Закон на аварийни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Закон на аварийни

Закон на аварийни

Въпреки че пренаписа правилата, държавата продължава да няма политика за борба с катастрофите

Росен БОСЕВ, Йово Николов
3721 прочитания

Шофьорът винаги е виновен

Една от най-значимите промени в изменения Закон за движение по пътищата засяга текста, който задължава шофьора да се съобразява с обстановката по пътя. Досегашната му редакция практически не допускаше хипотеза, че пътен инцидент може да стане без вината на някои от участниците в него. Така например, дори и колата да попадне в незабележима дупка, изхвърлена от неравност по пътя и т.н., глобата беше повече от сигурна. Според новата редакция шофьорите трябва да се съобразяват само с "предвидимите препятствия", които могат да се изпречат на пътя им.

Има един много лесен начин да ви убедим в качеството на прясно пренаписания Закон за движение по пътищата.

Просто ще ви кажем колко депутати присъстваха в пленарната зала при обсъждането му на второ четене - между осем и трима. (Между тези цифри се движат и жертвите от катастрофи за един ден.) Това е тъпо поради поне две причини - 1) жертвите по пътищата действително са проблем и 2) едва ли има друг български закон, който да засяга повече хора. Той защитава правата не само на шофьорите, но и на всички хора, които по някакъв начин могат да се окажат част от движението.

Преди седмица парламентът прие на второ четене най-мащабното изменение на действащия Закон за движение по пътищата (ЗДП). Последният е в сила от 1999 г. и оттогава се променя средно по три пъти на година. Мотивите за последното му пренаписване сякаш са вдъхновени от някоя от многобройните лепенки в стил "Не карам пил!"; "Стигни жив", "Обади се, като стигнеш" и т.н.

Промените, които засягат общо 64 текста, имаха за цел да решат два основни проблема - да завишат санкциите за някои от най-тежките нарушения и да подобрят събираемостта на наложените от КАТ глоби (която по последни данни варира между 6 и 8%). Крайният продукт обаче силно се разминава с афишираното в началото. Въпреки че действително съдържа няколко добри идеи, едва ли ще може да се превърне в опорна точка за борба с катастрофите по пътищата.

"Цялата промяна на закона е PR акция

Тя не носи със себе си никаква философия", коментира промените Димитър Ганев, дългогодишен експерт по безопасност на движението. Той определи изменението на ЗДП като "популистко мероприятие". Според него подобна борба не може да се ограничи само и единствено със законови промени, а "трябва държавата да изработи цялостна концепция за борба с катастрофите по пътищата".

В мотивите на законопроекта е написано, че измененията се налагат във връзка с ангажимента, който България е поела към Програмата на Европейския съюз за подобряване състоянието на безопасността на движението и намаляване на жертвите от пътнотранспортните произшествия по пътищата на Европа с 50 на сто към 2010 г. "Според програмата всяка страна - членка на ЕС, е задължена да има цялостна концепция за това как трябва да стане въпросното намаление. Аз не знам в България да има такава", казва за "Капитал" адвокат Венелин Урдев, член на управителния съвет на Асоциацията за защита на застраховани и пострадали при пътнотранспортни произшествия. По думите му програмата ясно посочва как трябва да дойде това намаление и маркира три чувствителни зони, по които всяка държава трябва да работи - използването на предпазни колани, каски и детски седалки, шофирането с превишена скорост и въздействието на алкохол и наркотични вещества. Голямата част от измененията на ЗДП засягат именно тези области. Според Димитър Ганев обаче измененията са "лесни за възприемане и звучащи гръмко, но неносещи нищо особено".

Той веднага даде пример с изискването децата под 12-годишна възраст да пътуват само в детски седалки - "никъде не се казва за какъв стандарт седалка става дума - човек спокойно може да сложи в колата си пластмасово столче и да е спокоен, че няма да бъде глобен". В същото време законопроектът не казва абсолютно нищо за сигурността в училищните автобуси и микробусите, превозващи малки деца. "Изведнъж обаче законодателят реши да разпише какви мерки за безопасност трябва да изпълни група деца, която се движи пеша през нощта по пътното платно", критично коментира Димитър Ганев.

Няма съмнение обаче, че най-коментираното нещо в закона бе

Завишаването на санкциите

за каране с превишена скорост. Разглеждане отблизо показва, че стойността на глобите просто е преизчислена и е индексирана съобразно инфлацията от 1999 г. (откогато не са променяни). Новото тук е, че се прави разлика дали наказанието е извършено във или извън града, а също така се предвижда и отнемане на шофьорската книжка при по-тежките нарушения (с над 31 км/ч). Според Борислав Ралчев, депутат от НДСВ и основен противник на по-голямата част от промените, идеята за диференциране трябва да се приветства. Иван Иванов от ДСБ обаче не приема изменението, според което нарушение е каране с 10 км/ч над разрешеното, тъй като не се отчита вероятността за техническа грешка на апаратурата. "Около пет километра в час е средното отклонение на скоростомера. Като прибавим и грешката на радара, спокойно може да се стигне до санкционирането на невинни водачи", коментира и адвокат Георги Вълков, председател на управителния съвет на Асоциацията за защита на застраховани и пострадали при пътнотранспортни произшествия.

Според адвокат Венелин Урдев програмата на ЕС предвижда интервенцията в тази област да стане чрез въвеждането на автоматични радари с камери и премахването на човешкия фактор. "Всяка държава трябва да отчете констатираните нарушения и наказаните на базата на тях водачи", обяснява Димитър Ганев. Той дава пример с Франция, където специален софтуер разпознава номерата на засечените в нарушение автомобили, автоматично подготвя глобите и ги изпраща. "С измененията не бе направена нито стъпка подобен процес да бъде възможен", пояснява още Димитър Ганев. Практически в момента, дори дадено нарушение да бъде констатирано с автоматичен радар с камера, пак трябва да се мине през изключително

Формалната процедура

съставяне на акт, призоваване на шофьора в КАТ, издаване на наказателно постановление. Помещенията на Пътна полиция в страната са се превърнали в складове за хартия.

На фона на тези факти воплите на МВР, че не разполага с необходимите средства, за да изгради подобна мрежа, изглеждат безсмислени.

Силно прокламираният нов механизъм, който ще подобри събирането на глобите, също не звучи убедително. Промените предвиждат, че контролният талон (синьото картонче, което върви с книжката ви и се отнема, когато ви напишат акт) не се връща на водача, докато той не заплати глобата си. Запазва се принципът, че написаният акт го замества за един месец. След изтичането на този срок вие трябва да отидете в КАТ, където ще ви бъде връчено наказателното постановление, в което се казва каква е глобата и колко точки ще ви бъдат отнети. Тогава ви се дава възможност да заплатите глобата веднага, ако го направите, си получавате талона веднага. В случай че нямате възможност, наказателното постановление замества талона за още един месец, в който трябва да платите санкцията. Ако не се издължите, нямате право да шофирате, освен ако не обжалвате наказателното постановление пред съда. Тогава то замества талона до окончателното съдебно решение. "Новата ситуация със сигурност ще доведе до масово обжалване на наказателните постановления и заливане на съда с дела", коментира адвокат Калин Ангелов, специалист по наказателни дела. "Съществува вероятност, докато едно производство по обжалване на наказателно постановление приключи,

Давността на глобата

пък и на самото наказание да е изтекла", допълва го индиректно адвокат Георги Вълков. Имайки предвид тромавия съдебен процес, това действително е възможно - абсолютната давност на глобите е три години. Според Димитър Ганев логиката на санкциониране трябва да е обратна - ако някой си плати задължението веднага, той трябва да ползва намаление - "например 75% от глобата, както е във Франция". "Много по-добро решение щеше да бъде, ако стане, както е с паричните гаранции - глобата се внася в нарочна сметка и се връща, ако съдът отмени наказателното постановление", предлага адвокат Георги Вълков.

Въпреки "радикалните" промени специалисти коментират, че проектът не предлага решение на някои ключови проблеми, какъвто например е

Безопасността на пешеходците

"Нашата асоциация многократно е апелирала в ЗДП да се внесе задължение шофьорите да спират на пешеходна пътека, когато на нея е стъпил пешеходец. Вместо това се разшириха задълженията за пешеходците, а предложението ни бе отхвърлено с мотив, че ще доведе до задръствания", пояснява адвокат Венелин Урдев. Според действащия закон автомобилите трябва да пропуснат пресичащите. "Често тази норма се изпълнява, като колите заобикалят хората, които преминават пътното платно, и това води до изключително неприятни инциденти", допълва още той.

"ЗДП отдавна е станал от онези закони, чието прекърпване позволява постоянното им усъвършенстване", коментира за "Капитал" висш магистрат, пожелал анонимност. "Истински, открит дебат за проблемите с катастрофите така и не се е състоял", критичен е Димитър Ганев. Според него дискусията е изместена от "кампанийни и популистки действия, с които една институция иска да покаже колко много прави и как проблемът въобще не е в нея". Според него не може политиката на държавата за справянето с проблема да започва и да свършва с изменение на един закон.

Автор: Моис Мошев
Държавата все още не може да види решението на проблема с катастрофите
Фотограф: Красимир Юскеселиев

Шофьорът винаги е виновен

Една от най-значимите промени в изменения Закон за движение по пътищата засяга текста, който задължава шофьора да се съобразява с обстановката по пътя. Досегашната му редакция практически не допускаше хипотеза, че пътен инцидент може да стане без вината на някои от участниците в него. Така например, дори и колата да попадне в незабележима дупка, изхвърлена от неравност по пътя и т.н., глобата беше повече от сигурна. Според новата редакция шофьорите трябва да се съобразяват само с "предвидимите препятствия", които могат да се изпречат на пътя им.

Има един много лесен начин да ви убедим в качеството на прясно пренаписания Закон за движение по пътищата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    Avatar :-?
    kOPELe

    Основната причина за катастрофите е липсата на инфраструктура. Неможе през 2007 година 2/3 от пътят между столицата на една страна и най-големия й град (морски курорти) разположен на крайбрежието да е с една лента в посока и в това техническо сътояние. Това се отнася за огромната част от пътната мрежа в страната. Инфраструктурата ни е с 30 години назад от развитието на автомобилостроенето и не съответства на динамиката на живота. И на 1000 лева да се повишат глобите никой няма да шофира с 90 км/ч извън града. С новите размери на глобите се повишиха единствено рушветите на патрулите - досега за 100 лв. си склонен да дадеш 10 лв., а сега за 400 лв. ще бъдеш склонен да дадеш 40 лв. - това е "новата" философията на ЗДП. Елемантарният извод е че трябва да се промени инфраструктурата - автомагистрали, но това няма да стане скоро защото се искат много комисионни и т.н.

  • 2
    Avatar :-|
    -

    Незнам какво малоумие е накарало НС да приеме обжалване на глоби ор 30 лв. за неизползване на обезопасителен колан например, да се обжалва на 2 съдебни инсканции и с тях да се занимават общо 4 съдии. Съдебната система е претоварена с такава плява, а после се чудим, защо била тромава, защо делата се отлагали за след 6 месеца. Как няма да се отлагат, като графика на съда е запълнен и да искат да насрочат делото по-рано, това не може да стане. С 30 левови глоби ли трябва да се занимава съда или със сериозните престъпления.

  • 3
    jwalker avatar :-|
    Кулин бан

    Катастрофите идват от всеобщата представа на българите, че законите и правилата може да не се спазват. От тази представа следва корупцията (включително и в КАТ) и чувството за ненаказуемост. Всеки си мисли, че ще му се размине, ако направи гаф - я с пари, а с някой вътрешен човек, който да оправи работата.

  • 4
    Avatar :-|
    АЗ

    От къде я измъкнахте тая статистика????????????
    Никога до сега не съм виждам присъда в която да пише че причината за ПТП е недостатъчна квалифекация или някой от другите посочени причини. Това катаджииските статистики ли са, те винаги слагат несъобразена скорост вместо примерно дупка 1 х 2 метра 30 см дълбока.

  • 5
    Avatar :-|
    Росен

    @ АЗ
    Статистиката, която е в таблицата, е единствената официална.

  • 6
    Avatar :-|
    Водач на МПС

    Прави сте за инфраструктурата.Какво е това завой след завой по много от пътищата, а пък там където за прави не са сложили три метрови огради за да не прескачат в насрещното платно.Това правителство трябваше за две години да изправи всички пътища и да раздава безплатно на шофьорите по бутилка шльоковица за да се чустват конфортно.Да се разреши и стрелбата по катаджиите за да не пречат на джигитите с разните ограничения и глоби.
    На всичкото това има едно единствено обяснение казано в правилника за движение по пътищата- каране със съобразена скорост. Тогава на водача /надявам се че не е пил/ не му пречи нито инфрасруктурата , нито катаджиите нито другите участници в движението.

  • 7
    Avatar :-|
    blue_fish

    Че често липсва култура на движение съм съгласен. Но съм съгласен и с №1 - инфраструктурата е неадекватна на времето и потребностите.

  • 8
    Avatar :-|
    Pierrot

    Безумието и негалостта за пореден път вземат връх. Погледнето само - промените били заради ЕС отново. Ами защо да не е заради безкрайната черна нишка от почернени семейства? Или заради оборота на автомайсторите,граничещ с този на "Дженерал Елетрик" например. Абсолютно съм съгласен,че липсва ясно намерение за справяне със ситуацията на пътя. Пътищата се кърпят, Пътна полиция основно констатира нарушения а не играе превантивна роля, а министерства стоят и редят пасианс докато се чудят как да оправят нещата. Липсата на напредничава техническа мисъл е просто отвратително - техниката никъде не е навредила. КАТ не могат да си съберат глобите, но в интерес на истината това не е и тяхно задължение. Въобще за правителства наред, проблема на хората не е техен проблем. Но акциите с които уж трупат престиж - естествено,че са там.
    А отговорност на пешеходеца,които пресича Цариградско в 1800?! Промените никога не са своевременни,а просто хабене на хартия и пленарно време.

  • 9
    Avatar :-|
    Anton K

    Ще се върна в България за две седмици това лято с жена ми (която е американка). Нямате си представа колко ме е страх да се ка4а в кола там. Ако статистиките които 4етох по горе са верни, аз ще сам на нокти през цялото време. Като добавиш мутрите и всякакви други сен4ести ли4ности с които ще се засе4ем по улиците в родния ми град Бургас, това може да се окаже първото и последно нейно посещение в лубимата ми родна страна. Тогава поне ще се тревожа само за себе си. А за бъдещите ни деца, едва ли ще им позволя да стапят я този Рай на земята. Колкото по дале4, толкова по добре.

  • 10
    Avatar :-|
    Филип

    Браво Тонка :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK