И победителят е...
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

И победителят е...

И победителят е...

Обществена поръчка на Емел Етем натрапва усещане за предрешен финал


Представете си, че разглеждате обявите за работа. Ето една, която изглежда точно като за вас!

Икономическо образование, минимум 5 години опит, английски - задължителен, немски - предимство… Но момент! Трябва и да се казвате Георги Горнобански и да сте роден на 7 юли 1975 г.

Нагласена работа? Или просто грешка?

Такива са и въпросите, които човек си задава, когато разглежда документацията за участие по обществена поръчка за "доставка на автомобили за нуждите на МДПБА". Това е поредният търг на държавната администрация, около който витаят съмнения за предрешен резултат. Министерството на държавната политика при бедствия и аварии (МДПБА) има нужда от 9 автомобила (от среден, висок среден, нисък клас и нисък клас комби). В търга имат право да участват официалните представители за България на фирмите производители, като е задължително офертата на участника да съдържа комплексно предложение за четирите вида автомобили. Офертите се приемат до 23 октомври, отварянето им е предвидено за ден по-късно. Победителят се определя по формула, в която натежават предложената цена и степента на съответствие с техническите спецификации.

Copy-paste

Въпросните технически спецификации (казано иначе, работните характеристики и функционални изисквания към обекта на поръчката) са особено любопитни. Голяма част от тях са взети буквално от спецификациите на автомобили с марка Skoda. Ето един експеримент. Напишете в интернет търсачката Google фразата "електромеханичен хидроусилвател на волана" (не забравяйте кавичките). Излизат два резултата. Сайтът на "Еуратек" ООД - изключителен представител на Skoda Auto за България, и документацията за участие в търга на МДПБА. Направете същото с фразата "предни седалки регулируеми по височина с лумбални опори" (така както си е с грешките - без двете необходими запетаи). Пак два резултата - сайтът на Skoda и въпросната тръжна документация.

Преди да ви замирише твърде силно на Google журналистика, нека продължим нататък. Обърнете внимание на системите за сигурност, които в обществената поръчка са записани като изискване за автомобила среден клас - ABS, EVB, MBA, MSR, ASR. Освен че са описани точно в същия ред при представянето на техническите характеристики на новата Skoda Octavia, съществува друга важна подробност. "Освен търговските имена на системите ABS и ASR останалите наименования на системите са типични за автомобилите на VW Group (производител на Volkswagen, Skoda, Audi и Seat - бел. ред.). Понеже тези системи не е опи­сано какво точно представляват, за производителите, които имат други търговски наименования на същите системи, ще бъде много трудно да разберат дали отговарят на изискванията или не", коментираха за "Капитал" от софийския офис на General Motors. Оттам допълниха, че още при първия поглед върху документацията "става ясно, че не само GM, а доколкото ни е известно, и никой друг от автомобилните производители не предлага на българския пазар комби версия в ниския клас освен Skoda с модела Fabia". В отговор на запитване на "Капитал" от пресцентъра на Министерството на държавната политика при бедствия и аварии заявиха, че при определяне на техническите спецификации са използвани общоприети в областта на автомобилната индустрия съкращения на функционални системи на автомобилите. Оттам обясниха също, че използваните съкращения "не следва да се приемат и не представляват ограничително условие относно участието на определени вносители на автомобили в обявената процедура". Министерството не коментира буквалното преписване от характеристиките на Skoda.

Според Иван Тодоров, управител на "Еуратек" ООД, "голяма част от възложителите на обществени поръчки използват за съставяне на своите критерии бланкови технически характеристики, привзети от информационни брошури или бази данни на вносителите на автомобили поради липса на централизиран, независим информационен източник".

Развален телефон

В тръжните книжа на обществената поръчка на МДПБА присъства следното изречение: "Провеждането на процедурата не задължава възложителя да избере оферта, която не отговаря на техническата спецификация или на условията в настоящата открита процедура." От пресцентъра на министерството обаче увериха "Капитал" в обратното. А именно, че възложителят не може да отстрани оферта на основание, че предложените автомобили не отговарят на посочените технически спецификации, стига участникът да докаже в офертата си, че посоченото от него решение съответства на посоченото в техническите спецификации. Проблемът е, че вносителите (които са и потенциални кандидати) и дилърите на автомобили, с които "Капитал" разговаря, не са "разчели" поръчката така.

"Някои от изброените опции са под формата на съкращения и са преписани буквално, което не е приемливо, тъй като те не са унифицирани - при различните марки се обозначават различно и могат да имат различни параметри", заявиха от "София Франс ауто" (вносител на Peugeot). Емил Цветков, управител на базираната в Русе ES TRANS ООД - оторизиран дилър на Nissan и Renault, коментира, че така "всеки друг производител с друго обозначение на същите устройства е в нарушение на изискванията им".
Подобно на GM и Емил Цветков казва, че за да бъдат съставителите на тръжната документация все пак абсолютно сигурни, че никoй няма да им се пречка, са добавили и един автомобил комби с технически данни, които се покриват пак на практика само от Skoda, и реторично пита - интересно как биха обяснили нуждата си от точно такова комби, след като има обикновени седани с по-голям обем на багажника от искания от тях. От "София Франс ауто" заявиха, че компанията няма да участва в цитираната открита процедура за възлагане на обществена поръчка: "В клас "лек автомобил, нисък клас - комби" не можем да предложим модел, което автоматично ни лишава от възможност за участие, тъй като в документацията е посочено, че офертата на участника задължително трябва да съдържа комплексно предложение за четирите вида автомобили." От компанията допълниха, че изброеното "минимално стандартно оборудване (като имобилайзер, вграден в ключа, таблото и двигателя, мигачи, интегрирани в страничните огледала, интерфейсна заводска алармена система и т.н.) е посочено също с цел да се стесни максимално кръгът на имащите възможност да участват фирми". В качеството си на председател на Съюза на вносителите на автомобили в България Стоян Желев - управляващ директор на "София Франс ауто", коментира обществената поръчка така: "Смятаме, че критериите в такива поръчки трябва да са определени главно от предназначението, сигурността и икономичността на автомобила и да се правят от професионалисти. Ограниченията да са такива, че да допускат участието на повече марки и фирми, което ще доведе до по-голяма конкуренция и в крайна сметка до избор на най-доброто за възложителя предложение." От пресцентъра на ведомството на Емел Етем обаче заявиха, че посочените в документацията функционални изисквания към автомобилите са минимални и не ограничават потенциалните кандидати да предлагат автомобили с по-добри работни характеристики и функционални изисквания. В тази връзка обаче учудване буди поставянето на изискването за максимум за мощност (по принцип логично би било само изискването за максимум разход на гориво). "Зададените технически параметри за обем и мощност са доста ограничителни и изключват от участие значителен брой марки", казаха от "София Франс ауто". Автомобилите, предлагани от "Еуратек", обаче отговарят на въпросните параметри.
"Дори да приемем невероятната хипотеза, че единствено автомобили от концерна VW могат да участват в конкурса на МДПБА за доставка на автомобили, това предполага четири отделни марки - Volkswagen, Skoda, Audi и Seat, които могат да участват със свои модели. Следва задължително да се има предвид и фактът, че тези четири марки се внасят от различни дружества", заявиха от "Еуратек". Проблемът обаче е, че с изключение на Skoda никоя от изброените марки (чиито вносители потърсихме за коментар, но не получихме отговор) не се доближава толкова до изискваните спецификации, а и не би могла да бие Skoda по оферирана цена. И като цяло изглежда, че друг вносител би могъл да спечели търга само ако от "Еуратек" решат да не участват. Разбира се, въпросната обществена поръчка далеч не е единствената, при която витаят съмнения за предварително определен победител. Според данни на Световната банка за антикорупционната реформа на страните в преход в периода 2002 - 2005 г. все повече български компании твърдят, че се налага да се плащат подкупи, за да спечелят обществени поръчки. Двадесет и един процента от компаниите заявяват, че при обществените поръчки подкупите са често явление, лицензите и разрешителните са на второ място с 18%, митниците - чак на трето със 17%. Подобни търгове далеч не са типични само за автомобилния бранш. Сходни схеми се прилагат при доставката на компютърна техника, софтуер и услуги. Така например съмнения бяха изразени и при избора на доставчиците по най-големия търг за компютри и софтуер в образованието преди две години (за 35 млн. лева). Търгът на Емел Етем в случая е за няколкостотин хиляди лева, което в сравнителен план е смешно малка сума. Важен обаче е принципът.

Уредена ли е поръчката на министерството на Емел Етем? От "Ауто Италия", вносител на Fiat, дават още малко храна за размисъл в тази посока: "Срокът за изпълнение на поръчката е 20 дни - принципно това е буквално абсурден срок за изпълнение на толкова важна и голяма поръчка с подобно количество автомобили. Най-вероятно документацията за търга е писана, като вносителят, който "ще спечели" търга, знае предварително, за да се подготви на склад с моделите, описани в търга. Нашето мнение е, че е срамно държавна институция да си позволява до такава степен открито да афишира предпочитанията си към конкретен вносител и марка автомобили."

Представете си, че разглеждате обявите за работа. Ето една, която изглежда точно като за вас!

Икономическо образование, минимум 5 години опит, английски - задължителен, немски - предимство… Но момент! Трябва и да се казвате Георги Горнобански и да сте роден на 7 юли 1975 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    mcphisto38 avatar :-|
    Димитър Димитров

    Какво очаквате от Емел Етем... Да си припомним сглобяемите къщички на цена на кв. метър, съпоставима с елитен софийски квартал.

  • 2
    Avatar :-|
    m_simeonov

    То да не е само за колите.
    Моята фирма кандидатства за държавна поръчка за обучение на държавните служители по английски език. Едно от условията беше: кандидатите да имат договор с Английската образователна институция за осигуряване на чужденци, които да предподават. Смешно. Представете си как един английски преподавател ще отиде в градчета като Лом, Елхово, Дряново или Тополовград, за да преподава на местните 2 - 3 служители. Но не е това проблема. Може някой да отиде.
    Беше обявено, че ако не се появи кандидат, който да има такъв договор, търга ще се проведе между останалите кандидати.
    Питайки в местната областна оправа ми казаха, че това изискване е централно от София и че е възможно да се появи някоя софийска фирма, която ще има такъв договор.
    Така и стана.
    Колегите от всички местни фирми бяхме игнорирани, защото се появи софийската с такъв договор. Но по интересното е, че колегите от местния клон на училище ЕВРОПА, показаха договор с британска образователна институция, но им беше казано, че договора им не е с "Британската образователна институция". Нали разбирате.
    И в допълнение ще кажа, че същата софийска фирма е спечелила търговете в почти (а може би - без почти) всички областни оправи.

  • 4
    Avatar :-|
    Comandante Marques

    министър "бедствие и авария" е пример затова, защо не бива да се създават изкуствени държавни образувания, само за да има къде да настанят някой по квотния принцип 3-5-8.
    Етем се опита да "придърпа" към ведомството си всичко, за което се сети - пожарна, Гражданска защита, Държавен резерв и прочее. Ако не е успее в нещо, обикновено иска смяна на шефа му (шефовете на пожарната и резерва пострадаха по тази схема, не че самите те са безгрешни).
    По същия безсмислен начин съществува и т.нар. министерство на Държавната администрация, където министър "киндер сюрприз" се упражнява в това да прикрие колко малко зависи от него. Има гениални търгове, като този за изборните урни, които показват каква смехория е всичко това.
    Бюджета на тия две министерства е в пълния смисъл на думата "пари на вятъра".


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Ще съмне ли след НОЩ?

Ще съмне ли след НОЩ?

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.