Тайни под бандерола
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Тайни под бандерола

Непрозрачните капсули, с които фирмите покриват бандерола, пречат на проверките, призна шефът на митниците Асен Асенов

Тайни под бандерола

Държавата призна, че я лъжат с акциза за алкохола

Иван МИХАЛЕВ
3701 прочитания

Непрозрачните капсули, с които фирмите покриват бандерола, пречат на проверките, призна шефът на митниците Асен Асенов

© Надежда Чипевa


На третата седмица от скандала в МВР държавата призна, че е била лъгана от производителите на алкохол. Направи го лично шефът на Агенция "Митници" Асен Асенов. Той беше заставен да дава обяснения в бюджетната комисия на парламента за спада в постъпленията от акцизи върху алкохола по инициатива на независимия депутат Мария Капон. Поканата беше и към финансовия министър Пламен Орешарски, който обаче изпрати заместника си Кирил Желев.

Изслушването се състоя в деня преди дебатите по вота на недоверие срещу кабинета "Станишев". Изнесените данни потвърдиха това, което отдавна е публична тайна - че бюджетът губи стотици милиони левове от неплатен акциз върху алкохола (виж графиките). От тях ясно се вижда, че през 2005, и особено през 2006 г. е имало рязък спад в количеството продадени бандероли и количествата обложен алкохол. Това съвсем не е случайно, тъй като именно в тези две години имаше значително повишаване на акцизните ставки за алкохола, при които акцизът нарасна двойно от 5 стотинки до 11 стотинки на алкохолен градус.

Именно по това време е започнал и сривът в събираемостта на акциза. Образно казано, през 2006 държавата е продала четири пъти по-малко бандероли, въпреки че потреблението на алкохол се е запазило. Тази сметка е твърде условна, защото и самите митничари признават, че проблеми със събираемостта е имало и преди вдигането на акцизите.

Асен Асенов заяви, че анализите трябва да отчитат и извършеното

Презапасяване на фирмите с бандероли

на старите цени, извършено в края на 2004 и 2005 г. По закон след всяко вдигане на налога фирмите имат право на шестмесечен гратисен период, в който алкохол може да се продава с бандероли, закупени преди това. Идеята е да не се пречи на бизнеса, като се дава възможност натрупаната готова продукция да бъде реализирана на пазара. Очевидно с това право е било злоупотребено, като някои производители са натрупали лесни печалби на гърба на данъкоплатеца.

Друг е въпросът кой им е позволил това. И защо данъчните и митническите власти не са реагирали по-рано, когато са видели, че някои фирми заявяват количества бандероли, които надхвърлят драстично техните производствени мощности. Асен Асенов не пожела да разкрие кои фирми са се възползвали най-активно от тази схема. Той обеща да изпрати на депутатите подробна справка за броя купени бандероли от най-големите десет фирми.

В същото време шефът на митниците индиректно защити големите производители, като заяви, че по-големият проблем не са фалшивите бандероли, а нелегалните производители на алкохол. "Това са производствени инсталации с по-сериозни възможности, които не са лицензирани, но при проверките установяваме, че бълват алкохол", обясни Асенов.

По думите на митническия шеф, въпреки че заловените бутилки носят етикети на големи производители като "Пещерска" и "Карнобатска", това не означава, че са произведени в техните фабрики. "Те имат етикети, но вие не можете да разберете дали този алкохол е произведен от производителя или от някой, който би искал да се възползва от търговската марка на производителя", заяви Асенов и добави: "Аз етикета мога да го установя дали е фалшив или не, но е изключително трудно да се каже дали този алкохол е произведен в съответната фабрика или на друго място."

Скриването на бандеролите

От Агенция "Митници" заявиха, че броят продадени бандероли намалява и поради тенденцията алкохолът да се продава в бутилки с по-голям грамаж. За пример беше посочено, че делът на най-масово използваният бандерол (за 40-градусова ракия от 700 мл) в общото количество бандероли е нараснал от 22% до 26.6% през последните четири години. В същото време стикерите за бутилките от 200 мл са намалели от 15.3% на 9.6% от общото количество бандероли.

Дори и да е вярно, че българинът е започнал да купува ракия в по-големи бутилки, това не означава, че акцизът за тях е бил внесен в пълния размер. Някои производители се изхитряват, като купуват бандероли за най-малките опаковки от 200 мл, а ги поставят на бутилки от 700 мл. При тази измама от бутилка водка могат да бъдат спестени 3.5 лева. При мастиката печалбата може да надхвърли 4 лева, тъй като тя е с по-висок градус и при нея акцизът е по-висок.

През миналата година е имало разкрити няколко такива случая, заявиха от митниците. Проверките за този вид измами се затрудняват от факта, че някои производители използват непрозрачни капсули, които закриват бандерола. Проверяващите няма как да разберат за какво количество и какъв градус алкохол е бандеролът, тъй като се подава малка част от него. Въпреки че това е забранено, никой не санкционира производителите, които го практикуват.

Асен Асенов също призна, че непрозрачните капсули са проблем за проверяващите. Сегашната наредба, която е в сила от средата на 2006, гласи, че "поставянето на бандерола върху потребителската опаковка се извършва по начин, който не закрива информацията" (градус на напитката, количеството, серийния номер и холограмата). "Проблемът е, че тази наредба не е обвързана със Закона за акцизите и в него няма предвидена санкция за подобно нарушение. Затова ние можем да налагаме само глоба до 50 лева по друг закон - за административните нарушения и наказания", обясни източник от митниците.

Да си дойдем на думата

По време на изслушването Асен Асенов заяви, че през миналата година са били заловени над 4 милиона литра нелегален алкохол. Някои от депутатите веднага пресметнаха, че това се равнява на 20% от общото количество 40-градусов алкохол, което е било обложено с акциз. Този факт предизвика възмущението на депутатите и те поискаха обяснение от шефа на митниците за занижения контрол.

"Това, което казахте, е прекалено сериозно, за да го пропуснем ей така. Ако за 20% от алкохола е констатирано с проверки, че е незаконен, и ако няма нито една присъда, наказано лице, отнет лиценз на фирма или каквото и да било друго, значи очевидно някъде в схемата на контрола се къса връзката", контрира Румен Овчаров.

Инициаторът на изслушването Мария Капон също разкритикува контролиращите: "Превенцията е нарушена. Министерството на финансите не трябва само да гледа приходната част и да играе ролята на счетоводител, а да вижда тенденции и да прави политики."

По-критичен беше синият депутат Мартин Димитров. "Казвате, че за 20% от произвеждания алкохол има констатирани различни нарушения и не казвате кой е бил санкциониран. Вие имате интереса да покажете, че при тези нарушения се вземат мерки, има санкции и осъдени лица. Това като информационна кампания е важно да го правите. Да кажете "не го правете, не използвайте фалшиви бандероли, защото вижте колко души са в затвора или им наложихме глоби". Как давате сигнал в момента на нарушителите", попита той представителите на финансовото министерство и митниците.

Автор: Капитал
Автор: Капитал

На третата седмица от скандала в МВР държавата призна, че е била лъгана от производителите на алкохол. Направи го лично шефът на Агенция "Митници" Асен Асенов. Той беше заставен да дава обяснения в бюджетната комисия на парламента за спада в постъпленията от акцизи върху алкохола по инициатива на независимия депутат Мария Капон. Поканата беше и към финансовия министър Пламен Орешарски, който обаче изпрати заместника си Кирил Желев.

Изслушването се състоя в деня преди дебатите по вота на недоверие срещу кабинета "Станишев". Изнесените данни потвърдиха това, което отдавна е публична тайна - че бюджетът губи стотици милиони левове от неплатен акциз върху алкохола (виж графиките). От тях ясно се вижда, че през 2005, и особено през 2006 г. е имало рязък спад в количеството продадени бандероли и количествата обложен алкохол. Това съвсем не е случайно, тъй като именно в тези две години имаше значително повишаване на акцизните ставки за алкохола, при които акцизът нарасна двойно от 5 стотинки до 11 стотинки на алкохолен градус.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • кунчо

    ПЪЛЕН РЕЗИЛ ЗА ГОЛЕМИТЕ АЛКО БОСОВЕ И НАЙ - ВЕЧЕ НА МАФИОТИТЕ ОТ ПЕЩЕРА гледах КАДИЕВ ПО БТВ - ПОНЕ 150 МЛН ЛЕВА СА ОТКРАДНАЛИ ЗА ЕДНА ГОДИНА ПЕЩАЦИТЕ ОТ НАС И ОТ ДЪРЖАВАТА

  • 2
    Avatar :-|
    Петко

    По този начин ракийката е по-евтина, но лошото е че държавата губи от това .
    http://credits-finance.blogspot.com

  • 3
    Avatar :-|
    do petko

    Петко, Петко!Ракията въобще не е по-евтина!Просто парите от акциза не влизат в хазната, а втехния джоб!Май пиеш доста ракия, щом дори и това не схващаш!Пий си и не му мисли, че им пълниш гушите!

  • 4
    Avatar :-|
    Попова

    От години е известно, че големите алкохолни производители у нас не плащат акцизи.Това не е изненадваща информация, нито пък е изненадващо при кого под формата на спонсорство отиват приходите от спестени бандероли.Вярно е обаче и че поради поскъпването на алкохола
    алкохолно зависимите /а те са много/ купуват какви ли не пластмасови разфасовки и туби с наливен алкохол, произведен незнайно как и къде.А данъчни проверки за фалшиви бандероли се случват много-много рядко, особено в барчетата в малките градове, където и се пие най-често алкохол с фалшиви бандероли.А пък летния сезон е раи за нелегалните производители на алкохол - ол инклузива на хотелите бързо поглъща произведените им количества в бидони и туби с бели листчета ;ракия: ;водка; ;джин; отгоре за ориентир на наливащите ги в събрани празни бутилки бармани.Е как да има приходи като измамните канали са не един и два, а купища.Във всеки бар и магазин - по един проверяващ дежурен митничар трябва да сложи Асен Асенов, за да понапълни хазната.

  • 5
    Avatar :-|
    бандерол

    резил, калпава работа

  • 6
    Avatar :-|
    Жорес

    Ей, Пещерняци, какво стана, кафявото вече изби през гащите !

    Айде сега дойде време да си платите една хууубава глобичка.

  • 7
    Avatar :-|
    BULMAK

    Всеки който има ресторант или магазин, знае на колко процента фактурират доставчиците на Пещерска и на Карнобат-не повече от 15-20 %, което ще рече 80-85% фалшиви бандероли. Това без протекции на най-високо ниво не става.

  • 8
    Avatar :-|
    tt

    защо не попитаха в НС , кой е дебелия и ще им светне защо няма събираемост на акцизите от алкохола , ама те си знаят и затова не питат, че може и отговор да получат и тогава осиране ще има голямо


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK