Скандално сиво
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Скандално сиво

От икономическа полиция казват, че няма случай и бандеролът, и алкохолът да са фалшиви

Скандално сиво

Поне 160 млн. лв. неплатен акциз върху алкохола през 2006 г. са отишли в джобовете на политици и фирми

Боряна БЪЧВАРОВА, Вера ДЕНИЗОВА
3775 прочитания

От икономическа полиция казват, че няма случай и бандеролът, и алкохолът да са фалшиви


Пазарът на твърд алкохол в България очевидно изисква и твърд подход, защото 70-80% от него е сив.

Статистиката сочи, че приносът на сектора към бюджета в последните години постоянно спада, а няма данни населението да пие по-малко концентрати. Въпросната констатация е нещо като тихо промърморване на възклицанието "Царят е гол". Новото е, че откровението идва от финансовото министерство, митниците и бизнеса, които поне на думи искат да променят ненормалната ситуация.

Приходите от акцизи върху етиловия алкохол в бюджета, които обикновено варират между 3 и 4 процента, в последните години рязко намаляват, успоредно с вдигането на ставката до минималните европейски нива. Спада също броят на купените бандероли и количествата деклариран алкохол, върху които се държи акциз. Точни данни за потреблението на спиртни напитки няма. Ако приемем, че то е константно, излиза, че част от светлия бизнес е минал към "тъмната страна". Индикациите за това не са само в макропараметрите. Те могат да бъдат открити и по етикетите с цените на някои марки ракии, водки и мастики в магазините. Три-четири лева за бутилка от литър покрива само дължимия акциз (4.4 лева за литър 40-градусов алкохол), който очевидно не е внесен. Друг пример са селските кръчми, в които 100 г вървят по 25-30 ст., при все че продажбите на наливен алкохол са забранени в обществени заведения. Тази картина не е от вчера, но едва в последните месеци се признава официално и дискутира между държавата и бизнеса.

Къде потъват акцизите

През юни премиерът Сергей Станишев поиска от Агенция "Митници" да анализира резервите при акцизите в рамките на правителствената кампания за повишаване на приходите в бюджета. От средата на 2006 г. митниците отговарят за събирането на този косвен данък не само от внос, но и на производителите в страната. В свой доклад те признават, че "приходите от акцизи от етилов алкохол през първите пет месеца на 2007 г. са по-малко от тези през същия период на 2006 г. с 16.4%".

Всичко това става ясно след среща на високо ниво в началото на август. На нея директорът на Агенция "Митници" Асен Асенов кани осемте български производители на алкохол, които внасят близо 80% от акциза, за да се запознаят и да обсъдят ситуацията. Сред тях са "Винпром Пещера", "СИС Индъстрис", ЛВК "Търговище", "Вини Сливен", "Черноморско злато" (Поморие), Винком "Поморие", "Винпром Славянци", "Селект дистилъри". Присъствали са още финансовият министър Пламен Орешарски и изпълнителният директор на Националната агенция по приходите Мария Мургина. "Очаквахме да чуем от администрацията - от утре трябва да има ясни правила, ще гоним каналджиите и частното производство, но нищо такова не се случи", каза Павлин Найденов, председател на Асоциацията на производителите, вносителите и търговците на спиртни напитки (AПВТСН) и изпълнителен директор на "Селект дистилъри". През седмицата на пресконференция асоциацията обяви, че при алкохола има 80% сив сектор, настоя държавата да засили контрола, и заплаши, че ако до края на септември не започнат проверки, ще даде международна гласност на проблема, като ще алармира и Европейската служба за борба с финансовите престъпления (OLAF).

Така поне на думи бе демонстрирано желание за изваждане на алкохолния бизнес на светло. Тук обаче възникват класическите въпроси - кой е виновен за сегашното състояние, какво точно трябва да се направи и дали опитите да бъде направено нещо няма да ударят в енигматичния "политически чадър", за който се говори, че е опънат над бранша. Засега никой не е извадил конкретика около съществуването му, но е очевидно, че без политически протекции този огромен сив сектор би бил невъзможен. Освен това алкохолът си остава класическа "популистка стока". Властта традиционно предполага, че избирателите ще бъдат по-огорчени, ако алкохолът поскъпне, отколкото ако вредят на здравето си с нискокачествен спирт.

Мащабът на бедствието

Дори ако се приеме консервативната оценка на Euromonitor International, че консумацията на бутилиран алкохол в страната се движи малко над 54 млн. литра годишно, сивият сектор в бранша за 2006 г. би трябвало да е около 70%. При ставката от 1.10 лв./л чист алкохол, действаща от началото на 2006 г. и презумпцията за 40 градуса за литър, излиза, че приходите от акциз в страната се изчисляват на около 238 млн. лева. За миналата година обаче те са едва 83 млн. Това означава, че около 160 млн. са отишли в "джобовете на политици и на някои фирми", коментира наблюдател на пазара. Означава още, че огромна част от бутилирания алкохол е облепен с фалшиви бандероли или с такива "втора употреба". Фактите сочат, че от 2004 до 2006 г. броят на купените акцизни бандероли е паднал с около 80%. Обяснението на български производители, че потреблението се е пренасочило от малки разфасовки (200 мл) към големи (1 л), което предполага по-малко бандероли за едни и същи количества, не звучи много убедително. Друго обяснение на производителите е, че потреблението на бутилирани концентрати пада. Акцизът се вдига и неплатежоспособното търсене се насочва към домашната ракия. А и заради глобалната тенденция да се пият повече вино и бира. Данните на агенции като Euromonitor обаче не регистрират особен спад.

Отделен проблем е, че в България се изпива повече наливен алкохол отколкото бутилиран. Това сочат данни на агенция Arbitrage, която следи индивидуалното потребление, и единствена пита за консумацията на домашна ракия. В тази категория хората най-вероятно слагат наливния алкохол изобщо. Зад него обаче често се крие полуиндустриално производство в туби и бидони, което се пласира основно по заведения и хотели, твърдят хора от бранша. В Министерството на икономиката и енергетиката например са регистрирани 111 юридически лица, които се занимават с производство на алкохол. От тях 79 имат митнически лиценз за акцизни складове, а останалите тридесетина "просто изчезват от пазара", по информация от AПВТСН. Само при един случай на открит нелегален казан Агенция "Митници" е хванала 160 хил. л наливна ракия, както съобщиха оттам. За сравнение месечно "Селект дистилъри" по тяхна информация произвежда над 65.5 хил. литра.

Освен проблеми за фиска

всичко това деформира пазара и създава напрежение между фирмите. В ниския ценови сегмент, който е по-масов, регистрираните български производители са притискани от домашното и наливното производство. За да са конкурентни, големите играчи намират начини да поддържат ниски цени и да печелят повече. Така те буквално смачкват по-малките регистрирани фирми, за които е трудно да оцелеят на светло.

Във високия ценови сегмент българските производители се сблъскват с нарастващата конкуренция на вносителите. За последните две години делът на вносния алкохол на българския пазар непрекъснато нараства заради увеличената покупателна способност на определени групи и отпадането на митата. Засега обаче този дял все още е под 10%. В резултат на всичко това производството на фирми, като "Селект дистилъри" например, при 500 хил. л на месец преди четири пет години е паднало 10 пъти. Циркулират и неофициални информации, че дистилерията вече се продава.

Изобщо на пазар с толкова голям сив сектор едва ли има звено без "заслуга" за ниските нива на събрания акциз. "Има изрядни компании, които на моменти правят нарушения, има и нарушители, които понякога стават изрядни", коментират наблюдатели. Европейските акцизни ставки не подлежат на корекция надолу. Така че всичко очевидно се свежда до ефикасността на контрола.

Пазарът на твърд алкохол в България очевидно изисква и твърд подход, защото 70-80% от него е сив.

Статистиката сочи, че приносът на сектора към бюджета в последните години постоянно спада, а няма данни населението да пие по-малко концентрати. Въпросната констатация е нещо като тихо промърморване на възклицанието "Царят е гол". Новото е, че откровението идва от финансовото министерство, митниците и бизнеса, които поне на думи искат да променят ненормалната ситуация.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 2
    Avatar :-|
    boby1945

    А бе пишман анализатори! Не разбрахте ли че бизнес се прави не в интерес на фиска, респективно бюджета. В частност акцизи се събират не за да се "пълни бюджета" след което да се пърди за "огромен" фискален резер, а за да се компенсират някои обективни изкривявания в икономиката.
    Това определено не е случаят с алкохолните напитки у нас поради изключителния климат и земя, в която няма нищо повече от плодове, респективно мегдан за ракия колкото искаш! И умникът Миленчо и тези след него вдигнаха акциза на нашите ракии с разни смешни "европейски" доводи и в резултат питието посивя! Какво друго очаквате?
    Да купувам на "светло" за да си прави някой резерви и да ги харчи по избори? Не сте познали и няма да познаете, вервайте ми!!

  • 3
    Avatar :-|
    #3

    Съгласен с #2!

    Защо укриването на данъци да е лошо, а огромните данъци да са добри? Всички, ама наистина всички, знаем за какво отиват тези пари. Това, че някои хора от Капитал се лъжат да плащат за луксозни лимузини и скъпи момичета на повикване, не означава да нападате конкуренцията чрез вестника. Наскоро именно Капитал публикува материал за поръчковите статии, сега го показва нагледно :)

    Моля, ако някой се съмнява в това мое основателно предположение, да провери какъв е един от другите бизнеси на един от съдружниците в Капитал :)

    Въпреки това си го обичам този вестник :)

  • 4
    Avatar :-?
    lglalov

    С парите от несъбрани акцизи могат да се финансират 9000 скъпо струващи операции, да се купят 360 пожарни, да се построят 90 нови болници, 36 км нова магистрала или да се построят 50 луксозни хотела. Разбирате ли за какво става въпрос а сега си представете при цигарите какво е? а някой искат да събираме помощи чрез есемесчета за болни и бедстващи. СМЕШНО И ЖАЛКО Е.

  • 5
    Avatar :-|
    ПЕТЪР

    малко преувеличаваш но мога да коментирам операциите и болниците, операциите ще са около 700, а построените болници 20, но това е само за една година и то само от акцизите за алкохол, цигарите не са обект на коментар в настоящата статия.

  • 6
    Avatar :-|
    boby1945

    Петър - Да ама операциите няма да се направят и болниците няма да се построят, както не се построиха през последните 50 години (държавни), а парите от акциза (в случая на алкохола, който в условията на страната въобще не трябва да има акциз) чрез бюджета ще идат да "захранят" сметките на разни пишман концесионери, като тези на магистрала Тракия, или за строеж на царски градинки преди избори или за закупуване на никому не нужни изтребители или фрегати или за космически център за наблюдение на наводненията, чиято директорка чака двама англичани да кажат на министърката какво да правят по нататък с това което вече са построили, осветили, по ощипали чрез обществени поръчки и разпърдели по пресата (прочети в броя) :-)).

  • lglalov

    Лично аз предпочитам фрегатите, изтрбителите, градинките или "пишман концесионерите" отколкото хотелчетата и вилите. Сигурен съм, че България ще е #1 само ако се спрат кражбите, не ни трябват никакви помощи и субсидий от Е.С.

  • 8
    Avatar :-|
    #3

    lglalov, цялата идея е в това, че колкото и пари да събира държавата, те няма по НИКАКЪВ начин да подобрят твоя живот например. А държавата доста пари събира. Така че, е по-добре парите да останат в данъкоплатците, например теб, защото моля те направи си една проста сметка колко щеше да струва бутилка ракия например, ако и беше платен акциза - тази разлика отива директно или индиректно в твоя джоб, дори и да не потребяваш ракия. И ако обичаш да обясниш с какво фрегатите, изтрбителите ще подобрят живота на средностатистическия данъкоплатец? А то няма са толкова фрегатите и изтрбителите, колкото както казах луксозни лимузини и скъпи момичета на повикване.

    Аз не пия ракия, но по-добре парите да остават в гражданите, отколкото държавата да ги преразпределя (а колко беше това преразпределение за България - 60%? забравил съм вече :)

  • 9
    Avatar :-|
    boby1945

    60% държавата преразпределяше при бай Вълко и бай Тошо, сега преразпределя около 41-42% от БВП. Ама и това й е много, щото не знае да преразпределя, щом натрупва такъв огромен фискален резерв. Например що не плаща чрез бюджета строежа на магистралите у нас, като наема безработни и слабо имотни хора (както направи Рузвелт в Тенеси 1932-36) ами се натиска като улава да даде концесията на магистрала Тракия на никому неизвестни испано-португалси фирми (с единствена заслуга, че са гъсти с царя)? Не чакам отговор защото не сме в Тенеси, а и въпросът определено е с повишена трудност.

  • 10
    Avatar :-|
    PSP

    Немога да разбера, защо данъклопатец номер едно в БГ се намесва в някакви политически скандали. Как може фирма внесла над 220 млн. лева данъци да е най-черната в страната. Какво остава за всички други данъкоплатци след нея.Това са пълни глупости. А всичките инвестиции която е направила Винпром Пещера. Защо никой не говори за тях, а за това че е дала работа на хиляди хора. Гледат се само някакви негативи. Аз не видях нито едно доказателство за това, че винпрома е извършил нещо нередно. Това е поредния опит да се отвлече вниманието на обикновенния гражданин от голямата инфлация, поскъпването на стоките и т.н.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK