Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
24 15 фев 2008, 13:34, 9494 прочитания

Цената на мъглата

Въпреки загубите за авиокомпании, хотели и летищни оператори, на аерогарата в София няма да има система за "сляпо" кацане

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Малко сметки

Едната категория компании, която губи и явно ще продължава да губи от това, че няма полети, са летищните оператори. Те прибират средно по 800 евро за обслужване на самолет, по 2.50 евро на всеки пътник, и допълнителни такси за багаж и други услуги. Дори и само от необработени самолети излиза, че за трите мъгливи месеца на последната зима Летище "София" и конкурентът му по наземното обслужване "Суиспорт България" са изгубили 650 пъти (броят отменени полети) по 800 евро. Тоест 520 000 евро. Ако средно в един самолет има минимум 150 пътници (нормалната ситуация), то т.нар. handling оператори са пропуснали още 1300 пъти (броят отменени излитания и кацания) по 2.50 евро. Тоест още поне 3300 евро. Летище "София" губи също от пропуснати такси за кацане и излитане, но оттам не съобщиха число на загубите.

Авиокомпаниите също губят - пряко и косвено. При отклонени полети се вдигат разходите им за гориво, те плащат допълнително такси кацане и излитане, за хендлингова компания на резервното летище. Има и допълнителни разходи за превоз на пътници, за храна, за настаняване в хотел. Индиректно страда и продуктът им в случаите, в които заради мъглата на летище София, пътниците не успяват да осъществят връзката със следващия си полет. Повечето авиокомпании засега нямат точни данни за загубите си от мъглата. От "Бългериан авиешън груп" ("България ер", "Хемус ер" и "Виаджо ер") коментираха, че от 556 изпълнени полети през януари 154 са закъснели заради мъглата, а други 33 полета са отменени. По изчисления на Австрийски авиолинии загубите им заради лошите метеорологични условия само за януари са около 200 000 евро, което е сериозен процент от месечния им оборот до България. От "Скай Юръп" поясниха, че при един отклонен полет разходите се увеличават с 50-70%. А в някои случаи, като кацане в Солун например, дори са надхвърлили 300%. От "Бритиш еъруейз" коментираха, че тъй като полетите им са в часовете между 13:30 и 15:30 ч., когато температурите са най-високи и има прозорец в мъглата, са имали проблеми само в два случая. В единия от тях всички пътници са били настанени в хотел "Хилтън". Гостите на някои от столичните хотели наистина удължиха престоя си, защото не са могли да излетят. Като цяло обаче в сектора съобщават, че са имали между 4 до 20 на сто анулирани резервации. Това е довело до неизпълнени прогнози за приходи, закъснения на събития и обърквания в целия режим на работа.


И над сметките

Институцията, която поддържа системата ИЛС (системата за инструментално кацане) на пистата на столичното летище, е РВД. Именно ИЛС получава категории. А РВД не губи почти нищо, ако даден самолет не кацне в София. Таксите, които организацията събира, са за прелитане над територията на страната и за влизане в зоната на гражданско летище. Тоест РВД пропуска приход само ако един самолет не кацне изобщо в България или изобщо не излети насам. Едва 16% от кацанията и излитанията, обслужени от РВД за миналата година обаче, са в България. Много по-големи са приходите от такси за прелитане. Тоест РВД няма особена мотивация да настоява ИЛС на софийската писта да получи по-висока категория. Според ръководството на държавната институция такива искания не са получени и от авиокомпаниите. Обяснението е, че удоволствието "сляпо кацане" е скъпо не толкова за самото летище или РВД, колкото за превозвачите. За да има право да каца при категория IIIС, един самолет трябва също да е оборудван със съответната техника, да е сертифициран от производителя си, да е изпълнил определен брой кацания и излитания на сляпо. Екипажът му трябва да има съответната квалификация, а и веднъж на всеки шест месеца да преминава нови курсове.

Иначе - РВД не е правило изчисления колко би струвала най-високата категория. По думите на мениджмънта на държавната фирма всичко това принципно може да бъде направено. Искания от авиокомпаниите обаче няма. А и нищо чудно, като се има предвид колко дълго се проточи внедряването на категория IIIА, а и че още не е приключило.



От РВД са категорични, че само едно летище в Европа - лондонското "Хийтроу", има категория IIIС. По всичко личи, че Летище "София" няма да е второто такова.

Кога ще има подобрение

По думите на директора на Летище "София" Пламен Станчев би трябвало пистата да има категория IIIA още през пролетта. Това обаче не е напълно сигурно, смятат в РВД. "Ще подадем искане до Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" и от нея зависи дали ще го одобри. По принцип, за да премине от една категория в друга, по-висока, полосата трябва да е работила в условията на по-ниската поне шест месеца. Този срок в случая със София изтича именно в края на март. Така за следващата зима мъглата би трябвало да пречи на излитането и кацането тук по-малко още от следващата зима.

Дори и днес да реши да внедри система за пълно инструментално кацане на софийската аерогара (IIIС), РВД няма как да го направи до есента. Условието за целта е пистата да е работила на ниво IIIА безотказно поне 6400 часа. В годината часовете са 8760.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Братя Бобокови са официално обвиняеми, S&P запази рейтинга на България 1 Уикенд новини: Братя Бобокови са официално обвиняеми, S&P запази рейтинга на България

SpaceX успешно изпрати хора в Космоса, улични сблъсъци на протестиращи с полицаи в различни градове в САЩ

31 май 2020, 2011 прочитания

Мащабното разширение на бул. "Тодор Каблешков" започва с отсечка от 350 метра 3 Мащабното разширение на бул. "Тодор Каблешков" започва с отсечка от 350 метра

Все още не е ясно откъде и кога ще дойде финансирането - 11 млн. лв., за целия участък от бул. "България" до ул. "Луи Айер"

31 май 2020, 3070 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Енергийната Амбиция на Държавата

Правителството обедини изкуствено държавните енергийни фирми в мегахолдинг

Още от Капитал
Бодлива ситуация при розовото масло

За оптимистите кампания 2020 е критичният хаос, от който ще произлезе новият, по-добър ред в бизнеса с маслодайни рози.

Борсово V-ъзстановяване

След резкия спад дойде и бърз ръст на индексите, но те все още са под историческите си върхове от февруари

Новият син папа

Наско Сираков няма финансовия ресурс да издържа "Левски", но разполага с доверието на феновете

Епидемията от COVID-19 в Русия е много по-тежка, отколкото Кремъл признава

Подобно на своя съветски предшественик, системата на Владимир Путин е пълна с лъжи

Широко затворени очи

Какво (не) научихме за особеностите на общественото поведение по време на пандемия

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10