Толкова много мрак
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Толкова много мрак

Толкова много мрак

За обема си, пазарът на външна реклама е несъразмерно бурен

Борислав Кандов
2286 прочитания

Конкурсът за тикет-системата отново извади на показ тъмните страни на пазара за външна реклама в столицата. Новината, че фирмата, която ще продава билетите за градския транспорт, ще разполага и с площите за реклама по спирките напомниха историята на сектора през годините. А тя може да се опише с три думи - мутри, мрак и хаос.

Битката за външната реклама винаги е била скрита, а столична община никога не е провеждала търгове или конкурси.

За първи път регламент за този тип реклама в града се появява през 1992 г., когато с решение на общинския съвет се определя тарифата за отдаване под наем на билбордове и други съоръжения по тротоарите.

Вече повече от десет години външната реклама е част от бизнес империята на Красимир Гергов. През 1997 г. той сключва договор със Столична община, който му дава експлоатацията на рекламните пана по спирките за 10 години, до февруари 2007 г. Заради редица фактори, между които и невъзможността на оплетения в лобистки и корупционни интереси общински съвет да приеме наредба за рекламната дейност в София от 2000 г. допреди няколко месеца, договорите на News Outdoor Bulgaria - NOB (фирмата на Гергов, която се занимава с външна реклама), както и на останалите агенции, които имат подобен бизнес с общината в София, са удължени до юни 2008 г. През миналата година в опита си да дръпне пред конкуренцията NOB абсолютно доброволно и безвъзмездно подмени конструкциите на всички спирки, които управлява, с модерни стъклени съоръжения.

Именно тази част от бизнеса на Гергов ще пострада най-силно, ако опитът на СПТ България (вижте на стр. 18) се окаже успешен. Засега наличието на договори до лятото на тази година кара управителят на News Outdoor Bulgaria Теодора Ъндъруд да не намира причина за притеснение. Затова и тя отклони поканата на "Капитал" да коментира ситуацията.

Това, което първоначално трябваше да се случи през юни тази година, е изработването от Дирекция "Архитектура и градоустройство" на нови схеми за разполагане на рекламни съоръжения в София, която да е съобразена с приетата през декември 2007 г. наредба. От ведомството на главния архитект на столицата Петър Диков обаче вероятно няма да успеят да се справят дотогава и може би вече подписаните договори ще бъдат удължени до края на годината. Тоест не е съвсем ясно, ако искането на СПТ да вземат рекламните съоръжения по спирките бъде одобрено, кои съоръжения на кои спирки ще им бъдат дадени. Тези, които представляват бизнес интерес, са собственост на NOB. Или СПТ ще се задоволят с тези извън центъра, или договорите с NOB ще бъдат развалени, или... спирките ще бъдат преместени.

Освен NOB другите големи играчи, които разчитат основно на договори с общината на пазара в столицата, са "Рекламна мрежа 5" на братята Ангел и Тончо Токмакчиеви, "Булмедия" на председателя на Българската асоциация за външна реклама Георги Ненков и германската Wall Bulgaria, която също имаше интерес към спирките преди време.

Основната фирма на представителя на СПТ Димитър Самодумов "Мегаборд България", собственост на "Соравия", също е специализирана в изграждането на големи рекламни съоръжения като огромните пана, покриващи строителните скелета по част* реновиращите се сгради в центъра на София.

Според обявените преди дни от Красимир Гергов пред Форума на Асоциацията на рекламните агенции данни за обема на рекламната индустрия външната реклама в национален мащаб е бизнес за 36.5 млн. евро. Огромната част от тази сума е концентрирана в столицата. Но дори и тя не е достатъчна, за да оправдае силите, които се опитват да влияят върху пазара и неговия регулатор - Столичната община.

*Редакция 12.03, 12:46

Уточнение, направено по молба на фирмата "Метрополис България", които управляват по-голямата част от тези съоръжения.

Конкурсът за тикет-системата отново извади на показ тъмните страни на пазара за външна реклама в столицата. Новината, че фирмата, която ще продава билетите за градския транспорт, ще разполага и с площите за реклама по спирките напомниха историята на сектора през годините. А тя може да се опише с три думи - мутри, мрак и хаос.

Битката за външната реклама винаги е била скрита, а столична община никога не е провеждала търгове или конкурси.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK