Синя зона или черна дупка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Синя зона или черна дупка

"Най-репресивната" дейност на "Паркинги и гаражи" е и най-губеща за дружеството

Синя зона или черна дупка

Лошо управление или отколоняване на средстава от "Паркиниги и гаражи" - разберете сами

5843 прочитания

"Най-репресивната" дейност на "Паркинги и гаражи" е и най-губеща за дружеството

© Георги Кожухаров


"Защо синята зона се нарича синя", пита софиянец свой съгражданин, а той отговоря: "Ами, защото е касичката на СДС." Този виц беше популярен преди години, когато в централната част на столицата беше създадена т.нар. синя зона за платено паркиране. Под касичка се имаше предвид общинската фирма "Паркинги и гаражи" - специално дружество, в чието поле на дейност са местата за паркиране в София. А на СДС беше отредена ролята на касиер, защото назначени от синята партия хора контролираха сектора дълги години. В периода на синьото управление на София "Паркинги и гаражи" беше в сферата на влияние на изкаралия два мандата като председател на столичния общински съвет Антоан Николов. Впоследствие по време на лидерството на Надежда Михайлова поставянето на ключови позиции във фирмата на близки до нея хора й коства добрите отношения с ръководството на СДС - София. В момента начело на "Паркинги и гаражи" е също син кадър - Николай Александров, за когото се твърди, че е на поста с благословията на ГЕРБ и столичния кмет Бойко Борисов. През годините дружеството преживя едно класическо източване, завършило с шумен скандал и убийство. Тогава десет от общинските паркинги в централната част на столицата се оказаха прехвърлени на лица от бившата силова групировка ВИС чрез дружеството им "Паркиране и гаражи мениджмънт". Там акционер беше и застреляният преди три години Георги Василев, бивш общински съветник от СДС два мандата и директор на "Паркинги и гаражи". Една от версиите за убийството му беше свързана с взаимоотношенията му с висаджиите.

Черна дупка

Днес около общинската фирма няма чак такива големи скандали, но затова пък подозренията за източване на дружеството продължават да са си все така актуални. То си остава черна дупка, която поглъща огромни средства като приходи, които прибира от таксата за синя зона, от служебния абонамент за паркиране, от паркоместата в 15-те общински и трите наказателни паркинга, от вдигането на колите с паяци и поставянето на скоби... Не по-малко впечатляващи обаче са разходите, които декларира дружеството. Тази седмица беше приет годишният финансов отчет на фирмата за миналата година. Поради твърде общия му характер от него се разбира основно, че приходите на дружеството са малко над 11 млн. лв., а разходите - 9 млн. лв.

"Дружеството е нещо като вечен двигател - каквото създаде, го изяжда", възкликна зам.-председателят на бюджетната комисия в СОС Георги Кадиев по време на обсъждането на финансите на общинските фирми. В сравнение с миналата година печалбата на "Паркинги и гаражи" е нараснала само с по-малко от 500 хил. лв., при положение че местата за паркиране в синята зона са се удвоили.

Зона - касичка, паяк - касиер

Официалното обяснение за ниската печалба според управителя на дружеството Николай Александров е, че събраните средства по обслужването на двете най-печеливши пера - синята зона и служебният абонамент, отиват за покриването на други дейности, които фирмата върши едва ли не на социален принцип. Като например вдигането с паяк. Истинската себестойност на "услугата" според Александров е 76.46 лв. Толкова излизали на фирмата разходите за гориво, заплати и амортизация. В момента таксата за освобождаването на автомобил от наказателен паркинг е 29 лв., като отделно се плаща за всеки час престой на наказателния паркинг.

На загуба се оказва и поставянето на скобите на неправилно паркираните или по-точно на просрочилите времето си за престой. Пак по изчисления на фирма "Паркинги и гаражи" то струва на фирмата около 16 лв., а гражданите заплащат само 10 лв. "Трябва да има социална поносимост на таксата, коментира Александров. Имаме достатъчно други печеливши дейности и додаваме от тях", продължава той.

Само тези две дейности по сметки на директора на дружеството са глътнали 2.5 млн. лв. за година (вижте карето). Това обаче не е попречило на Николай Александров да купи 6 нови паяка, 16-17 "скобарки" (автомобили, които превозват съоръженията), както и нови и по-модерни скоби, с които да се наказват и джиповете, за които се говори, че не се пипат по други съображения. Излиза, че колкото по-непечеливша е една дейност, толкова по-голямо е желанието на общинската фирма да инвестира в нея и дори да я разширява.

На всичкото отгоре в тази "социално оправдана" дейност вдигането с паяк са ангажирани и 41 полицаи, на които плаща "Паркинги и гаражи". (Тяхното възнаграждение е три пъти по-голямо от това на служителите на общинската фирма.) Присъствието им е необходимо, защото те са единствените компетентни лица, които могат да разрешат преместването на автомобил законно.

Най-безсмисленото в цялата дейност обаче е, че жертва на паяка стават не толкова коли, които пречат на движението, а забравилите или просрочилите да платят за синята зона или онези, които не са видели знака (поставен от "Паркинги и гаражи"), предупреждаващ за принудително вдигане. Вместо това един стикер за глоба би изиграл ролята на същата материална санкция и би спестил разходите за заплати на голяма част от 400-те служители на общинската фирма, за амортизацията на паяците, за гориво и т.н., и т.н. Разликата би била обаче, че парите от подобни глоби нямаше да постъпват в общинската фирма, както е сега. На всичкото отгоре по силата на статута си като частно правно дружество, собственост на общината, "Паркинги и гаражи" в момента не подлежи на проверка от страна на Сметната палата - факт, който щеше е коренно различен, ако дейността по управлението и контрола над паркирането се ръководеше от една дирекция в Столичната община.


А може би некадърно управление?

Въпреки привидно лошите си финансови показатели "Паркинги и гаражи" е първенец сред общинските фирми. На фона на общата печалба на всички дружества, която е от порядъка на 10 млн. лв. (без здравните заведения), приносът на "Паркинги и гаражи" за общинския бюджет в размер на близо 2 млн. лв. изглежда значителен и не случайно шефът му с гордост коментира, че са номер едно в София.

Друг е въпросът, че точно това се очаква от дружество, чиято основна дейност е пряко свързана с акумулирането на средства. Съпоставен с постоянно нарастващата синя зона в София обаче, ръстът на печалба на "Паркинги и гаражи" изглежда по-скоро скромен. В момента местата за платено паркиране са 10-12 хил. (разминаването се дължи на това, че част тях са определени за платени, но все още не функционират като такива), а идеята е до края на годината да станат най-малко 15 хил. Десет процента от тях са служебен абонамент. Именно той е източникът на най-сигурни и постоянни приходи с най-ниски инвестиции и разходи за заплати. Средната такса на месец от 1 място служебен абонамент е 300 лв. (в зависимост от района). Броят на тези места е около 1000. Така само от местата служебен абонамент фирмата би следвало да реализира приходи на година в размер на 3.6 млн. лв. Тоест, ако се закрие цялата синя зона, махнат се паяците, наказателните паркинги, скобите и всички прилежащи хора и съоръжения, печалбата на общинското дружество би била два пъти по-голяма, отколкото е в момента.

Колко точно са приходите от самата синя зона е трудно да се определи. Преди още да се въведе SMS паркирането (съответно и преди поредното разширяване на платената зона), зам.-кметът по транспорта Велизар Стоилов коментира, че постъпленията от талони за паркиране на седмица са между 75 хил. и 80 хил. лв. на седмица, а очакванията му са новата система да вдигне приходите с още 10%. Това беше лятото на миналата година. В момента по неофициална информация на единия от големите GSM оператори изпратени SMS-и от неговите потребители за паркиране на ден са 3500. Много трудно е обаче да се каже каква част от синята зона носи приходи и каква остава незапълнена. Помолен за коментар, Николай Александров отказа да даде точна разбивка с аргумента, че това е фирмена тайна. От отчетените му приходи обаче се вижда, че те отговарят на 50% заетост от сегашните 10 хиляди места. По думите на Александров 55% от хората в центъра паркират безплатно, тъй като имат адресна регистрация в района на синята зона. "Нямам информация синята зона да не се пълни", коментира председателят на Транспортната комисия в общината и съветник от групата на ГЕРБ Радослав Тошев. А Георги Кадиев от БСП беше още по-краен: "Ако не можем да печелим повече от синята зона, по-добре да я премахнем."

За момента аргументът за ниската запълняемост все още измъква Александров от неловката ситуация да обяснява защо отчита по-скоро посредствен годишен оборот, но поставя общината пред още по-неудобен въпрос - необходимо ли е зоната да се разраства, след като търсенето е толкова малко.

В крайна сметка излиза, че при това управление на "Паркинги и гаражи" с губещите си дейности и инвестиции (включително по думите на управителя му) основната видима полза е въвеждането на малко ред в хаоса, наречен софийски трафик и навици за паркиране. Най-подходящо за обобщение на ситуацията е признанието на Николай Александров "всичко, спечелено от паркиране, отива за паркиране", имайки предвид инвестициите си по основната дейност.

По темата работиха:

Калина Горанова, Люба Йорданова, Велина Господинова,
Веселин Димитров,

Иван Михалев

Губещи дейности

През 2007 г. са вдигнати с паяк 42 532 броя автомобили. Разходите по тази дейност са били 3.252 млн. лв., а приходите 1.233 млн. лв. Тоест дейността "паяците" са стрували на "Паркинги и гаражи" цели 2 млн. лв. Другата силно губеща дейност се оказва поставянето на скоби - то е на минус с цели 0.5 млн. лв. Поставените скоби през изминалата година са 79 738, което като разход на фирмата е 1.272 млн. лв.

Служители на фирмата

Само за една година персоналът на "Паркинги и гаражи" е нараснал с 95 души и вече наброяват 375. Средната месечна заплата в общинското дружество е 628 лв. Средната заплата на шестте лица на ръководни постове във фирмата е 1900 лв. Николай Александров обясни, че членовете на бордовете на фирмите, реализиращи годишна печалба над 1 млн. лв., може сами да определят заплатите на ръководството.
Автор: Моис Мошев
Автор:

"Защо синята зона се нарича синя", пита софиянец свой съгражданин, а той отговоря: "Ами, защото е касичката на СДС." Този виц беше популярен преди години, когато в централната част на столицата беше създадена т.нар. синя зона за платено паркиране. Под касичка се имаше предвид общинската фирма "Паркинги и гаражи" - специално дружество, в чието поле на дейност са местата за паркиране в София. А на СДС беше отредена ролята на касиер, защото назначени от синята партия хора контролираха сектора дълги години. В периода на синьото управление на София "Паркинги и гаражи" беше в сферата на влияние на изкаралия два мандата като председател на столичния общински съвет Антоан Николов. Впоследствие по време на лидерството на Надежда Михайлова поставянето на ключови позиции във фирмата на близки до нея хора й коства добрите отношения с ръководството на СДС - София. В момента начело на "Паркинги и гаражи" е също син кадър - Николай Александров, за когото се твърди, че е на поста с благословията на ГЕРБ и столичния кмет Бойко Борисов. През годините дружеството преживя едно класическо източване, завършило с шумен скандал и убийство. Тогава десет от общинските паркинги в централната част на столицата се оказаха прехвърлени на лица от бившата силова групировка ВИС чрез дружеството им "Паркиране и гаражи мениджмънт". Там акционер беше и застреляният преди три години Георги Василев, бивш общински съветник от СДС два мандата и директор на "Паркинги и гаражи". Една от версиите за убийството му беше свързана с взаимоотношенията му с висаджиите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Само за това "основната видима полза е въвеждането на малко ред в хаоса, наречен софийски трафик и навици за паркиране" си заслужава да има такава дейност! Сега малко пед, по натам повече ред!
    Пък ако някой си е харесал мястото на г-на Александрова, да си каже, по-просто е да го махнем него, отколкото да разтурим "основната видима полза " нали?

  • 2
    Avatar :-|
    ВИС -3

    Проблемът е, че СДС навремето хариза този бизнес на Къро и Таке -двама бандити от ВИС. Третият го убиха. Борисов вдигаше шум за тях, докато бе главен секретар, а сега млъкна. А защо нищо не се пише за Велизар Стоилов - този кюстендилски "висаджийски" гений, който приватизира цял квартал и единствено се грижи дейността на тези свинеподобни служители на Фирмата да печелят? Защо не лепят стикери настина, а да вдигат само опасните за движениеуто коли? И кой дришльо във форума стене за тези доблестнви бандити?

  • 3
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Е ВИС 3 като замениш Велизар с Милен или с Пенчо, мислиш ли че управлението на градската инфраструктура ще цъфне и ще върже? Едва ли, хвани единия удари другия! А както виждаш от текста въпросната фирма даже и не печели, не ги умее, явна, само въвежда малко ред в хаоса!
    То и не може да бъде иначе, като 50 години не се строят пътища или ако се строят то както не трябва, вместо да "развързват" движението и да осигуряват места за паркиране, обратно го "задръстват", като булевард Т. Александров, който на 2 км разстояние се пресича с 4 важни улици и излиза заедно с "Стамболийски" точно пред Шератон, вероятно за по питие!! Това сега, Велизар ВИС1,2,3 виновни, а преди 36 години татовите хора ВИС 00 "изведоха" магистрала Тракия и то на едно ниво точно пред СДУ кръстовището с три леви завоя на едно място!!, вероятно за да се ограмотяват провинциалистите!

  • Мирчев

    Докога ще търпим тези криминални типове да ни тормозят. Кой продаде гаража на БОДК на семейството на Надежда Михайлова, кой гласува за узаконяване на незаконните постройки по околоврястното - Николай Александров, настоящия шеф на "Паркинги и гаражи" ЕАД. Той е и в борда на Софийска вода, във Столичния общински съвет и къде ли още не. А уж можело само да бъдат в 2 борда. Явно е чия предизборна кампания захранваме финансово с глобите от паяци и скоби. Това го няма никъде по света. Съвет от мене. Осигурявайте си колата с верига и катинар за най близкото дърво. СРЕЩУ КРАДЦИ. Аз вече го правя.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK