С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
34 7 мар 2008, 15:39, 16392 прочитания

Последните милиони от Батко

Фирмите на Васил Божков са взели 47.7 млн. лева от излишъка, "Биндер" е със "скромните" 9 млн. лева

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Знам какво направи миналата зима

Излишъкът чупи рекорди още от януари. Пак ще остане към милиард за харчене

7 мар 2008

Харченето на излишъка

Да наемем Майкъл Лий

7 мар 2008

Къде отидоха 1.4 милиарда от излишъка

Правителството не желае да отчете как са похарчени парите на данъкоплатците

7 мар 2008
Фирмите на Васил Божков са получили най-много пари от бюджетния излишък за ремонти на пътища в края на миналата година. Това показва справката на финансовото министерство. "Холдинг Пътища" и свързаните с него дружества са усвоили общо 47.7 млн. лева в края на миналата година.

Тези пари са част от общо 240 млн. лева, отпуснати допълнително на Фонд "Републиканска пътна инфраструктура". За разпределението на средствата отговаряше Веселин Георгиев, който по онова време беше все още изпълнителен директор на пътния фонд. Всъщност това са последните милиони, които са били разпределени с неговия подпис между играчите в пътния бизнес.


Проверка на "Капитал" показа, че дори и при харченето на излишъка е имало субективен фактор. Строителни фирми се оплакаха през седмицата, че все още имат да получават пари за извършени пътни ремонти от преди година-две. Излиза, че дадените допълнително от бюджета в края на годината 240 млн. лева пак не са стигнали за всички и разпределението им е ставало по "специфична" преценка на пътната администрация.

Затова списъкът с щастливите получатели на милиони от фонда преди Коледа е твърде любопитен. От него могат да се правят изводи за фирмите, които са се ползвали с благоразположението на бившия пътен бос.

Джакпот за Васил Божков

"Холдинг Пътища", в който мажоритарен акционер е Васил Божков, е получил общо 18.5 млн. лева за няколко обекта, най-големият от които е рехабилитацията на международния път Е79, който свързва Видин и Кулата. Всъщност това е и най-голямото еднократно плащане с парите от излишъка в областта на пътното строителство - 11.5 млн. лева.



Отделно фирмата на Божков е получила 6.9 млн. лева за изпълнението на Лот 5 от програма "Транзитни пътища 4", където "Холдинг Пътища" участва в консорциум с габровската фирма "Пътстрой".

Следват няколко дъщерни фирми, които са под контрола също на Васил Божков като "Вида пътстрой" (5.2 млн. лева), "Бургас пътстрой" (4.3 млн. лева), "Пътни строежи" - Пловдив (3.5 млн. лева), "Мостстрой" (2.1 млн. лева) и "Пътстрой" - Ловеч (892 хил. лева).

Към тях би следвало да се прибави и пернишкото дружество "Инфрастрой 2001", в което Васил Божков държи 51% чрез фирмата си "Латис". Останалите 49% са притежание на фирмата "Сити асет мениджмънт", чиито собственици са Пламен Галев и Ангел Христов-Геле, Христофорос Аманатидис-Таки и Феодор Феодоров. "Инфрастрой 2001" и дъщерното му "Пътно поддържане - Перник" са получили общо 6.2 млн. лева от излишъка за ремонти на пътища в района на Перник и Радомир.

"Биндер" е със "скромните" 9 милиона

Фирмата, управлявана от брата на Веселин Георгиев - Емил Георгиев, е получила общо 8.9 млн. лева по три проекта - Омуртаг - Котел, Гурково - Нова Загора - ТЕЦ 2, както и обходният път на Ямбол по маршрута Преслав - Върбица - Бероново - Мараша. И трите договора са подписани по времето, когато Веселин Георгиев беше изпълнителен директор на фонд "Републиканска пътна инфраструктура". Разплащането по тях е станало в последните му дни на този пост.

Най-голяма е сумата за обходния път на Ямбол, за който фирмата е получила над 5 млн. лева. Любопитното е, че "Биндер" е правила ремонт на същия път две години по-рано, когато Веселин Георгиев е бил все още управител на фирмата. Тогава чрез т.нар. малка обществена поръчка тя е взела 467 177 лева за "периодичен ремонт" на обособени отсечки от същия път.

Според шефа на пътното управление в Сливен инж. Костадин Костадинов, който е възложител на обекта, в това няма нищо странно. "Имахме там един компрометиран участък от близо половин километър точно преди Петолъчката, който беше на коловози, и леките коли започнаха да опират отдолу, не можеха да се движат. Това е изпълнявано тогава, а сега е за целия участък", заяви той пред "Капитал".
За да получиш, трябва да дадеш
В интервю за вестник "Янтра днес" преди седмица бившият шеф на пътното управление във Велико Търново инж. Иван Тодоров разказа за машинациите в пътното строителство. Той обясни, че неразплатените ремонти са един от инструментите за корупция, тъй като липсата на средства в бюджета позволяват на изпълнителния директор субективно да определя на кои фирми да се плаща и на кои не. "За двете години, когато Веселин Георгиев беше шеф, подписва за 200 млн. лева договори. Хората работят. Той има примерно 100 млн. налични, а подписва за 200 млн. лева, числата са далеч по-големи. Той започва избирателно да плаща на тези фирми, които му дадат повече пари. Ако не дадат, ще чакат. Той ще плати, но не сега, а тези хора, които работят - материали, заплати, горива и всеки е съгласен да даде по нещо, за да си получи парите от свършената работа. Да се направи проверка за колко милиона през 2006 и 2007 г. има подписани договори Веселин Георгиев и колко е разплатил. Ще видите разликата колко е голяма. Може би не двойно, но от порядъка на 30-40%. Тук играят много пари, има много далавера", заяви бившият шеф на пътното управление във Велико Търново.
Концесионерът на "Тракия" също е в списъка
В списъка от фирми, които са получили пари от излишъка, е и португалската LENA Construcoes. Тя участва в смесеното дружество, което беше избрано без търг за концесионер на автомагистрала "Тракия". Португалската фирма е получила 1.4 млн. лева за изпълнение на Лот 10 от програма "Транзитни пътища 4", който включва ремонт на пътя Пирдоп - Карлово, връзката Ботевград - АМ "Хемус" и пътя Скравена - Ботевград.
С парите от излишъка са били разплатени и последните суми за двете отсечки от магистрала "Тракия", които вече са завършени - Лот 1 и Лот 5. Получатели на парите са съответно сдружение "Рънуей-БГ" (дъщерно на "Трейс груп") и турската "Доуш-Еко". Тези два лота бяха оскъпени почти двойно спрямо първоначалните офертни цени на изпълнителите и това наложи допълнително харчене на пари от бюджета.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Решение на Съда в Страсбург показва необходимост от промяна във Валутния закон Решение на Съда в Страсбург показва необходимост от промяна във Валутния закон

Налагането на конфискация на пълната сума, която не е декларирана на границата, е прекомерна тежест за такова нарушение

19 ное 2018, 437 прочитания

След оставката на Симеонов: Сидеров играе за повече ДПС във властта 4 След оставката на Симеонов: Сидеров играе за повече ДПС във властта

От лидера на "Атака" зависи дали интересите зад кабинета "Борисов" ще се разпределят по друг начин преди ключовата 2019 г.

18 ное 2018, 5488 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Наистина добър пакет

Една фирма се готви да вземе будките, спирките и билетите за транспорта в София

Годината, в която телевизия "Алма матер" стана известна

Университетът замрази договора си с външния продуцент, който щеше да създава програма за канала

Заем с равни или намаляващи вноски

Макар и рядко, този въпрос изниква и всеки трябва да е наясно какво да има предвид

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Есенният филмов маратон

По-интересните заглавия на "Киномания 2018"

Всичко е игра

Изложба изследва сложното взаимодействие между видеоигрите и реалността

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 17.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Канадци купиха златен проект до Ивайловград, търси се сепаратор на софийския боклук, арест за най-богатия македонец

Емисия

DAILY @7AM // 19.11.2018 Прочетете