Батковци на всеки километър

Пътищата са трасирани от роднински кръгове

Всички пътища водят към някой "батко"
Всички пътища водят към някой "батко"    ©  Надежда Чипевa
Всички пътища водят към някой "батко"
Всички пътища водят към някой "батко"    ©  Надежда Чипевa

Не е странно, че на правителството му трябваше цял месец, за да покани шефа на фонд "Републиканска пътна инфраструктура" Веселин Георгиев да освободи поста си. Обяснима е и изненадата на самия Георгиев, че има проблем да възлага поръчки за над 120 млн. лева на фирма, управлявана от неговия брат. Цялата концепция за "хигиена" в отношенията между държавната администрация и бизнеса очевидно е напълно чужда в България - показателно е голямото чудене по въпроса що е то конфликт на интереси и срамен ли е той.

А ако има място, където тези понятия са набутани в най-тъмния ъгъл, това е фонд "Пътища". Повечето началници имат паралелен бизнес или са свързани с фирми, които изпълняват обществени поръчки в областта на пътното строителство. Но по-притеснителното е, че институцията е окупирана от безброй семейни кръгове. Списъкът с роднински връзки включва майки, бащи, синове, дъщери, съпруги и съпрузи. Има дори и случаи със служители във фонда, които работят на половин работен ден в частни фирми - изпълнители на проекти.

Най-страшното е, че роднинствата така са кръстосали цялата пътностроителна индустрия, че напълно обезсмислят стандартните институции, които гарантират, че не се краде (прекалено), че пътищата се строят качествено и че достъпът до този бизнес е равен за всички...

За да стане ясно колко порочна е системата, трябва да се знае как функционира тя.

Малко пътна теория

В пътното строителство има три основни фигури - проектантите, строителите и надзорниците. За всяка от тези дейности се избира отделен изпълнител, а всички процедури се провеждат от фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (ФРПИ) или от Министерството на регионалното развитие и благоустройството. За да функционира правилно системата, дейностите трябва да се изпълняват професионално, компетентно и независимо. Именно тук възниква проблемът със "свързаните лица".

Надзорът извършва пряк контрол на строителството и свързаната с него документация. В някои случаи обаче, както е с всички програми "Транзитни пътища" и магистрала "Тракия", супервайзърът извършва паралелна и независима оценка на подадените оферти и дава компетентното си и независимо мнение пред финансиращата институция.

Точно тук идва най-интересният въпрос. Щом като съществува подобен консултант, който извършва паралелна и независима оценка на подадените оферти, как той е пропуснал конфликта на интереси между "Биндер" АД и Веселин Георгиев при избора на изпълнител на лот 2 от програма "Транзитни пътища 4"?

Системен конфликт на интереси

Консултант по всички програми "Транзитни пътища" и тези при строителството на лотове 1 и 5 от магистрала "Тракия" е българското дружество на английската компания "Мот Макдоналд" (Mott MacDonald). С нейна помощ досега са разпределени над 30 лота по "Транзитни пътища", две отсечки от "Тракия" и голям брой проекти, финансирани от Световната банка. А както се оказа, поне една дузина от служителите в консултантската фирма са роднини на тези от фонда (виж списъка). И обратно.

Схемата е проста. Ако шефът на фонд "Пътища" пожелае да бъде избрана конкретна фирма за даден обект, той трябва да получи съдействието на консултанта - в случая на управителя на "Мот Макдоналд" за България Юлиан Тюфекчиев. Неговите доклади отиват за одобрение при финансиращата институция, която се доверява на "независимата оценка" на консултанта и одобрява избора.

Меродавното мнение в случая е това на консултанта, което означава на практика, че ако директорът на ФРПИ иска да изпълни поетите пред партия, фирма или физическо лице ангажименти, той трябва да се съобрази (или спазари) с консултанта. Служителите на "Мот Макдоналд" обаче нямат интерес да влизат в конфликт с възложителя (Веселин Георгиев), защото това ще им гарантира получаването на следващи договори за надзор на големи обекти. Финансовият интерес е и за двете страни.

Играта с анексите

Злоупотребата с "независимия надзор" не спира само до опорочаване на тръжните процедури. По време на самото строителство е честа практика да се правят вариации, анекси и други промени на проекта. Всяка от тях става с изричното одобрение на консултанта. Публична тайна е, че в последните години няма нито един голям обект, свързан със строителство или рехабилитация на път, който да е приключен в договорения срок или на предварително договорената стойност. Практика е да се играе на дъмпингови цени, за да се спечели тръжната процедура, и после с помощта на надзора и възложителя се постигат стойности, неколкократно превишаващи първоначалната.

Като фрапиращ пример от ДСБ дадоха турската фирма "Догуш еко", която е изградила отсечката Карнобат - Бургас от магистрала "Тракия" при спечелен търг за 45 844 000 евро, а са й изплатени 82 200 000 евро. По същия начин българската фирма "Джойнт венчър Рануей" е спечелила търга за отсечката Оризово - Стара Загора за 48 263 000 евро, а до момента е получила над 80 млн. евро.

Никой не знае с колко е ощетена страната по тази схема. При всички положения обаче решенията за завишаване на сумите се одобряват от "независимия" надзорник на проектите. Без неговия подпис не може да стане нито едно плащане. Всяко оскъпяване на договора също минава през неговото одобрение. И ако в строителството на пътища има корупция, именно тук става нейното узаконяване.

Скачени съдове

В този контекст е важно да се отбележи, че в последните години всеки голям обект за консултантски услуги се печели само от "Мот Макдоналд". Фирмата упражняваше контрола над всички обекти с европейски пари по "Транзитни пътища" - 1, 2, 3, 4 и 5, програмата за рехабилитация на пътища, финансирана от Световната банка, строителството на лот 1 и лот 5 от магистрала "Тракия", а в момента надзирава строителството на магистрала "Люлин" (в сдружение с френската "Луис Бергер").

Паралелно на "Мот Макдоналд" действат и две други фирми - "Трансконсулт-БГ" ООД и "Трансконсулт-22" ООД. Първата извършва също строителен надзор, а втората - проектиране на пътища. Управител на двете български фирми е също Юлиан Тюфекчиев, а съдружници в тях са мениджърите в българския клон на "Мот Макдоналд".

По думите на самия Тюфекчиев трите дружества действат като "скачени съдове". Често се случва служители от едната фирма да работят по проекти на другата. "Направили сме така, че от гледна точка на заплатите да няма разлика между "Мот Макдоналд" и "Трансконсулт-БГ". Когато свършат мотмакдоналдска задача, не мога да им кажа "благодаря ви момчета и момичета, дотук", коментира Тюфекчиев.

Той не смята, че изпълнението на толкова много проекти води до занижаване на качеството на строителния надзор. Факт е обаче, че фонд "Пътища" от години предпочита да работи предимно с "Мот Макдоналд" и дъщерните й български дружества. Допреди няколко години фирмата дори се помещаваше в сградата на пътния фонд. Офисите й бяха на седмия етаж, където се намира и шефският кабинет - нещо недопустимо по всякакви стандарти и етични норми.

Порочната обвързаност между надзорник и възложител е още по-видима поради факта, че сред бившите и настоящите служители на Юлиан Тюфекчиев има 11 души, които работят или имат роднини в пътния фонд (виж справката). Няма данни всички тези хора да са декларирали своя конфликт на интереси. Бихте ли поверили ремонта на собствения ви апартамент на семейство, в което единият строи, а другият контролира разходите?

Вярно е, че в една малка страна като България специалистите от даден бранш са ограничен брой и подобни конфликти на интереси могат да възникнат навсякъде. В случая с "Мот Макдоналд" обаче съвпаденията са прекалено много, за да става дума за чиста случайност.

Бивши и настоящи служители на "Мот Макдоналд"*

Елена Недева - съпруга на настоящия заместник-директор на ФРПИ Живко Недев

Ивайло Долапчиев - син на Боряна Долапчиева, директор на дирекция "Международни програми" на ФРПИ

Стефан Василев - син на Галина Василева, началник-отдел по програма ФАР във ФРПИ

Сийка Лазарова - началник-отдел "Отчуждения" във ФРПИ (по думите на Тюфекчиев тя е съвместявала работата си във фонда и "Мот Макдоналд", където е била на граждански договор)

Деси Меримова - дъщеря на Иван Меримов, началник-отдел във ФРПИ, отговарящ за проектирането. Неговата съпруга Евгения Стоянова е също началник на отдел към дирекция "Обществени поръчки" във фонда

Росица Спасова - съпруга на бившия шеф на ИА "Пътища" Павел Диковски

Пирин Пенчев - бивш заместник-директор на ИА "Пътища"

Маргарита Василева - бивш началник-отдел "Транзитни пътища" към ИА "Пътища"

Тодор Тодоров - бивш директор на дирекция "Проектиране, планиране и нормативна уредба" в ИА "Пътища"

Нино Манчев - дългогодишен началник на Централната лаборатория по пътища и мостове, която е на пряко подчинение на ФРПИ и арбитър при възникнали спорове по време на строителството

Еми Динова - бивш служител на същата лаборатория, отговаряла за прогнозиране на използването на пътищата.

*И свързаните с нея фирми "Трансконсулт-БГ" и "Трансконсулт-22"

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


111 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Гагаузов

    Ей, Капитал!

  • 2
    Avatar :-P
    The Core

    Хей, Българи,
    Това са парченца от историята!!.. Уникални материали, уличаващи престъпната ни власт, начело с комунистическите ченгета и мекерета! Запишете си този материал на диск или си го отпечатайте на хартия, за да може всеки да го прочете преди следващите избори. Защо КАПИТАЛ спи, а не публикува към днешна дата предизборната (програма) ЛЪЖА на БСП. Има ли още наивници? Дайте си сметка, че ако тази мафия ни управлява още един мандат ще се превърне в престъпност от световен калибър.. за сега е само от европейски .. май...И да не ревнат пак костовистите - и те не са по-малък боклук!!!

  • 3
    Avatar :-|
    Gorskia

    Браво на г-н Михалев, маправо е готов за служител на ОЛАФ. Още малко и всички пари от ЕС съвсем ще спрат. :-)

  • 4
    Avatar :-?
    ПИНОЧЕТ

    Ако сте обществено ангажирани личности, ако ви пука за себе си, за бъдещето на децата ви ще подкрепите вота на недоверие към правителството с присъствието си пред Парламента.
    Въпрос на съвест, манталитет и чувство за Свобода. Даже въпрос на желание да бъдеш себе си или да не бъдеш. Личен избор. Който иска да бъде народ - става и тръгва. Който иска да си бъде мърша - мърша да е и да не мрънка.

  • 5
    Avatar :-|
    ZUMZ - Михалев

    Михалев, не им обръщай внимание на злобните гласове - наживо или в интернет. Щом ги има - значи добре си вършиш работата. Ако ги нямаше - значи всеки е доволен, а ти - импотентен. Но не си. Имаш хъс, обичаш да човъркаш точно където трябва и пишеш добре. Хубаво е че от време на време и такива като теб се срещат. Аз ги мислех за отдавна умрял вид, като додото:-)

  • 6
    Avatar :-|
    nabliudatel

    Поздравления на г-н Михалев.
    Силен, сериозен материал.

  • 7
    Avatar :-|
    Anton K

    Ех, честито ви плащане на данъци! Браво на Капитал. Жалко за България.

  • 8
    Avatar :-|
    БATKO

    БРАВО-ЗА ДЪЛБОЧИНАТА,СМЕЛОСТТА,ДОСТОЙНСТВОТО!АКО ПЪК ОТКРИЕТЕ СПЕЦИАЛНАТА РОЛЯ НА ЕДИН МИНИСТЪР-дето СИ ГИ СЪБРА ГЕРОИТЕ,ДЕТО ТРИ ОКРЪГА ИЗГРЕБИ,ЗА ДА ГИ ГОТВИ С ПРИЯТЕЛИТЕ СИ ЗА МАГИСТРАЛА "ТРАКИЯ"...МАЙ НАИСТИНА ЗАРАДИ КРАДЕНЕ В НЕБИВАЛИ РАЗМЕРИ ЩЕ СИ ИДЕ ПРАВИТЕЛСТВОТО!...А името ИВАН МИХАЛЕВ да се помни-колко мъчно е да си ЧОВЕК просто,ДНЕС...

  • МФ

    Поздравления за статията. С едно важно допълнение - всякакви анекси към сключени договори за строителство са забранени по ЗОП и по ЗФУКПС. За ФРПИ никога не е спазвана бюджетната процедура, а оттам следва и, че не са дефинирани параметрите на проектите по ЗОП, а оттам някои си мислят, че е законно да се подписват анекси. Не е заради ЗОП. Не е законно и зарди ЗФУКПС, защото при това положение проектите не отговарят на законовото положение за икономичност.

  • 10
    Avatar :-|
    -

    Споменатите горе договори не са търгувани по ЗОП, а по правилата на ЕИБ, СБ или ръководството на ЕС за търгуване. При тях анекси се допускат и е съвсем естествено да ги има. Рестриктивността на ЗОП по отношение на промените в договорите е прекалена и е един вид щраусово заравяне на главата в пясъка - вместо да се определи и осмисли при какви точно условия може да се променят договорите, направо забраняваме всички промени. Този подход в крайна сметка вреди на ефективността на проектите, защото така се трансферира целия риск към изпълнителя, а той нито има как, нито има причина да го носи - съответно търси начини да се извърти, а това не помага на проектите по никакъв начин. Строителството е съвкупност от много и свързани операции, трае дълго време и поради тия причини договорите обикновено се забавят и обикновено струват повече, отколкото предварително се очаква. Това не е уникален за нас проблем, има го навсякъде. Проблемът при нас е, че се прекалява, т.е. често дадено стандартно и логично основание за повишаване на договорната стойност се използва за още по-голямо повишаване, което после се делка. Иначе нито т.нар. юристи, нито т.нар. икономисти разбират естеството на инвестиционния процес и битува схващането, че като забраняваме туй-онуй и трансферираме всички рискове към изпълнителя, нещата стават. Нищо не става.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход