С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 20 апр 2007, 0:00, 4530 прочитания

Колоездач с пожарогасител

Промените на Закона за движение по пътищата едва ли ще намалят катастрофите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Резервни крушки за каручката

Най-безумната норма в целия проект без съмнение е идеята да се въведе задължение всяко пътно превозно средство да бъде снабдено с обезопасителен триъгълник, аптечка, пожарогасител, светлоотразителна жилетка, резервен комплект сменяеми лампи и стандартно резервно колело. Авторите на проекта, който е подписан лично от министър-председателя Сергей Станишев, обаче пропускат малкия факт, че според закона за движение по пътищата превозно средство е всяко съоръжение, придвижващо се с колела... Тоест пътни превозни средства освен автомобилите са каруците, мотопедите, велосипедите и т.н. За това недоразумение в проекта депутатите са били уведомени още при постъпването му в парламента, каза адвокат Венелин Урдев. Въпреки това текстът бе приет почти единодушно от комисията по транспорт и съобщения, след което експерт, участващ в дискусията, сигнализира за безумния текст.





Взе ли си резервната гума? А жилетката и триъгълника, пожарогасителя, аптечката и резервните крушки...

Твърде е вероятно следващия път, когато отивате да карате колело, да се наложи да си зададете тези въпроси. Да, велосипед, не кола. Ако шумните промени в Закона за движение по пътищата (ЗДП) бъдат приети без корекция, карането на колело без изброения арсенал щеше да е наказуемо. Този безумен пример вероятно най-добре илюстрира качеството на обсъждания основен ремонт на ЗДП, който парламентът вече няколко месеца обсъжда.

Обширният проект за ревизия на ЗДП бе одобрен с много шум от правителството в края на есен­та на минала година. Тогава авторите с гордост заявиха, че промените ще предлагат по-тежки санкции и ще гарантират събираемостта на глобите. Ремонтът на закона се мотивира с поетия ангажимент на България към Програмата на Европейския съюз за по-голяма безопасност на движението и намаляване на жертвите от пътнотранспортни произшествия по пътищата на Европа с 50% към 2010 г. "Въпросната програма предвижда интервенция в три чувствителни зони", разказва Венелин Урдев член на управителния съвет на Асоциацията за защита на застраховани и пострадали при пътнотранспортни произшествия и изброява - "контрол на скоростта, шофирането под въздействието на алкохол и наркотични вещества и използването на предпазни колани".



По-обстоен анализ на предложенията обаче показва, че те нито предлагат кой знае колко по-тежки парични санкции, нито е измислен някакъв революционен подход, който да гарантира събирането им. "В този законопроект няма нищо. Има страница и половина мотиви, от които става ясно, че всички заедно сме за това да няма катастрофи", коментира законопроекта Борислав Ралчев от НДСВ, единият от основните критици на промените. "Липсват необходимите знания за фундаментални поправки. Този закон е пипан много пъти от некомпетентни хора."

Алкохол

Една от най-прокламираните промени бе представеният по-твърд подход към шофьори­те заловени да карат в пияно състояние. Действащият закон предвижда лишаване от право на управление до 1 година и глоба от 100 до 300 лева за всеки, който е заловен да управлява автомобил с концентрация на алкохол между 0.5 и 1.2 промила. Шофирането с алкохол в кръвта над 1.2 промила е престъпление и се наказва със затвор до една година. Широко прехваленото "утежняване на санкциите" за подобни деяния в действителност предвижда завишаване на глобите, но не и на наказанието за лишаване от право на управление, което остава същото. (Според проекта най-високата глоба за алкохол ще стане 500 лева. Ако се пресметне процентът на инфлацията от 1999 до днес, ще се окаже, че законадателят просто е индексирал старата глоба.)

В същото време, ако бъде приет този проект, ще се наложи изменение и на Наказателния кодекс, което ще качи горната граница, при което карането в пияно състояние е престъпление - предвижда се тя да стане 1.5 промила. "Може и пет промила да го направят", коментира иронично висшестоящ прокурор, пожелал анонимност. "Излиза, че ще наказваме по-леко по-тежко пияните", критикува Борислав Ралчев предложението.

Скорост

Законопроектът за първи път предлага ясно диференциране на глобите за превишена скорост. Така например се прави разлика между превишаване на скоростта в населено място и извън него. Санкциите са съвсем леко завишени, но съпоставка с европейската практика (виж таблицата) показва, че те продължават да са изключително ниски. При повторност глобата е завишена, но странно защо проектът не предвижда отнемане на книжката за по-дълъг период от време.

Събираемостта

Проектът предвижда няколко механизма за справянето с основния проблем, пред който е изправен КАТ - ниската събираемост на наложените глоби. По последни данни тя варира между 6 и 8%. Повечето от тях обаче се определят от юристите като неподходящи. Така например се предлага отнемане на книжката за три месеца за всеки, който има повече от една платена глоба. Също така длъжник няма право да регистрира МПС или да вади дубликат от талона на колата си, ако не си е платил задълженията. "Ако аз не си платя данък сгради, това означава ли, че държавата може да ми забрани да си влизам в апартамента", коментира Борислав Ралчев и допълва "Изцяло заставам зад нуждата от въвеждането на механизъм за събирането на глобите. Но това не трябва да стане с този закон. Това е проблем на цялата държава и трябва да се потърси глобално решение."

Преди обаче да се говори за решаване на проблема със събираемостта, има един друг основен проблем - а именно, че рядко се стига до самото наказване на водачите.

Рушветите

събирани от пътни полицаи, вероятно са най-емблематичният пример за корупция в държавата. Борбата на този фронт трябва да се води по два начина - нулев толеранс към корупционните практики и максимално изолиране на човешкия фактор (камери). И ако при второто положение законопроектът прави няколко правилни стъпки (опростена процедура при глобяването въз основа на снимки и видео­запис), то санкционирането е под всякаква критика. Справка на "Капитал" чрез Софийската военнокръжна прокуратура показа, че за миналата година Софийският военноокръжен съд не е издал нито една осъдителна присъда срещу служител на Пътна полиция - София, за корупция. Отворен остава въпросът и за ниската правна култура сред голяма част от служителите на КАТ - некачествено съставените от тях актове падат съвсем лесно при обжалването им в съда.

Освен тези ключови и видимо недобре обмислени промени проектът предвижда още над 70 изменения в ЗДП. Впечатлението на част от депутатите от комисията по транспорт и съобщения е, че текстовете се нуждаят от сериозна преработка. Въпреки някои добри попадения сред тях има и много, които без съмнение ще затруднят прилагането на закона. При обсъждането на текстовете в четвъртък до този извод стигна дори и изпратеният от МВР представител, който откровено заяви - "упълномощен съм от МВР да отстоявам внесените предложения, но и мен учудват част от предложенията на колегите".

Колкото и да бъде преработван обаче, законът сам по себе си далеч не е единственият фактор за борба с катастрофите по пътищата. За съжаление обаче подобен не особено професионален подход на държавата към проблема показва, че държавата съвсем не готова да се справи с него.

Д-р Петър Раймундов, прокурор във ВКП
Санкциите са като отпреди 30 години

Ще помогне ли завишаването на санкциите в борбата с катастрофите?

Санкциите имат своето значение, но колкото и да са строги и всеобхватни, те никога няма да могат да бъдат единственото средство за борба с този проблем. Никога санкцията сама по себе си не може да реши всички въпроси на законността. Всички дисбаланси, които се получават в обществото, имат своите обективни и субективни причини. Задача на законодателя е да намери всички механизми, които могат да помогнат за преодоляването на дадено явление, каквото например е касапницата по пътищата.

Как ще коментирате настоящите глоби и предвижданите изменения?

Три четвърти от глобите в действащия закон са идентични с тези от 1978 г. Тогава най-голямата глоба е била 300 лв., колкото е била максималната работна заплата. Днес подобни санкции не могат да имат никакъв възпитателен ефект. Въпреки подготвяните промени остават много наказателни норми със символични стойности. Въпреки че като цяло тенденцията е правилна, законодателят е трябвало да подходи по-смело и по-всеобхватно. Така според мен трябва да се действа, когато се прави подобна актуализация на закона. Ако направим анализ на практиката на страните в региона, ще видим, че в България санкциите са най-занижени, а на всичкото отгоре и не се изпълняват. Как при това положение законът ще постигне възпиращ ефект? Нека дам един пример. По улиците на София, и не само, се движат автомобили в окаяно техническо състояние. Това са заводски комини, а не коли. Не може водач, чийто автомобил задушава водачите и пешеходците, да се глобява с 50 лева...

Как намирате идеите за подобряване механизмите на събираемост на глобите?

Действително има предложения, които ще имат позитивен ефект в тази насока. В същото време обаче има мерки, които не съответстват на целите на закона, и макар да целят именно осигуряване на плащането на глобите, те могат да бъдат определени като противоконституционни. Така например се предвижда лишаване от право на управление, ако някой дължи повече от една глоба. Неплащането на задълженията няма нищо общо с този закон. Това е нарушение на финансовата дисциплина.

Имаше сериозен дебат около промените, свързани с карането в пияно състояние. Как ще коментирате проекта в тази му част?

Предлаганото занижаване на допустимата концентрация на алкохол не е подходяща мярка. Съдържание на алкохол в кръвта под 0.5 на хиляда може да е резултат от съвсем естествени процеси в организма. Такава е и съдебната практика до този момент. Не мога да споделя и идеята да се вдигне горната граница на концентрация на алкохол при административно нарушение. Досега тя беше 1.2 на хиляда, а се предлага тя да стане 1.5. Да не би в България да е преодолян проблемът с шофирането в пияно състояние, за да си позволим подобна промяна? Проектът има и други моменти, които според мен се нуждаят от подобрение. Така например не разбирам защо водач, който е санкциониран повторно за каране с превишена скорост, се наказва с по-голяма глоба, но същото по-размер наказание за лишаване от правото да шофира.

Има ли и добри предложения в законопроекта?

Добър подход е решението материалите, изготвени с технически средства - видеозаписи и снимки, да се използват като веществени доказателства. Това са немите свидетели, които не знаят да лъжат и да мамят. Приветствам идеята да се отнема превозното средство, когато с него е извършено престъпление, каквото например е шофирането под въздействието на алкохол.






  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Пак post mortem мерки за пътната безопасност, водната криза продължава Уикенд новини: Пак post mortem мерки за пътната безопасност, водната криза продължава

И още: Миграционен натиск на границата между Турция и Гърция, VW - или Турция, или никъде

15 дек 2019, 1117 прочитания

ГЕРБ предлага бивши районни кметове да влязат в бордовете на две общински фирми 5 ГЕРБ предлага бивши районни кметове да влязат в бордовете на две общински фирми

Според "Спаси София" управляващите са изтрили проекторешението от вътрешната система

15 дек 2019, 2229 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Новият юмрук на "Атака"

Бившият шампион по таекуондо Слави Бинев е оръжието на националистите за евровота и в предстоящата битка за кмет на София

Още от Капитал
Инвестбанк планира да излезе на борсата

Банката смята да покрие недостига след проверката на ЕЦБ със свеж капитал и конвертиране на дълг в акции

Бъдещето на Google

Alphabet отваря нова страница след напускането на Сергей Брин и Лари Пейдж

Накъде след Венеция

Управляващите, президентът и БСП имат различни идеи за реформата на прокуратурата

Дигиталният фронт на търговската война: Шампанско и данъци

Франция е първата, но не единствената държава, която планира данък върху тех компаниите въпреки заплахите на САЩ от ответни мерки

20 книги в навечерието на 2020

Списък с книги от последните месеци и все още непреведени световни заглавия

Театър: "За едно явление от електричеството"

"Възраждане" променя камерното си пространство до неузнаваемост за пиесата по Чехов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10