Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
24 15 фев 2008, 13:34, 9455 прочитания

Цената на мъглата

Въпреки загубите за авиокомпании, хотели и летищни оператори, на аерогарата в София няма да има система за "сляпо" кацане

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Който работи - печели. Който не работи - не печели. Простото правило действа безотказно и на Летище "София". От затварянето заради мъглата губи не само аерогарата, но и компаниите, които зависят от това трафикът да е нормален - авиопревозвачите, летищните оператори, хотелите. И разбира се - пътниците. Институцията, от която всъщност зависи да се въведе ли система, която позволява кацане при гъста мъгла - Ръководство въздушно движение (РВД), обаче не губи почти нищо, ако ситуацията се запази непроменена. Може би заради това драмата със столичното летище при мъгла продължава вече втора поредна година, а за догодина се очаква максимум 35% подобрение.

Нашествието на талазите

По данни на РВД мъглата, която захлупва Враждебна през последните две зими, е необичайна. Статистиката на институцията показва, че мъгливите месеци по принцип са три - ноември, декември и януари. За десетки години назад обикновено явлението се наблюдава средно по 40-50 часа за всеки един от тези три месеца. С други думи, часовете в годината, в които на Летище "София" има мъгла (в аеронавигацията за мъгла се смята хоризонтална видимост под 1000 метра), са средно 150. И така - до миналата зима. Тогава за трите месеца видимостта е под 1000 метра цели 350 часа. За тази зима талазите са напреднали още и вече обхващат 750 часа за трите месеца. За пръв път се случи и четирите международни летища на страната да бъдат затворени едновременно.


Пак по информация от РВД, ако Летище "София" е обслужило общо 42 900 излитания и кацания през 2007 г., други 1300 са отменени или пренасочени. Решението машината да не кацне тук, а да ползва резервно летище или да се върне откъдето е тръгнала, най-често е на самата авиокомпания - уточнение, на което изключително държат и РВД, и администрацията на летището. Това решение обаче е не само логично, но и единственото възможно, когато въпросът е да се рискува ли животът на пътниците.

Теория на категориите

Пистите на летищата получават категории в зависимост от това при каква минимална видимост могат да посрещат и изпращат самолети. Категориите са общо пет: I, II, IIIA, IIIB и IIIC. В момента пистата на Летище "София" е с категория II. Това означава, че на нея могат да кацат и излитат самолети при хоризонтална видимост над 300 метра по хоризонталата и 30 метра по вертикалата. В случая става дума за видимостта на пистата, която заради специалното осветление винаги е по-добра от тази наоколо. За да се вдигне категорията на полосата, е нужно да се монтира съответното оборудване, то да мине тестов период и да има разрешение, което се издава Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГДГВА). Това, което предстои да се случи, е пистата да получи категория IIIA, категорични са управата и на самото летище, и на РВД. За целта предписанието на ГДГВА е оградата откъм едната страна на летището да бъде подменена с такава от радиопрозрачен материал. Поръчката вече е дадена и предписанието ще се изпълни, казва директорът на аерогарата Пламен Станчев.



Така от април е твърде вероятно по-високата категория да бъде дадена. Тя впрочем реално ще е необходима следващата зима. Подобрението при нея е, че се сваля прагът за кацане със 100 метра хоризонтална видимост. По изчисления на РВД, ако през последната зима пистата в София имаше ниво IIIA, това щеше да "спаси" 100 часа от пропуснатите реално. Това означава, че можеше да бъдат избегнати 35% от проблемите - това е известно подобрение, но не е достатъчно. Истинско решение ще има едва ако се въведе категория IIIC - инструментално кацане. Това обаче по думите на ръководството на РВД и на директора Емил Радев е много малко вероятно. Въпросът е бил обсъждан между ръководството на летището и т.нар. Комитет на потребителите на Летище "София", в който влизат авиокомпаниите, изпълняващи полети до и от него. В хода на дискусиите е станало ясно, че летището ще придобие категория IIIA и за следващия зимен сезон тя ще работи ефективно, обясни Траян Пешев, председател на комитета и директор наземно обслужване на "България ер". Според него инсталирането на по-висока категория е предмет на задълбочен анализ за честотата и трайността на мъглите и броя на пътниците на летището, за да се види какво отражение би могло да даде и дали ще се рентира. Предполага се, че броят на пътниците на Летище "София" едва ли ще достигне нива, които да я оправдават.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Работодателите ще получат 100% от осигуровките като компенсация по схемата 60/40 Работодателите ще получат 100% от осигуровките като компенсация по схемата 60/40

Парламентът окончателно прие промените в Закона за извънредното положение, предстои правителството да измени и своето постановление за помощта към фирмите

6 апр 2020, 1408 прочитания

Вечерни новини: Мерките за бизнеса може да се разширят, европейските борси започнаха седмицата с повишения Вечерни новини: Мерките за бизнеса може да се разширят, европейските борси започнаха седмицата с повишения

И още: В Западна Европа обмислят планове за отмяна на ограниченията; Започва масово тестване в спешната помощ у нас, след като седем медици там вече са болни; Британският премиер Борис Джонсън е настанен в болница

6 апр 2020, 1151 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Енергийната Амбиция на Държавата

Правителството обедини изкуствено държавните енергийни фирми в мегахолдинг

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10