданията на плана, организирани от будни граждани на столицата (все още има такива, или по-точно вече се появиха такива, макар и представляващи нищожен процент от умното население на София) и с подкрепата на омбудсмана Гиньо Ганев, представата му за бъдещето на града щеше да бъде доста по-реалистична. И едва ли щеше да загуби часове, за да пише тези щуротии, от които на всеки нормален жител на София му настръхват косите... Мечтая си някой да обори мнението ми...

  • 10
    Avatar :-|
    kbderror

    Vsi4ko napisano v gornata statiq sa namereniqta na investitorite i ob6tinata koito ako se razrovite malko 6te namerite.6to se otnasq do decentalizaciqta i dekoncetraciqta na yslygi i t.n. teq raboti stavat samo tam kudeto ima potencial (Plovdiv,Varna, Burgas,moje bi St. Zagora i Pleven),nqma nyjda ot izkystveno i nasilstveno suzdavene na centrove i t.n.Edinstvenoto koeto nalojitelno sa podzemnite parkingi i dovur6vane i otpy6vane na osnovnite transportni arterii.Metroto su6to.Kvo obsujdane,kvi debati,da se dopitame do babi4kite po kvartalite kvo iskat li, q stiga.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK