С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 11 май 2007, 0:00, 5247 прочитания

Бившият румънски министър на правосъдието: Моника Маковей: Платих цената за битката срещу корупцията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Моника Маковей има огромна заслуга за това, че Румъния стана член на ЕС на 1 януари 2007 г. Като министър на правосъдието от 2005 г. до април тази година тя си спечели славата на Желязната лейди на съдебната реформа и борбата с корупцията в Румъния и се превърна в любимка на Брюксел.
Маковей е завършила право в университета в Букурещ и е специализирала конституционно право в Централноевропейския университет и в университета на щата Ню Йорк. До края на 2004 г. е адвокат и председател на Хелзинкския комитет в Румъния, експерт и консултант на Съвета на Европа, Организацията за развитие на ООН и други международни организации. Тя е сред основателите на румънското бюро на международната антикорупционна организация "Прозрачност без граници". Работила е и като прокурор.
Вие бяхте основният двигател на правосъдните реформи в Румъния и имахте почти звезден статут в Брюксел. Как и защо се случи така, че по-малко от три месеца след членството на Румъния в ЕС вие бях­те отстранена от правителството?

Основната причина е успешната битка срещу политическата корупция. В Румъния има политици от всички партии, включително партиите на власт, които бяха подведени под съдебна отговорност миналата година, други са разследвани в момента и, разбира се, на политиците това не им харесва. Затова след членството имаше цена за битката срещу корупцията, която трябваше да се плати. Трябваше да се очаква, че политиците ще реагират, защото антикорупционните мерки имат за крайна цел реформирането на политическата класа. Някои трябва да си ходят вкъщи, някои трябва да отидат в затвора, някои трябва да бъдат проверени за щастливите случайности, които им донесе периодът на прехода. Ето защо политиците направиха общ партиен фронт, за да се отбраняват срещу тези реформи.


В този смисъл вие не бях­те изненадана от отстраняването ви?

Преди присъединяването към ЕС очаквах нещо, но не точно това и не по този начин, така че, да, бях изненадана в известна степен.

Как очаквате да приключат разследванията срещу политици, за които споменахте, например срещу бившия вицепремиер Георге Копос и бившия премиер Адриан Нъстасе и ще има ли присъди?



Техните случаи вече са в съда. Те са разследвани и по други случаи, но срещу тях вече са повдигнати обвинения и още миналата година бяха подведени под съдебна отговорност. Още няма присъди, но трябва да изчакаме да видим финалното решение на съда. Всъщност е доста е забавно, защото всички политици, които са разследвани, реагираха по един и същ начин - всички до един. След като чуеха, че трябва да се явят в прокуратурата и че са обвинени в нещо, всички правеха пресконференции и казваха: "Аз съм невинен, това е политически случай, чакам с нетърпение да се изправя пред съда, за да докажа своята невинност." И след като случаите им влизаха в съда, се разиг­раваше следното - започваха да искат отлагане на заседанията, защото имат нужда от адвокат, адвокатът им е болен и други такива неща. Това е дежурна реакция на политиците и ми се струва, че и в България е така. Някои дори не се оттеглят от постовете си, има например няколко румънски депутати, които са подведени под съдебна отговорност още от миналата година, но продължават да са в парламента. Те гласуваха за искането за моята оставка, гласуваха за импийчмънта на президента Бъсеску, сега променят закони, включително законите за наказателното преследване, опит­ват се да орежат пълномощията на прокуратурата. За мен това е неприемлива ситуация - да бъдеш обвиняем и да продължаваш да бъдеш депутат и да правиш закони, с които да си помагаш сам на себе си.

Фактът, че вие не сте обвързана политически, не сте член на партия, до един момент изглеждаше като преимущество за вас, защото нямахте задръжки да воювате срещу системата. Но дали в един момент това не се превърна в недостатък и не помогна за вашето отстраняване, тъй като нямахте политическа подкрепа и партия, която да застане зад вас?

Не само аз бях елиминирана от правителството, а цялата Демократическа партия (ДП), всички министри от тази партия. Затова не мисля, че щеше да има разлика, ако бях член на ДП. Вероятно щеше да бъде същото, ние всички сме изгонени. Струва ми се, че те са изгонени заради мен, защото искаха да бъдат солидарни и не искаха да приемат, че само аз ще бъда отстранена от правителството.

Премиерът Търичану ви критикуваше, че вие сте солов играч и не можете да работите в екип в правителството. Смятате ли, сте допуснали някои грешки и че ако бяхте действали по по-различен начин, ако бях­те по-диалогична, още щяхте да сте министър и сега да имате шанс да довършите започнатите от вас реформи?

Да, чувала съм това много пъти и от премиера, и от депутати. И винаги се чудя защо се разбирам толкова добре с чуждестранните политици, но не и с румънските. Това, което се случва в настоящото правителство и се случваше във всички предишни правителства от началото на прехода, е прокарването на т.нар. закони със специално предназначение - например правителството приема извънреден указ и после той става закон в парламента, обслужващ тази или онази компания, а не важи за всички компании в цялата страна. Този тип закони са един от индикаторите, по който Световната банка измерва институционализираната корупция. Например през февруари правителството реши въп­реки моя съвет да суспендира закона за фалитите за 28 компании, които да бъдат изключени от неговите разпоредби. Така има закон, който се отнася за всички фирми в цялата страна, но не и за 28 компании, в които държавата има важен дял. За мен това не може да се случва в правова държава - да се суспендира законът за мен или за теб. Затова се противопоставих на тези специални закони и казах, че няма да ги подпиша, а като министър на правосъдието моят подпис бе нужен за ратификацията им. Многократно съм отказвала да го правя и съм сигурна, че това е една от причините, поради които трябваше да си тръгна. Казах на моите колеги в правителството, че няма да ги под­пиша, както съм отказвала да подпиша много договори за обществени поръчки, за които по закон трябва да се проведе открит търг, но правителството решава да се самоизключи от Закона за обществените поръчки и да даде договор на определена компания, без да спази законовата процедура. Това е друг пример за закон със специално предназначение и е инструмент, който се използва от всички правителства в Румъния. Премиерът не харесваше това. Да, аз не съм солидарна с правителството, ако правителството иска да прави подобни неща. Не бях солидарна с правителството и когато отказах да подпиша извънредния указ за отлагане на изборите за Европейски парламент.

Все още няма нова насрочена дата за тези избори, нали?

Изборите бяха насрочени със закон за 13 май и изведнъж, без основателна причина - за да издадеш извънреден указ, трябва да има извънредна ситуация, а такава нямаше - бяха отложени. Единствената причина беше, че партията на премиера (Либералната партия) има нисък рейтинг според социологическите проучвания. Това не е извънредна ситуация, ето защо аз се противопоставих публично и на премиера това не му хареса и каза, че не съм солидарна. Не съм и не мога да бъда солидарна с нещо, което противоречи на конституцията и законите. И сега все още няма определена нова дата.

Настоящият управленски блокаж - правителство на малцинството, президент в процедура на импийчмънт, ще забави ли реформите и приемането на свързаното с ЕС законодателство?

Реформите наистина може да се забавят. Аз обаче виждам всичко това като сценарии - и промяната в правителството, и отстраняването на президента въпреки произнасянето на Конституционния съд, че той не е нарушил как­вито и да било конституционни разпоредби. Това също е част от реакцията на политическата класа, която не харесва антикорупционните мерки. Президентът непрекъснато призовава за тези мерки, говори за политическата корупция, подкрепя независимостта на прокурорите и съдиите, говори за тези финансови и икономически интереси, които са зад политическите решения и които не са в интерес на хората, а на определени икономически и финансови групи. Това е причината, поради която той е отстранен. Така че със сигурност поне антикорупционните мерки и закони ще претърпят удар. Но и това беше очаквано.

Смятате ли, че реформите, които вие започнахте, са необратими, или сега могат по някакъв начин да бъдат отменени и нещата да се върнат назад?

Този въпрос ми беше задаван от Европейската комисия и от страните - членки на ЕС, в продължение на две години. Отговарях искрено и убедено "да". Сега обаче, още от края на 2006 г., започнах да изпитвам известни съмнения. Важното е, че хората видяха, че е възможно да бъдат разследвани и подвеждани под отговорност хора от властта, министри, депутати, и това не е нещо, което се забравя. Мисля, че в дългосрочен план ползите ще дойдат. А и за момента прокурорите продължават разследванията.

Очаквате ли негативни оценки в доклада на комисията през юни и виждате ли риск от предпазна клауза по правосъдие и вътрешни работи?

Докладът ще има политическа част и политическата ситуация в Румъния ще бъде оценена. На техническо ниво нещата изглеждат добре, защото наблюдателите от ЕС бяха тук две седмици след като аз излязох от правителството. На практика европейските експерти оценяваха това, което аз съм направила през последните месеци. Според мен този механизъм на сътрудничество и наблюдение от страна на Брюксел (знам, че румънското и българското правителство не биха се съгласили с мен) е добър и е гаранция за продължаване на реформите в двете страни.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за правни новини Седмичен бюлетин за правни новини

Президентът е подложен на силен натиск да подпише бързо указа за назначаване на Иван Гешев за главен прокурор; КС отмени законовите критерии за защита на личните данни в журналистиката; Готви се нов Закон за управление на агрохранителната верига

18 ное 2019, 223 прочитания

Цикълът на вътрешните избори в БСП започна с критики към Корнелия Нинова 1 Цикълът на вътрешните избори в БСП започна с критики към Корнелия Нинова

На пленума в неделя не се стигна до дебат за оставката на лидера въпреки раздвижването на вътрешната опозиция

17 ное 2019, 1297 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Мегапроект под знака на Кремъл

Москва форсира заплитането на газовата мрежа около Европа

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10