Проблемът с глобите - полурешен
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Проблемът с глобите - полурешен

Проблемът с глобите - полурешен

2052 прочитания

Когато Законът за движение по пътищата влезе в сила, всеки глобен шофьор ще има на разположение един месец, за да плати наложената му глоба.

През това време той може да кара с наказателното постановление (което получава месец след като му бъде съставен актът), което замества иззетия контролен талон (синьото картонче). След изтичането на този срок реално книжката става невалидна. По този начин практически никой не може да кара колата си (законно), ако не е платил глобата си.

Този механизъм урежда наполовина проблема със събирането на наложените от КАТ глоби. В същото време обаче той не решава два основни проблема - как ще се събират глобите, наложени преди влизането в сила на промените, и как ще се събират глобите, налагани с фиш. Според изменението при маловажни нарушения полицаите могат да санкционират с глоба до 50 лева, като издават фиш, а сумата събират на място. Ако водачът не може да заплати глобата, то след седемдневен срок фишът става наказателно постановление. Така се връщаме на старата хипотеза с висяща глоба, като не може да се приложи новият механизъм, при който синият талон се отнема до заплащането на задължението.

Според Сметната палата събираемостта за 2006 г. е едва 6% от общо 34 милиона лева наложени глоби от КАТ. От 2005 г. на практика никой в държавата не иска да събира задълженията на провинилите се шофьори. Тезата на МВР е, че КАТ не може да се занимава с това. МВР не е събирач на глоби, заяви преди 10 дни на форум за безопасността на движението вътрешният министър. Този въпрос не е наш проблем, каза още Румен Петков.

До 2005 г. това е задължение на Главната данъчна дирекция. След това е прехвърлено на общините, а от 2006 е извадено и от техните задължения. "Международната практика показва, че глобите по фишове и наказателни постановления се администрират от органа, който ги издава. В тази връзка Националната агенция за приходите не събира глоби на други ведомства", коментираха проблема от Министерството на финансите. Оттам заявиха още, че Данъчно-осигурителният процесуален кодекс (който влезе в сила от 1 януари 2006 г.) не предвижда приходната администрация да администрира глобите по фишове и наказателни постановления, издадени от други институции.

През 2006 г. от министерството провеждат срещи с представители на КАТ и МВР и се стига до компромис - НАП да открие специална банкова сметка за доброволно плащане на глобите по фишовете и наказателните постановления на КАТ.

Понякога временно решение на проблема се намира и с лични инициативи. Така преди няколко месеца кметът на Каварна Цонко Цонев издаде заповед, според която длъжниците към общината не могат да ползват услуги, ако не са заплатили дълговете си. "Събрахме около 30% от задълженията и това стана без никакви протести", коментира Цонко Цонев за "Капитал".

Когато Законът за движение по пътищата влезе в сила, всеки глобен шофьор ще има на разположение един месец, за да плати наложената му глоба.

През това време той може да кара с наказателното постановление (което получава месец след като му бъде съставен актът), което замества иззетия контролен талон (синьото картонче). След изтичането на този срок реално книжката става невалидна. По този начин практически никой не може да кара колата си (законно), ако не е платил глобата си.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Sofiqnec

    За какво да плащам глоби?! Като си строша колата по шибаните дупки, някой ще ми плати ли обещетение!? Ако можех и винетки, и застраховки, и данъци нямаше да плащам, ама не става! Плащаш глоба, и какво получаваш - пътища като швейцарско сирене!!

  • 2
    Avatar :-|
    Dodo

    Може ли някой да ми каже, в коя друга държава освен в България шофьорите са задължени да купуват светлоотразителни жилетки?! При намалена видимост, не е ли достатъчно поставянето на светлоотразителен триъгалник и включването на светлини на спрялото моторно средство? Кога ще измислят как да задължат многобройните пешеходци които се движат по тъмно, да си купят е те светлоотразителни жилетки! За тях май ще е по -
    полезно?

  • shofer

    КАТ вече си имат банкова сметка за глоби....страхотно, но какъв е смисъла ако не знаеш колко дължиш и единствения начин да провериш са 3-те гишета с опашки, които трябва да преминеш поетапно? Някой знае ли?

  • 4
    Avatar :-|
    KX

    PROBLEMA E POLU RESHEN ,OSTAVA I DRUGATA POLOVINA.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK