С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
34 7 мар 2008, 15:39, 16902 прочитания

Последните милиони от Батко

Фирмите на Васил Божков са взели 47.7 млн. лева от излишъка, "Биндер" е със "скромните" 9 млн. лева

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Фирмите на Васил Божков са получили най-много пари от бюджетния излишък за ремонти на пътища в края на миналата година. Това показва справката на финансовото министерство. "Холдинг Пътища" и свързаните с него дружества са усвоили общо 47.7 млн. лева в края на миналата година.

Тези пари са част от общо 240 млн. лева, отпуснати допълнително на Фонд "Републиканска пътна инфраструктура". За разпределението на средствата отговаряше Веселин Георгиев, който по онова време беше все още изпълнителен директор на пътния фонд. Всъщност това са последните милиони, които са били разпределени с неговия подпис между играчите в пътния бизнес.


Проверка на "Капитал" показа, че дори и при харченето на излишъка е имало субективен фактор. Строителни фирми се оплакаха през седмицата, че все още имат да получават пари за извършени пътни ремонти от преди година-две. Излиза, че дадените допълнително от бюджета в края на годината 240 млн. лева пак не са стигнали за всички и разпределението им е ставало по "специфична" преценка на пътната администрация.

Затова списъкът с щастливите получатели на милиони от фонда преди Коледа е твърде любопитен. От него могат да се правят изводи за фирмите, които са се ползвали с благоразположението на бившия пътен бос.

Джакпот за Васил Божков

"Холдинг Пътища", в който мажоритарен акционер е Васил Божков, е получил общо 18.5 млн. лева за няколко обекта, най-големият от които е рехабилитацията на международния път Е79, който свързва Видин и Кулата. Всъщност това е и най-голямото еднократно плащане с парите от излишъка в областта на пътното строителство - 11.5 млн. лева.



Отделно фирмата на Божков е получила 6.9 млн. лева за изпълнението на Лот 5 от програма "Транзитни пътища 4", където "Холдинг Пътища" участва в консорциум с габровската фирма "Пътстрой".

Следват няколко дъщерни фирми, които са под контрола също на Васил Божков като "Вида пътстрой" (5.2 млн. лева), "Бургас пътстрой" (4.3 млн. лева), "Пътни строежи" - Пловдив (3.5 млн. лева), "Мостстрой" (2.1 млн. лева) и "Пътстрой" - Ловеч (892 хил. лева).

Към тях би следвало да се прибави и пернишкото дружество "Инфрастрой 2001", в което Васил Божков държи 51% чрез фирмата си "Латис". Останалите 49% са притежание на фирмата "Сити асет мениджмънт", чиито собственици са Пламен Галев и Ангел Христов-Геле, Христофорос Аманатидис-Таки и Феодор Феодоров. "Инфрастрой 2001" и дъщерното му "Пътно поддържане - Перник" са получили общо 6.2 млн. лева от излишъка за ремонти на пътища в района на Перник и Радомир.

"Биндер" е със "скромните" 9 милиона

Фирмата, управлявана от брата на Веселин Георгиев - Емил Георгиев, е получила общо 8.9 млн. лева по три проекта - Омуртаг - Котел, Гурково - Нова Загора - ТЕЦ 2, както и обходният път на Ямбол по маршрута Преслав - Върбица - Бероново - Мараша. И трите договора са подписани по времето, когато Веселин Георгиев беше изпълнителен директор на фонд "Републиканска пътна инфраструктура". Разплащането по тях е станало в последните му дни на този пост.

Най-голяма е сумата за обходния път на Ямбол, за който фирмата е получила над 5 млн. лева. Любопитното е, че "Биндер" е правила ремонт на същия път две години по-рано, когато Веселин Георгиев е бил все още управител на фирмата. Тогава чрез т.нар. малка обществена поръчка тя е взела 467 177 лева за "периодичен ремонт" на обособени отсечки от същия път.

Според шефа на пътното управление в Сливен инж. Костадин Костадинов, който е възложител на обекта, в това няма нищо странно. "Имахме там един компрометиран участък от близо половин километър точно преди Петолъчката, който беше на коловози, и леките коли започнаха да опират отдолу, не можеха да се движат. Това е изпълнявано тогава, а сега е за целия участък", заяви той пред "Капитал".
За да получиш, трябва да дадеш
В интервю за вестник "Янтра днес" преди седмица бившият шеф на пътното управление във Велико Търново инж. Иван Тодоров разказа за машинациите в пътното строителство. Той обясни, че неразплатените ремонти са един от инструментите за корупция, тъй като липсата на средства в бюджета позволяват на изпълнителния директор субективно да определя на кои фирми да се плаща и на кои не. "За двете години, когато Веселин Георгиев беше шеф, подписва за 200 млн. лева договори. Хората работят. Той има примерно 100 млн. налични, а подписва за 200 млн. лева, числата са далеч по-големи. Той започва избирателно да плаща на тези фирми, които му дадат повече пари. Ако не дадат, ще чакат. Той ще плати, но не сега, а тези хора, които работят - материали, заплати, горива и всеки е съгласен да даде по нещо, за да си получи парите от свършената работа. Да се направи проверка за колко милиона през 2006 и 2007 г. има подписани договори Веселин Георгиев и колко е разплатил. Ще видите разликата колко е голяма. Може би не двойно, но от порядъка на 30-40%. Тук играят много пари, има много далавера", заяви бившият шеф на пътното управление във Велико Търново.
Концесионерът на "Тракия" също е в списъка
В списъка от фирми, които са получили пари от излишъка, е и португалската LENA Construcoes. Тя участва в смесеното дружество, което беше избрано без търг за концесионер на автомагистрала "Тракия". Португалската фирма е получила 1.4 млн. лева за изпълнение на Лот 10 от програма "Транзитни пътища 4", който включва ремонт на пътя Пирдоп - Карлово, връзката Ботевград - АМ "Хемус" и пътя Скравена - Ботевград.
С парите от излишъка са били разплатени и последните суми за двете отсечки от магистрала "Тракия", които вече са завършени - Лот 1 и Лот 5. Получатели на парите са съответно сдружение "Рънуей-БГ" (дъщерно на "Трейс груп") и турската "Доуш-Еко". Тези два лота бяха оскъпени почти двойно спрямо първоначалните офертни цени на изпълнителите и това наложи допълнително харчене на пари от бюджета.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Съдът окончателно отказа регистрация на партията на Слави Трифонов 3 Съдът окончателно отказа регистрация на партията на Слави Трифонов

Шоуменът обяви, че ще създаде нова партия с име "Има такъв народ"

21 яну 2020, 849 прочитания

Вечерни новини: Съдът отказа да регистрира партията на Слави, СЗО свиква среща заради вируса в Китай Вечерни новини: Съдът отказа да регистрира партията на Слави, СЗО свиква среща заради вируса в Китай

И още: Иран потвърди, че е изстрелял две ракети по сваления украински самолет, Китай осъди бившия президент на Интерпол на 13 години затвор

21 яну 2020, 930 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Наистина добър пакет

Една фирма се готви да вземе будките, спирките и билетите за транспорта в София

Още от Капитал
Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

Защо свърши водата

ВиК дружествата в България дълги години се управляват безотговорно, зад това вероятно стои корупция и некомпетентност на места, затова и се стига до кризи

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Кино: "Бомба със закъснител"

Сексизъм, мълчание и опълчване във Fox News

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10