Някои други дефекти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Някои други дефекти

Някои други дефекти

2140 прочитания

© Надежда Чипева


Синята зона очевидно не е без дефекти. Ето списък с незаконни или просто лоши решения на проблемите с паркирането в центъра на София, които при желание от страна на кмета могат да бъдат коригирани веднага.

Лични данни на показ

Ако искат да паркират безплатно, живеещите в районите на синя зона трябва да поставят на видно място копие от талона на автомобила си. Така на показ са трите имена, точният адрес и единният граждански номер. Изнасянето на ЕГН върху таблата на колите обаче е незаконно. Според Закона за защита на личните данни никой няма право да изисква от живеещите в центъра подобна информация. "Това е сериозен проблем, свързан със създаване на условия за нарушение на конституционното право на неприкосновеност на личността", твърдят от Комисията за защита на личните данни. Тя призовава всички граждани, които са поставили на видно място в автомобилите си личните си данни, незабавно да заличат онези, които не са необходими за индивидуализиране на автомобила и местодомуването му. Иначе решение има и то отдавна е обещано от зам.-кмета по транспорта Велизар Стоилов - стикери, които да се лепят на стъклото по подобие на винетките. Само че реализацията нещо се бави.

Здравите инвалиди

Счита се, че в София има достатъчно места за паркиране на хора с увреждания. Но в действителност бройката им зависи от дължината на улицата, а не от нуждите на живеещите там. Друг проблем е, че според наредбата на Столичната община на боядисаните в синьо места могат да спират само автомобили, собственост на инвалиди, обяснява Даниела Данчева от Асоциацията на шофьорите с увреждания. Ако това правило не е спазено, паркиралият неправомерно в синята зона може да бъде глобен със 100 лева. Санкция би трябвало да отнасят и всички онези здрави и прави шофьори, които използват инвалидната карта, за да заобикалят закона и да не плащат престой. От влизането в сила на наредбата обаче не е събран нито един лев, въпреки че "99 процента от паркиралите са напълно здрави хора", твърди Данчева. Апропо, изправена пред подобен проблем, общината на френския град Лион преди време направи успешна обществена кампания, която гласеше: "Ако вземеш мястото ми, вземи и недъга ми." На ход е софийската община.

Без места на малката улица

Според наредба на Столичната община живеещите на улиците, покрити от синята зона, имат привилегията да паркират безплатно (но както стана ясно - срещу публично огласяване на личните си данни). Оказва се обаче, че местата за тях не са достатъчни. "Единственият ми шанс е постоянна комуникация с един от съседите ми. Който пръв се прибере от работа, звъни на другия, за му каже къде има място", разказва Атанас Малев, който живее на ул. "Цар Самуил" в центъра на София. При това той има късмет да живее на достатъчно дълга улица, за да има добър шанс да намери къде да паркира. Живеещи на по-малки улици имат далеч по-сериозни проблеми. Още повече че някои от служителите на "Паркинги и гаражи" твърдят как да паркираш безплатно може само на улицата, на която живееш. Това не само е невъзможно на късите преки, но е и напълно в разрез с наредбата.

Двата часа стават десет

На практика е провалена една от основните идеи на синята зона да стимулира краткосрочното паркиране така, че на повече хора да се даде възможност за временно спиране в центъра, където е сърцето на бизнеса и администрацията. Принципът би трябвало да бъде "идваш в центъра - паркираш в синя зона - вършиш си работата - тръгваш си". Вместо това таблата на колите се затрупват с талони за цял ден, а не само за два часа, както гласят знаците. И естествено служителите на "Паркинги и гаражи" го допускат. На въпрос за колко часа можете да поставите талони на колата си те великодушно отговарят, че "за колкото искате". Така цялата идея на ограничението се губи. Това поне е оправдано, като се има предвид, че общината не е предоставила алтернатива на гражданите за влизане в центъра - добър градски транспорт и достатъчно платени паркинги. Но тогава знаците, които оказват, че престоят на мястото е ограничен до два часа, е по-добре да бъдат махнати, вместо само да объркват съвестните данъкоплатци.

Синята зона очевидно не е без дефекти. Ето списък с незаконни или просто лоши решения на проблемите с паркирането в центъра на София, които при желание от страна на кмета могат да бъдат коригирани веднага.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    Avatar :-|
    автор

    това в лион е всъщност в цяла франция.

    а за този знак с двата часа винаги съм се чудил - дали не значи, че има талон за паркиране с максимална продължителност два часа или че може да се паркира само за два часа. но след добавянето на смс частта - явно е до два часа престой.

    защо няма никакви планове за автомати за паркиране? при тях могат да се въведат абонаментни карти, които да се предоставят на живеещите в квартала безплатно или с голямо намаление (примерно 1 лв на 24 часа) и срещу тях машината да дава билетче за паркиране. инвалидите могат да имат подобни и също да получават безплатно талоните. така освен чудесен контрол, статистика и подобни ще се изгонят и "временно" паркиралите стари коли, както и тези, които не плащат общински данъци. ще намалеят и "гаражираните" в центъра коли, които не мърдат по цяла седмица, защото собствениците им не ги карат, но си ги държат на такива места.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK