С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
64 16 ное 2007, 16:34, 16294 прочитания

Икономика на задръстванията

Колко губим от престоя в софийския трафик

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


София прилича на тежко болен човек, който е със запушени артерии и страда от затлъстяване. Вместо да му назначат диета и да му предпишат повече движение, лекарите се опитват да му решат проблема, като го съветват да си пробие нови дупки на колана.
Нещо подобно се случва и с българската столица. Градът се задъхва от ужасяващ уличен трафик и облаци вредни газове, на което общината се опитва да противодейства с планове за строителство на нови паркинги и разширение на улици. Очевидно този подход не работи и е време да се пристъпи към радикални действия.
Годишни загуби от задръстванията в София
Пропуснато БВП заради закъсненията за работа - 114 млн. лева
Допълнителен разход на горива - 230 млн. лева
Загуби от забавена дистрибуция на стоки - 90 млн. лева
Замърсяване на въздуха с въглероден двуокис - 26 хил. лева
Пропуснато БВП за времето, прекарано в лечение на болести, причинени от мръсния въздух - 12.2 млн. лева
Други (амортизация на автомобили, намалена производителност на фирмите и т.н.) - 150 млн. лева
Общо - 550 млн. лева

Ако нямат за какво друго да си говорят, хората в София обикновено подхващат задръстванията. Така, както англичаните започват с времето. Трафикът постепенно измести всички останали неуредици на столицата и вече трайно се превръща в ПРОБЛЕМ №1.

Въпреки многото изговорени приказки за справяне с проблема решението далеч не се вижда на хоризонта. Задръстванията тепърва ще се увеличават.


Големият блокаж се задава още в началото на следващата година, когато предстои затваряне на ключови кръстовища за ремонти и няколко нови пътни пробива. Идеята е те да послужат като байпас и да отпушат движението на автомобили по някои от най-натоварените трасета в центъра на града. На въпрос колко дни догодина София ще бъде затваряна за ремонти, заместник-кметът по транспорта и комуникациите Велизар Стоилов отговоря: "Перманентно." За всеки, който шофира в града прогнозата звучи зловещо.

Освен че влошават качеството на живот в София, задръстванията водят и до големи загуби за икономиката. Вредите са в различни посоки - като се почне от загуба на време, гориво и пари и се стигне до вторични ефекти като амортизация на автомобилите, замърсяване на въздуха и повече стрес за хората.

Загубите от задръстванията



Според по-нови изследвания загубите за икономиката на САЩ са около 200 млрд. долара годишно като последица от проблеми с трафика, което се равнява на 1.6% от брутния вътрешен продукт (БВП) на страната. За Европейския съюз тези загуби са в размер на 140 млрд. евро, или 1.1% от БВП на съюза. Приблизителни изчисления на "Капитал" показват, че България се придържа към почти същото съотношение - около процент от произведените стоки и услуги за година и то само заради задръстванията в София (вижте таблицата със загубите).

Преди време транспортното министерство, базирайки се вероятно само на загубите от пропуснато работно време обяви, че в столицата заради трафика се губят към 120 млн. лева годишно. До подобни стойности стигат и от Института за пазарна икономика. Ако приемем, че в София работят 550 хил. души и половината от тях закъсняват за работа всеки ден средно с 15 минути, тогава столицата губи поне 114 млн. лева на година само от пропуснатия произведен БВП. Това прави средно по 254 лева загуба на всеки работещ софиянец.

Тези изчисления, разбира се, са условни, защото голяма част от хората могат да остават след работно време да наваксват, но дори и тогава има пропуснати ползи за тях, защото биха могли да вършат нещо друго. В сметката за общите загуби обаче трябва да се отчетат и допълнителните разходи за гориво, за амортизация на колите и за пътищата, както и намалената производителност на труда за фирмите.

Повечето методики за определяне на щетите от задръстванията се основават на времето, изгубено в задръствания в сравнение с нормалния поток на движение. Те обаче не отчитат други много важни фактори - един от тях е несигурността за продължителността на пътуването.

В зависимост от това колко големи "тапи" има по кръстовищата и светофарите, придвижването от "Младост" до центъра сутрин може да варира между 30 минути и два часа. Именно несигурността кара хората да се застраховат срещу блокада в задръстване. Това пък изяжда от времето за почивка, което косвено също влияе на производителността. Някои шофьори се шегуват, че т.нар. скоростни булеварди като "Цариградско" или "България" служат само за придвижване от едно задръстване до друго.

Трафикът "изяжда" ценна градска площ

Претовареният автомобилен трафик "изяжда" ценна градска площ, което е още един ефект от задръстванията. Изчисления на експерти сочат, че ако се изисква 9-метров път за подземен превоз на 50 000 души, то за превоза с автобус на същите е нужен път, широк 35 метра, а в случай че пътуват с автомобил, ще е необходим път с ширина 175 метра.

Освен необходимото място за придвижване е нужно и такова за паркиране. То е идентично по размер с нужната офис-площ за един човек. Но за разлика от квадратурите, предвидени за организиран трудов процес, мястото за паркиране не произвежда продукт. Изчислението показва, че пътуване до дома или до работа с личен автомобил консумира 90 пъти повече площ, отколкото ако това пътуване се извърши с подземен транспорт и 20 пъти в случай на ползване на автобусен транспорт или трамвай.

Не бива да се пропускат и загубите от автомобилни злополуки и жертви на катастрофи, които нарастват с усилването на трафика. Данните на КАТ потвърждават тази тенденция. Докато през 1992 г. катастрофите в София са били 13 647, през 2003 те вече са 27 450. Тоест увеличението е със 100%! Най-големият брой тежки катастрофи се случват на булевардите с най-интензивно движение, като черният списък се оглавява от "Цариградско шосе" и Околовръстното. Световните проучвания сочат, че в градовете с добре организиран обществен транспорт броят на жертвите от катастрофи е приблизително два пъти по-малък от този в градове като София, където почти целият превоз се извършва с лични автомобили.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мая Манолова внесе жалба за оспорване на изборния резулт в София Мая Манолова внесе жалба за оспорване на изборния резулт в София

Манолова предостави в ОИК 14 класьора с доказателства за нарушения, като процедурата в съда може да продължи над месец

11 ное 2019, 444 прочитания

Вечерни новини: ВСС бърза да преизбере Гешев в четвъртък, Манолова официално оспорва вота в София 1 Вечерни новини: ВСС бърза да преизбере Гешев в четвъртък, Манолова официално оспорва вота в София

И още: ЕС договори санкции срещу Турция заради сондажите край Кипър; Блокажът в Испания продължава и след поредните избори; Заповед за арест за боливийския президент Ево Моралес

11 ное 2019, 644 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Haide da bramchim zaedno :-)

Задръстванията в София родиха ново интернет общество

Още от Капитал
Внимавай с Aliexpress

Кои са най-честите рискове при покупки от китайската онлайн платформа

Местните избори отвъд резултатите

В София и други градове проличаха възможности за по-широк фронт срещу наложения от ГЕРБ модел на управление

Мавродиев, който назначи Мавродиев, който вдигна заплатата на Мавродиев

В явен конфликт на интереси директорът на ББР се е избрал да управлява дъщерни дружества и е увеличил възнаграждението си

Климатично северно сияние

Как Финландия ще стане въглеродно неутрална до 2035 г.

Пчелен опит

Пчеларството става все по-разпространено хоби сред градските хора

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10