Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 30 май 2008, 15:16, 2640 прочитания

В сянката на слабия долар

Обезценяването на зелената валута поставя български фирми на колене.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Напоследък когато човек погледне цените на лаптоп или дигитална камера в САЩ, му иде да хване първия самолет и да се отдаде на щуро пазаруване. Хем цените са по-ниски, хем и доларът постоянно пада, което на свой ред прави цените, обърнати в левове, още по-ниски. Единствената спирачка е цената на самолетния билет, която за съжаление е в скъпо евро. Въпреки това мечтаната технологична джаджа, последен писък на модата, или отдавна планираната екскурзия до Ню Йорк е все по-достъпна. Раят за едни обаче често означава ад за други.
Приходите на много български компании, изнасящи за Щатите, спадат и това ги поставя във все по-неприятна ситуация. Ако преди две години например някой е изнасял тенекия сирене за 10 долара в САЩ и е регистрирал приход от 16 лева, днес същата 10-доларова тенекия носи едва 12 лева. Разходите за суровини и труд обаче съвсем не намаляват. Ето защо много фирми вече са пред дилемата дали да продължат да работят при минимална или дори нулева печалба, или да се преориентират към други пазари. Във всеки случай фирмите с големи експозиции към долара не бива да разчитат, че ще уцелят дъното или пика на котировките на тази валута, тъй като бъдещите промени в курса могат или да увеличат, или напълно да стопят печалбите им, съветва Стефан Иванов, управляващ директор на Citi за България и член на управителния съвет на Американската търговска камара в България (AmCham).

По-голям търговски дефицит


Влиянието на слабия долар върху икономиката се отразява и в статистиката за външнотърговския обмен на България. Една от малкото държави, с които България досега е имала положително външнотърговско салдо, е САЩ. Българският износ за Щатите е бил с 58% повече, отколкото вносът през 2006 г. През 2007 г. заради спада на курса на долара спрямо лева износът е с 32% повече спрямо вноса, а за първото тримесечие на 2008 г. търговското салдо със САЩ вече е 25 млн. лв., но със знак минус (виж графиката). "Слабият долар благоприятства вноса, тъй като снижава себестойността в левове на продуктите, внасяни от САЩ, което се отразява в по-голямо търсене от крайните им потребители в България и/или в по-високи маржове за фирмите в България, които се занимават с внос от САЩ. При износа ефектът е обратен", казва Стефан Иванов. Тези числа може да изглеждат пренебрежимо малки на фона на външнотърговския дефицит от 3.49 млрд. лв. Те обаче пораждат сериозни притеснения у бизнеса.

Преброяване на губещите

Не е ясно колко са засегнатите от курса на долара компании. Според изпълнителния директор на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) Евгений Иванов, проблемът далеч не е само за фирмите, търгуващи със САЩ, а е много по-общ - Латинска Америка, ОНД и Арабският свят също са доларови пазари. "Ако 40% от външната ни търговия е с държави извън ЕС, половината от тези страни са доларови дестинации", казва той. А това прави сума от порядъка на 5 млрд. лв. (по данни на НСИ за 2007 г.).
Според Стефанов обаче много български фирми, които изнасят продукцията си в страни извън Европейския съюз, са успели да предоговорят в евро цените на тези продукти, които допреди това са предлагали в долари или други валути. "На мен поне не ми е известен случай, в който това да е било постигнато с фирми на американския пазар. Поради това, ако износителят от България не успее да повиши достатъчно цените си в долари за американските си клиенти, срещу което те се оказват също така силно резистентни, печалбата на износителя започва да се топи", каза Стефан Иванов.
Някои компании са успели да се нагодят от по-рано към новите условия. "Нашите цени са в евро, така сме се договорили с партньорите ни. Разбрали сме се при всяко отражение върху цените на суровините и материалите да индексираме цените си. В наши дни трябва да се мисли с 10 хода напред", обяснява Мариана Печеян, управител и собственик на ВСК "Кентавър" - фирма, изнасяща индустриално оборудване за САЩ, Европа и Япония. Много други обаче тепърва трябва да мислят за някакъв изход.



С нулев марж към Европа

"Сатурн инженеринг", български производител на индустриална електроника за американския пазар е една от фирмите, на чиито приходи слабият долар се отразява негативно. Никола Василев, директор стратегии и бизнес развитие в компанията обясни, че Сатурн, от една страна, е облагодетелствана, защото има търговски отдел в САЩ, който движи продажбите. "Поръчките ни не са намалели, нито сме загубили клиенти. Нетните ни приходи обаче са по-малко и това ни кара да свиваме разходите си. Ако бяхме директно на пазара щеше да ни бъде още по-трудно", поясни той. Фирмата предпочита да купува частите си в долари от Китай, но това пък оскъпява транспорта. "В САЩ не си атрактивен, ако не предлагаш в долари, такава е нагласата. Освен това е изключително трудно да се повишават цените. Лошото е, че тенденцията на слабия долар ще се запази. Затова до края на годината трябва да сме изработили стратегията си за преориентиране към Европа", завършва той.
Според Евгений Иванов фирмите имат почти нулев набор от инструменти за действие. Единият е да свиват маржа на печалбата, но това естествено не може да продължи за дълго. Другият вариант е да се търси стратегическо решение в период от 2-3 години и да се насочат към европейския пазар. "Това обаче струва изключително много пари, казва Иванов. За да се оперира в ЕС са необходими стандарти и сертификати. Изискванията са много високи и навлизането на пазара ще бъде трудно", обяснява той.
Стефан Иванов от AmCham посочва и друга възможност - хеджирането на валутния риск (виж карето). "Някои фирми, опериращи в България, вече активно използват този тип продукти", казва той.
При всички случаи българските фирми с висока експозиция към долара са изправени пред по-високи разходи и преструктуриране на бизнеса си. А той не е никак малък. Износът на България за САЩ през 2007 г. е на стойност над 600 млн. лв.



Що е то хеджиране и какви възможности дава

Хеджирането представлява финансова операция, чиято цел е да намали риска при друга инвестиция. В случая с хеджирането на валутен риск съществуват два основни варианта за избор:

- форуърд: сделка за бъдеща покупка/продажба на валута, при която се фиксира курс в момента на сключване на договора. При него обаче е много вероятно и да има значителни пропуснати ползи

- опция: срещу заплащането на премия притежателят на опцията има правото, но не и задължението да купи/продаде определено количество валута по предварително договорен курс
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Защо 48 човека напускат ГЕРБ във Видин 3 Защо 48 човека напускат ГЕРБ във Видин

Бившият кмет и предишната областна управителка в града излизат от партията като продължение на конфликта с ръководството, който започва още преди местните избори

26 май 2020, 3746 прочитания

Уикенд новини: Регистрираните болни с коронавирус намаляват; Мая Манолова се готви за избори 2 Уикенд новини: Регистрираните болни с коронавирус намаляват; Мая Манолова се готви за избори

И още: Валери Симеонов: След Божков е ред на Златев; Четири страни в ЕС против плана на Меркел и Макрон; Заведенията в Гърция вече работят

25 май 2020, 3262 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
До последна капка

Високите цени на горивата доведоха до протести на целия транспортен сектор в България

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Кино: "Едно последно парти"

Антиромантична комедия за щастливото време в Ню Йорк

Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10