Цената на мъглата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Цената на мъглата

"Коледната елха", както я наричат пилотите, е част от системата за инструментално кацане

Цената на мъглата

Въпреки загубите за авиокомпании, хотели и летищни оператори, на аерогарата в София няма да има система за "сляпо" кацане

Паулина МИХАЙЛОВА, Боряна ГЕНЧЕВА
3733 прочитания

"Коледната елха", както я наричат пилотите, е част от системата за инструментално кацане

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Който работи - печели. Който не работи - не печели. Простото правило действа безотказно и на Летище "София". От затварянето заради мъглата губи не само аерогарата, но и компаниите, които зависят от това трафикът да е нормален - авиопревозвачите, летищните оператори, хотелите. И разбира се - пътниците. Институцията, от която всъщност зависи да се въведе ли система, която позволява кацане при гъста мъгла - Ръководство въздушно движение (РВД), обаче не губи почти нищо, ако ситуацията се запази непроменена. Може би заради това драмата със столичното летище при мъгла продължава вече втора поредна година, а за догодина се очаква максимум 35% подобрение.

Нашествието на талазите

По данни на РВД мъглата, която захлупва Враждебна през последните две зими, е необичайна. Статистиката на институцията показва, че мъгливите месеци по принцип са три - ноември, декември и януари. За десетки години назад обикновено явлението се наблюдава средно по 40-50 часа за всеки един от тези три месеца. С други думи, часовете в годината, в които на Летище "София" има мъгла (в аеронавигацията за мъгла се смята хоризонтална видимост под 1000 метра), са средно 150. И така - до миналата зима. Тогава за трите месеца видимостта е под 1000 метра цели 350 часа. За тази зима талазите са напреднали още и вече обхващат 750 часа за трите месеца. За пръв път се случи и четирите международни летища на страната да бъдат затворени едновременно.

Пак по информация от РВД, ако Летище "София" е обслужило общо 42 900 излитания и кацания през 2007 г., други 1300 са отменени или пренасочени. Решението машината да не кацне тук, а да ползва резервно летище или да се върне откъдето е тръгнала, най-често е на самата авиокомпания - уточнение, на което изключително държат и РВД, и администрацията на летището. Това решение обаче е не само логично, но и единственото възможно, когато въпросът е да се рискува ли животът на пътниците.

Теория на категориите

Пистите на летищата получават категории в зависимост от това при каква минимална видимост могат да посрещат и изпращат самолети. Категориите са общо пет: I, II, IIIA, IIIB и IIIC. В момента пистата на Летище "София" е с категория II. Това означава, че на нея могат да кацат и излитат самолети при хоризонтална видимост над 300 метра по хоризонталата и 30 метра по вертикалата. В случая става дума за видимостта на пистата, която заради специалното осветление винаги е по-добра от тази наоколо. За да се вдигне категорията на полосата, е нужно да се монтира съответното оборудване, то да мине тестов период и да има разрешение, което се издава Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГДГВА). Това, което предстои да се случи, е пистата да получи категория IIIA, категорични са управата и на самото летище, и на РВД. За целта предписанието на ГДГВА е оградата откъм едната страна на летището да бъде подменена с такава от радиопрозрачен материал. Поръчката вече е дадена и предписанието ще се изпълни, казва директорът на аерогарата Пламен Станчев.

Така от април е твърде вероятно по-високата категория да бъде дадена. Тя впрочем реално ще е необходима следващата зима. Подобрението при нея е, че се сваля прагът за кацане със 100 метра хоризонтална видимост. По изчисления на РВД, ако през последната зима пистата в София имаше ниво IIIA, това щеше да "спаси" 100 часа от пропуснатите реално. Това означава, че можеше да бъдат избегнати 35% от проблемите - това е известно подобрение, но не е достатъчно. Истинско решение ще има едва ако се въведе категория IIIC - инструментално кацане. Това обаче по думите на ръководството на РВД и на директора Емил Радев е много малко вероятно. Въпросът е бил обсъждан между ръководството на летището и т.нар. Комитет на потребителите на Летище "София", в който влизат авиокомпаниите, изпълняващи полети до и от него. В хода на дискусиите е станало ясно, че летището ще придобие категория IIIA и за следващия зимен сезон тя ще работи ефективно, обясни Траян Пешев, председател на комитета и директор наземно обслужване на "България ер". Според него инсталирането на по-висока категория е предмет на задълбочен анализ за честотата и трайността на мъглите и броя на пътниците на летището, за да се види какво отражение би могло да даде и дали ще се рентира. Предполага се, че броят на пътниците на Летище "София" едва ли ще достигне нива, които да я оправдават.


Малко сметки

Едната категория компании, която губи и явно ще продължава да губи от това, че няма полети, са летищните оператори. Те прибират средно по 800 евро за обслужване на самолет, по 2.50 евро на всеки пътник, и допълнителни такси за багаж и други услуги. Дори и само от необработени самолети излиза, че за трите мъгливи месеца на последната зима Летище "София" и конкурентът му по наземното обслужване "Суиспорт България" са изгубили 650 пъти (броят отменени полети) по 800 евро. Тоест 520 000 евро. Ако средно в един самолет има минимум 150 пътници (нормалната ситуация), то т.нар. handling оператори са пропуснали още 1300 пъти (броят отменени излитания и кацания) по 2.50 евро. Тоест още поне 3300 евро. Летище "София" губи също от пропуснати такси за кацане и излитане, но оттам не съобщиха число на загубите.

Авиокомпаниите също губят - пряко и косвено. При отклонени полети се вдигат разходите им за гориво, те плащат допълнително такси кацане и излитане, за хендлингова компания на резервното летище. Има и допълнителни разходи за превоз на пътници, за храна, за настаняване в хотел. Индиректно страда и продуктът им в случаите, в които заради мъглата на летище София, пътниците не успяват да осъществят връзката със следващия си полет. Повечето авиокомпании засега нямат точни данни за загубите си от мъглата. От "Бългериан авиешън груп" ("България ер", "Хемус ер" и "Виаджо ер") коментираха, че от 556 изпълнени полети през януари 154 са закъснели заради мъглата, а други 33 полета са отменени. По изчисления на Австрийски авиолинии загубите им заради лошите метеорологични условия само за януари са около 200 000 евро, което е сериозен процент от месечния им оборот до България. От "Скай Юръп" поясниха, че при един отклонен полет разходите се увеличават с 50-70%. А в някои случаи, като кацане в Солун например, дори са надхвърлили 300%. От "Бритиш еъруейз" коментираха, че тъй като полетите им са в часовете между 13:30 и 15:30 ч., когато температурите са най-високи и има прозорец в мъглата, са имали проблеми само в два случая. В единия от тях всички пътници са били настанени в хотел "Хилтън". Гостите на някои от столичните хотели наистина удължиха престоя си, защото не са могли да излетят. Като цяло обаче в сектора съобщават, че са имали между 4 до 20 на сто анулирани резервации. Това е довело до неизпълнени прогнози за приходи, закъснения на събития и обърквания в целия режим на работа.

И над сметките

Институцията, която поддържа системата ИЛС (системата за инструментално кацане) на пистата на столичното летище, е РВД. Именно ИЛС получава категории. А РВД не губи почти нищо, ако даден самолет не кацне в София. Таксите, които организацията събира, са за прелитане над територията на страната и за влизане в зоната на гражданско летище. Тоест РВД пропуска приход само ако един самолет не кацне изобщо в България или изобщо не излети насам. Едва 16% от кацанията и излитанията, обслужени от РВД за миналата година обаче, са в България. Много по-големи са приходите от такси за прелитане. Тоест РВД няма особена мотивация да настоява ИЛС на софийската писта да получи по-висока категория. Според ръководството на държавната институция такива искания не са получени и от авиокомпаниите. Обяснението е, че удоволствието "сляпо кацане" е скъпо не толкова за самото летище или РВД, колкото за превозвачите. За да има право да каца при категория IIIС, един самолет трябва също да е оборудван със съответната техника, да е сертифициран от производителя си, да е изпълнил определен брой кацания и излитания на сляпо. Екипажът му трябва да има съответната квалификация, а и веднъж на всеки шест месеца да преминава нови курсове.

Иначе - РВД не е правило изчисления колко би струвала най-високата категория. По думите на мениджмънта на държавната фирма всичко това принципно може да бъде направено. Искания от авиокомпаниите обаче няма. А и нищо чудно, като се има предвид колко дълго се проточи внедряването на категория IIIА, а и че още не е приключило.

От РВД са категорични, че само едно летище в Европа - лондонското "Хийтроу", има категория IIIС. По всичко личи, че Летище "София" няма да е второто такова.

Кога ще има подобрение

По думите на директора на Летище "София" Пламен Станчев би трябвало пистата да има категория IIIA още през пролетта. Това обаче не е напълно сигурно, смятат в РВД. "Ще подадем искане до Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" и от нея зависи дали ще го одобри. По принцип, за да премине от една категория в друга, по-висока, полосата трябва да е работила в условията на по-ниската поне шест месеца. Този срок в случая със София изтича именно в края на март. Така за следващата зима мъглата би трябвало да пречи на излитането и кацането тук по-малко още от следващата зима.

Дори и днес да реши да внедри система за пълно инструментално кацане на софийската аерогара (IIIС), РВД няма как да го направи до есента. Условието за целта е пистата да е работила на ниво IIIА безотказно поне 6400 часа. В годината часовете са 8760.

Който работи - печели. Който не работи - не печели. Простото правило действа безотказно и на Летище "София". От затварянето заради мъглата губи не само аерогарата, но и компаниите, които зависят от това трафикът да е нормален - авиопревозвачите, летищните оператори, хотелите. И разбира се - пътниците. Институцията, от която всъщност зависи да се въведе ли система, която позволява кацане при гъста мъгла - Ръководство въздушно движение (РВД), обаче не губи почти нищо, ако ситуацията се запази непроменена. Може би заради това драмата със столичното летище при мъгла продължава вече втора поредна година, а за догодина се очаква максимум 35% подобрение.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

24 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    e

    Почти всички хора около мен са луди на тема самолети и това което аз знам е следното
    Само категоризацията на летишето няма да иправи нещата. Дори летището да е категория 3С (не ми работи флекс тайпа да сменя за римски 3:), трябва самолета също да има система за кацане по уреди 3С и пилота да е обучен за кацане по уреди. Тоест дори летището ни да е най-доброто като пуснат някой самолет, който няма такава система той пак няма да кацне. А нали се сещате коя авиокомпания ще си пусне тези самолети да летят до България, а не до Англия. Не знам защо обаче това никога не се споменава, а винаги летището е виновно...
    И понеже се заговори за числа - ако сутринта има мъгла самолетите не кацат, ако се вдигне мъглата - отменените полети могат да се осъществят, но не става, защотот авиокомпаниите изпращат същите тези самолети, чиито полети са отменени по нови дестинации, за да не губят пари. И става така, че мъглата се вдига, пътниците са на летището, но самолетите не са.
    И хайде моля ви, ако е вярно, а предполагам е, че Хийтрол е единственото летище в Европа с тази система, нали не очаквате, че България ще е 2рото?? А Германия, Австрия, Испания......
    Нека бъдем реалисти, а не само да обвиняваме, защотот е най-лесно.

    Хайде със здраве :)

  • 2
    Avatar :-|
    Незнаещ

    "Едва 16% от кацанията и излитанията, обслужени от РВД за миналата година обаче, са в България."

    Драга редакция, не знаех че ДП РВД обслужваме излитания и кацания извън България. Информацията относно този факт, съвместно с останалата некомпетентност и враждебното отношение към ДП РВД лъхащо от статията Ви, след всички разяснения които Ви бяха дадени за ситуацията на Летище София, ме възмущава.
    Като говорим за факти - Хийтроу в момента няма категория 3 С. Знам, че това не Ви интересува, но все пак. Можете да проверите в АИП-а на Великобритания.

  • 3m

    Когато публикувате статии на журналисти , защо не проверявате какво знаят за авиацията!?
    Това е толкова сложна тема , изисква дълбоко познаване на материята.

  • airtrafic control

    Статията нагледно демонстрира как на база частична информираност и полуназнайване/подочуване/ за проблемите, прибързано се градят погрешни тези. Откритата враждебност към РВД не допринася с нищо за аргументацията на тезата на журналиста, но подчертава некомпетентност по темата.

  • 5
    Avatar :-|
    JollyRoger

    Поредната тема изсмукана от пръстите. Оставете техническите средства на една страна. Отговорността, която една авиокомпания поема при превоза на пътници, е огромна. Каквато и категория да има летището, самолета или пилота, това нищо не означава и нищо не гарантира. Освен това думите "сляпо кацане" ги е измислил най-вероятно някой смотан журналист. В авиацията безопастността на пътниците е водещото. Всичко останало са празни приказки. Това си го запишете с главни букви. Единствената причина, поради която самолет не каца в лоши метеорологични условия, е риска за пътниците.

  • 6
    Avatar :-|
    Реален

    Що не се разкарате с това тъпо селско летище. На него читав самолет не може да кацне, само кюнци, вентилатори и руски морги.

  • 7
    Avatar :-|
    Хм

    Прав е човека, който каза че безопасността на пътниците е най-важна. Почти (да не кажа съвсем) всяко летище, предназначено за реактивни самолети, има система, която позволява на пилотите да кацнат при нулева видимост, дори и ако предното стъкло на самолета е замазано с черна боя. Представлява един хоризонтален и един вертикален плосък радиосигнал, който се излъчва от началото на пистата, а в кабината има една хоризонтална и една вертикална линия, които трябва да се кръстосат в средата, когато самолета е под правилен ъгъл към пистата. Тази система в София я има от години (преди да направят новата писта, София беше най-ниската Първа категория и пак имаше тази система). Най-доброто летище в България е и ще си остане летище Бургас, което има Трета А категория от години.
    Трета А категория ще позволи на летище София да приема самолети при по-ниска видимост, само от гледна точка на това че правилата ще го позволяват, защото гореописаната система ще е подсигурена от няколко други. Трета С категория означава, че има още повече такива системи, и "сляпото кацане", както го наричат журналистите, е напълно безопасно.
    Насочването към пистата е работа на автопилота. При кацане по принцип пилота не прави абсолютно нищо друго, освен да намали мощността до минимум, когато е на 20 фута над пистата или когато самолета му каже "400, 200, 100, 50, 40, 30, 20, Ритард, ритард, ритард" (в случай че е Еърбъс, Боингите не са толкова възпитани:). След това се натискат спирачките.
    Спрете да пишете глупости, господа журналисти, попитайте някой първо.

  • 8
    Avatar :-|
    Много Печен

    Какво ли искат да ни кажат авторките?

    В подзаглавието "Въпреки загубите за авиокомпании, хотели и летищни оператори, на аерогарата в София няма да има система за "сляпо" кацане".

    Малко по-надолу " В момента пистата на Летище "София" е с категория II. ....... В хода на дискусиите е станало ясно, че летището ще придобие категория IIIA и за следващия зимен сезон тя ще работи ефективно, обясни Траян Пешев, председател на комитета и директор наземно обслужване на "България ер". "

    Нима смятат читателите си за толкова МАЛОУМНИ?

    На фона на конкретни данни са вмъкнати оценки и предположения, имащи за цел единствено създаването на негативизъм. Да си бяхте останали само с данните.

    Ясно е, че IIIc никога няма да има, защото и да я има - малцина ще се възползват от нея.
    Между другото - и старата писта имаше категория II.

  • 9
    Avatar :-|
    Много Печен

    И нещо за домашно мислене:
    " ...обясни Траян Пешев, председател на комитета и директор наземно обслужване на "България ер". Според него инсталирането на по-висока категория е предмет на задълбочен анализ за честотата и трайността на мъглите и броя на пътниците на летището, за да се види какво отражение би могло да даде и дали ще се рентира. Предполага се, че броят на пътниците на Летище "София" едва ли ще достигне нива, които да я оправдават."

    Що ли най-пострадалите се дърпат и не напират за най-високата категория? Думата "рентира" е ключа. (това беше грубо подсказване).

    Всяка система освен цена за придобиване има и експлоатационни разходи. Те се начисляват всеки ден, месец, година (лицензите например), разходи за облитане и др. Има и ред организационни изисквания, които също струват пари. И да не забравяне осветлението и метеорологичната система - те също са неотменна част от категоризирането.
    И кой смятате ще плаща всичко това ... авиокомпаниите разбира се (браво на позналите!). А авиокомпаниите ще си го калкулират в цената на билета. Всичко в крайна сметка го плаща крайния потребител.
    Та за това шефа иска да прави задълбочен анализ ...

    А ние искаме евтини полети! :-) Ми добре!

  • 10
    boby1945 avatar :-?
    boby1945

    Паулинке, Борянче, като ви трябва да кацате някъде на "сляпо" що не пробвате да кацнете на O’Hara, Hartsfield-Jackson, Dulles. Кво сте забравили във Враждебна? То името му виж на селото па после мисли дали става за за летището!! Ама то немци и българи, заедно какво могат по умно да измислят санким? :-))


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK