С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
28 4 апр 2008, 12:40, 14062 прочитания

Оперативно интересен бизнес

Скандалът в МВР освети тъмната страна на алкохолната индустрия

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Къде е ракията?

Най-безшумната акция – за фалшивите бандероли, засега дава ефект

14 май 2010

Тайни под бандерола

Държавата призна, че я лъжат с акциза за алкохола

11 апр 2008

За фалшивите бандероли и подкупните ченгета

Сега вече знаем

4 апр 2008


Обичате ли ракия? По колко чашки пиете обикновено? Четири "малки" на вечер? Не сте изключение - това прави към 200 грама.

Сигурно ще се изненадате, но в статистиката вие ще попаднете с една ракия, вместо с четири. Такива поне са реалностите според финансовото министерство - на всеки четири бандерола, продадени преди няколко години, сега министерството отбелязва един. И приходите от акциз върху алкохола прогресивно падат като дял от всички събирани акцизи.


Причината за това не е членството в Европейския съюз, както твърдят някои производители (заради ЕС ставките бяха вдигнати рязко). Не е и "спадналата консумация". Пазарните данни наистина показват, че сега спрямо 2004 се пие с 15% по-малко твърд алкохол, но намалението съвсем не е четири пъти.

Всъщност за част от ракията, водката и други високоградусови напитки въобще не се плаща акциз и това е обществена тайна. Никой не отрича този факт. Доказват го спорадичните съобщения за заловени бутилки с фалшив бандерол или въобще без бандерол, казвали са го производители, намеквала го е властта. Това, което допреди две седмици не беше сигурно, е участието на самата власт в безакцизната търговия. Разпечатката от разговорите на втория човек в ГДБОП с един от акционерите в най-голямата фабрика за алкохол потвърдиха съмненията. Разплитането на аферата ще трябва да покаже дали самият министър на вътрешните работи е знаел и мълчал за това, че службите всъщност прикриват злоупотреби с бандероли. Това би означавало, че "бизнесът" е под държавна протекция. Затова не е чудно, че в България през последните две години

Най-продаваната марка е "Безакцизна гроздова"

Момент. Спрете за секунда четенето и погледнете графиката вдясно. Ако събираемостта на акциза беше ОК, двете криви трябваше да съвпадат. Сега черната, която показва потреблението, е почти изправена, докато червената, с броя на продадени бандероли, напомня очертанията на връх Мусала. Най-високата точка, която виждате, е през 2004 - последната година, в която бяха в сила старите, по-евтини бандероли. Оттогава насам акцизът на алкохола се вдигна драстично на два пъти (веднъж с 50% и втори път с 46.6%). Още преди повишаването на ставките имаше прогнози, че това ще доведе до спад на постъпленията от акциз. Думата обаче не е спад, а срив. А "необяснимото" разминаване на данните се вижда с просто око.



Стигна се дотам сумата на събрания за миналата година акциз от производителите на спиртни напитки почти да се изравни с този от бирата. По данни на Агенция "Митници" постъпленията от твърдия алкохол дават 2.8%, а тези от бирата - 2.6% от общата сума на акцизите (около 3.3 млрд. лева).

Някой би помислил, че заради високите ставки градусовият бизнес е силно пострадал. Същото биха подсказали и спадащите след 2004 година приходи от продажби на най-големите производители. Но как това съвпада с огромните инвестиции в нови мощности (производителите на спиртни напитки са сред най-големите получатели на субсидии по САПАРД), с растящия брой заети в сектора, със закупуването на земя за отглеждане на грозде, с процъфтяващата телевизионната реклама и агресивното налагане на нови и нови марки ракия, водка и мастика, промотирани от най-хитовите фолк певици?

Обичайните заподозрени

в случая са най-големите фирми производителки начело с двете алкохолни империи - "Винпром Пещера" и "СИС индустрийс" (повече за тях - в текста "Алкохолните императори"). Това е логично, като се има предвид, че те разполагат с най-големи мощности и търсенето на продуктите им е по-високо заради инвестициите в реклама. Те са обвинявани от по-малки производители, че продават огромни количества с фалшиви бандероли, като смесват нелегалната продукция с легална. Конкурентите им си обясняват ниските цени на определени марки ракия, водка и мастика точно със спестните акцизи и ДДС.

Пръв публично за това заговори Павлин Найденов - директор на фалиралата "Селект дистилъри" и бивш председател на Асоциацията на производителите, вносителите и търговците на спиртни напитки в България (АПВТСНБ). На безпрецедентна пресконференция миналото лято той заяви, че най-големите производители използват фалшиви бандероли. Найденов не посочи имена, но последвалите изявленията му публикации бяха съпътствани със споменавания на "Винпром Пещера", "СИС индустрийс" и "ЛВК Винпром Търговище".

"Фактурира се около 20% от това, което се дава на търговците. Търговците искат да вземат фактури за всичко, но не им се дават. Обяснява им се: "нали искате да гледате реклами по телевизията и да ви върви оборотът", разказа Найденов тогава пред медиите. В публикация на вестник "Стандарт" миналата седмица бяха цитирани дистрибутори на алхокол, които косвено потвърждават думите на Найденов и обясняват, че проверките не ги "хващат" защото най-често получават предварително предупреждение. Именно такива предупреждения бяха засечени в разговорите на арестувания бивш зам.-шеф на ГДБОП и колегата му от икономическа полиция.

Още преди тези разкрития Найденов директно заяви, че над големите производители има политически чадър от спецслужбите и от финансовото министерство, които си затварят очите за нарушенията. Като става дума за държавни протекции, хората от бранша неизбежно си припомнят посещенията на премиера Сергей Станишев и президента Георги Първанов в двете най-големи фирми, производителки на алкохол у нас.

Въпреки това, в интервю за интернет изданието е-vestnik.bg по-късно Найденов добави, че е избрал не случайно момента, защото е почувствал политическа воля от премиера Станишев да бръкне в раната. "Ако миналата година бяхме повдигнали този въпрос, сега нямаше да сме живи. Част от бизнеса е свързан и с криминални престъпления. Сега вече сме на мнение, че политическата воля е налице", казва през август 2007 Найденов. Преценката му се оказва грешна - няколко дни по-късно въоръжени служители на ГДБОП (в ръководството му тогава е арестуваният преди две седмици Иван Иванов) нахълтват в собствената му фабрика и в складове, в които се съхранява и негова стока. Тогава пресслужбата на МВР разтръби, че са "открити и иззети около 10 000 бутилки алкохолни напитки с фалшив бандерол, без бандерол и със стар акцизен бандерол, както и 1800 фалшиви акцизни бандероли за спиртни напитки". Шефовете на водка "Селект" отрекоха информацията и изтълкуваха акцията като контраудар от техни конкуренти, заради изнесените дни по-рано данни.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

След оставката на Симеонов: Сидеров играе за повече ДПС във властта 2 След оставката на Симеонов: Сидеров играе за повече ДПС във властта

От лидера на "Атака" зависи дали интересите зад кабинета "Борисов" ще се разпределят по друг начин преди ключовата 2019 г.

18 ное 2018, 3911 прочитания

Вечерни новини: Ще влезе ли ДПС във властта и още от важните новини през уикенда Вечерни новини: Ще влезе ли ДПС във властта и още от важните новини през уикенда

Сидеров направи пъзела пред Борисов по-сложен, протестите из страната имат нови искания, идва напрегната седмица за Брекзит

18 ное 2018, 1572 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
"Жега" за едни, мека топлина за други

От евтин бензин до смяна на системата

Кой какво се надява да постигне с участието в протестната кампания срещу управлението

Защо Брюксел вдигна ръце от България

Основната причина за провала на мониторинга е, че ЕК просто нямаше достатъчно правомощия да наложи промените.

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Есенният филмов маратон

По-интересните заглавия на "Киномания 2018"

20 въпроса: Мария Касимова

Най-новата й книга - "Балканска рапсодия" (изд. "Колибри"), излезе тази есен

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 17.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: По-важното от уикенда и какво се очаква през новата седмица

Емисия

DAILY @7PM // 18.11.2018 Прочетете