Новият брой: Пътят към Шенген
Close

Стихийни загуби

Тихомълком летните пожари изгориха няколко стотици милиона лева

Местни доброволци помагаха на пожарната в борбата с огнената стихия
Местни доброволци помагаха на пожарната в борбата с огнената стихия
Местни доброволци помагаха на пожарната в борбата с огнената стихия    ©  Анелия Николова
Местни доброволци помагаха на пожарната в борбата с огнената стихия    ©  Анелия Николова

Дали заради алчност, безотговорност или просто от глупост, но само за две-три седмици около 1% от горския фонд на България беше изпепелен.

Прибавено към щетите от предишни пожари, излиза, че през последните петнадесетина години България е загубила близо една десета от горските си масиви. Независимо от причините тази равносметка показва само едно - че държавата е неспособна да управлява един от най-ценните икономически и екологични ресурси на страната. Последиците са тежки и не се измерват само с финансовите загуби.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    коментар

    Незнам защо се мисли, че изгорелите гори били загуба. В историята има и по-големи пожари, но тогава е нямало бизнес и гората се е възстановявала сама.
    Имам следното предложение. Вместо да се разчистват, за да се залесяват, (което пак струва пари) и организиране на други "мероприятия", които неминуемо въвличат бизнеса, нека останат така, както са си изгорели (изгорялото дърво е по пожаробезопасно от всякакъв дъб и кедър), няма да трябват и хеликоптери (незнам защо някой си мисли, че ако е имало два -три хеликоптера, това е нямало да стане, помислете пак)... Та, нека горските и институциите продължат да "опазват" изгорялата гора, както негорялата, (в което се съмнявам), пък да видим дали някои апетити няма да се загубят.
    Ако някой се притеснява, че няма да има какво да диша, нека бъде спокоен, сега има, тези притеснения са за тези след нас.

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-|
    boby1945

    Пожари по горите е имало от край време и ще има докато свят светува! В много горещо и много сухо време е трудно да хванеш кой е "инициатора", още повече, ако както у нас, държавните институции, заети с горите, нямат и средства, нямат и желание (пък и да го хванеш съдът го знаем). Така че за по оправните се откирав поле за действие, къде да разчистят, къде да залесят, къде да продадат изгорелите гори. Ама без това не може, щото държавата трябва по закон да играе "добър стопанин" и спрямо горите!
    Забраната за износ на изгорялата дървесина и в ЕС, може да облагодетелствува нашето българско дървообработване. Така че инициативата е в тяхното лоби (те 100% са частни фирми) - да събират пари и да лобират, докато не е завалял сняг!

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-|
    Devil

    Да имало е пожари и преди, даже много повече умишлени пожари за създаване на пасища. Но тогава не се е изнасяла дървесина. Т.е. оставала си е там (заедно с всички минерални в-ва). Сега по време на дърводобива се създават много добри условия за ерозия като се надере всичко.
    А няма нужда да се контролира износа за страни от ЕС, трябва да се сложат цени и тарифи за добитата дървесина не по-ниски от тези в не изгорели насаждения и по-голяма прозрачност при търговете. Забрана за строителство в тези места, както е в Италия. Може би частните собственици преди да им се разреши да ползват да внасят пари във фонд (достатъчно за да се залеси), които им се възстановяват след залесяване на местото (естествено или, ако не става, изкуствено) и разни други врътки, които да обезсмислят умишлените пожари. Хората са ги измислили не трябва пак да откриваме топлата вода.

    Нередност?
  • 5
    Avatar :-|
    неизвестен

    Тъжно е да гледаш как руски Ил-76 гаси пожарите у нас и да си спомняш, че до неотдавна десетки наши хеликоптери спасяваха от огнения ад гори и населени места в Испания, Португалия, Гърция, Турция и други страни. И да се чудиш каква е тази българска орисия да унищожаваме с лека ръка всичко, което сме имали и развивали с години и за което светът отдавна ни е признал, а сега без свян да протягаме ръка за милостиня. Как да повярва човек на фона на огнения ад край Стара Загора и Хасково и на тревожните лица на кметове и министри, че примерно през 1998-1999 г. само една българска авиокомпания -”Скорпион еър”, е командировала по 14 противопожарни хеликоптера Ка-32 в Испания и по 6 - в Турция? Или че вертолети Ми-8 на ”Хели ер”, без които не минава нито една хуманитарна мисия на ООН, са се борили с огнената стихия в Португалия? Днес всичко това е вече история. Европейската комисия и ЕА5А не се трогнаха от всепризнатите в цяла Южна Европа качества на руските машини Ка-32 и Ми-8 и задължиха гражданската ни авиация да се раздели с тях. С малка отсрочка - до 28 март 2008 година. Ако дотогава те не получат европейски типов сертификат, ще трябва да бъдат отписани от българския регистър. Както стана това с ”историческите” Ан-12 и Ан-2. Имаме сертификат за гасене на пожари от 13 юли, но никой не ни търси, заяви управителят на ”Хели макс” и ”Еър Скорпио” Милко Запрянов. Наш Ка-32 вече се бори с огъня в Турция, а друг държах до понеделник на обяд с надеждата, че ще ни потърсят, горчиво разказва Запрянов. Но след като никой не се обади, го изпратих да работи по изграждането на лифт в Банско, допълни той. Държа в пълна готовност у нас един Ми-8, оборудван за гасене на по- жари, заяви и шефът на ”Хели ер” Георги Спасов. Но никой не се обади, чуди се той. Машината току-що се е върнала от хуманитарна мисия на ООН в Косово. Заради европейските ограничения тя е отписана от нашия и е записана в молдовския регистър, обясни Спасов. Ако ми разрешат да го вкараме в българския, веднага може да влезе в борба с огъня, категоричен бе той. Имам и договор, съгласно който до 5 дни мога да докарам още 3 противопожарни вертолета от Украйна, но засега никой не иска услугите ми, заяви Спасов. Наши хеликоптери гасят огъня в Европа, но нямат право да спасяват родната природа от стихията Което е странно. Защото поне от 15 години авиационният бранш на цяла Европа е наясно, че специализирани в гасенето на пожари са само авиокомпании от България, Русия и Украйна. А сега, вместо да ангажира нашите сили за борба с ужасното.бедствие в Южна България, кабинетът протегна ръка за помощ към Русия. Която -чест й прави, се отзова веднага, и то безвъзмездно. И ако отличната работа на екипажа на Ил-76 заслужава само адмирации, то изказването на министър Емел Етем, че България ще закупи противопожарни вертолети, не означава нищо друго освен крайна неподготвеност. Първо, защото както вече стана ясно, България все още си има някой и друг противопожарен вертолет. Второ, дори и да поръчаме такива машини, те ще бъдат произведени най-рано след три години. А дотогава само на подаянията на Русия ли ще се надяваме? Срам и позор! Трето, дори и да поръчаме нови хеликоптери, те ще са пак Ка-32, само че от новите му версии А- 1 1 ВС и А- 12ВС. Такива, каквито вече закупиха Испания (10), Португалия (6) и Швейцария (1). Ка-32 А-11ВС има издаден канадски типов сертификат по РАК (Федералните авиационни препоръки на САЩ). Нещо повече - от 2 години Испания обучава пилоти на Ка-32, основно чужденци - поляци и пр. При това испанците използват сертификата за техническо обслужване на нашата авиокомпания ”Скорпион еър”. Най-голяма грешка обаче нашето правителство ще направи, ако пак реши да изпрати срещу огъня военнот-ранспортни хеликоптери. Техните екипажи нямат никакъв опит при гасенето на пожари, което е най-трудната от всички видове въздушни операции. Лети се в много тежки режими, при рязка промяна на температурата от 30 на 70-80 градуса. При тези разлики се формират силни турбулентни потоци, които могат да забият вертолета в земята. Както стана на 24 юли 2005 г., когато Ми- 17 падна при гасене на пожар край Разлог, а 4-членният му екипаж загина. По принцип обучените да гасят пожари пилоти са страхотни професионалисти, чийто опит се трупа не само с учене, а с изпълнението на хиляди часове кръжене над огнените езици и малки водни басейни, откъдето черпят вода. За всичко това трябва да се замислят министър Емел Етем и останалите членове на кабинета, преди да обявят търг за закупуване на нови противопожарни хеликоптери. Както и ръководството на ГВА, което трябва да отстоява оставането на Ка-32 и Ми-8 в българския регистър на въздухоплавателните средства.

    Нередност?
  • 6
    Avatar :-|
    Йордан Георгиев
    • - 1
    • + 1

    Споделям писаното за авиокомпания Скорпион защото съм един от тези които е взимал участие в подготовката и организацията на тези летателни апарати за тяхното заминаване на работа в чужбина. Изминал съм целият път от склю -чването на договора до неговата реализация и то години наред.Но не това е повода за моя коментар. Горските пожари водят след себе си тежки икономи -чески, стопански, екологически проблеми за цялата страна и обществото. Този който го вижда и носи цялата тежест е обикновеният гражданин. Който плаща своите данъци на държавата, която би трябвало да се грижи за него. Не го виждат или не искат да видят тези проблеми на създадени от горски пожари, бедствия и авари и наводнения са нашите политици. Тяхната загри -жиност се ограничава да констатират, че е имало такова събитие и че пробле ма е разрешен в степен изплащане на минимални обещетения и толкова до следващия пожар или бедствие. Те политиците си живеят в свои свят разли -чен от този на своя избирател. Казвам това защото през тези 20 години преход как нито едно правителство не помисли в страната да се изгради система, която ефективно да се бори с тези негативни явления, нещо повече ликвидира се и това което имахме. От десет и по-вече години водя упорита борба с институците имащи отношениекъм този поблем. На експертно ниво всички ми приветстват идеята да се създаде специализиран авиотряд за борба с горски пожари, бедствия и аварии, търсене и спасяване. За съжеление ръководството на тези институци в свои стил също приведстват идеята, но ме препращаха в друго ведомство ,другото в трето ит.н.Идеята заложена в проекта е потенциала от човешки ресурс създаден за борба с тези негативни природни явления да се съхрани и пренасочи за работа в страната на техника която в тези институци и ведомства има, но по една или друга причина стои на земята. Бизнеса въстановява летателната годност на тези въздухоплавателни средства и екипажите имащи тази подготовка ги използуват за борба с горските пожари, бедствия и аварии. Създава се публично частно партньорство, както в много страни в нормалния свят включително и Европейския съюз. Трябва да се знае, че за страни с мащаби като България за да е ефективна борбата с горските пожари е необходимо публично частно партньорство. Държавата не може да поеме цялата тежест, защото това е скъпо струваща дейност.

    Нередност?
Нов коментар