Корвети vs изтребители
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Корвети vs изтребители

Корвети vs изтребители

Паулина Михайлова
2409 прочитания

Проектът за покупка на четири бойни корвети за нуждите на военноморските сили е един от 11-те приоритета за модернизация на Българската армия, одобрени от правителството на Симеон Сакскобургготски. Смисълът на модернизацията е България да може да отговори на т.нар. цели на силите на НАТО така, че да се включва в операциите на алианса като негов пълноправен член. След идването на власт на новия кабинет в София стана ясно, че бюджетът на страната не е в състояние да финансира, било то и дългосрочно, необходимите инвестиции от близо 4 млрд. лв. за превъоръжаване на армията. Оттогава насам обаче не е направена ревизия на 11-те проекта за модернизация, за да се конкретизира кои от тях и в каква степен могат да бъдат изпълнени реално.

Двете най-крупни поръчки, предвидени във все още валидната държавна програма за ново въоръжение, са тези за четирите нови корвети и за една ескадрила нови изтребители. Първата е на стойност над 750 млн. евро, втората може да достигне над милиард. Ясните сигнали от правителството са, че държавата не може да си позволи да финансира и двете. Изборът между тях обаче все още не е направен. Затова, макар че френската "Армарис" още преди две години беше избрана за доставчик на бойните кораби, досега споразумение с нея няма.

Междувременно лобирането в посока изтребители и корвети продължава на всякакви нива. Кандидатите за доставчици на бойните самолети също не са без лостове за политическо влияние - сред конкурентите там са шведската "Грипен" и американската "Локхийд Мартин" с модела си F-16. Правителството обаче не може да отлага избора си много дълго. Още този месец в София се очаква високопоставена визита от НАТО, чиято цел е да установи до каква степен България е в състояние да изпълнява целите на алианса.

От 11-те приоритетни проекта за армейска модернизация до момента реално е стартирало изпълнението на два - за доставка на нови вертолети от "Еурокоптер" и за покупка на транспортни самолети от италианската "Аления". В момента в ход е процедурата за избор на изпълнител по трети проект за покупка на бронетранспортьори.

Проектът за покупка на четири бойни корвети за нуждите на военноморските сили е един от 11-те приоритета за модернизация на Българската армия, одобрени от правителството на Симеон Сакскобургготски. Смисълът на модернизацията е България да може да отговори на т.нар. цели на силите на НАТО така, че да се включва в операциите на алианса като негов пълноправен член. След идването на власт на новия кабинет в София стана ясно, че бюджетът на страната не е в състояние да финансира, било то и дългосрочно, необходимите инвестиции от близо 4 млрд. лв. за превъоръжаване на армията. Оттогава насам обаче не е направена ревизия на 11-те проекта за модернизация, за да се конкретизира кои от тях и в каква степен могат да бъдат изпълнени реално.

Двете най-крупни поръчки, предвидени във все още валидната държавна програма за ново въоръжение, са тези за четирите нови корвети и за една ескадрила нови изтребители. Първата е на стойност над 750 млн. евро, втората може да достигне над милиард. Ясните сигнали от правителството са, че държавата не може да си позволи да финансира и двете. Изборът между тях обаче все още не е направен. Затова, макар че френската "Армарис" още преди две години беше избрана за доставчик на бойните кораби, досега споразумение с нея няма.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    boby1945

    Честно казано, прекрасно ще минем и без корвети и без нови изстребители. Просто няма кого да изтребяваме. Но от друга страна сме в НАТО и вероятно ще купим и едните и другите, щото корвети без самолети и хеликоптери въобще за къде тактически. Пари от где? От ДДС, акцизи и такси! Така че стягайте се да плащате в по-дългосрочен план. При комунистите беше по евтино щото купувахме от СССР и то главно танкове, а те са по евтинички, ама гювеч вече няма! :-))

  • 2
    Avatar :-|
    аналогичен случай

    През студената зима на 1990, варненски завод прави заявка до пернишки да закупи 25 пернишки печки. Обаче в думата "печки" машинопистката объркала една от гласните.
    Отговорът: "Вие там нямате ли си?"
    Що вместо корвети да не внесем нещо подобно, пак от Франция?

  • 3
    Avatar :-|
    Dimitar Yanev

    До #2:
    Защото в тази област сме по-напред и ние изнасяме натам "корвети".


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK