Как се продават вестници?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как се продават вестници?

Как се продават вестници?

Весислава Антонова
5014 прочитания

Правото да продаваш вестници на сергии или в павилион не е безвъзмездно и не е съвсем просто да си го извоюваш. В разпространителския сектор от години цари хаос. Казват го хората от бизнеса. Те често предупреждават, че има нужда от ясна регламентация за даване на павилиони и сергии под наем за разпространение на печатни издания. През годините разпространителите често са заложници на политическата и общинска власт. Разрешенията за разполагане на маси и павилиони в София са валидни за изключително кратки срокове (често няколко месеца), а издаването им става по сложна процедура.

"За да се развива нормално бизнесът, трябва да има правила. Ако общинарите и хората искат в България да има хубави места за продажба на вестници и списания трябва прозрачна процедура и вариант, при който павилионите да се дават за повече от три години, защото кой ще иска да инвестира в по-скъпи и по-модерни павилиони, при положение че има шанс още след първата година да си изгуби правата", коментира един от големите разпространители в София който не пожела да бъде цитиран. По думите му обаче, ако се сключи договорът с австрийската компания "Соравия", вместо общината да измисли работещ механизъм за разпространителите на печатни издания, тя ще създаде монопол и още неясноти.

Павилионите, в които се разпространяват вестници, са разделени на две групи. Едните са собственост на столична компания "Градски транспорт" и други, които общината дава под наем. В първия случай "Градски транспорт" има служители на трудов договор, които освен билети в павилионите могат да продават и вестници. Във втория случай даваните под наем обекти са собственост на различни частни фирми. За тях районните общини обявяват конкурси и те се дават за срок от 1 месец до 3 години.

Съдружието, в което Столична общината се готви влезе със дъщерната на "Соравия" фирма СПТ, въпреки на пръв поглед благородните цели ще засегне интересите и на разпространителите на вестници и списания. В проектодоговора ясно е написано, че е възможно австрийската компания да получи право да събира постъпленията от рекламата и павилионите за вестници в обхвата на спирките. "За тези дейности ще има отделни тръжни процедури", твърди представителят на "Соравия" Димитър Самодумов. Тоест разпространителят Х вече не кандидатства пред общината, а пред избраната за посредник компания "Соравия", или с други думи, създава се монопол върху голяма част от сектора за разпространение на вестници.

Правото да продаваш вестници на сергии или в павилион не е безвъзмездно и не е съвсем просто да си го извоюваш. В разпространителския сектор от години цари хаос. Казват го хората от бизнеса. Те често предупреждават, че има нужда от ясна регламентация за даване на павилиони и сергии под наем за разпространение на печатни издания. През годините разпространителите често са заложници на политическата и общинска власт. Разрешенията за разполагане на маси и павилиони в София са валидни за изключително кратки срокове (често няколко месеца), а издаването им става по сложна процедура.

"За да се развива нормално бизнесът, трябва да има правила. Ако общинарите и хората искат в България да има хубави места за продажба на вестници и списания трябва прозрачна процедура и вариант, при който павилионите да се дават за повече от три години, защото кой ще иска да инвестира в по-скъпи и по-модерни павилиони, при положение че има шанс още след първата година да си изгуби правата", коментира един от големите разпространители в София който не пожела да бъде цитиран. По думите му обаче, ако се сключи договорът с австрийската компания "Соравия", вместо общината да измисли работещ механизъм за разпространителите на печатни издания, тя ще създаде монопол и още неясноти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 2
    Avatar :-|
    Боян

    абе кви сергии и павилиони бе? вие хора извън БГ не излизате ли никога?

    къде има сергии за вестници в нормалния свят? Трябва да бъдат тотално забранени и тогава от само себе си бизнесът ще отвори хубави магазинчета за вестници и списания, където човек може да влезе, да разгледа списанията и да си избере на спокойствие, че даже и да си купи някое крими романче или пощенски марки. Павилиони да има само там където няма възможност за магазин - демек паркове и подобни

  • 3
    Avatar :-|
    ЖИЛ

    Не бива да се елементаризира проблема, защото той има огромно значение за средата в която ще живеят столичани и гостите на столицата. За всички е ясно че в случая са намесени големи икономически интереси и съвсем не е без значение кой и как ще стопанисва и управлява тези няколкостотин декара общинска земя. Залога е твърде голям и не бива да допускаме отново даставаме заложници на интересите на този или онзи "стратегически инвеститор", особено когато става дума за задгранични "благодетели", тъй като имаме вече достатъчно примери за техните "добри намерения". Примери: "Софийска вода" Софийското летище.....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.