Щастливото число 12
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Щастливото число 12

Крайно време е поне 12% от чиновниците да си ходят

Щастливото число 12

Вътрешната съпротива може да намали предвидения процент за съкращения в публичния сектор

2339 прочитания

Крайно време е поне 12% от чиновниците да си ходят

© ISTOCK PHOTO


Омагьосан кръг

Първата публична заявка за намаляване на раздутата администрация направи министърът на държавната администрация Николай Василев още през 2005 г., когато обяви намерение за 10% съкращения до 1 април 2006 г. Парадоксалното бе, че през 2005 г. броят на чиновниците нарастна с 10%, спрямо 2004 г. Реалният резултат в края на миналата година беше намаление на незаетите щатни бройки с 3,5% и на действащите служители с 4%. От 2007 г. държавната администрация, включително второстепенните разпоредители с бюджетни кредити, отново започна да расте, заради необходимостта от попълване на структурите, занимаващи се с фондовете от ЕС. Министър Василев обясни за "Капитал", че е изпълнявал плана на правителството за съкращение в администрацията и ако зависело от него, щял да я намали с много повече. В близките дни той ще внесе в Министерски съвет поредния си доклад с конкретни предложения как да бъде свит публичния сектор.

Дванадесет би могло да бъде щастливото число за бизнеса и данъкоплатците през 2008 г. С толкова процента трябва да бъде съкратен публичният сектор от следващата година според бюджет 2008. Това би освободило близо 80 хиляди души и ще има поне два положителни ефекта. Така ще могат да се повишат заплатите на останалите без увеличаване на разходите и ще се подобри ефективността на институциите. От друга страна, освободените чиновници ще се насочат към производствения сектор, където от няколко години има остър недостиг на работна ръка за всякакви позиции.

Ползата от съкращения е безспорна

Ако се чудите каква е връзката между влошаващата се конкурентоспособност на българската икономика и публичния сектор, отговорът е - голяма. България отстъпва с три места в класацията за глобална конкурентоспособност на Световния икономически форум за 2007-2008 г. в сравнение с миналата година и вече заема 79-о място от 131 държави. Показателят, който най-силно дърпа страната ни назад, е ефективност на институциите - 109-о място. В него влизат защита на договорите, ефективност на администрацията, разпространение на корупция, защита на интелектуалната собствeност, регулативна среда, прозрачност при обществените поръчки.

Реформирането и свиването на обществения сектор е наложително по още две причини - той е прекалено голям и скъп (виж графиката). Държавната администрация, включително второстепенните разпоредители с бюджетни кредити, наброява над 140 хиляди чиновници, а в целия бюджетен сектор са заети близо 660 хиляди души, по изчисления на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България. Това представлява 28% от всички заети в страната. За сравнение, средният процент за държавите от Организацията за икономическо развитие и сътрудничество е 21% по данни на Международната организация по труда. Същевременно безработицата в България вече е под 7% и според експерти е достигнала близо до естественото си равнище за страната. Бизнесът отдавна се оплаква от остър недостиг на работна ръка - както на квалифицирани кадри, така и на нискоквалифицирани. Възможно решение на проблема е част от хората в неефективната администрация да бъдат освободени и да заемат свободните работни места в частните компании.

Въпросът е с колко и как

Ако ползата от съкращенията изглежда безспорна, начинът, по който те ще бъдат извършени, е доста мъгляв. Един от основните приоритети, върху който финансовият министър Пламен Орешарски постави акцент при представянето на бюджет 2008 пред парламентарните комисии по бюджет и финанси и по икономическа политика, е намаляване числеността на всички бюджетни структури до 30 юни 2008 г. с не по-малко от 12%. Това не важи за дейностите, които се финансират на база единни разходни стандарти и нормативи. Публично идеята бе представена за пръв път от министъра на икономиката и енергетиката Петър Димитров на представянето на бюджета в централата на БСП. Министър Димитров заяви, че няма да се подхожда централизирано към съкращенията, а те ще станат чрез разходите за работни заплати, които ще бъдат намалени с 12%. По този начин всеки ръководител на ведомство ще има възможност сам да прецени колко и какви служители са му нужни и какви възнаграждения да им даде. Идеята звучи добре, но първата стъпка минава през свиване на държавната администрация, която от години насам удържа на всякакви опити за съкращения. За целта Министерството на държавната администрация и административната реформа (МДААР) вече е изготвило поредния доклад с конкретни предложения. В него проличават и първите подводни камъни.


Десет вместо дванадесет

Министър Николай Василев не пожела да коментира доклада, преди той да бъде представен на министър-председателя Сергей Станишев, което ще стане до дни. Източник от ведомството, запознат с документа, обясни за "Капитал", че са разработени три варианта за съкращения и при всеки от тях се говори не за 12%, а за 10%. Вариантът с намаляване на средствата по фонд "Работна заплата" пък изобщо е отпаднал. Въпреки омекотената оферта се очаква силна съпротива срещу предложенията, коментира източникът на "Капитал".

Първият вариант е да се съкратят 10% във всяка една от административните структури (общо около 500 за цялата страна). Например, ако в едно министерство има 15 подчинени администрации, ръководителите на всяка от тях да бъдат задължени да съкратят 10 на сто от персонала си. Това предложение противоречи на казаното от министър Петър Димитров, но е най-сигурният начин автоматично да бъдат намалени чиновниците.

Вторият вариант е да се даде повече свобода на министрите, като им се постави единствено условие да съкратят 10% от служителите си и им се остави правото сами да решат от кои подопечни администрации да освободят ненужните бройки. При този вариант съществува известен риск влиятелни ръководители на ведомства да лобират през главата на ресорния си министър, за да не бъдат пипани щатовете им.

Третият вариант в доклада на министър Василев предлага да се зададат 10% съкращения общо за цялата администрация. По този начин до решението откъде колко бройки да се съкратят на практика ще се стигне след политически пазарлъци между управляващите партии в коалицията.

Всички досегашни опити да бъде намален бюджетния сектор излизаха по-скоро неуспешни (виж карето). Сегашната идея е едно добро намерение, смята Георги Ангелов, страши икономист в институт Отворено общество. Друг е въпросът доколко ще се реализира на практика. "Няма да намалее толкова броят на чиновниците, а просто ще има по-малко бройки на хартия. Истинското намаление ще бъде сравнително малко", смята той.

Изглежда, съкращенията в държавната администрация зависят в голяма степен от разбиването на сложната система от родствено-партийни връзки. За това може да помогне и въвеждането на работеща система за програмно финансиране. В бюджета това е записано, но е твърде вероятно засега да остане само на хартия. Причината е, че целите, които са си поставили ведомствата за изпълнение, са твърде абстрактни. "Липсват конкретни резултати, които трябва да бъдат изпълнени накрая," смята Мартин Димитров, заместник-председател на парламентарната комисия по бюджет и финанси и депутат от ОДС.

Омагьосан кръг

Първата публична заявка за намаляване на раздутата администрация направи министърът на държавната администрация Николай Василев още през 2005 г., когато обяви намерение за 10% съкращения до 1 април 2006 г. Парадоксалното бе, че през 2005 г. броят на чиновниците нарастна с 10%, спрямо 2004 г. Реалният резултат в края на миналата година беше намаление на незаетите щатни бройки с 3,5% и на действащите служители с 4%. От 2007 г. държавната администрация, включително второстепенните разпоредители с бюджетни кредити, отново започна да расте, заради необходимостта от попълване на структурите, занимаващи се с фондовете от ЕС. Министър Василев обясни за "Капитал", че е изпълнявал плана на правителството за съкращение в администрацията и ако зависело от него, щял да я намали с много повече. В близките дни той ще внесе в Министерски съвет поредния си доклад с конкретни предложения как да бъде свит публичния сектор.

Дванадесет би могло да бъде щастливото число за бизнеса и данъкоплатците през 2008 г. С толкова процента трябва да бъде съкратен публичният сектор от следващата година според бюджет 2008. Това би освободило близо 80 хиляди души и ще има поне два положителни ефекта. Така ще могат да се повишат заплатите на останалите без увеличаване на разходите и ще се подобри ефективността на институциите. От друга страна, освободените чиновници ще се насочат към производствения сектор, където от няколко години има остър недостиг на работна ръка за всякакви позиции.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    д-р Стоилов

    Съпротивата води до там,че в България не стана Комунизъм-а,но не може и Капитализъм-а.
    Остана само Шок-а.Терапия-няма.
    Трябва Диктатура,за да стане.

  • 2
    Avatar :-|
    д-р Стоилов

    Интересно що не пишете ,бе хора.Явно сте п/в "съкращения в публичния сектор"

  • 3
    Avatar :-|
    jelezen

    аз работя в тоя сектор, но не в министерство. и там където работя не мога да кажа че бюджета е огромен, или щата раздут, или че ни плащат луди пари. самата държава си е сложила пранги за служителите - наредби, класификатори, инструкции, които не позволяват на болшинството да взема наистина добри заплати. Средна брутна заплата означава едно нещо - от най-ниските, които съставляват висок процент, до най-високи, които са малко, но в общи линии карат обществото да си мисли че средната брутна заплата в тоя сектор е доста висока.
    и онези 10% през юли, дето ги "дава", те са изядени предварително още от предната година. Ако някой си мисли че е далавера държавната работа, лъже се. Ми и на мен ми се работи министър, ама не мога. И седя в тоя сектор, щото в момента ми изнася и не разчитам на заплата само.

  • 4
    Avatar :-|
    Реалист

    Иво Прокопиев да не потрива доволно ръце в очакване, а да ми обясни защо хората напускат неговия холдинг, и защо за местата в публичния сектор има такова натискане въпреки ниските заплати? Явно има някакви предимства? Ето, аз бивш служител на неговите ортачки и приятелки, сестри Попови, ще му кажа нещо: хората предпочитат по-малко, но по-сигурно, и не обичат да ги правят на маймуни, особено пък други маймуни! Защото предпочитам да ми дават със 100 лева по-малко, но да знам, че шефката ми не ходи на шопинг в Милано (с парите, изкарани от МЕНЕ!) Той, Прокопиев ако иска нека си вярва, че като съкрати с 30% служителите на министерствата, те ще дойдат да го молят да ги прави на маймуни, но ще се окаже излъган! Най-малкото, при него няма далавера, да не говорим, че и паркинг и столова не може да им осигури, а те държат на тия работи, всеки уважаващ себе си служител на министерство от 9,00 часа мисли какво ще има днес в 12,00 за обяд!

  • 5
    Avatar :-|
    милена

    Аз съм служител в Общинска администрация,в нашия отдел сме четирима човека,които вършим или по-скоро се правим ,че вършим работа за двама.Първо като организация дейността ни е супер неефективна и несъобразена с реалните ни задължения,второ служителите са ниско квалифицирани,страхливи,неинициативни и мързеливи.Най-голямата трагедия и основен проблем в нашата администрация е ръководството.Кметове,директори,секретари си комуникират по свой си начин с бизнеса без да имат адекватен поглед върху състоянието на подчинената си администрация,служителите,които имат желание и мотивация да работят принципно и да се развиват се сблъскват с тромавата и неработеща система и се демотивират и отказват.Наскоро пътувах до едно родопско село и имах контакт с местното кметство-там положението е "Другата България" и е меко казано "отчайващо".Абсолютен песимист съм за реформирането на държавната администрация.

  • 6
    Avatar :-|
    jelezen

    Права си, Милена. И никой няма да съкращава когото и да било. Докато има хора, назначавани по политическа линия, по пиянска компания или риболовни дружинки, администрацията няма да се промени. Приказката че ние се правим че работим, те - че ни плащат. Но пък ако си млад и напорист, гледат да те изядат, защото разваляш рахатлъка и спокойствието на всички ония, дето още не могат да си напишат името с компютър, интернет е само място за четене на вестници, докато решават кой има право да работи при тях

  • 7
    Avatar :-|
    д-р Стоилов

    До :милена [Анонимен | неутрално]
    13 ноември
    jelezen [Анонимен | неутрално]
    13 ноември
    Вероятно сте млади хора,бива ли да сте толкова Песимисти и черногледи ?
    На мен защо не ми пречеше ни Комунизъм-а,ни Капитализъм-а ?
    Вярно,не всичко е розово,ама такъв е живота.
    Борба !

  • 8
    Avatar :-|
    jelezen

    Аз специално съм много оптимистичен човек. Това, че констатирам кой как е влязъл "там" и дали може да работи, е друго нещо. В момента работя това, което искам и ми харесва, и си продължавам образованието. И на работа ме одобряват, не казвам харесвам. Но не знам един ден на кого какво ще му щукне, кой ще се затръшка за моето топло място. Заплатата ми не е висока, но я си представи, че някой друг я хареса, още повече, някои си мислят колко е престижно да работиш "там". За мен не е престиж, парите не ми стигат особено, но си трая и изчаквам. Работил съм в частния сектор и си ме влече натам. Там наистина се работи.

  • 9
    Avatar :-|
    Служител

    Има една поговорка немска - палтото на държавния служител е тясно но за сметка на това топло. Парите взимани в държавните служби са толкова малко, но предимството им е че са сигурни. Навън в частния сектор - моите уважения е джунгла. Всеки те изяжда и отрязва. Нашето ведомство е под 1000човека балабар с министъра колкото учителите на средна община. И на всичкото отгоре внасяме не малка част от заплатите си чрез такси в бюджета. А господата учители колко лв. са вкарали в бюджета, но иначе искат 600 и нагоре лв. заплати. Скоро ходих на родителска среща и забелязах /просто имам такава дарба/, че учителката е с по хубав мобилен телефон от мен и съответно от тази година, аз съм сигурен че официално получавам повече от нея, но не мога да си позволя последни модели апарати. Като се прибера в къщи само телевизия мога да гледам 1 час, въпреки че цял ден седя на бюро и се предполага, че "нищо" не върша. От последните 3 години така нарасна работата, че нямам думи. То е някаква лавина. Ако съкратят хората не виждам, кой ще покрива европейските изисквания, то сега едва смогваме и си носим работа в къщи за да спазваме сроковете, а тогава просто ще трябва да излезем от европейския съюз. За общините незнам как стоят нещата, но от един поглед виждам, че и там не са много леки. Може да има нужди от реорганизации, и тогава да се гледа за ефективност.
    Старата приказка - хубавото кафе става с кафе, а не с леблебия. Съответно работа се върши с хора, а не с "летящи холандци" и супермени. /имаше период съвместявах 13 длъжности./ Това също спъва нещата за компетентността.
    Поздрави на Н. Василев


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK