Мобилните номера останаха фиксирани
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мобилните номера останаха фиксирани

Мобилните номера останаха фиксирани

Съобщителният регулатор не успя да принуди "Мобилтел" да отстъпи монопола си върху 088

1892 прочитания

Кой пие и кой плаща


Според доклад на Европейската комисия от февруари 2006 г. преносимостта на мобилните номера вече се прилага във всички страни - членки на ЕС. В немалко от тях обаче е имало проблеми и отлагане на услугата. Примери са Естония, Словакия, Полша, Чехия, Малта, Литва, Латвия. Ако дадена държава не спази срока, даден от ЕС, да въведе преносимост, еврокомисията първо издава указания към нея, а след това започва наказателна процедура. Крайният резултат е налагане на финансова санкция за държавата, която се определя на финала на процеса и е от порядъка на няколко десетки хиляди евро на ден. Досега, макар че закъсненията в различните страни са до 1 година, няма глобени (което не пречи България да е първата). Така, ако до финансови санкции все пак се стигне, потърпевши ще са данъкоплатците.


Първи януари 2007 г. трябваше да е денят, от които всеки абонат на мобилен телефон трябваше да получи правото да сменя оператора си, запазвайки целия си номер.

Така поне беше записано в глава "Телекомуникации" от преговорите за присъединяване на България към Европейския съюз. Датата обаче отмина, а прословутата преносимост на мобилните номера не беше въведена. Нещо повече - засега не е ясно кога ще стане факт, а мобилните оператори са вкопчени в битка помежду си по въпроса. Съвсем логично вторият и третият по пазарен дял "Глобул" и "Вивател" са "за", "Мобилтел" - "против". Засега очевидно надделява интересът на най-големия в бранша. Че преносимостта ще влезе в сила все някога - е сигурно. Въпросът е кога и при какви условия.

Блокажът

Датата 1 януари като срок операторите да предложат преносимост на номерата е записана и в Закона за далекосъобщенията. В нормативния акт обаче не е предвидена възможност Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) да принуди GSM компаниите да въведат услугата. Затова и когато регулаторът прие функционалните спецификации (техническите условия) за преносимостта, "Мобилтел" отказа да приеме документа, аргументирайки се, че в закона не е изрично предвидено правото на КРС да го издаде. Най-големият оператор дори обжалва спецификациите във Върховния административен съд. Магистратите излязоха с определение в полза на регулатора, но това не накара "Мобилтел" да подпише условията. Междувременно КРС даде срок до 10 януари на трите участника на мобилния пазар да подпишат помежду си правилата за преносимост. Ден преди срокът да изтече, "Глобул" и "Вивател" парафираха правилата, а "Мобилтел" отказа да го направи. КРС обяви, че ще обсъди въпроса до дни. Проблемът е, че засега комисията няма как да принуди най-големия оператор да се съобрази с указанията й, поне по сегашния Закон за далекосъобщенията.

Според правилата за преносимост на мобилните номера, одобрени от КРС и подписани от "Глобул" и "Вивател", желаещите да сменят обслужващата ги компания, запазвайки своя номер заедно с префикса, могат да го направят, подавайки заявление при т.нар. приемащ - избрания от тях нов оператор. Документът предвижда и "приемащият" да не плаща никаква такса на "донора". В него не е записано дали клиентът ще плаща за услугата. Многократно заявяваната позиция на "Глобул" и "Вивател" по въпроса е, че абонатите трябва или да бъдат освободени от такса, или пък тя да е символична.

Съпротивата на силния

Съвсем различна е позицията на "Мобилтел". Според директора "Регулации" в "Мобилтел" Николай Кичев операторът по принцип няма нищо против преносимостта на номерата да влезе в сила, но въвеждането на услугата сега би било прибързано. Причините според "Мобилтел" са няколко. Първо, има "законова празнота" по темата - именно защото КРС няма право да принуди операторите да осигурят трансфер на абонати. Второ - няма техническа готовност. "Процедурата по въвеждане на преносимостта е изключително сложна - тя налага промени в 23 работещи процеса и 12 технологични системи, както и въвеждане на четири абсолютно нови технологични процеса. Това на практика означава да бъде изцяло променена технологичната логика на всички услуги, предлагани от операторите", се казва в специално съобщение на най-големия оператор. "Категорично против сме да излагаме на риск нашите клиенти, като започнем процеса с подръчни средства, включително с размяна на лични данни между операторите по фак­сове или имейл", твърдят още от "Мобилтел".

Така основната теза на компанията, с която тя оправдава налагания от нея блокаж на преносимостта, е, че с услугата се бърза, без операторите да са се подготвили технически за нея. Постановката обаче практически е несъстоятелна - още през февруари миналата година КРС започ­на да организира срещи между операторите, за да уточни с тях правилата (технически и финансови) за въвеждане на новата услуга, т.е. те имаха достатъчно време да се споразумеят за всички нейни параметри. През цялото време между февруари 2006 г. и януари 2007 г. обаче именно "Мобилтел" не се съгласяваше с предложенията на регулатора и конкурентите си. Така например най-големият GSM оператор не прие да създаде обща база данни с "Глобул" и "Вивател" за пренесените номера, а настоя всяко повикване към бивш негов абонат да преминава през негова собствена база.

Играта със сроковете

Надеждата на "Глобул" и "Вивател" (които не крият, че очакват прилив на абонати от "Мобилтел") е, че поне нормативно преносимостта на номерата ще бъде уредена в Закона за електронните съобщения, който трябва да замени Закона да далекосъобщенията. Новият акт в момента се обсъжда в парламентарната комисия по транспорт и телекомуникации. Той предвижда КРС да има правото да регулира и мобилния пазар на телеком услуги - включително и да наложи на операторите функционалните спецификации (техническите правила) за преносимост. В комисията обаче продължава да се спори по въпроса за заплащането между операторите за всеки обменен между тях абонат - да има ли такса за приемащата мрежа и каква да е тя. Отделно продължава да не е ясно дали самата процедура за пренасяне на номерата ще бъде описана в закона или оставена на договорка между операторите. Процедурата пък е важна, защото тя ще описва какво точно трябва да направи всеки абонат, за да запази номера си при смяна на оператора. И ако се окаже, че той ще е длъжен да предостави много на брой документи и да чака дълго, това може на практика да обезсмисли услугата.

Според "Мобилтел" технологичният срок за въвеждане на преносимост е 29 месеца. (За сравнение - цялата мрежа например на "Вивател" беше изградена до степен да започне да обслужва абонати за по-малко от година и половина.) Както според най-големия оператор, така и според конкурентите му най-ранният реален срок услугата да стане достъпна е краят на 2007 г. Засега обаче никой не може да гарантира, че и на 1 януари 2008 г. монополите върху префиксите ще отпаднат.

Кой пие и кой плаща


Според доклад на Европейската комисия от февруари 2006 г. преносимостта на мобилните номера вече се прилага във всички страни - членки на ЕС. В немалко от тях обаче е имало проблеми и отлагане на услугата. Примери са Естония, Словакия, Полша, Чехия, Малта, Литва, Латвия. Ако дадена държава не спази срока, даден от ЕС, да въведе преносимост, еврокомисията първо издава указания към нея, а след това започва наказателна процедура. Крайният резултат е налагане на финансова санкция за държавата, която се определя на финала на процеса и е от порядъка на няколко десетки хиляди евро на ден. Досега, макар че закъсненията в различните страни са до 1 година, няма глобени (което не пречи България да е първата). Така, ако до финансови санкции все пак се стигне, потърпевши ще са данъкоплатците.


Първи януари 2007 г. трябваше да е денят, от които всеки абонат на мобилен телефон трябваше да получи правото да сменя оператора си, запазвайки целия си номер.

Така поне беше записано в глава "Телекомуникации" от преговорите за присъединяване на България към Европейския съюз. Датата обаче отмина, а прословутата преносимост на мобилните номера не беше въведена. Нещо повече - засега не е ясно кога ще стане факт, а мобилните оператори са вкопчени в битка помежду си по въпроса. Съвсем логично вторият и третият по пазарен дял "Глобул" и "Вивател" са "за", "Мобилтел" - "против". Засега очевидно надделява интересът на най-големия в бранша. Че преносимостта ще влезе в сила все някога - е сигурно. Въпросът е кога и при какви условия.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

20 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    незнаен

    Уважаеми в-к Капитал, стига сте се държали като евтино вестниче. Не цитирайте само заинтересованите страни в случая. Можеше да сте малко по-големи професионалисти и да потърсите опита на операторите в други страни, където преносимостта е въведено бързо. Нека те да кажат колко време е нужно и колко им е струвало. Знаем, че МТел рекламира почти навсякъде, но поне малко се опитвайте да сте независими. МТел не са меродавни.
    И едно логическо противоречие. МТел претендира да е най-прогресивни в технологично отношение оператор в БГ. Първи пуснаха 3то поколение мрежа. Един от първите 5 оператора в света с HSDPA в мрежата си. А за преносимост ще им трябват 29 месеца?!
    Нещо, което е въвеждано по света стотици пъти и вече е изпипано софтуерно(защото аз работя със софтуер, така че МТел едва ли ще измислят нов) МТел не могат да внедрят бързо?
    Ами напишете ги тези алогични неща във становището на МТел, нямаме нужда от дописвачи, а от хора дето се съмняват и мислят(понякога и вместо нас).
    Покажете че сте хиени.
    Иначе сте просто едни от многото.
    Благодаря.

  • 2
    Avatar :-|
    Popcorn

    Ако преносимостта стане факт, как аз, обикновения потребител ще знам дали говоря с абонат на "моята" мрежа или с абонат на "вражеската"?

    Това е важно за мен, защото в "моята" мрежа ползвам безплатни минути, а за сладки приказки с "враговете" ме ръсят и искам да съм наясно колко дълго мога да си позволя да говоря с човека отсреща!

    Може би ще трябва вместо "Здравей" да започвам разговора с "Ти към коя мрежа си сега?"

  • 3
    Avatar :-|
    markony

    Сигналът в слушалката ще бъде различен за всеки оператор.В момента в който наберете даден номер ще се чуе сигнал по който ще разбирате към кой оператор е абоната на когото звъните

  • 4
    Avatar :-|
    георги

    Добре, щом има наредби за въвждане, аз ще мога ли да съдя Мтел и държавата, че не ми спазват правата като Европеец? Ако има такава възможност, КЗП може и да съдейства и да ускорим нещата.
    Някой е като запознат да пише!

  • 5
    Avatar :-|
    Евелина Тодорова

    Прав е читателят, който казва, че е време вестник като КАПИТАЛ да не бяга по тъч линията, а да прояви позиция, защото той /дано да не греша / иска да е вестник на българския читател, а не на рекламодотеля си М-тел.
    Разбирам, че вестникът се опитва да докаже, че може хем вълкът да е сит, хем агнето да е цяло, но в случая май се случва само първото.
    Ако редакторите в този вестник не проявят професионална позиция и не лягат на М-тел, вестникът ще се търси. За жалост той се застоява по будките и е национален седмичник толкова, колкото аз съм кетайка.

  • 6
    Avatar :-|
    HH

    Капитал е изразил позиция вижте http://www.capital.bg/show.php?storyid=304236
    А иначе преносимостта на номерата технически може да тръгне за 15 дена.

  • 7
    Avatar :-|
    sociology

    Глупости отново! "Заради недостатъчно добрия Закон за далекосъобщенията" - Капиталци, мислете какво пишете. В Глава "Телекомуникации" е записано влизане в сила на преносимостта от 1 януари. КРС обжалва безсмислените протести на Мтел пред ВАС и ВАС отсъди в полза на Комисията. (Превод - МТел не се подчинява на решение на ВАС) А сега законът бил виновен и ще чакаме новия закон, който още не е ясно дали ще реши проблема. Аз като данакоплатец защо плащам за КРС, Комисия за защита на потребителите и още ред комисии и държавни ведомства - не може ли да се внесе колективен иск от името на потребителите и да се осъди МТел? Или трябва отделния клиент на тази компания да "бъде глобен' с водене на дело за гарантирано му право, след това да плати и глобите, които евентуално ЕК ще наложи? След това да плаща и за самата преносимост? Няма ли предвидени санкции при неизпълнение постановленията на КРС? А при неизпълнение решения на ВАС? Ако няма - защо няма и защо съществува тази комисия/ВАС само с "пожелателни" функции? Защо друг държавен орган - пр. Комисия за защита на потребителите не заведе дело срещу МТел? Защо в Европа стана възможно да бъдат осъдени Дойче телеком, Майкрософт и други монополисти, а тук - не? Защо в края на краищата си имаме "еврокомисар" по въпросите на потребителите?
    Ето това са реалните въпроси, а не че законът бил лош. Той е за принципните положения, а не да определя точната процедура за нещо такова като "преносимост на номерата". След 1-2 години ще се появи нова възможност (нова услуга) и тогава пак ще трябва да променяме закона ли?

  • 8
    Avatar :-|
    Непреносим номер

    А може ли да узнаем, ЕС като ни тресне глобата за неспазване на договорености, кой ще я плати ? МТЕЛ сигурно или някой друг ?

  • 9
    Avatar :-|
    Ха хо

    За неизпълнение на разпоредбите на Общностното право, Комисията налага глоби, които са обикновенно под формата на определена сума за всеки ден, през който продължава нарушението. Практиката показва, че това е изключително ефективен начин за мотивиране на правителствата и компаниите да спазват разпоредбите на ЕС. Естествено, всеки засегнат може да обжалва пред Европейският Съд, но обжалването не спира ежедневното начисляване на глобата. По този начин се ограничава злоупотребата с правото на иск и ефективното прилагане на Общностното право.
    Добрата новина е, че вече има възможност да се подаде иск срещу държавата, за неосигуряване на условия за имплементиране на задължителните разпоредби на Общностното право.
    Компетентен е всеки съд в Бълагария.

  • 10
    Avatar :-|
    0888

    отнемане на лиценз звучи далеч по-смислено като санкция за поведението на мобилтел. Особено ако се намери някой да напише и докаже как надписват сметки.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.