Криворазбраната реформа
Увеличаването на държавната субсидия за образование няма да реши проблемите в сектора


Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Бизнесът не спира да се оплаква, че кадрите не му достигат - 3000 работници липсват в строителството, 3500 - в туризма, 1200 - в машиностроенето... Стопанската камара преди време обяви, че набира заявки от фирми за работници от Виетнам, Пакистан, Филипините.
"Няма никакви специалисти. Няма дори на средно ниво, но много по-трудно и важно е да се намерят хора с високо образование", казва Анри Леви, президент на софтуерната фирма "Фадата", цитиран от в. "Сега".
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
18 коментара
Преди 3 години още имаще огромен проект за реформа и модернизиране на системата на средното и висше образование, финансиран от Световната банка и управляван от МОН. По това време управляваше НДСВ и министър на образованието беше от същата партия. Проектът освен с пари беше подкрепен с ноу-хау - имаше редица разработки от експерти каква точно трябва да е реформата и как практически тя да се проведе. Оставаше да се демонстрира добра воля и усърдие, за да се свършат поне част от нещата. Не знам дали биха променил коренно ситуацията, но все щеше да е по-добре. Бюрократите в МОН успяха обае да блокират изцяло целия проект и накрая поради неизпълнение на договора Световната банка си прибра обратно около 75% от дадените пари. А ставаше дума за стотици милиони левове. Колеги от СУ направиха проверка (мониторинг) на това, как е протекъл "проекта" и написаха рзобличителен доклад, който беше изпратен до МОН, до медиите,дори книга публикуваха и направиха официална пресконференция. Но това си остана глас в пустиня. Никой не се заинтересува защо беше провален този проект и защо не бяха усвоени парите. Отговорът е кратък - защото самите чиновници се чувстваха застрашени от реформата, както тя беше предложена. Та нали реформата означаваше една голяма част от тях да се рзделят с топлите си местенца. И докато чакаме тези, които ще са най-засегнати от реформите, те да ги проведат, ще има да почакаме още. Както снощи спомена един учен от БАН по Кана 1, "ще се помъча още една година, а след това и аз ще емигрирам". Та и аз така, ще поработя в невъзможните условия още една година, мъчейки се да запазя някакво научнио ниво, а после ... чао Б-я!
Отново се затваря омагьосания кръг на популизъм + страх от пазара. Точно така, именно страхът от пазара опорочи идеите за преференциално заплащане на учителите; страхът от пазара кара таксиметровите шофьори да искат минимална такса за превоз; страхът от пазара прозира в предложенията за вдигане на МРЗ.
Истината е, че икономиката в България е полупазарна и съвсем закономерно хората, които са най-уязвими от пазарните сили искат чрез политически натиск да дръпнат чергата към себе си.
http://realnapolitika.blogspot.com/
Именно. Повишаването на заплатите на даскалите просто ей така, няма да доведе до по-добро образование.
Изсипването на повече пари в скъсани джобове е безсмислено и безотговорно. Още повече, че това са моите и вашите пари.
Известно е, че рибата се вмирисва откъм главата. А нашата риба наречена "Образование и наука" се е осмърдяла чак до опашката.
Затова МОН да вземе да се научи:
- Как да преценява колко средства са необходими за образование и наука в България.
- Как и откъде да си набавя тези средства - държавна субсидия, проекти от ЕС, бизнес-средите също биха вложили пари в това, стига да са сигурни, че подобна инвестиция ще им донесе печалба във вид на действително добре образовани кадри.
- Как да управлява максимално ефективно набавените средства. А не да ги раздава безразборно на този, който вряка най-силно.
- Как да създава и стимулира добри преподаватели.
- Как да оценява кои преподаватели са наистина добри и си вършат качествено работата. Защото в момента голяма част от тях са направо толкова вредни, че не трябва да се допускат да припарват до преподавателските катедри.
- Как да оценява с обективни критерии постиженията на учениците и студентите. И как тези критерии да се прилагат по един и същи начин при оценката както за най-престижните учебни заведения в София, така и за училището в Горно Нанадолнище, ако искаме да получим реална представа за нивото на образованието.
Ако не знаят как се правят тези неща, нека поразпитат по света и/или да си поканят консултанти, които да им дадат акъл.
И да си скъсат задниците от бачкане, за да имат право да скъсат задниците на даскалите от бачкане, за да могат те от своя страна да скъсат задниците от учене на моите и вашите деца.
Има пари. Правителството само за военни хеликоптери е дало 600 милиона. за 100 % увеличение на учителските заплати трябват 500 милиона. Ама комисионите дето ги вземат от такива сделки са големи, а от учителите нямат далавера. Ами заменките на земи краи морето и язовирите за гори в Балкана. От тях държавата е загубила милиони. Да ги ревизират и да накарат мошениците да ги платят по пазарни цени. Но тези мошеници са от БСП и ДПС. Тоест "наши " хора. Е няма да има за учителите. Но ние трабва да се вдигнем и да свалом това правителство
той министъра написа проекта за реформа , ама от парламента не го приеха, защото се уплашиха от социално напрежение, уплашиха се че масата от дечицата няма да могат да изкарат диплома за висше образование и после да си избият комплексите че са много умни и много знаят, и после да ходта затова вдигнаха бройките във вузовете. Сега социалното напрежение се връща десеторно, за съжаление на гърба на тези които работим и си плащаме данъците. Само Бат Бойко се кефи и потрива доволно ръце, че скоро се готви да става министър председател. Само че "голям праз" всичко ще си остане по-старому.
той министъра написа проекта за реформа , ама от парламента не го приеха, защото се уплашиха от социално напрежение, уплашиха се че масата от дечицата няма да могат да изкарат диплома за висше образование и после да си избият комплексите че са много умни и много знаят, и да искат 1000 лв заплата за това че са много красиви, затова вдигнаха бройките във вузовете. Сега социалното напрежение се връща десеторно, за съжаление на гърба на тези които работим и си плащаме данъците. Само Бат Бойко се кефи и потрива доволно ръце, че скоро се готви да става министър председател. Само че "голям праз" всичко ще си остане по-старому.
Първо трябва да се промени мисленето на всички в образователната система и чак тогава може би ще започне някаква промяна или реформа. И защо трябва ний да я измислим сами като може да я копираме от друго място където вече е наложена. Или ний пак сме уникални и не се вписваме с другите в ЕС. А иначе са прави икономистите които казват че сега образованието само гледа да прекара набързо прес системата учениците и готово.
Също така преди даскалите да искат пари би било хубаво да си повишат квалификацията особенно във висшето образование. Като знам какво ми преподаваха докато бях студент и сигурно сега след 10 години пак си пеят същото. А това особенно за инженерните науки е абсурдно.
Аз като възпитъник на елитно училище, мога само да споделя видяното през годините, а то е, че кадърни учители се търсят и те нямат финансови проблеми. Но те не са много... моите преподаватели бяха изключителни и заслужават всеки лев от заплатите си, че и отгоре, но важи ли същото и за 80% от другите учители??? Много се съмнявам.. Необосновано е да се вдигат заплати на юриш в един държавен сектор, камо ли пък с 60%, 80% или 100%!! А и има една проста икономическа истина - държавата може да си позволи нулева учебна година, но колко от стачкуващите могат да си позволят три месеца без заплата?! Ама шофорите получиха увеличение! Да, получиха, защото и един ден без градски транспорт носи загуби в десетки хиляди, и то веднага, не след 10 г. А търсене за шофьори има много високо както в страната, така и извън нея. Затова техните заплати бяха вдигнати. И затова учителските заплати няма да бъдат вдигнати с повече 15-20% и то в рамките на 2 години.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.