Стачка на кръстопът
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Стачка на кръстопът

Исканията на ученици, учители и синдикати започнаха да се разминават

Стачка на кръстопът

Учителската стачка продължава, но обществените настроения вече са различни

Калина ГОРАНОВА
4900 прочитания

Исканията на ученици, учители и синдикати започнаха да се разминават

© Надежда Чипева


След един месец стачка, два национални митинга и почти договорено споразумение между протестиращите учители, синдикатите и правителството стана ясно, че учениците няма да се върнат в класните стаи в първия ден на новата седмица, а техните възпитатели остават на площада за да стачкуват "до победа".

Така кризата се върна в началната си точка. Но тя вече изглежда по друг начин. Нещо, което митингуващите в центъра на столицата педагози и синдикални активисти, изглежда, все още не осъзнават в пълна степен. В последната седмица се промениха много неща. На първо място губещото по точки правителство, спря да гледа на стачката като на "седянка", която може да се саморазтури и сложи на масата за преговори реално предложение, с което успя да обърне мача и обществените настроения в своя полза. Синдикатите все още свирят сбор на площада, но симпатиите категорично не са тяхна полза.

Дискусията за състоянието на образователната система в България излезе извън залите на Министерството на образованието, а участниците в нея вече не са само ресорните министри и синдикатите. И докато учителите и техните представители продължават да говорят основно за заплати, управляващи, родителите и бизнеса насочиха вниманието си към реформирането на системата. Усиленото пресмятане на варианти през един процент с цел да постигнат краткосрочно решение на проблема, дискусията най-накрая тръгна в правилната посока - заговори се за реални промени, от които всяка система, вадеща некачествен продукт на пазара, безспорно има нужда.

Правителството успя да вдигне летвата, а синдикатите проспаха момента и не разбраха, че дебатът вече се води на по-високо ниво. Те упорито продължават да повтарят исканията, които ги връщат в началото на стачката, но вече не трябва да убеждават само правителството, а и обществото. Учителите искат да се говори за проценти, а бизнесът - за нуждата от квалифицирани кадри, които системата на образование явно не е в състояние да предложи. По-високото качество обаче няма да дойде автоматично след подписването на фиш с по-добро финансово измерение. Диференцираното заплащане би се отразило благотворно върху по-добрата мотивация на един преподавател, но идеята, че някой отвън трябва да оценява труда им, като че ли плаши по-голямата част българските учители.

Другите, които те трябва да спечелят за "победата", са родителите. Пропуснатите ползи за семействата през месеца на затворените класни стаи, когато трябва да си гледат вкъщи децата е най-малкият проблем на фона на некачественото образование и скъпите частни уроци, които продължават да са все така необходими. "Ако в понеделник децата не са в класните стаи, нашата подкрепа свършва дотук", коментира пред телевизионните камери майка нежеланието на учителите да се съгласят с предложението на правителството.

Големите надежди

Предложението на правителството дойде в сряда. Министърът на образованието Даниел Велчев, министърът на финансите Пламен Орешарски и синдикатите за пръв път след поредните преговори излязоха заедно и видимо спокойни от Министерския съвет. На 18-ия ден от стачката краят й като че ли се виждаше. "Има реално сближаване на позиции и на обща платформа", заяви лично министър-председателят Сергей Станишев на пресконференция след срещата.

Правителството предложи средната брутна работна заплата на педагогическия персонал да бъде увеличена поетапно до 650 лв. до 1 юли догодина. Увеличението ще започне от 1 ноември като се предвижда и пропорционално увеличение и на заплатите на непедагогическия персонал. "През 2008 два сектора ще бъдат водещи по отношение на държавните ангажименти - здравеопазването и образованието", заяви премиерът.

Парите за увеличаване на учителските заплати ще дойдат от преформатиране на системата и от вътрешните ресурси в нея - след близо месец дебати синдикатите най-накрая признаха, че системата трябва да се оптимизира.

И двете страни се съгласиха, че моделът на финансиране на училищното образование трябва да бъде променен, като това трябва да става чрез делегираните бюджети. Те гарантират на директорите по-големи правомощия при разпределянето на средствата и по-малка възможности за общините да злоупотребяват. Според споразумението новата форма на управление на парите би трябвало да се въведе от началото на 2008 г. Оставаха само подписите на преговарящите страни.

Еуфория за кратко

Еуфорията от появилата се възможност краят на стачката да настъпи продължи само няколко часа. Синдикатите изведнъж обявиха, че е станала грешка и не са разбрали с какво се съгласяват, въпреки прекараните три часа в преговори и последвалото изявление, че са удовлетворени от постигнатото.

Объркването си, както синдикатите обясниха промяната в поведението си, идва оттам, че от самото начало на стачката и двете страни говореха за учители, но имаха предвид целия персонал в средното образование - а разликата в пари и хора е огромна. Така, когато в сряда правителството най-после е разделило категориите и е предложило 650 лв. средна брутна заплата за учителите, тоест увеличение от 46%. Синдикатите вероятно са приели, че става въпрос за целия сектор, което би било равно на значително по-голям ръст - 73%. Разбрали грешката, те се отметнаха от споразумението по-късно.

До редакционното приключване на броя представителите на стачкуващите останаха на същите позиции. "Достатъчно ясно беше предложението на финансовия министър Пламен Орешарски. Според мен никой нищо не е объркал", каза в четвъртък министърът на образованието. "Правителството не може всеки ден да излиза с нова оферта", допълни го и Орешарски, като призова тази да бъде приета.

Следва продължение

"Кво ми говорят за реформи! Говорете ни за числа!", тази реплика на една гневна учителка всъщност подсказва същинския проблем на кризата. А новите претенции на стачкуващите всъщност са това, което започна да обръща общественото настроение срещу тях. Самите искания също станаха противоречиви. Част от учителите все още държат на 100-те процента увеличения на заплатите, докато синдикатите вече се борят за малко над 70 процента, но в същото време вече им е все по-трудно да убедят стачкуващите, че протестите продължават "до победата". Каквото и да значи тя.

След един месец стачка, два национални митинга и почти договорено споразумение между протестиращите учители, синдикатите и правителството стана ясно, че учениците няма да се върнат в класните стаи в първия ден на новата седмица, а техните възпитатели остават на площада за да стачкуват "до победа".

Така кризата се върна в началната си точка. Но тя вече изглежда по друг начин. Нещо, което митингуващите в центъра на столицата педагози и синдикални активисти, изглежда, все още не осъзнават в пълна степен. В последната седмица се промениха много неща. На първо място губещото по точки правителство, спря да гледа на стачката като на "седянка", която може да се саморазтури и сложи на масата за преговори реално предложение, с което успя да обърне мача и обществените настроения в своя полза. Синдикатите все още свирят сбор на площада, но симпатиите категорично не са тяхна полза.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

83 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    bylgarin

    Все повече отрасли ще стачкуват,защото правителството на Станишев е правителство на измамата.
    От една страна нямало пари за заплати,от друга има пари за скъпи мерцедеси и беемвета,както и за военни контингенти в Ирак на стойност 1 млрд. лв. годишно.

  • 2
    Avatar :-P
    axa

    Ами объркали се хорицата от синдикатите, не искайте повече от тях - за толкова имат акъл.

    Ама защо учителите пращат такива жалки нещастници да преговарят от тяхно име?!

  • 4
    Avatar :-|
    Родител

    Реформата трябва да засегне и родителите- аз съм настоятел в училищата на децата си и знам точно на колко хора им пука за развитието на училищните дела. Лесно е да играеш ролята на ангажиран родител пред медиите- но реалното е там на заседанията на настоятелите. Без активното участие на родителите- без осъзнаването, че бедността е порок и не може децата ни да са с 50 лева в джоба а учителите да броят някакви жалки левчета на опашката в барчето до тях все ще сме си жалки хорица. Общественото образование е незаменимо като среда за поемане на социални роли. Учителстването е социална роля и нека тя да не бъде пародийна.

  • БЕЗПАРТИЕН

    Че синдикалните лидери са едни посредствени хора, две мнения няма.
    Но аз не виждам членовете на правителството да ги превъзхождат с нещо по отношение на професионализма. Освен с професионалното бавене на топката. Само че и в политиката, както и във футбола това носи успех до определен момент. И накрая идва 96 минута и гол на Жиняк - мисля, че феновете на футбола ме разбират.
    Добре, сега правителството може и да спечели. Но ще има други протести, просто защото когато управлява БСП резултатите винаги са плачевни - Лукановата зима, Виденовата СПолука, а сега предстои и поредната катастрофа, подготвяна този път от Сергей Дмитриевич - човекът, който няма и 1 минута трудов стаж в някаква област. Е, как може такъв келеш да управлява държава ? А министрите му от сорта на П. Димитров, Орешарски, Масларова, Р.Петков, Е.Етем и други подобни недоразумения са истински срам за България. Едва ли и в най-пропадналите африкански държавици има подобни екземпляри.
    И ако проявавахме към министрите същата критичност, с която отнасяме към учителите и техните синдикални лидери, то изгонването им с камъни от МС би било най-меката ни реакция !

  • 6
    Avatar :-|
    1234

    Реформата на правителството в областта на образованието ще повтори едно към едно тази в сферата на здравеопазването.

    На част от учителите - тези в елитните училища - ще бъдат дадени добри заплати днес, за да млъкнат, а останалите - в западналите населени места - ще бъдат обречени на вегетиране, защото пак никой няма да посмее да закрие училищата с малко деца.

    След една година издръжката на един ученик ще спре да бъде индексирана и системата ще изпадне в окончателен финансов колапс.

    На общините ще се вмени задължението да организират безплатен транспорт, ремонт на училищата и всичко останало без да им се даде истинска финансова самостоятелност с право сами да работят с данъците на хората.

    Общините ще прехвърлят задълженияга си на училищата и накрая ще се повтори ситуацията с болниците, които трябва да се ремонтират и преоборудват с пари по клинични пътеки, които са системно недофинансирани с около 30% процента и въобще не отчитат нуждите от инвестиции в материалната база.

    Министърът ще стане бог и ще спасява закъсалите училища, които слушкат управляващите и се намират в "нашите" общини, с пари от бюджетния излишък.

    Те така са я замислили реформата управляващите. От положението, в което ще изпадне образованието, спасение с тези управляващи няма да има, както няма спасение и за здравеопазването.

    Реформата е замислена добре, но само ако размерът на финансирането се уреди със закон, приет с консенсус на политици и граждани. Начинът, по който е пресметната издръжката на един ученик, трябва да се разпише в закона. Разходите за заплата, ток, вода, отопление, тоалетна хартия, транспорт да са съобразени с реалните цени на пазара. Недопустимо е, при липса на пазар за образователните услуги, сумата за издръжка на един ученик да си я изсмукват от пръстите някакви чиновници от МОН и МФ, както сега се случва с НЗОК, и да се изключва доплащане от родителите при недостиг на средства.

  • 7
    Avatar :-|
    Ангел Александров

    Знаете ли колко получава една проста машинописка в окръжна следствена служба - 500 лв. основна заплата + клас + разни + премии /?!/
    И така трябва да бъде - на правоохранителните органи, които се справят блестящо с престъпността големите пари, а на даскалите среден пръст, тяхната мама алчна !

  • 8
    Avatar :-|
    doktor

    Да им имам капиталните коментари. Всеки от изказалите се във форума е по-актуален и по-интересен. Вестникът се изказва като български бизнесмен. Не го питй не само за първия милион, но въобще за милионите...То е срамна история без край.

  • 9
    Avatar :-?
    янев

    Колко получават учителите:заплата+клас+преии за 24май 15 септември + 2минимални работни заплати за облекло. Всички работим минимум 1900 часа на година , а колко са работните часове на учителите?

  • 10
    Avatar :-|
    doktor

    Колко получават учителите трябва да се преценява по презумпция по това, че са учители на ДЕЦАТА ни, а не колко часа работят. Не може двата сектора, върху се гради едно общество, защото отразяват ценността на човека за това общество - ЗДРАВЕ и ОБРАЗОВАНИЕ, да са в днешната срамна ситуация. Впрочем може в Бай Ганьовска Република България. Цяла народолюбива статия, която лансира реформата с икономически доводи (т.е.сметки), а една учителка, която казала, че силно я вълнува заплащането, което получава (т.е. сметки) е обществен враг.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK